Cairo Modern: Μια έκθεση για τον αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του

CAIRO MODERN Facebook Twitter
Η Villa Kamel Bek Abdel Halim που σχεδιάστηκε από τον Charles Ayrout το 1932 παρουσιάστηκε στο περιοδικό Al Emara, πιθανώς το πρώτο περιοδικό στην αραβική γλώσσα που επικεντρώθηκε στη σύγχρονη αρχιτεκτονική και ντιζάιν. | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
0

Το Cairo Modern είναι η έκθεση στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Νέας Υόρκης που παρουσιάζει έργα Αιγύπτιων μοντερνιστών από τη δεκαετία του 1920 έως τη δεκαετία του 1970, μέσα σε μισό αιώνα πλούσιας αρχιτεκτονικής παραγωγής που εμπλέκεται και στη σημερινή μας αντίληψη για τον παγκόσμιο μοντερνισμό. Η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό βασικούς αρχιτέκτονες της περιόδου, όπως ο Sayed Karim καθώς και παραδείγματα έργων τους που παραγγέλθηκαν από το κράτος και την ανερχόμενη αστική τάξη της πόλης.

Ο μοντερνισμός στο Κάιρο αντανακλούσε τις φιλοδοξίες των νέων τάξεων που σχηματίστηκαν μετά την Επανάσταση του 1919 στην Αίγυπτο, οι οποίες αγκάλιασαν το σπίτι ή το διαμέρισμα του Μοντερνισμού υλοποίηση των νέων εννοιών της τάξης, της ταυτότητας και του νεωτερισμού.είκοσι κατεδαφισμένα, σωζόμενα αλλά και έργα που είχαν προταθεί για το Κάιρο από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1970 και ρίχνει φως στην καταστροφική ανοικοδόμηση που απειλεί τη μοντέρνα αρχιτεκτονική στην Αίγυπτο και αλλού.

Αν και γνωστό κυρίως για τα αρχαία αιγυπτιακά μνημεία και τους χιλιάδες μιναρέδες, το Κάιρο είναι επίσης μια πόλη εκλεκτικών σύγχρονων κτιρίων, κρατικών ή ιδιωτικών που σχεδιάστηκαν από Αιγύπτιους αρχιτέκτονες όπως οι Sayed Karim, Charles Ayrout και Mahmoud Riad.

Ο συγγραφέας του τόμου, γεννημένος στην Αλεξάνδρεια, ανεξάρτητος επιμελητής MohamedElshahed, συγγραφέας του «Cairo From 1900: An Arcctural Guide», της πρώτης ολοκληρωμένης έρευνας των σύγχρονων κατασκευών της πόλης γράφει ότι ο μοντερνισμός έχει και φυλετικά χαρακτηριστικά και παρεξηγημέναμέείναι συνδεδεμένος με τη λευκότητα των αρχιτεκτόνων που ήταν γνωστοί στους Ευρωπαίους και Αμερικανούς ιστορικούς, οι οποίοι δεν είχαν ιδέα τι συνέβαινε πέρα ​​από τον κύκλο των φίλων τους αρχιτεκτόνων».

 Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Ο αρχιτέκτονας Sayed Karim μπροστά σε μια μακέτα του ξενοδοχείου Νεφερτίτη γύρω στο 1961 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE

Αν και γνωστό κυρίως για τα αρχαία αιγυπτιακά μνημεία και τους χιλιάδες μιναρέδες, το Κάιρο είναι επίσης μια πόλη εκλεκτικών σύγχρονων κτιρίων, κρατικών ή ιδιωτικών που σχεδιάστηκαν από Αιγύπτιους αρχιτέκτονες όπως οι Sayed Karim, Charles Ayrout και Mahmoud Riad. Μαζί με τα κτίρια στην έκθεση παρουσιάζεται και το σχέδιο για το αιγυπτιακό περίπτερο που δεν χτίστηκε ποτέ για την Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, καθώς και το εξώφυλλα του περιοδικού Al Emara (1939-59). Πιστεύεται ότι είναι το πρώτο αραβόφωνο περιοδικό για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, τόσο τοπικά όσο και διεθνώς.

Ο επιμελητής της έκθεσης λέει ότι η σύγχρονη κληρονομιά της Αιγύπτου απειλείται σε πολλά μέτωπα εδώ και πολλά χρόνια. Η κατεδάφιση σύγχρονων κτιρίων στο Κάιρο ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, «με τον ρυθμό να αυξάνεται προοδευτικά τη δεκαετία του 1990 και να γίνεται σχεδόν «τερατώδης» τη δεκαετία του 2010. Οι αρχιτέκτονες που έχουν διαμαρτυρηθεί έχουν παραγκωνιστεί εδώ και δεκαετίες. Ήταν μια σταθερή, κατηφορική πορεία από την προεδρία του Σαντάτ όσον αφορά τις αστικές υποθέσεις.

Ο Elshahed είναι μελετητής της αρχιτεκτονικής της Αιγύπτου και της Μέσης Ανατολής και ο επιμελητής του του νικητηρίου περιπτέρου της Αιγύπτου, Modernist Indignation, στη Μπιενάλε Design του Λονδίνου 2018. Το 2019, το περιοδικό Apollo τον κατέταξε ανάμεσα στους 40 κάτω από 40 σημαντικούς στοχαστές και καλλιτέχνες στη Μέση Ανατολή.

Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Το AUC Science Building που σχεδιάστηκε από τον Medhat Hassan Shaheen είναι ένα από τα 20 κτίρια, που παρουσιάζονται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής στη Νέα Υόρκη. COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Η μακέτα για το Islamic Congress Secretariat που είχε προταθεί από τον αρχιτέκτονα Sayed Karim in 1957 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
TCairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Η βίλα Badran σχεδιασμένη από τον Gamal Bakry το 1971 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Το κτίριο Immobilia των Gaston Rossi και Max Endrei από το περιοδικό El Emara, 1940 |COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνοιξε το σπίτι - μουσείο του πατέρα της Αιγυπτιολογίας Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν

Πολιτισμός / Άνοιξε το σπίτι - μουσείο του πατέρα της Αιγυπτιολογίας Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν

Tο πατρικό σπίτι των Σαμπολιόν που αγοράστηκε από το γαλλικό κράτος και εγκαινιάστηκε από τον Φρανσουά Μιτεράν το 1886 περιέχει αντικείμενα, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό.
THE LIFO TEAM
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως έναν εμπορικό οικισμό του 2ου αιώνα π.Χ. στην Αλεξάνδρεια

Πολιτισμός / Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως έναν εμπορικό οικισμό του 2ου αιώνα π.Χ. στην Αλεξάνδρεια

Η περιοχή χρησιμοποιήθηκε από την ύστερη Πτολεμαϊκή περίοδο έως τα μέσα της περιόδου της Ρωμαϊκής κυριαρχίας, καλύπτοντας ένα χρονικό πλαίσιο από τον δεύτερο αιώνα π.Χ. έως τον τέταρτο αιώνα μ.Χ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT