«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί

«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί Facebook Twitter
Όταν πέσει η νύχτα και παύσει ένα μνημείο να είναι επισκέψιμο, μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης
0

Hεπαγγελματική φιλοσοφία του διεθνώς αναγνωρισμένου σχεδιαστή φώτων Γιώργου Τέλλου βασίζεται στη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος και συνθηκών με αποτελεσματικό τρόπο, προκειμένου να παρουσιάσει την παραγωγή που οραματίζεται ο πελάτης του. Αυτή τη φορά ανέλαβε να φωταγωγήσει εκ νέου ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα της Αθήνας, το Καλλιμάρμαρο. 

Εξήντα νέες συστοιχίες, με τρεις χιλιάδες εξακόσια σώματα led, φωτίζουν πλέον το πιο εμβληματικό στάδιο του αθλητισμού και για πρώτη φορά ο φωτισμός προσαρμόζεται στο μνημείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Στην εκδήλωση για τη φωταγώγηση του μνημείου βρέθηκε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Τόμας Μπαχ, ο οποίος επισκέπτεται τη χώρα μας. Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπύρου Καπράλου.

Πολλές φορές η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους.

Η μελέτη ξεκίνησε πριν από έξι μήνες με εντολή της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, αφού ο παλιός εξοπλισμός είχε αρχίσει να φθείρεται. Εκτός αυτού, με τους νέους προβολείς, η φωτορύπανση μειώθηκε κατά 70%-80% και επιτεύχθηκε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 50%. Επίσης, από εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου.

Καλλιμάρμαρο φωτισμός Facebook Twitter
Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Η πρόταση για τον σχεδιασμό και τη μελέτη του νέου φωτισμού του Παναθηναϊκού Σταδίου μου έγινε από την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2020. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν μεγάλη χαρά και ταυτόχρονα ένα αίσθημα ευθύνης και πρόκλησης για την επίτευξη του συγκεκριμένου έργου. Ξεκινήσαμε λοιπόν σχεδόν αμέσως με διάφορες ιδέες. Ψάχναμε, απορρίπταμε, ώσπου τελικά καταλήξαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα φωτιστικό σύστημα απόλυτα συμβατό με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, το οποίο προσαρμόζει τη θερμοκρασία του λευκού όσο βραδιάζει» λέει στη LIFO.gr ο Γιώργος Τέλλος. 

«Η μελέτη για τον μέχρι πρότινος φωτισμό είχε γίνει το 2004, δηλαδή 16 χρόνια πριν, όπου η τεχνολογία του φωτισμού ήταν τελείως διαφορετική, με ενεργοβόρα φώτα και τεράστια φωτορύπανση. Σήμερα η πρόοδος στις φωτιστικές πηγές μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε τις αποδόσεις και να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Αυτό είναι κάτι που αν μη τι άλλο πρέπει να "εκμεταλλευτούμε" γενικότερα στον δημόσιο φωτισμό. Πολλές φορές βέβαια η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους».

Οι νέοι προβολείς έχουν διαφορετικές μοίρες στόχευσης προκειμένου να αναδειχθεί το πεντελικό μάρμαρο, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μαρμάρινο στάδιο στον κόσμο. Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού, αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896.

Γιώργος Τέλλος Facebook Twitter
Ο Γιώργος Τέλλος επί το έργον.
Καλλιμάρμαρο κερκίδες Facebook Twitter
Aπό εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Πρώτα ήθελα να βελτιώσω τα τεχνικά χαρακτηριστικά ώστε να υπάρξει μια ήπια και διακριτική ανάδειξη του σταδίου. Επιπλέον φωτίσαμε για πρώτη φορά ένα κομμάτι από το άλσος του Αρδηττού, όπου τα καταπράσινα φωτισμένα δέντρα αγκαλιάζουν το πεντελικό μάρμαρο του σταδίου. Αυτό δίνει μια ξεχωριστή προοπτική στον χώρο. Παράλληλα το έργο πρόκειται να προχωρήσει στη δεύτερη φάση του, που σε αυτή ακολουθεί ο φωτισμός της πλατείας που βρίσκεται έξω από το στάδιο, καθώς και στον φωτισμό στο εσωτερικό του στίβου» λέει ο Γ. Τέλλος περιγράφοντας αυτό που θα απολαμβάνουν οι Αθηναίοι και οι ξένοι που θα φτάνουν στον χώρο.

Για τα αρχαία μνημεία, ο Γιώργος Τέλλος πιστεύει ότι δεν πρόκειται μόνο για αρχιτεκτονικά έργα. «Είναι σύμβολα τα οποία έχουν μια τεράστια ιστορία που κουβαλούν μέσα στους αιώνες. Ένα μνημείο έχει την απόλυτη θέαση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν όμως πέσει η νύχτα και παύσει να είναι επισκέψιμο, το μνημείο μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Εκεί το φως έχει καταλυτικό ρόλο στο να αναδείξει τη μυθική διάσταση του χώρου καθώς και το αρχιτεκτονικό έργο» τονίζει.

Γεννημένος στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, ο Γιώργος Τέλλος σπούδασε στο Universitaet Des Saarlandes και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του ξεκίνησε την καριέρα του στον φωτιστικό σχεδιασμό και εργάστηκε ως σχεδιαστής φωτισμού σε πολλές εκδηλώσεις, από ζωντανές συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις σε όλο τον κόσμο μέχρι αρχιτεκτονικά έργα, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις και τηλεοπτικές εκπομπές. Από τον Οκτώβριο του 2009 ηγείται δύο γραφείων lighting design, ενός στη Φρανκφούρτη και ενός στην Αθήνα. Από το 2013 είναι συνιδρυτής της αρχιτεκτονικής εταιρείας φωτισμού Artic, με έδρες το Ριάντ, την Αθήνα και τη Φρανκφούρτη.

Ο Γιώργος Τέλλος έχει συμμετάσχει σε πολλά projects μεταξύ των οποίων τηλεοπτικές εκπομπές, μουσικές συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, επιδείξεις μόδας, εταιρικές εκδηλώσεις και ειδικά έργα, με αποκορύφωμα τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014 στο Σότσι και τον αποκλειστικό σχεδιασμό φωτισμού του Medal Plaza.

Medal Plaza Facebook Twitter
Το Medal Plaza στην έναρξη των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2014 στο Σότσι.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR