Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών Facebook Twitter
Ο Eντ Σάλιβαν στο κέντρο με μέλη των Temptations. Από αριστερά, Έντι Κέντρικς, Ντένις Έντουαρντς, Ότις Γουίλιαμς και Μέλβιν Φράνκλιν.
0



ΕΚΤΟΣ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ
, ο Εντ Σάλιβαν ήταν περισσότερο γνωστός (μέσα από πλήθος αναφορές σε διάφορα μουσικά ντοκιμαντέρ) ως εκείνη η συντηρητική και παράδοξη φιγούρα –με το παρουσιαστικό ηλικιωμένου βαμπίρ– που κατοχύρωσε στην κοινή συνείδηση προσωπικότητες όπως ο Έλβις και οι Beatles που εμφανίστηκαν στη δημοφιλέστατη κυριακάτικη εκπομπή του στην αμερικανική τηλεόραση, εμπνέοντας ολόκληρες γενιές να ενταχτούν ενεργά στο rock & roll φαινόμενο.

Χαρακτηριστικά ανεκδοτολογική έχει μείνει και η περίπτωση των Doors που τους είχε ζητηθεί να «τροποποιήσουν» ελαφρώς τους στίχους του «Light my fire» κατά την εμφάνισή τους στο Ed Sullivan Show, αλλά εκείνοι δεν το έκαναν τελικά, προκαλώντας την οργή του παρουσιαστή και παραγωγού της εκπομπής. 

Ο Σάλιβαν είχε γεννηθεί στο Χάρλεμ ανάμεσα σε Εβραίους και Ιρλανδούς μετανάστες και είχε γνωρίσει από πρώτο χέρι τον ρατσισμό.

Το περιστατικό συνέβη όταν πλησίαζε στη λήξη της παντοδυναμίας του το θρυλικό «βαριετέ» σόου του Εντ Σάλιβαν –το μακροβιότερο στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης– που διήρκεσε από το 1948 ως το 1971, προσελκύοντας 35-50 εκατομμύρια θεατές κάθε Κυριακή βράδυ. Αυτό που δεν είναι ίσως τόσο γνωστό και προβεβλημένο είναι η κρίσιμη και εγκάρδια συμβολή του Εντ Σάλιβαν στην ανάδειξη του μαύρου ταλέντου μέσω της δημοφιλέστατης εκπομπής του.

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών Facebook Twitter
Oι Supremes (από αριστερά προς τα δεξιά: Σίντι Μπέρντσονγκ, Μέρι Γουίλσον και Νταϊάνα Ρος) ποζάρουν με τον παρουσιαστή Eντ Σάλιβαν στη σκηνή του «The Ed Sullivan Show», Νέα Υόρκη, 20 Δεκεμβρίου 1969.

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» που υπάρχει διαθέσιμο εδώ και μερικές μέρες στο Netflix αναδεικνύει με τον πιο συναρπαστικό τρόπο αυτή του την πλευρά, σε μια περίοδο μάλιστα που ο φυλετικός διαχωρισμός ήταν ακόμα πολύ έντονος παρά τη γέννηση και την ανάπτυξη του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στην Αμερική. Και μόνο τα αποσπάσματα από τις εμφανίσεις (πολλές από τις οποίες μπορεί να δει κανείς ξανά και ξανά, και στο YouTube channel του Ed Sullivan Show) ονομάτων όπως η Mαχάλια Τζάκσον, ο Χάρι Μπελαφόντε, ο Τζέιμς Μπράουν, ο Ρέι Τσάρλς, οι Jackson 5, ο «Little» Στίβι Γουόντερ, η Nίνα Σιμόν, οι Supremes, ο Μπo Ντίντλεϊ, o Άικ και η Tίνα Tέρνερ, ο Nατ Kινγκ Κόουλ, η Γκλάντις Νάιτ ή ο Τζάκι Γουίλσον αρκούν για να κάνουν απολύτως συναρπαστική την παρακολούθηση αυτού του ντοκιμαντέρ. 

Η εμφάνιση των Jackson 5 με το «I want you back» στο Ed Sullivan Show

Σημαντικό ενδιαφέρον έχουν επίσης οι συνεντεύξεις τεράστιων μορφών όπως ο Χάρι Μπελαφόντε (λίγο πριν από τον θάνατό του) και ο Σμόουκι Ρόμπινσον, ο οποίος θέτει το ζήτημα απλά και σταράτα: «Η μουσική είναι η διεθνής γλώσσα. Είναι η δύναμη που συντρίβει τα σύνορα». Ο Σάλιβαν, ο οποίος είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως αθλητικογράφος και πέθανε το 1974 σε ηλικία 73 ετών, είχε γεννηθεί στο Χάρλεμ ανάμεσα σε Εβραίους και Ιρλανδούς μετανάστες και είχε γνωρίσει από πρώτο χέρι τον ρατσισμό. «Οι γονείς μου ήξεραν ότι αυτά τα πράγματα είναι άδικα και στραβά», εμφανίζεται να λέει σε μια τηλεοπτική του συνέντευξη το 1969. «Δεν ήταν "ανοιχτόμυαλοι", πίστευαν απλά στην κοινή λογική».   

Αν υπάρχει ένα τραγικό στοιχείο σ’ αυτό το γεμάτο υπέροχες μουσικές και «κοινή λογική» ντοκιμαντέρ, βρίσκεται στο γεγονός ότι ο δημιουργός του, ο (Αφρο)Αμερικανός δημοσιογράφος και κινηματογραφιστής Σάσα Τζένκινς, ο οποίος έχει υπογράψει μερικά από τα πιο σημαντικά ντοκιμαντέρ της τελευταίας δεκαετίας για τη μαύρη μουσική και κουλτούρα [«Fresh Dressed» (2015), «Wu-Tang Clan: Of mics and men» (2019), «Bitchin’: The sound and fury of Rick James» (2021), «Louis Armstrong’s black & blues» (2022)], έφυγε από τη ζωή στα 53 του τον περασμένο Μάιο, λίγους μήνες πριν από την πρεμιέρα του «Sunday Best» στην πλατφόρμα του Netflix.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ