Νόρμαν Τζούισον (1926-2024): Ένας στρατιώτης του Χόλιγουντ, με συνείδηση

Norman Jewison (1926-2024): Ένας στρατιώτης του Χόλιγουντ, με συνείδηση Facebook Twitter
O Nόρμαν Τζούισον υπήρξε αταξινόμητος, αφού θα μπορούσαν να τον φλερτάρουν οι νεότεροι Αμερικανοί δημιουργοί αλλά και οι συντηρητικότερες κινηματογραφικές «δυνάμεις».
0

Καναδός, παρότι εγκαταστάθηκε νωρίς και εργάστηκε κυρίως στο Λος Άντζελες, καθόλου Εβραίος, σε πείσμα του επωνύμου του, με την παρεξήγηση να εδραιώνεται μετά την τεράστια επιτυχία της ταινίας του «Ο βιολιστής στη στέγη», και αταξινόμητος, αφού θα μπορούσαν να τον φλερτάρουν οι νεότεροι Αμερικανοί δημιουργοί αλλά και οι συντηρητικότερες κινηματογραφικές «δυνάμεις».

Τα πρώτα βήματα του Νόρμαν Τζούισον δείχνουν έναν κινηματογραφιστή σε ένα ταξίδι αξιοπρεπούς επιβίωσης: από το Οντάριο πήγε στην Αγγλία και δούλεψε σε παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα και μάλλον η τύχη τον έφερε στο Χόλιγουντ, για να σκηνοθετήσει τις δυο τελευταίες επιτυχίες της Ντόρις Ντέι, το «The Thrill of it All» και το «Send me no flowers». Η καριέρα της εθνικής Αμερικανίδας παρθένας τελείωνε, ενώ του πιο cool τύπου στην ιστορία του σινεμά ανέτελλε, και ο Τζούισον πέτυχε τον Στιβ ΜακΚουίν στα ντουζένια του.

Το «Cincinatti Kid» («Ο χαρτοπαίχτης») παραμένει ένα στυλάτο δραματικό θριλεράκι, μερικά χρόνια πριν το «Κεντρί», και παρακολουθείται απνευστί, ακούγεται δε υπέροχα χάρη στο σκορ του άφταστου Λάλο Σίφριν. Η «Υπόθεση Τόμας Κράουν» έκανε διάσημη τη Φέι Ντάναγουεϊ, αντηχεί ακόμη την αισθησιακή τζαζ του Μισέλ Λεγκράν και λάμπει με την κλασική σεκάνς με το σκάκι και τα βλέμματα – αν αυτό δεν είναι το πρώτο cinema du look, δεκαετίες πριν από τον Ζαν Ζακ Μπενέξ, τότε τι είναι; 

Αν και ακούγεται υπερβολική η κοινωνική αλλαγή λόγω μίας και μόνο ταινίας, το «In the Heat of the Night» συζητήθηκε πολύ και σίγουρα γύρισε αρκετά στραβά μυαλά στην ορθότερη και σίγουρα ειρηνικότερη σκέψη.

Ο Τζούισον έφτιαξε όνομα στο Χόλιγουντ με την «Ιστορία ενός Εγκλήματος». Στην απονομή του 1968 απέσπασε 5 Όσκαρ, όχι γιατί ήταν η καλύτερη ταινία (το «Μπόνι και Κλάιντ» έχει δικαιωθεί πολύ περισσότερο από τον χρόνο) αλλά γιατί αποδείχθηκε η σωστότερη. Ο Σίντνεϊ Πουατιέ έπαιξε πανέξυπνα τον ντεντέκτιβ Βέρτζιλ Τιμπς που συνελήφθη γιατί απλά ήταν μαύρος στον Νότο και στη συνέχεια έπιασε τον ένοχο ενός φόνου προκατάληψης μαζί με τον ψύχραιμο Γκιλέσπι του Ροντ Στάιγκερ – σε ένα ιδιοφυές πορτρέτο. Ο Στάιγκερ ανταμείφθηκε, όπως και ο σεναριογράφος Στέρλινγκ Σίλιφαντ για την απόδοση μιας σειράς διαλόγων ανάμεσα στον διάχυτο ρατσισμό και τον ανερχόμενο λιμπεραλισμό, σε μια εποχή που η Αμερική έχασκε διχασμένη περίπου όπως και στις μέρες μας, αλλά ο Τζούισον, που συνολικά προτάθηκε για 7 Όσκαρ στην καριέρα του και δεν πήρε κανένα, εκτός από ένα από εκείνα τα διορθωτικά, ήταν εκείνος που κράτησε την ταινία σε ένα νουάρ ύφος και το σασπένς αδιάκοπο.

Προς τιμήν του, έγινε ο πρώτος που νοιάστηκε πραγματικά για το χρώμα του μαύρου προσώπου στην οθόνη, φώτισε και επεξεργάστηκε σωστά ό,τι έμοιαζε παράταιρο στις κινηματογραφικές δεκαετίες που προηγήθηκαν. Αν και ακούγεται υπερβολική η κοινωνική αλλαγή λόγω μίας και μόνο ταινίας, το «In the Heat of the Night» συζητήθηκε πολύ και σίγουρα γύρισε αρκετά στραβά μυαλά στην ορθότερη και σίγουρα ειρηνικότερη σκέψη.

Norman Jewison (1926-2024): Ένας στρατιώτης του Χόλιγουντ, με συνείδηση Facebook Twitter
O Nόρμαν Τζούισον και ο Σίντνεϊ Πουατιέ στα γυρίσματα της ταινίας «Ιστορία ενός Εγκλήματος».

Το ξεκίνημα των ‘70s βρήκε τον Τζούισον σε ασταμάτητη ρέντα, αυτήν τη φορά με δυο μιούζικαλ που μετέφερε από το θέατρο. Το 1971, ο «Βιολιστής στη στέγη» έγινε τεράστια παγκόσμια επιτυχία, χάρισε στον Τοπόλ έναν ρόλο ζωής, τον έφερε ξανά στα Όσκαρ, και επιβεβαίωσε την πίστη του στην κλασική αφήγηση – και μαζί την ικανότητά του να αφουγκράζεται το γούστο του κοινού χωρίς να ξεπέφτει σε αισθητικές εκπτώσεις. Με το «Jesus Christ Superstar» μετέφρασε τον γουεμπερικό μουσικο-σκηνικό στόμφο σε μια πιο «ελαφρολαϊκή» ροκ όπερα, πολύ διασκεδαστική, έξω καρδιά, πολύ πιο ευχάριστη και ανώδυνη απ’ ό,τι φοβούνταν οι συνήθεις ύποπτοι των θρησκευτικών ιερών και οσίων, που εννοείται πως διαμαρτύρονταν ακόμη και τότε, ακόμη και γι’ αυτό το έργο.

Κι ενώ κανείς δεν περίμενε πως ο Καναδός σκηνοθέτης θα μπορούσε να επαναλάβει τέτοιου είδους επιτυχίες, ξεπέρασε τον εαυτό του με το μεγαλύτερο hit της καριέρας του, το 1987, με το «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού», ένα εξαιρετικά ευχάριστο κινηματογραφικό κονσερτίνο πάνω στο τι σημαίνει μοντέρνα κομεντί και στο πώς μεταστρέφεις την ενέργεια μιας σούπερ σταρ της μουσικής, όπως η Σερ, σε ευαίσθητη και διαπεραστική ερμηνεία. Όσκαρ για τη «snap out of it» παράσταση της γυναίκας που μέχρι τότε περνούσε στον κόσμο ως αξιοπερίεργη περσόνα με πλούσιο παρελθόν και φανταχτερά αμφίβολο μέλλον, για την Ολυμπία Δουκάκη, αλλά και για το σενάριο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ, και διαβατήριο στον Τζούισον για περισσότερο ρομαντισμό, με το ωραίο «Only You» με Ρόμπερτ Ντάουνι και Μαρίσα Τομέι και το, όχι και τόσο, «Bogus», με το αδέξιο συνταίριασμα του Ζεράρ Ντεπαρντιέ με τη Γούπι Γκόλντμπεργκ. 

Norman Jewison (1926-2024): Ένας στρατιώτης του Χόλιγουντ, με συνείδηση Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Στιβ ΜακΚουίν (αριστερά) και ο σκηνοθέτης Νόρμαν Τζούισον συζητούν μια σκηνή από την ταινία The Thomas Crown Affair, καπνίζοντας πούρα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Πριν το «Hurricane» και έναν από τους πιο μεστούς, σαρωτικούς ρόλους του Ντένζελ Γουάσινγκτον ως Ρούμπεν Κάρτερ, που τον είχε τραγουδήσει και ο Μπομπ Ντίλαν παλιότερα (και ο σκηνοθέτης φώναζε πως κακώς δεν πήρε Όσκαρ), προηγήθηκε, το 1984, η «Ιστορία ενός στρατιώτη», ίσως η καλύτερη ταινία του, και σίγουρα αυτή που προσωπικά προτιμώ, με διαφορά. Ένα συναρπαστικό murder mystery ποτισμένο με γνώση και αντίληψη του ρατσισμού στην περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, γυρισμένο με βαθιά γνώση των χαρακτήρων, αναδεικνύει το αστραφτερό κείμενο του Τσαρλς Φούλερ, μας θυμίζει τον αδικοχαμένο ηθοποιό Χάουαρντ Ρόλινς, γοητευτικό και αγέρωχο, όπως και στο «Ragtime», και αφήνει έναν ανεπανάληπτο καρατερίστα, τον Έιντολφ Σίζαρ, να λάμψει σε μια υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου ερμηνεία.

Το «A Soldier’s Story», που ο Τζούισον σκηνοθέτησε χωρίς αμοιβή, γιατί κανένα στούντιο δεν ήθελε να το χρηματοδοτήσει μέχρι που συμφώνησε η Sony και βοήθησε έμπρακτα ο τότε κυβερνήτης Μπιλ Κλίντον, απλά γιατί του άρεσε, είναι η επιτομή του σινεμά που ένας αθόρυβος μάστορας με κοινωνική συνείδηση επιδίωξε να υλοποιήσει, εξαργυρώνοντας τη συγκυρία των επιτυχιών του. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM