Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Armeftis Partners: Projects που «αφηγούνται» μια ιστορία

0

ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ/ Λεμεσός

Ανέγερση:11/2018

Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Κύριος στόχος είναι η δημιουργία ενός λειτουργικού συνόλου ενταγμένου στον ευρύτερο χώρο, που όμως να χαρακτηρίζεται από μια λειτουργική αυτονομία.

Ως προς τις αρχιτεκτονικές επεμβάσεις, προτάθηκε η απομάκρυνση όλων των νέων προσθηκών και η διατήρηση αποκλειστικά της αρχικής πτέρυγας του πρώην Λανιτείου Λυκείου Β’, στην οποία εντάσσονται οι χώροι διοίκησης και οι αίθουσες γενικής διδασκαλίας. Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες (εργαστήρια, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) εντάσσονται σε νέα κτιριακή μονάδα στη νότια πλευρά. Ο σχεδιασμός της μονάδας αυτής ακολουθεί τη στρατηγική της βύθισης στο έδαφος με τρόπο που η οροφή της –η οποία προτείνεται να είναι φυτεμένη– αποτελεί οπτική συνέχεια του υφιστάμενου εδάφους.

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς.

Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ο όγκος του κτιρίου και αναδεικνύεται η υφιστάμενη πτέρυγα ως η ψηλότερη οικοδομή. Επίσης, με τη βύθιση αυτή προκύπτει η κύρια αυλή του γυμνασίου σε χαμηλότερο επίπεδο, δημιουργώντας ένα ασφαλές εσωτερικό περιβάλλον. Οι κερκίδες που προκύπτουν στη βόρεια πλευρά της αυλής λειτουργούν τόσο ως καθίσματα όσο και ως ένα οπτικό βάθρο, στο οποίο επικάθεται η ιστορική πτέρυγα, με τρόπο που να αναδεικνύεται η η μνημειακότητά της.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς. Οι καινούργιες πτέρυγες τοποθετούνται έτσι ώστε να δημιουργείται μια δεύτερη, μικρότερη εσωτερική αυλή, δίνοντας μια άλλη χωρική ποιότητα στον εξωτερικό χώρο.

Επιπρόσθετα, ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Η γέφυρα με την οποία οι δύο πτέρυγες συνδέονται εμπλουτίζει περαιτέρω την εμπειρία, εισάγοντας ένα υπερυψωμένο επίπεδο. Τέλος, η πράσινη οροφή του νέου κτίσματος, η οποία είναι ορατή από τον δρόμο και από την αυλή του σχολείου, γίνεται μέρος της καθημερινότητας και συντείνει στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών.

Όλες οι κτιριακές μονάδες σχεδιάζονται με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Όπως στην υφιστάμενη πτέρυγα, η καινούργια προσθήκη εξασφαλίζει ανοίγματα προς τον Νότο με την απαραίτητη ηλιοπροστασία, καθώς και βόρεια ανοίγματα για σταθερό φωτισμό των αιθουσών. Έτσι εξασφαλίζεται και ο διαμπερής φυσικός αερισμός τους. Επιπλέον, η στρατηγική της βύθισης στο έδαφος σε συνδυασμό με τη φύτευση του νέου δώματος και την εξωτερική θερμομόνωση όλου του κτιρίου συντελεί στην καλύτερη θερμική συμπεριφορά των χώρων και στην ελαχιστοποίηση των ενεργειακών απωλειών. Στο κτίριο, η παραγωγή ζεστού νερού γίνεται με ηλιακά πλαίσια, ενώ υπάρχουν οι συνθήκες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πανέλων σε όλη την οροφή της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων.

Η επιλογή των υλικών, επίσης, ακολουθεί μια περιβαλλοντική προσέγγιση με την επιλογή απλών υλικών χωρίς μεγάλη επεξεργασία. Όσον αφορά τις δαπεδοστρώσεις, δίνεται έμφαση στη δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερων ανθώνων φύτευσης για ελαχιστοποίηση των απαραίτητων σκληρών επιφανειών (σχολεία και πλατεία), για τις οποίες επιλέγεται το μπετόν ως μια εύκολη και οικονομική επιλογή. Για τα κτίσματα επιλέγεται κυρίως το οπλισμένο σκυρόδεμα ως φέρων οργανισμός. Στις αίθουσες με μεγάλα ανοίγματα (αίθουσες πολλαπλών χρήσεων) χρησιμοποιείται μεταλλικός φορέας για επίτευξη χώρου ελεύθερου από υποστυλώματα. Για όλα τα υαλοστάσια χρησιμοποιείται διπλό θερμομονωτικό γυαλί.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

GRANVISTA/ Λεμεσός

Ανέγερση:2022

Η ιδέα βασίζεται στην προσαρμογή των κτιριακών όγκων σε ένα επικλινές τεμάχιο με υψομετρικές διάφορες από 12 έως 15 μέτρα. Το κτίριο προκύπτει από το άθροισμα ενός διώροφου όγκου στα υπόσκαφα επίπεδα που λειτουργεί ως βάση και προεξέχει τμηματικά το κλιμακοστάσιο με τα τοιχία του αιθρίου για να υποβαστάζει έναν πιο ελαφρύ όγκο που αιωρείται πάνω από το επίπεδο του δρόμου.

Η βάση είναι κατασκευασμένη συνολικά από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα με αποτύπωμα σανιδιού σε οριζόντια διάταξη, ενώ ο όγκος που υπερίπταται περιβάλλεται ως επιδερμίδα από σύστημα μετακινούμενων πανέλων σε κάθετη κίνηση για έλεγχο ηλιασμού και προστασία από τους δυνατούς δυτικούς ανέμους. Οι χώροι οργανώνονται γραμμικά, παράλληλα με την κλίση του εδάφους και τα όρια του τεμαχίου, εκτός από τον χώρο του σαλονιού που προβάλλει δυναμικά προς τον Νότο και τη θάλασσα, υποβασταζόμενο σε γραμμικά μεταλλικά στοιχεία.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα.

Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή, όπως η προέκταση των ημιυπαίθριων χώρων στο υπόγειο Β2 στον χώρο της καλυμμένης βεράντας της πισίνας και του αιθρίου, στην τραπεζαρία και στον χώρο του BBQ στο επίπεδο B1, στην είσοδο όπου προβάλλει η φυτεμένη οροφή στο επίπεδο ισογείου G και στη βεράντα του κυρίως υπνοδωματίου, στο επίπεδο ορόφου 1. Όλα αυτά έγιναν πάντα σε σχέση με τον ενεργειακό σχεδιασμό του κτιρίου με στρατηγικές ελέγχου του ηλιασμού και δροσισμού παρά τις δυσκολίες του δυτικού προσανατολισμού του οικοπέδου.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Βοήθησαν οι μεγάλοι πρόβολοι, τα κινητά πανέλα, οι φυτεμένες οροφές, τα φωτοβολταϊκά, οι ενεργειακοί υαλοπίνακες, ο διαμπερής και κατακόρυφος αερισμός, η κλειστή βόρεια όψη, το σύστημα εσωτερικής θερμομόνωσης, η υποδαπέδια θέρμανση με αντλίες θέρμανσης, οι φωτισμοί LED, τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου φωτισμού αλλά και η φύτευση και η διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων που είχαν ως συνεπακόλουθο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και του κόστους συντήρησης.

Architecture Design Map 5: The Green Issue

Η συλλεκτική έκδοση της LiFO σε συνεργασία με το Archisearch.gr και την Design Ambassador.

 
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT