ΕΜΠΟΡΙΚΟ Hellenic Properties: O εκδημοκρατισμός των πράσινων κτιρίων Facebook Twitter
«Η κτιριακή πράσινη μετάβαση πρέπει να γίνει σε μεγάλη κλίμακα και πιο προσιτές τιμές, οπότε εμείς θέλουμε να είμαστε ο καταλύτης του εκδημοκρατισμού των πράσινων κτιρίων στην Ελλάδα».

Hellenic Properties: O εκδημοκρατισμός των πράσινων κτιρίων

0

Συζητώντας με τον Ερρίκο Αρώνες, CEO της Hellenic Properties, εταιρείας επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, θα τον ακούσεις συχνά να λέει πως «η κτιριακή πράσινη μετάβαση πρέπει να γίνει σε μεγάλη κλίμακα και πιο προσιτές τιμές, οπότε εμείς θέλουμε να είμαστε ο καταλύτης του εκδημοκρατισμού των πράσινων κτιρίων στην Ελλάδα». 

Ο εκδημοκρατισμός ως έννοια αφορά τη μεταβολή μιας κατάστασης ή μιας λειτουργίας προς το δημοκρατικότερο. Στην προκειμένη περίπτωση η μεταφορική του χρήση φαίνεται πως συνάδει με τα θέλω της αγοράς ακινήτων σήμερα. Στο σταυροδρόμι μιας νέας ενεργειακής κρίσης, απόρροια ενός ήδη μακροχρόνιου πολέμου στην Ευρώπη, γίνεται σαφές ότι ο αυξημένος βαθμός ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων είναι μια αναγκαία συνθήκη που δεν υπαγορεύεται μόνο από τον εξίσου σημαντικό στόχο μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. 

«Προσανατολιζόμαστε στο να προσφέρουμε πράσινα κτίρια για όλους. Tα πράσινα κτίρια που είναι στην αγορά σήμερα, εκτός του ότι είναι πάρα πολύ λίγα, απευθύνονται στο 1%».

Παράλληλα, έρχεται στην επιφάνεια το ζήτημα (και πλέον ζητούμενο) του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, ο οποίος απαντά επί της ουσίας στις σύγχρονες ανάγκες βιωσιμότητας ενός κτιρίου, είτε αυτό προορίζεται για επαγγελματική χρήση είτε για κατοίκηση. Πρόκειται για τη λεγόμενη «design-led» προσέγγιση των έργων, η ανάπτυξη των οποίων καθοδηγείται από τον σχεδιασμό και τον αναγνωρίζει ως εργαλείο που προσθέτει νόημα και αξία τόσο σε διαδικασίες όσο και σε προϊόντα. Ξεκινά με την κατανόηση ότι ο σχεδιασμός είναι πολύ περισσότερα από το να κάνεις κάτι να φαίνεται ελκυστικό ή να λειτουργεί καλύτερα. Μια προσέγγιση καθοδηγούμενη από τον σχεδιασμό είναι ένας στρατηγικός τρόπος εντοπισμού περιορισμών, σχεδιασμού λύσεων και δημιουργίας αποτελεσμάτων για τη βελτίωση της ανθρώπινης εμπειρίας. Για να το θέσουμε πιο απλά, έχει να κάνει με την αξιοποίηση του καλύτερου δυνατού των πραγμάτων μέσω τεκμηριωμένων αποφάσεων. 

portrait
Ερρίκος Αρώνες, CEO της Hellenic Properties

«Προσανατολιζόμαστε στο να προσφέρουμε πράσινα κτίρια για όλους. Tα πράσινα κτίρια που είναι στην αγορά σήμερα, εκτός του ότι είναι πάρα πολύ λίγα, απευθύνονται στο 1%. Μιλάμε για μισθώματα που κυμαίνονται πάνω από 25 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο τον μήνα, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και 30 ευρώ ανά τ.μ. Όλη η αγορά ανάπτυξης και επενδύσεων εστιάζει εκεί, τη στιγμή που το 95% των εταιρειών στην Ελλάδα δεν μπορεί να πληρώσει αυτά τα μισθώματα», λέει ο Ερρίκος Αρώνες, υπενθυμίζοντας ότι μετά από περίπου μία δεκαετία είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε τις εταιρείες να επεκτείνονται και να χρειάζονται περισσότερο χώρο για το προσωπικό τους. «Και εδώ είναι το διπλό πρόβλημα: δεν υπάρχει προσφορά νέων κτιρίων και το κόστος της ενέργειας έχει τριπλασιαστεί, άρα οι μισθωτές πιέζονται διπλά και στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην αποσυμπίεση αυτή, δημιουργώντας αξία για τους μισθωτές-πελάτες μας αλλά και για εμάς και τους επενδυτές μας». 

Παρατηρεί επίσης πως ο σχεδιασμός έχει γίνει ο κύριος παράγοντας διαφοροποίησης στην αγορά ακινήτων σήμερα. Εταιρείες και μεμονωμένοι αγοραστές εκφράζουν υψηλή ζήτηση για νέες, μετασχηματισμένες εμπειρίες και δίνουν μεγάλη σημασία σε χώρους που ενισχύουν την ανθεκτικότητα, την προσβασιμότητα, την προσαρμοστικότητα και την ευημερία: «Στη Hellenic Properties εφαρμόζουμε μια σχεδιαστική στρατηγική πλοήγησης σε αυτές τις περίπλοκες απαιτήσεις και στις διαδικασίες που επιτρέπουν την προγραμματική τους εφαρμογή. Η προσέγγισή μας με γνώμονα τον σχεδιασμό εκμεταλλεύεται μια διαδικασία ανάπτυξης, μέσω της οποίας όλα τα μέρη, πελάτες, επενδυτές και σχεδιαστές, μπορούν να εντοπίσουν, να κωδικοποιήσουν και να μετατρέψουν τις διαφορετικές ανάγκες σε εκλεπτυσμένα, ουσιαστικά αποτελέσματα προστιθέμενης αξίας». 

ΕΜΠΟΡΙΚΟ Hellenic Properties: O εκδημοκρατισμός των πράσινων κτιρίων Facebook Twitter
Οι καλά σχεδιασμένοι χώροι έχουν καλύτερες πιθανότητες βιωσιμότητας, κι αυτό έχει να κάνει κυρίως με τη λειτουργία του σχεδιασμού και της σχεδιαστικής σκέψης.

Αν και δεν είναι επιβεβλημένο, οι καλά σχεδιασμένοι χώροι έχουν καλύτερες πιθανότητες βιωσιμότητας, κι αυτό έχει να κάνει κυρίως με τη λειτουργία του σχεδιασμού και της σχεδιαστικής σκέψης ως καθοδηγητικού κανόνα που δίνει προτεραιότητα στις επιπτώσεις (εννοιολογικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές κ.λπ.) και υπαγορεύει αρχές επίλυσης προβλημάτων για τα διάφορα στάδια ενός έργου. Η βιωσιμότητα προκύπτει από αυτήν τη διαδικασία που συνεχώς ενημερώνεται. 

«Καθώς δεν υπάρχουν σχετικά επίσημα διαθέσιμα στοιχεία, η άποψή μας είναι πως το πρόβλημα του γερασμένου κτιριακού αποθέματος στην Ελλάδα είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτό είναι η δεκαετής κρίση, κατά την οποία η ανάπτυξη και ανανέωση κτιρίων ήταν πρακτικά ανύπαρκτη, ο κατακερματισμός της ιδιοκτησίας (ασυμφωνία συνιδιοκτητών) αλλά και η μέχρι πρότινος έλλειψη κινήτρων για ανακαίνιση των κτιρίων. Κάποιοι από αυτούς ήδη αντιμετωπίζονται.

Στην Αττική η κατάσταση βελτιώνεται, λόγω της εκτεταμένης επενδυτικής δυναμικής των τελευταίων 3-4 ετών, ενώ το πρόβλημα παραμένει σοβαρό σε πρώην βιομηχανικές-βιοτεχνικές περιοχές, όπου δεν έχουμε ακόμα ξεκάθαρη εφαρμογή του πολεοδομικού τους σχεδίου (π.χ. Ελαιώνας)», επισημαίνει ο Ερρίκος Αρώνες, εξηγώντας ότι η αναβάθμιση του υπάρχοντος αποθέματος κτιρίων στις πόλεις μάς επιτρέπει να δημιουργούμε όχι μόνο βραχυπρόθεσμη προστιθέμενη οικονομική αξία αλλά και μακροπρόθεσμο θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, στη χωροταξία και εν τέλει στην ποιότητα ζωής. Όλα αυτά μέσω της έρευνας, του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, της σύγχρονης τεχνολογίας κατασκευής και λειτουργίας των κτιρίων και της αναβάθμισης της καθημερινότητας εκείνων που εγκαθίστανται και διαβιώνουν σε αυτά.

ΕΜΠΟΡΙΚΟ Hellenic Properties: O εκδημοκρατισμός των πράσινων κτιρίων Facebook Twitter
Στην Αττική η κατάσταση βελτιώνεται, λόγω της εκτεταμένης επενδυτικής δυναμικής των τελευταίων 3-4 ετών, ενώ το πρόβλημα παραμένει σοβαρό σε πρώην βιομηχανικές-βιοτεχνικές περιοχές.

«Οι νέες κατασκευές, παρότι έχουν αρκετά οφέλη, προσθέτουν τετραγωνικά σε ένα ήδη επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον με μεγάλες ελλείψεις σε ελεύθερο χώρο, υποδομές για τους χρήστες και πράσινο. Στη φάση του κύκλου που βρισκόμαστε είμαστε αναγκασμένοι να αναρωτηθούμε αν είναι όντως η πιο επωφελής στρατηγική. Ζούμε σε μια εποχή που, αν θέλουμε να κάνουμε πράξη αυτά που λέμε και πραγματικά να βελτιώσουμε τις πόλεις μας, πρέπει να δώσουμε κίνητρα στους developers, στους επενδυτές και στους ιδιοκτήτες να ασχοληθούμε όλοι πιο ενεργά με την ανανέωση των υφιστάμενων κτιρίων. Είναι πιο γρήγορο, πιο οικονομικό και πιο φιλικό προς το περιβάλλον», τονίζει ο CEO της Hellenic Properties. 

Architecture Design Map 5: The Green Issue

Η συλλεκτική έκδοση της LiFO σε συνεργασία με το Archisearch.gr και την Design Ambassador.

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ