Φωτιά τώρα στου Ρέντη

Σενάρια ζωής στα κτίριά μας

Σενάρια ζωής στα κτίριά μας Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
0

Ο Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος, ιδρυτής και επικεφαλής του πολυβραβευμένου γραφείου KLab Architecture, βρίσκεται εδώ και είκοσι χρόνια στην πρώτη γραμμή του σύγχρονου διεθνούς αρχιτεκτονικού σχεδιασμού με έργα, που, εκτός του ότι έχουν βραβευτεί με σειρά διακρίσεων, προσεγγίζουν το σύγχρονο design και την υψηλή αισθητική. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε με την υπογραφή των ΚLab το Nέο Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας. Ένα από τα στοιχήματα του γραφείου για κάθε έργο που αναλαμβάνει είναι να ξεκλειδώσει νέες προοπτικές σε σχέση με απλές οδηγίες που συνήθως λαμβάνει από τον πελάτη.

Ζητήσαμε από τον Κωνσταντίνο Λαμπρινόπουλο να μας δώσει το στίγμα αυτής της φιλοσοφίας, που περιλαμβάνει πολλές προκλήσεις και πάντα συνοδεύεται από υψηλές απαιτήσεις. Για τους KLab, το όραμα ενός έργου δεν ολοκληρώνεται με την παράδοσή του αλλά θα πρέπει να εξελίσσεται ανθρωποκεντρικά και να παραμένει διαχρονικό όσο αυτό συνδέεται με τους χρήστες του. «Αν κάτι τονίστηκε με την πανδημία σε σχέση με την αρχιτεκτονική είναι το πόσο σημαντικός είναι ο χώρος που ζούμε. Είτε μικρός είτε μεγαλύτερος, ο χώρος της κατοικίας ξανακέρδισε τη σημασία του ως χώρος ζωής και όχι ως σκηνικό μιας καθορισμένης ρουτίνας.

Συνήθως οι άνθρωποι που μας επιλέγουν μας δίνουν ένα απλό brief που καθορίζει το πλήθος των δωματίων και των χώρων, με κάποιες επισημάνσεις, όπως ανοιχτή ή κλειστή κουζίνα, μπάνιο μέσα ή έξω από τα δωμάτια κ.λπ., σαν ένα excel με χώρους και τετραγωνικά. Αυτό γίνεται γιατί οι πιο πολλοί έχουμε ξεχάσει να ζούμε. 

Στους KLab Architecture την κατοικία τη διαμορφώνουμε βάσει ενός σεναρίου ζωής, είτε αυτό είναι πραγματικό σενάριο κάποιων πελατών μας είτε φανταστικό, που το επινοήσαμε εμείς για τους μελλοντικούς ενοίκους των διαμερισμάτων μιας πολυκατοικίας, η σύνθεση γίνεται από μέσα προς τα έξω, δίνοντας πάντα μεγάλη σημασία στο ευρύτερο περιβάλλον (context) στο οποίο η κατοικία αυτή θα υπάρξει.

Σενάρια ζωής στα κτίριά μας Facebook Twitter
Φωτο: Μαριάνα Μπίστη


Συνήθως οι άνθρωποι που μας επιλέγουν μας δίνουν ένα απλό brief που καθορίζει το πλήθος των δωματίων και των χώρων, με κάποιες επισημάνσεις, όπως ανοιχτή ή κλειστή κουζίνα, μπάνιο μέσα ή έξω από τα δωμάτια κ.λπ., σαν ένα excel με χώρους και τετραγωνικά. Αυτό γίνεται γιατί οι πιο πολλοί έχουμε ξεχάσει να ζούμε. 


Η κατοικία, όμως, για εμάς δεν είναι excel αλλά διάφορες ιστορίες ζωής, συμπυκνωμένες μελλοντικές αναμνήσεις, είναι η ζωή και ο τρόπος που θα υπάρξει στους χώρους που σχεδιάζουμε: πώς θα χτυπάει ο ήλιος το πρωί, πώς θα μπαίνει το αεράκι το καλοκαίρι, πού θα καθίσω με τους φίλους μου ένα απόγευμα. Το ζήτημα είναι να ξεκλειδώσεις τον πελάτη σου για να σου διηγηθεί το πώς ζει ή πώς θα ήθελε να ζει και να εμπλουτίσεις λίγο την περιγραφή σαν καλός σεναριογράφος. Στο σημείο αυτό η πρόκληση είναι ξεκάθαρη: να δημιουργήσεις εντάσεις και αφορμές, ώστε ο χώρος να σε εμπνέει να ζεις. Είτε είναι μια κατοικία, είτε ένα διαμέρισμα σε μια πολυκατοικία, είτε ένα εξοχικό, δικό σου ή νοικιασμένο, ο χώρος πρέπει να σε φορτίζει, να σε κάνει ονειροπόλο.

Σενάρια ζωής στα κτίριά μας Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς


Έχουμε ακούσει από τους πελάτες μας ότι άλλαξε η ζωή τους όταν μπήκαν στην κατοικία που σχεδιάσαμε. Δεν υπάρχει καλύτερη ανταμοιβή για έναν αρχιτέκτονα από το να ακούει κάτι τέτοιο. Ναι, η αισθητική είναι σημαντική, οι ανέσεις, οι νέες τεχνολογίες, το μικρό ενεργειακό αποτύπωμα, αλλά για εμάς, πάνω απ’ όλα, τοποθετείται ο σχεδιασμός του χώρου όπου ζούμε. Είτε αυτός είναι κατοικία, είτε ένα δωμάτιο σε ξενοδοχείο, είτε ένα σχολείο, ένα μουσείο ή η δουλειά μας, έχει να κάνει με τις ιστορίες που αφηγείσαι μέσω των χώρων και το πώς αυτές θα γίνουν, τελικά, κομμάτι μιας οικογένειας, δύο εραστών, μιας παρέας. 


Ένα σημαντικό θέμα που μας απασχολεί τελευταία είναι το υψηλό κόστος για την κατασκευή ειδικά της κατοικίας και μελετούμε τρόπους ώστε και αυτό να μειωθεί, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, αλλά και ο χρόνος κατασκευής να συμπτυχθεί. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε δουλέψει με την προκατασκευή, με μεταλλικές κατασκευές με νέα υλικά και με όλα τα εργαλεία που θα ανατρέψουν το καθεστώς αυτό. Μας ενδιαφέρουν η πρωτοπορία και ο πειραματισμός, αρκεί να στοιχειοθετούνται βάσει κάποιας ανάγκης και όχι ως μέσο επίδειξης. Έχουμε σχεδιάσει κυριολεκτικά από ένα δωμάτιο έως μια μικρή πόλη, μονοκατοικίες, εξοχικά, αντιπαροχές, πολυκατοικίες, ξενοδοχεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πάντα με γνώμονα τους ανθρώπους και το πώς αυτό που παραδίδουμε θα αλλάξει τη ζωή τους προς το καλύτερο». 

Σενάρια ζωής στα κτίριά μας Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Σενάρια ζωής στα κτίριά μας Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Design
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ