Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Armeftis Partners: Projects που «αφηγούνται» μια ιστορία

0

ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ/ Λεμεσός

Ανέγερση:11/2018

Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Κύριος στόχος είναι η δημιουργία ενός λειτουργικού συνόλου ενταγμένου στον ευρύτερο χώρο, που όμως να χαρακτηρίζεται από μια λειτουργική αυτονομία.

Ως προς τις αρχιτεκτονικές επεμβάσεις, προτάθηκε η απομάκρυνση όλων των νέων προσθηκών και η διατήρηση αποκλειστικά της αρχικής πτέρυγας του πρώην Λανιτείου Λυκείου Β’, στην οποία εντάσσονται οι χώροι διοίκησης και οι αίθουσες γενικής διδασκαλίας. Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες (εργαστήρια, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) εντάσσονται σε νέα κτιριακή μονάδα στη νότια πλευρά. Ο σχεδιασμός της μονάδας αυτής ακολουθεί τη στρατηγική της βύθισης στο έδαφος με τρόπο που η οροφή της –η οποία προτείνεται να είναι φυτεμένη– αποτελεί οπτική συνέχεια του υφιστάμενου εδάφους.

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς.

Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ο όγκος του κτιρίου και αναδεικνύεται η υφιστάμενη πτέρυγα ως η ψηλότερη οικοδομή. Επίσης, με τη βύθιση αυτή προκύπτει η κύρια αυλή του γυμνασίου σε χαμηλότερο επίπεδο, δημιουργώντας ένα ασφαλές εσωτερικό περιβάλλον. Οι κερκίδες που προκύπτουν στη βόρεια πλευρά της αυλής λειτουργούν τόσο ως καθίσματα όσο και ως ένα οπτικό βάθρο, στο οποίο επικάθεται η ιστορική πτέρυγα, με τρόπο που να αναδεικνύεται η η μνημειακότητά της.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς. Οι καινούργιες πτέρυγες τοποθετούνται έτσι ώστε να δημιουργείται μια δεύτερη, μικρότερη εσωτερική αυλή, δίνοντας μια άλλη χωρική ποιότητα στον εξωτερικό χώρο.

Επιπρόσθετα, ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Η γέφυρα με την οποία οι δύο πτέρυγες συνδέονται εμπλουτίζει περαιτέρω την εμπειρία, εισάγοντας ένα υπερυψωμένο επίπεδο. Τέλος, η πράσινη οροφή του νέου κτίσματος, η οποία είναι ορατή από τον δρόμο και από την αυλή του σχολείου, γίνεται μέρος της καθημερινότητας και συντείνει στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών.

Όλες οι κτιριακές μονάδες σχεδιάζονται με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Όπως στην υφιστάμενη πτέρυγα, η καινούργια προσθήκη εξασφαλίζει ανοίγματα προς τον Νότο με την απαραίτητη ηλιοπροστασία, καθώς και βόρεια ανοίγματα για σταθερό φωτισμό των αιθουσών. Έτσι εξασφαλίζεται και ο διαμπερής φυσικός αερισμός τους. Επιπλέον, η στρατηγική της βύθισης στο έδαφος σε συνδυασμό με τη φύτευση του νέου δώματος και την εξωτερική θερμομόνωση όλου του κτιρίου συντελεί στην καλύτερη θερμική συμπεριφορά των χώρων και στην ελαχιστοποίηση των ενεργειακών απωλειών. Στο κτίριο, η παραγωγή ζεστού νερού γίνεται με ηλιακά πλαίσια, ενώ υπάρχουν οι συνθήκες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πανέλων σε όλη την οροφή της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων.

Η επιλογή των υλικών, επίσης, ακολουθεί μια περιβαλλοντική προσέγγιση με την επιλογή απλών υλικών χωρίς μεγάλη επεξεργασία. Όσον αφορά τις δαπεδοστρώσεις, δίνεται έμφαση στη δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερων ανθώνων φύτευσης για ελαχιστοποίηση των απαραίτητων σκληρών επιφανειών (σχολεία και πλατεία), για τις οποίες επιλέγεται το μπετόν ως μια εύκολη και οικονομική επιλογή. Για τα κτίσματα επιλέγεται κυρίως το οπλισμένο σκυρόδεμα ως φέρων οργανισμός. Στις αίθουσες με μεγάλα ανοίγματα (αίθουσες πολλαπλών χρήσεων) χρησιμοποιείται μεταλλικός φορέας για επίτευξη χώρου ελεύθερου από υποστυλώματα. Για όλα τα υαλοστάσια χρησιμοποιείται διπλό θερμομονωτικό γυαλί.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

GRANVISTA/ Λεμεσός

Ανέγερση:2022

Η ιδέα βασίζεται στην προσαρμογή των κτιριακών όγκων σε ένα επικλινές τεμάχιο με υψομετρικές διάφορες από 12 έως 15 μέτρα. Το κτίριο προκύπτει από το άθροισμα ενός διώροφου όγκου στα υπόσκαφα επίπεδα που λειτουργεί ως βάση και προεξέχει τμηματικά το κλιμακοστάσιο με τα τοιχία του αιθρίου για να υποβαστάζει έναν πιο ελαφρύ όγκο που αιωρείται πάνω από το επίπεδο του δρόμου.

Η βάση είναι κατασκευασμένη συνολικά από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα με αποτύπωμα σανιδιού σε οριζόντια διάταξη, ενώ ο όγκος που υπερίπταται περιβάλλεται ως επιδερμίδα από σύστημα μετακινούμενων πανέλων σε κάθετη κίνηση για έλεγχο ηλιασμού και προστασία από τους δυνατούς δυτικούς ανέμους. Οι χώροι οργανώνονται γραμμικά, παράλληλα με την κλίση του εδάφους και τα όρια του τεμαχίου, εκτός από τον χώρο του σαλονιού που προβάλλει δυναμικά προς τον Νότο και τη θάλασσα, υποβασταζόμενο σε γραμμικά μεταλλικά στοιχεία.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα.

Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή, όπως η προέκταση των ημιυπαίθριων χώρων στο υπόγειο Β2 στον χώρο της καλυμμένης βεράντας της πισίνας και του αιθρίου, στην τραπεζαρία και στον χώρο του BBQ στο επίπεδο B1, στην είσοδο όπου προβάλλει η φυτεμένη οροφή στο επίπεδο ισογείου G και στη βεράντα του κυρίως υπνοδωματίου, στο επίπεδο ορόφου 1. Όλα αυτά έγιναν πάντα σε σχέση με τον ενεργειακό σχεδιασμό του κτιρίου με στρατηγικές ελέγχου του ηλιασμού και δροσισμού παρά τις δυσκολίες του δυτικού προσανατολισμού του οικοπέδου.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Βοήθησαν οι μεγάλοι πρόβολοι, τα κινητά πανέλα, οι φυτεμένες οροφές, τα φωτοβολταϊκά, οι ενεργειακοί υαλοπίνακες, ο διαμπερής και κατακόρυφος αερισμός, η κλειστή βόρεια όψη, το σύστημα εσωτερικής θερμομόνωσης, η υποδαπέδια θέρμανση με αντλίες θέρμανσης, οι φωτισμοί LED, τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου φωτισμού αλλά και η φύτευση και η διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων που είχαν ως συνεπακόλουθο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και του κόστους συντήρησης.

Architecture Design Map 5: The Green Issue

Η συλλεκτική έκδοση της LiFO σε συνεργασία με το Archisearch.gr και την Design Ambassador.

 
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ