Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

0

Έκανε το ντεμπούτο του σε σκηνοθεσία Πίτερ Ουστίνοφ. Πρωτοέπαιξε στο θέατρο με τον Μάικλ Κέιν. Λάνσαρε τον Άλφι στη σκηνή, και επειδή δεν προλάβαινε την κινηματογραφική μεταφορά, πρότεινε τον Κέιν, φτιάχνοντας την καριέρα του καλού του φίλου. Έβγαινε με την Τζούλι Κρίστι. Οι Kinks έγραψαν τον στίχο «Ο Τέρι συναντούσε την Τζούλι» γι’ αυτούς – όσο κι αν ο frontman επέμενε να το αρνείται. Είχε τριετή δεσμό με το τοπ μόντελ της αγγλικής πασαρέλας Τζιν Σρίμπτον. Φωτογραφήθηκε από τον εμβληματικό Ντέιβιντ Μπέιλι για τη σειρά Pin Ups. Ο αδελφός του μανατζάριζε τους Who. Πρωταγωνίστησε στο ντεμπούτο του Κεν Λόουτς. Πάρταρε σε όλα τα κλαμπ της μόδας. Ένα γουέστερν που γύρισε, το παραγνωρισμένο «Blue» του Σίλβιο Ναριτσάνο σε μουσική Χατζιδάκι, πήρε τον τίτλο του από το καταγάλανο βλέμμα του. Συναγωνιζόταν τον Πίτερ Ο’Τουλ. Έμαθε την τέχνη της ακινησίας παίζοντας νωρίς, δίπλα στον Λόρενς Ολίβιε: ο Τέρενς Σταμπ «λικνίστηκε» όσο κανείς άλλος Βρετανός ηθοποιός στα swinging ’60s, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, και προτού η συναρπαστική δεκαετία ρίξει αυλαία, αισθανόταν πως φθίνει το ενδιαφέρον για το τέλειο πρόσωπο που μέχρι πρότινος ήταν περιζήτητο, με αποτέλεσμα η εκούσια αποχή, μαζί με μια μακρά περίοδο αναχωρητικής περισυλλογής, να τον επαναφέρει στο προσκήνιο με τον πιο τυχαίο και απροσδόκητο τρόπο στα τέλη της δεκαετίας του ’70.

Την ομορφιά το σινεμά ουδέποτε σνόμπαρε, και όπως και με τον Αλέν Ντελόν, η περίπτωση του Τέρενς Σταμπ ξεκίνησε από τα αρμονικά του χαρακτηριστικά και τον διαφορετικό τύπο που έφερε σε μια χώρα που δεν φημιζόταν ποτέ για τους πεντάμορφους ζεν πρεμιέ. Ο πολύς Πίτερ Ουστίνοφ έψαχνε έναν ωραίο για τον ρόλο του καλοκάγαθου γαμπιέρου του πολεμικού πλοίου, που φθονούν όλοι, και ειδικά ο ναυτονόμος Τζον Κλάγκαρτ. Ως «Μπίλι Μπαντ» στη διασκευή του τελευταίου διηγήματος του Χέρμαν Μέλβιλ, ο 24χρονος Σταμπ, που μεγάλωσε στο ανατολικό Λονδίνο και ήρθε με σχετικά μικρή θεατρική πείρα, προκάλεσε τρομερή εντύπωση το 1962, απέσπασε τη μοναδική του υποψηφιότητα για Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου, αλλά και τη Χρυσή Σφαίρα νέου σταρ, καθώς και εγκώμια στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

O Πιερ Πάολο Παζολίνι τον έβαλε να διακορεύσει μια ολόκληρη οικογένεια στο «Θεώρημα», και δεν δίστασε να επιμείνει σε κοντινά στον καβάλο, την ώρα που ο Βρετανός ηθοποιός σιωπηλά διέσχιζε τις αξέχαστες σκηνές ενός αριστουργήματος, με ανόθευτη κινηματογραφική δύναμη.

Από τον Ουστίνοφ, που αν και ομολόγησε πως κατέληξε στο κάστινγκ βάσει εξωτερικών χαρακτηριστικών, έμαθε πολλά και χρήσιμα για τη συνέχεια, αντικαθιστώντας την αδικαιολόγητη αυτοπεποίθηση της νεότητας με παρατήρηση και σεβασμό, και περνώντας γρήγορα στον ρόλο του κοινωνιοπαθούς υπαλλήλου που απάγει μια όμορφη γυναίκα και φιλοδοξεί να την κατακτήσει περίπου όπως μελετά τα τεμαχισμένα του λεπιδόπτερα στον υπέροχο «Συλλέκτη» του Γουίλιαμ Γουάιλερ – βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών. Ο Σταμπ ήταν ο σταρ du moment, τόσο της μόδας που αναπόφευκτα πρωταγωνιστεί στο αισθητικά χαζευτικό και απόλυτα κενό «Modesty Blaise» με τη Μόνικα Βίτι, όσο και την αμέσως επόμενη χρονιά, όταν διεκδικεί ξιφομαχώντας (αν και αριστερόχειρας, με το δεξί, γιατί έτσι έκαναν όλοι τότε…) την Τζούλι Κρίστι από τον Άλαν Μπέιτς και τον Πίτερ Φιντς στο ρομάντσο εποχής του Τόμας Χάρντι «Μακριά από το αγριεμένο πλήθος», διά χειρός Τζον Σλέσιντζερ. Big deal εκείνη τη χρονιά, αλλά η ταινία ήταν κατώτερη των περιστάσεων, μια φορτωμένη φιοριτούρα.

The Collector (1965)

Πέντε μόλις χρόνια μετά το ντεμπούτο του, δέχεται πρόταση να ενσαρκώσει τον 007 μετά την άρνηση του Σον Κόνερι να συνεχίσει τα καθήκοντά του, αλλά ο παραγωγός Χάρι Σάλτζμαν παγώνει μόλις ακούει τις αντιπροτάσεις του για το μέλλον και τις κινήσεις του πράκτορα, και δεν τον ξαναπαίρνει τηλέφωνο. Με το ατσάλινο βλέμμα, το θεληματικό πιγούνι, το στιβαρό του σώμα και τον αναμφισβήτητο βρετανισμό που ανέδιδε, ο Σταμπ θα μπορούσε να οδηγήσει τον Μποντ σε πολύ ενδιαφέροντα μονοπάτια, αλλά η επιλογή και μόνο του Ρότζερ Μουρ ως αντίβαρου στη βαριά πλευρά του Κόνερι δείχνει πως οι καιροί σήκωναν άλλου τύπου περιπέτειες, ελαφρύτερες και σίγουρα εξωφρενικότερες, κάτι που δεν προσιδίαζε στην έμφυτη σοβαρότητα του Σταμπ.

Στην πρώτη φάση της απογοήτευσής του από το πολύπλοκο παιχνίδι της βιομηχανίας, τον έσωσαν όχι οι Βρετανοί που τον θεωρούσαν ένα σέξι αξεσουάρ της υποκριτικής δίπλα στους πιο θεατρικούς και τους κωμικούς του κινηματογράφου, κάτι σαν τον Τζορτζ Μπεστ του σινεμά, ούτε το Χόλιγουντ που ποτέ δεν κατάλαβε πως θα αξιοποιήσει αυτό το κάλλος με προφορά, αλλά από τους Ιταλούς. Ο Φεντερίκο Φελίνι τον κάλεσε για τον ρόλο του μέθυσου σταρ Τόμπι Ντάμιτ στο δικό του επεισόδιο του σπονδυλωτού «Ιλίγγου της Ακολασίας», και ο Σταμπ γοητεύτηκε και κολακεύτηκε από τη μαθητεία στο πλευρό του μαέστρου και τη σύντομη ντόλτσε βίτα δίπλα του, ακούγοντάς τον και τρώγοντας μαζί του pasta στη Ρώμη! Αμέσως μετά, ο Πιερ Πάολο Παζολίνι τον έβαλε να διακορεύσει μια ολόκληρη οικογένεια στο «Θεώρημα», και δεν δίστασε να επιμείνει σε κοντινά στον καβάλο, την ώρα που ο Βρετανός ηθοποιός σιωπηλά διέσχιζε τις αξέχαστες σκηνές ενός αριστουργήματος, με ανόθευτη κινηματογραφική δύναμη υπό την καθοδήγηση ενός σκηνοθέτη που αντιλήφθηκε πόσο αποτελεσματικά διαβρωτικός είναι ο «ξένος» που δεν είχαν υπολογίσει σωστά οι υπόλοιποι.

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ Facebook Twitter
Ο Terence Stamp φωτογραφίζεται με τους γονείς του, Ethel και Thomas, στην πρεμιέρα της ταινίας του «Modesty Blaise» στο Λονδίνο. Φωτ.: Clive Limpkin/Daily Express/Getty Images/Ideal Image
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ Facebook Twitter
O Πιερ Πάολο Παζολίνι τον έβαλε να διακορεύσει μια ολόκληρη οικογένεια στο «Θεώρημα».
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ Facebook Twitter
Στον ρόλο του μέθυσου σταρ Τόμπι Ντάμιτ στην ομότιτλη ταινία του Φελίνι.

Ανάμεσα στις δύο συμμετοχές του σε ακόμη δύο ταινίες Ιταλών δημιουργών, του Ρίζι και του Πατρόνι-Γκρίφι, και το διαβόητο προσκύνημα στα πόδια του Ζοντ, μεσολάβησε η φυγή του στην Ινδία και το Θιβέτ, σε άσραμ και στην πνευματική αγκαλιά του γκουρού Σρι Ραζνίς. Ο λόγος για αυτή την αναζήτηση νοήματος στο χάος της καριέρας και της προσωπικής του ζωής ήταν ο χωρισμός του από την Σρίμπτον – ο ίδιος μάλιστα έλεγε πως, αν δεν είχε φύγει έγκαιρα, θα κυνηγούσε το επόμενο supermodel στο διηνεκές. Ένα τηλεφώνημα από τον Ρίτσαρντ Ντόνερ για τον ρόλο του διαβολικού Ζοντ στον επερχόμενο «Superman» ήταν μια πρόταση που δεν μπορούσε να αρνηθεί. Μπορεί ο Σταμπ να μαγνητίστηκε όταν πήγε για πρώτη φορά σε αίθουσα με τον πατέρα για να δει το «Beau Geste» με τον Γκάρι Κούπερ, και η αγαπημένη ταινία του ever να είναι η «Κόψη του Ξυραφιού» με τον Τάιρον Πάουερ και την Τζιν Τίρνεϊ, αλλά ήταν ο Τζέιμς Ντιν στο «Ανατολικά της Εδέμ» ο λόγος που έγινε ηθοποιός. Κι επειδή ο Ντιν έφυγε νωρίς από τη ζωή, το μόνο εν ζωή είδωλο της εφηβείας του που είχε απομείνει ήταν ο Μάρλον Μπράντο, κι έτσι δεν θα άφηνε την ευκαιρία να παίξει δίπλα του να χαθεί. Φέρνοντας ένα πρωτόγνωρο ζεν στον δυναμισμό που διέθετε, αν και διστακτικός για το άλμα από τον ρεαλισμό στη συνθήκη του φανταστικού, οι σκηνές του παραμένουν ισχυρές και αληθινές, παρά τις αδυναμίες της comic εξτραβαγκάντζας του 1978 και τους δύο προβληματικούς πρωταγωνιστές – ο συμπαθής Κρίστοφερ Ριβ είναι, ερήμην του, αστεία χάρτινος και ξεπερασμένος, ο δε Μπράντο είχε ήδη ξεκινήσει να αγνοεί τους διαλόγους χρησιμοποιώντας ακουστικό-υποβολέα, κάτι που έκανε τον Σταμπ να σαστίσει, χωρίς ευτυχώς να τον αποκαρδιώσει ή να τον κάνει να αποκαθηλώσει εντελώς τον ήρωά του.

Superman II (1980)

Όταν ήταν παιδί, ο Τέρενς Σταμπ ήθελε να εξαφανιστεί, να γίνεται αόρατος, αλλά συμβιβαζόταν με τη δυνατότητα να περνά απλώς απαρατήρητος. Η επιθυμία του δεν εκπληρώθηκε. Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο! Κι ενώ συνέχιζε να δέχεται τις προσκλήσεις για ακόμη μια αναμέτρηση μπροστά από την αγαπημένη του κινηματογραφική κάμερα (γκόμενά του είχε αποκαλέσει από νωρίς τον φακό), για τον Μπράιαν Σίνγκερ («Valkyrie») και τον Έντγκαρ Ράιτ («Συνέβη στο Σόχο», τελευταίος του ρόλος, όπως και για την επίσης αξέχαστη icon των ’60s, την Νταϊάνα Ριγκ), η καριέρα του είχε σφραγιστεί από δύο σπουδαίους ρόλους προτού κλείσει ο 20ός αιώνας, πριν ακόμη κι από την προσθήκη του στο σύμπαν του Star Wars και του «Phantom Menace».

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ Facebook Twitter
Έπαιξε την τρανς γυναίκα Μπερναντέτ στην «Βασίλισσα της Ερήμου».

Στον «Εγγλέζο» με το εγκληματικό παρελθόν και την αδιαπραγμάτευτη βραχνάδα, παραδόθηκε στον Στίβεν Σόντερμπεργκ, τον οποίο θαύμαζε απεριόριστα και θα έκανε ό,τι του ζητούσε, διασχίζοντας τη δυτική ακτή των ΗΠΑ για να εκδικηθεί χωρίς έλεος τον θάνατο της κόρης του. Πριν ωστόσο από τον απολαυστικά μονολιθικό «Εγγλέζο», έκανε την έκπληξη, ξαφνιάζοντας ακόμη και τον εαυτό του που τελικά δέχτηκε, παίζοντας την τρανς γυναίκα Μπερναντέτ, που μαζί με δύο drag queens, τον Γκάι Πιρς και τον Χιούγκο Γουίβινγκ, περιοδεύει στην Αυστραλία με την Πρισίλα, τη «Βασίλισσα της Ερήμου». Σοκ και fun: επιτέλους, ο γρανίτης απέκτησε σχήμα, ο κούκλος εξανθρωπίστηκε, τα συναισθήματα που έκρυβε αποκαλύφθηκαν.

Με πρόωρη έκθεση, απότομες διακυμάνσεις, σπουδαίους δασκάλους, ένταση και αφαίρεση, πολύ διαλογισμό και ακόμα περισσότερη σιωπή, ακόμη και τα sex symbols έχουν ψυχή.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ