Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του

Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
0
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1946): Ο μεταφραστής Stuart Gilbert ήταν φίλος του Joyce και η μετάφραση του, η πρώτη στα Αγγλικά, χρησιμοποιούνταν πάνω από 30 χρόνια. Ο Gilbert απέδωσε το L’Etranger ως The Outsider και η πρώτη πρόταση του βιβλίου " Σήμερα πέθανε η μαμά" (“Aujourd’hui, maman est morte”) θεωρούνταν πάντα αμφιλεγόμενη. Η εισαγωγή από τον κριτικό λογοτεχνίας Cyril Connolly, είναι στο πνεύμα του Jean-Paul Sartre και παρουσιάζει τον Ξένο όχι ως ζοφερό υπαρξιακό έργο αλλά ως μια "βίαιη επιβεβαίωση υγείας και λογικής" της οποίας ο ήρωας είναι "αισθησιακός και καλοπροαίρετος, βαθύτατα ερωτευμένος με την ζωή." Τα εξώφυλλα την περίοδο αυτή είχαν ως σκοπό την προσέλκυση αγοραστών, το συγκεκριμένο είναι μοναδικό γιατί απεικονίζει τον δολοφονημένο Άραβα και όχι τον ψυχολογικά διαταραγμένο αφηγητή. Ο Edward Bawden ήταν πολύ γνωστός εικονογράφος και υπήρξε επίσημος πολεμικός εικονογράφος στο Ιράκ και την Σαουδική Αραβία. Εικονογράφηση: Edward Bawden
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1957): Μετάφραση του Stuart Gilbert. Υπάρχουν πολλά εξώφυλλα της περιόδου αυτής, ιδίως σκληρόδετα, που χρησιμοποιούν τυπογραφία και απλά σχέδια για να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό αποτέλεσμα που δεν έχει να κάνει με το αντικείμενο του βιβλίου. Το συγκεκριμένο είναι ένα από αυτά. Μάλλον κομψό, θα μπορούσε να κοσμεί οποιοδήποτε βιβλίο. Εικονογράφηση: Από τον εκδοτικό οίκο Hamish Hamilton
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1961): Σχέδιο εξωφύλλου του Paul Hogarth. Όταν ο Ξένος εκδόθηκε για πρώτη φορά ως βιβλίο τσέπης από την Penguin ήταν ένας από τους τελευταίους τίτλους που κυκλοφόρησε με τις κάθετες γραμμές στο στήσιμο εξωφύλου που χρησιμοποιούνταν από το 1952 ως μέσο συνδυασμού της εικονογράφησης με την ισχυρή οπτική εικόνα του εκδοτικού οίκου. Ο Paul Hogarth στο σχέδιο του εστιάζει στον αφηγητη αλλά στο μέγεθος αυτό το σχέδιο μοιάζει πιο πολύ με εικονογράφηση σελίδας παρά με πειστικό εξώφυλλο. Εικονογράφηση: Paul Hogarth
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Σύγχρονοι Κλασικοί (1962): Πόση διαφορά κάνει ένας χρόνος. Ο Germano Facetti διορίζεται καλλιτεχνικός διευθυντής εξωφύλλων στην Penguin στις αρχές του1961. Σύντομα προσλαμβάνει τον Romek Marber να σχεδιάσει την αστυνομική σειρά της η οποία εν συνεχεία προσαρμόστηκε για την σειρά των σύγχρονων κλασικών. Για τον Ξένο, ο Facetti χρησιμοποίησε ξανά το σχέδιο του Hogarth άλλα το έκανε κεντρικό στοιχείο του εξώφυλλου. Στην κλίμακα αυτή είναι πιο εντυπωσιακό: εκτιμά κανείς την ποιότητα του σχεδίου πολύ περισσότερο. Η χρήση της γραμματοσειράς Joanna διασφάλισε την συνέχεια από την σχεδίαση της προηγούμενης σειράς και δεν αποτελούσε προτίμηση του Facetti. Εικονογράφηση: Paul Hogarth
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασικοί (1966): Στα μέσα των '60s ο Facetti επανασχεδίασε την σειρά Modern Classics με έντονη γραμματοσειρά Helvetica typography και αναπαραγωγές έργων τέχνης που ήταν σύγχρονα των λογοτεχνικών έργων. Η προσέγγιση αυτή εισήχθη στην κύρια σειρά Κλασικών όπου αποδείχθηκε επιτυχής. Το πορτραίτο του Raymond Duchamp-Villon από τον Jacques Villon έλκει την προσοχή του αναγνώστη στην απομόνωση του αφηγητή. Εικονογράφηση: Germano Facetti/Penguin Modern Classics
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1982): Σχεδιασμός εξωφύλλου από τον Mon Mohan. Η εικονογράφηση της νέας αυτής μετάφρασης από τον Joseph Laredo αντιμετωπίζει το βιβλίο ως κλασικο για πρώτη φορά. Ο Laredo διατήρησε τον τίτλο και την εναρκτήρια πρόταση αλλά άλλαξε την μετάφραση του Gilbert "Άνοιξα την καρδιά μου στην καλοπροαίρετη αδιαφορία του σύμπαντος" σε "… αγαθή αδιαφορία”. Η δήλωση του συγγραφέα είναι πολύ σφιχτά στοιχειοθετημένη με γρμματοσειρά Rockwell, ως είθισται την περίοδο εκείνη. Ο τίτλος χρησιμοποιεί στοιχεια Garamond italic με ένα υπερμεγέθες Ο, πιθανά για να υπογραμμίσει οπτικά την αποξένωση. Ένα τυπογραφικό διακοσμητικό στοιχείο ολοκληρώνει τον σχεδιασμό του εξωφύλου. Τα διαφορετικά στοιχεία δεν λειτουργούν ως σύνθεση. Εικονογράφηση: Mon Mohan
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1983): Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Arber @ Public Art Creative Consultants Limited. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό, αινιγματικό εξώφυλλο που μοιάζει πολύ πιο μοντέρνο απ' ότι θα περίμενε κανείς. Κάποιοι θεωρούν ότι υποδηλώνει την απομόνωση ή την διαφορετικότητα. Η ήσυχα παιγνιώδης τυπογραφία ενισχύει την άποψη αυτή και σπάει αρκετούς κανόνες οπτικής σαφήνειας. Εικονογράφηση: Arber @ Public Art Creative Consultants Limited
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Κλασικοί του Εικοστού Αιώνα (1983): Το εξώφυλλο χρησιμοποιεί μια φωτογραφία του Jacques Henri Lartigue που είχε τραβηχτεί στο Saint Moritz το 1980, από την σειρά του "Pendant que j'ai encore une ombre". Εικονογράφηση: Association des Amis de Jacques Henri Lartigue – Παρίσι.
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Σύγχρονοι Κλασικοί Classics (1984): Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Liz Pyle. Την δεκαετία του 1980 η εικονογράφηση αναβίωνε στον εκδοτικό κόσμο γενικά και στην Penguin ειδικά. Εισάγοντας τον επανασχεδιασμό των σειρών της, αυτό είναι το πρώτο εξώφυλλο με νέο πρωτότυπο σχέδιο στην σειρά των Μοντέρνων Κλασσικών από το 1961. Για ακόμα μια φορά απεικονίζει τον πρωταγωνιστή. Όπως συμβαίνει και σε άλλες σειρές την περίοδο εκείνη, η τυπογραφία ανταγωνίζεται την εικόνα για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος του θεατή, μειώνοντας έτσι την ισχύ της. Εικονογράφηση: Liz Pyle
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin (1987): Όπως και με το σκίτσο του Paul Hogarth που χρησιμοποιήθηκε το 1961 και το 1962, η ίδια εικονογράφηση χρησιμοποιημένη με δύο διαφορετικούς τρόπους μας επιτρέπει μια χρήσιμη σύγκριση. Εδώ ένα πιο σφιχτό ξάκρισμα επιτρέπει σε μια εικονογράφηση χωρίς περιθώρια να δημιουργήσει μια σαφώς πιο σκοτεινή εικόνα σε χρώμα αλλά και σε διάθεση. Επίσης επιτρέπει να επικεντρωθούμε περισσότερο στον Meursault. Ωστόσο η τυπογραφία παραμένει αμήχανη, όπως και στη σειρά που αντικαθιστά. Το μαύρο πλαίσιο επίσης είναι πολύ σκηρό σε σχέση με την εικονα. Εικονογράφηση: Liz Pyle
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Hamish Hamilton (1995): Για άλλη μια φορά το εξώφυλλο χρησιμοποιεί την φωτογραφία από το 1980 – Saint Moritz-Pendant que j'ai encore une ombre του Jacques Henri Lartigue. Εικονογράφηση: Association des Amis de Jacques Henri Lartigue – Παρίσι
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Κλασικοί του Εικοστού Αιώνα (2000):Εξώφυλλο Έρημος Tenere, Νίγηρας, 1989. Εικονογράφηση: Έρημος Tenere, Νίγηρας, 1989.
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασσικοί (2000):Σχεδιασμός εξωφύλλου από την Pentagram, φωτογραία Jean Gaumy/Magnum Photos. Μέσα στο πλαίσιο της σειράς υπάρχουν και τίτλοι με εξώφυλλα που δεν ακολουθούν το στύλ της σειράς για να προσελκύσουν ένα ευρύτερο κοινό. Εδώ μια γραμματοσειρά βασισμένη στο στυλ των παλιών ξυλοτυπιών υποδηλώνει την αντισυμβατικότητα του βιβλίου ενώ μια ξεθωριασμένη φωτογραφία θυμίζει την απομόνωση του αφηγητή. Η εικονα θα μπορούσε να ανήκει σε οποιαδήποτε δεκαετία, αποτρέποντας την τοποθέτηση του βιβλίου σε οποιαδήποτε ιστορική περίοδο. Φωτογραφία: Jean Gaumy/Magnum Photos/Εικονογράφηση Pentagram
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Classic Σκληρόδετο (2013): Νέα μετάφραση από την Sandra Smith. Η Penguin Classics εξέδωσε μια τρίτη μετάφραση, από την διακεκριμένη μεταφράστρα του μυθιστορήματος της Irène Némirovsky "Suite Française". Η Smith βάσισε την μετάφραση της σε μια προσεκτική ακρόαση της ανάγνωσης του Ξένου από τον ίδιο τον Camus στο γαλλικό ραδιόφωνο, το 1954. Χρησιμοποιεί την λέξη "Μητέρα" στην πρώτη γραμμή του μυθιστορήματος για να αποδώσει το σοκ του Mersault’s όταν λαμβάνει το τηλεγράφημα που του ανακοινώνει τον θάνατο της και χρησιμοποιεί το "μαμά" αλλού. Ο σχεδιασμός της έκδοσης απηχεί πολύ συνειδητά τον σχεδιασμό των εκδόσεων της Penguin των αρχών της δεκατίας του 1950 σε απλότητα και τυπογραφική διακριτικότητα. Όπως και στα εξώφυλλα εκείνης της περιόδου, ο σχεδιασμός αφορά το συνολο της σειράς και όχι τον συγκεκριμένο τίτλο. Εικονογράφηση: Jim Stoddar/Penguin
Albert Camus: "Ο Ξένος" και η ιστορία των αγγλικών εξωφύλλων του Facebook Twitter
Έκδοση Penguin Μοντέρνοι Κλασσικοί (2013): Φωτογραφία: Rankin. Το πιο πρόσφατο στυλ της σειράς Modern Classics εισήχθη από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Jim Stoddart το 2012, και για άλλη μια φορά χρησιμοποιούνται κυρίως φωτογραφίες ενώ διαχωρίζονται τα πεδία κειμένου και εικόνας. Στην έκδοση αυτή, επ' αφορμή της επετείου των 100 χρόνων από την γέννηση του Καμύ, δεν απεικονίζονται ούτε ο πρωταγωνιστής ούτε το θύμα. Αντ' αυτών, η θέρμη και το φως υποδηλώνονται από τον δύοντα ήλιο και μας επαναφέρουν στην θέση του Jean-Paul Sartre, που είχε πει ότι ήταν παρανόηση η αντίληψη πως ο Camus ήταν υπαρξιστής: “Είναι κλασσικός Μεσογειακός τύπος. Θα αποκαλούσα την απαισιοδοξία του "ηλιακή" αν αναλογιστεί κανείς πόσο μαύρο κρύβεται στον ήλιο." Φωτογραφία: Rankin
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ