«Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις»: Πρεμιέρα για την αποκατεστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα

Η αποκατεστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Νένα Μεντή σε σκηνή της ταινίας. Φωτ.: Ταινιοθήκη της Ελλάδος
0

Η ΤΑΙΝΙΑ «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» καθιέρωσε τη Φρίντα Λιάππα ως μια από τις φερέλπιδες κινηματογραφίστριες της Μεταπολίτευσης. Γυρίστηκε άλλωστε τρία μόλις χρόνια μετά την κατάρρευση της χούντας και μέσα στο πνεύμα της εποχής που χαρακτήριζε μια γενιά καλλιτεχνών και αριστερών διανοούμενων, στην οποία ανήκε η δημιουργός της.

Η Φρίντα Λιάππα από πολύ νωρίς, κατά τα φοιτητικά της χρόνια στη Φιλοσοφική Αθηνών, βρέθηκε μέσα στον πυρήνα της αγωνιστικής αριστεράς, αρχικά ως μέλος της νεολαίας Λαμπράκη κι αργότερα στον παράνομο «Ρήγα Φεραίο». Λόγω των ιδιοτήτων αυτών η χούντα την έβαλε στο στόχαστρο με αποτέλεσμα να συλληφθεί, να δικαστεί, να περάσει ένα διάστημα στις φυλακές Αβέρωφ, γενικότερα να υποστεί όλες τις διώξεις της επτάχρονης δικτατορίας μέχρι να εγκατασταθεί στο Λονδίνο για να σπουδάσει κινηματογράφο.

Η ταινία απέσπασε το 1977 το Β’ Βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) και ενθουσίασε τους πολιτικοποιημένους σινεφίλ της εποχής. Η Λιάππα και η Τόνια Μαρκετάκη ήταν οι μοναδικές κινηματογραφίστριες του επονομαζόμενου Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. 

Γυρισμένη ασπρόμαυρη, σε μια Αθήνα πολύ διαφορετική από τη σημερινή, όπου βλέπει κανείς τους δρόμους και τους ανθρώπους εκείνης της πρώτης μεταδικτατορικής περιόδου, η μεσαίου μήκους ταινία μοιάζει εντελώς βιωματική.

Η πλοκή της ταινίας έχει ως εξής: Μια αριστερή δημοσιογράφος σχετίζεται ερωτικά με έναν ηθοποιό που έχει εγκαταλείψει το θέατρο και τώρα εγκαταλείπει και την Αθήνα για να περιπλανηθεί στην επαρχία σε αναζήτηση του εαυτού του. Εκείνη παρακολουθεί πρόβες μιας φίλης της που ετοιμάζεται να ερμηνεύσει «Μήδεια» και ακολουθεί την παρέα της σε μια σύναξη ηθοποιών όπου αναλύει το έργο με τον σκηνοθέτη της παράστασης. Ερωτοτροπεί με έναν άλλο άντρα, αλλά αδυνατεί να αποσυνδεθεί από τον σύντροφό της. Νιώθει ριγμένη από τους άντρες συντρόφους της στην εφημερίδα κι επιμένει να αναζητά δίκαιη μεταχείριση κι ας είναι γυναίκα. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Φρίντα Λιάππα με τον Γιώργο Μιχαηλίδη και την Μπέτυ Αρβανίτη σε γύρισμα της ταινίας. Φωτ.: Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Όπως εξηγεί σήμερα ο σύζυγός της, σκηνοθέτης Κυριάκος Αγγελάκος: «Συμμετέχει ένας κύκλος καλλιτεχνών και διανοουμένων που είχαν σχέση με τον χώρο της αριστεράς και αυτόν το χώρο και τον τρόπο ζωής περιγράφει, και τις σχέσεις μεταξύ τους. Για να καταλάβει κανείς, είναι καλό να ξέρει λίγα στοιχεία της ζωής της Φρίντας, τον τρόπο που αντιμετώπισε όλο αυτό το κομμάτι της πολιτικής στράτευσης ως μέλος του "Ρήγα Φεραίου" στην παρανομία και ότι ήταν από τους πρώτους που συνελήφθησαν από τη δικτατορία. Με αυτήν την ταινία η ίδια καθαρίζει τις σχέσεις της με την κομματική αριστερά». 

Η ταινία παίρνει τον τίτλο της από ένα καψουροτράγουδο του Μητροπάνου που ακούει η ηρωίδα μέσα σε ταξί και το ενδιαφέρον είναι ότι, ενώ το ερμηνεύει ένας άντρας και μιλάει για τον καημό του για μια γυναίκα, λειτουργεί ως ανατροπή, καθώς αυτός που συνεχώς φεύγει στην ταινία είναι ο άντρας της ζωής της ηρωίδας. Ο Αγγελάκος σχολιάζει σχετικά: «Βρίσκω ότι έχει μια πολύ τρυφερή ματιά απέναντι στον άντρα αυτής της παρέας. Η ταινία είναι πάνω στη φυγή του φίλου της, καθώς εκείνος θέλει να κάνει μια περιπλάνηση στην επαρχία, στην ενδοχώρα, για να έρθει κι ο ίδιος αντιμέτωπος με τη δική του αλήθεια, με τη δική του ψυχή». Είναι χαρακτηριστικό ότι η Λιάππα, 47 χρόνια πριν, σε πολλά σημεία της ταινίας θίγει θέματα που απασχολούν τις γυναίκες ακόμα και σε ένα προοδευτικό περιβάλλον. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Φρίντα Λιάππα, 47 χρόνια πριν, θίγει θέματα που απασχολούν τις γυναίκες ακόμα και σήμερα.

Γυρισμένη ασπρόμαυρη, σε μια Αθήνα πολύ διαφορετική από τη σημερινή, όπου βλέπει κανείς τους δρόμους και τους ανθρώπους εκείνης της πρώτης μεταδικτατορικής περιόδου, η μεσαίου μήκους ταινία μοιάζει εντελώς βιωματική. Αποτυπώνει την καθημερινότητα μιας γενιάς και μιας παρέας που λίγο αργότερα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πολιτιστική μας πραγματικότητα, μέσα από μεγάλες θεατρικές και τηλεοπτικές επιτυχίες αλλά και τον πρωτοποριακό κινηματογράφο. Έτσι, αναγνωρίζουμε σε πολύ νεαρή ηλικία τη Νένα Μεντή, τον Δημήτρη Πουλικάκο, την Μπέτυ Αρβανίτη, τον Κώστα Μπαλαδήμα, την Ειρήνη Κουμαριανού, τον Σταμάτη Φασουλή, την Υβόννη Μαλτέζου και τον σκηνοθέτη Γιώργο Μιχαηλίδη. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Νένα Μεντή και Δημήτρης Πουλικάκος.

Η Φρίντα Λιάππα μπολιάζει την ταινία με στοιχεία της προσωπικής της μυθολογίας, από τον Τσιτσάνη ως τον Ρέιμοντ Τσάντλερ, σε ένα σενάριο που συνυπογράφει με τον σκηνοθέτη Γιώργο Κόρρα, ενώ βοήθησαν και οι Αλίκη Αλεξανδράκη, Σούλα Αλεξανδροπούλου, Μαίρη Κουτσούρη, Μανούσος Μανουσάκης, Δημήτρης Σταύρακας και ο Διαγόρας Χρονόπουλος. 

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ο Κυριάκος Αγγελάκος και το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (το οποίο έχει προγραμματίσει να αποκαταστήσει όλες τις μικρού μήκους ταινίες της Φρίντας Λιάππα) παρουσιάζουν για πρώτη φορά σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια 4Κ την ταινία «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου στις 20:00 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, μετρό Κεραμεικός) με ελεύθερη είσοδο, ενώ θα είναι διαθέσιμη και online στις 17, 18 και 19/12 δωρεάν και προσβάσιμη σε όλη την Ευρώπη στο online.tainiothiki.gr

Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις | I remember you leaving all the time | 16.12.2023 @tainiothikigr

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ