«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή;

«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Ο Παπακαλιάτης έχει διάθεση να παίξει άγρια με τις προσδοκίες μας, και αυτό φαίνεται στις λεπτομέρειες.
0

Αν είσαι κάτω των 30, αν δεν έχεις περάσει τις Δευτέρες της εφηβείας ή της νεότητάς σου με τους δρόμους να αδειάζουν τα βράδια και όλο το σχολείο ή το γραφείο να σχολιάζει την επόμενη μέρα το τελευταίο επεισόδιο του «Να με προσέχεις», του «Κλείσε τα μάτια» ή του «Δυο μέρες μόνο», τότε ίσως δεν είσαι σε θέση να αντιληφθείς γιατί η χθεσινοβραδινή πρεμιέρα της νέας σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη ήταν το πιο αναμενόμενο τηλεοπτικό γεγονός των τελευταίων ετών.

Ο άνθρωπος που πήγε την τηλεοπτική μυθοπλασία πολλά βήματα παραπέρα, τόσο μπροστά που από ένα σημείο κι έπειτα είχε να ανταγωνιστεί μόνο τον εαυτό του, είναι ξανά στις οθόνες μας με τον πολυδιαφημισμένο του «Maestro», που περιμέναμε, γνωρίζαμε ότι γυρίζεται, ότι μοντάρεται, ότι είναι έτοιμος, εδώ και μήνες. Άξιζε η αναμονή; 

Μόλις ξεκίνησε το voice over που κρατά η νεαρή Κλέλια, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν «όχι voice over!». Είναι γεγονός πως η συγκεκριμένη τεχνική της αφήγησης μιας ιστορίας είναι τόσο αδιακρίτως πολυφορεμένη σε σινεμά και τηλεόραση, που ο σκηνοθέτης πρέπει να έχει πραγματικά ουσιώδη λόγο για να καταφύγει σε αυτή.

Αν κάτι κρατώ, κάτι που ο «Maestro» πετυχαίνει διάνα, ήδη από τα πρώτα 45 του λεπτά, είναι η αίσθηση δυσφορίας του κλειστού τόπου, της μικρής ελληνικής κοινωνίας, η αδυναμία διαφυγής που προμηνύει ένα βίαιο ξέσπασμα.

Λοιπόν, εδώ υπάρχει λόγος. Από το πρώτο επεισόδιο γίνεται εμφανές πως σ’ αυτή την ιστορία τίποτα δεν θα είναι όπως αρχικά δείχνει. Και η αφηγήτρια Κλέλια (μας) ειρωνεύεται που προτρέχουμε, που κάνουμε πως καταλαβαίνουμε και πάμε να βγάλουμε εύκολα συμπεράσματα – σκεπτόμενοι «άλλος ένας Παπακαλιάτης» ή «ο παλιός, καλός Παπακαλιάτης», ανάλογα με το πόσο αρνητικά ή θετικά προσκείμενοι είμαστε προς τα έργα του δημοφιλούς δημιουργού.

«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Η ξεχωριστή περίπτωση της Κλέλιας Ανδριολάτου («Μπορεί να γίνει την ίδια στιγμή και κορίτσι και γυναίκα, που είναι ακριβώς αυτό που ήθελα για την ιστορία», μου έλεγε ο ίδιος σε συνέντευξη τον Ιούλιο και όντως, ακριβώς αυτό πετυχαίνει η νεαρή ηθοποιός στο πρώτο επεισόδιο)

Τα πρώτα στοιχεία της ιστορίας του «Maestro» έχουν γίνει λίγο-πολύ γνωστά από καιρό: μεσήλικας μουσικός (προς στιγμήν, όταν πρόσεξα το nickname Orestis87 που έχει ο χαρακτήρας του Παπακαλιάτη στο dating app, ένιωσα ρίγη θεωρώντας πως υποδύεται τον 35άρη: ακόμα ένα γρήγορο, κακεντρεχές συμπέρασμα που καταρρίφθηκε αμέσως μετά, όταν ο Ορέστης ανέφερε πως είναι πάνω-κάτω όσο ο ίδιος ο Χριστόφορος – είπαμε ο Παπακαλιάτης έχει διάθεση να παίξει άγρια με τις προσδοκίες μας, και αυτό φαίνεται στις λεπτομέρειες) φτάνει στους Παξούς για να αναστήσει το μουσικό φεστιβάλ του νησιού και η άφιξή του συνδυάζεται με ένα τραγικό γεγονός που θα ξετυλίξει τις παθογένειες της κλειστής τοπικής κοινωνίας. 

Τα προφανή θέματα με τα οποία θα καταπιαστεί εδώ δεν είναι καινούργια για τον ίδιο: ενδοοικογενειακή βία, απαγορευμένοι έρωτες, ομοφοβία, φυγή, ρήξη με την οικογένεια, όλα πλαισιωμένα από soundtracks που θα ήθελε να έχουν γραφτεί για τον ίδιο. Δεν καμώνεται, λοιπόν, ότι ανακαλύπτει την πυρίτιδα.

Φαίνεται όμως πως κρατά άσους στο μανίκι και, κυρίως, φαίνεται πως η ενασχόλησή του με το σινεμά την τελευταία δεκαετία αποχής του από την τηλεόραση, αρχής γενομένης με το συμπαθές «Αν…» το 2012 και, κυρίως, στη συνέχεια, με το εξαιρετικό «Ένας Άλλος Κόσμος», τον έχουν εξελίξει σε όλα τα επίπεδα: αφηγηματικά, σεναριακά και κυρίως τεχνικά. 

Το επίπεδο παραγωγής του «Maestro» είναι ασύλληπτο – και αυτό είναι ένα fact που ακόμα και ο πιο ορκισμένος πολέμιός του δεν μπορεί να αρνηθεί. Είναι ξεκάθαρο ότι ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης διαθέτει εδώ τα δύο στοιχεία που λείπουν από την εγχώρια τηλεοπτική παραγωγή: χρόνο και χρήμα. Κάθε πλάνο είναι τόσο χειρουργικά στημένο, τόσο υπέροχα φωτισμένο, που σαστίζεις από τον χρόνο που σίγουρα έχει δαπανηθεί στα εξαντλητικά γυρίσματα. 

«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Η Χάρις Αλεξίου στο στοίχημα του τηλεοπτικού της ντεμπούτου.

Και μετά έρχεται το καστ του. Κι εδώ ο Παπακαλιάτης το ‘χει παίξει πολύ έξυπνα, επιλέγοντας ένα τουρλουμπούκι ηθοποιών εντελώς διαφορετικών καταβολών, που παραδόξως λειτουργεί καλά. Ηθοποιοί που έχουμε συνδέσει κυρίως με την τηλεόραση και το εμπορικό θέατρο (Φάνης Μουρατίδης, Αντίνοος Αλμπάνης), με τον κινηματογράφο (Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, η εμβληματική φάτσα του Γιάννη Τσορτέκη από τις ταινίες του Οικονομίδη), η Μαρία Καβογιάννη, που ξέρουμε ήδη από το «Ένας Άλλος Κόσμος» ότι στα χέρια του μεγαλουργεί, η Χάρις Αλεξίου στο στοίχημα του τηλεοπτικού της ντεμπούτου, οι προσεκτικά επιλεγμένοι newcomers Ορέστης Χαλκιάς και Γιώργος Μπένος, και βέβαια η ξεχωριστή περίπτωση της Κλέλιας Ανδριολάτου («Μπορεί να γίνει την ίδια στιγμή και κορίτσι και γυναίκα, που είναι ακριβώς αυτό που ήθελα για την ιστορία», μου έλεγε ο ίδιος σε συνέντευξη τον Ιούλιο και όντως, ακριβώς αυτό πετυχαίνει η νεαρή ηθοποιός στο πρώτο επεισόδιο) αλληλοσυμπληρώνονται σε προσεγγίσεις, ανάσες και βλέμματα. 

Όσο για την παρουσία του ίδιου μπροστά στον φακό, σε έναν ρόλο που φέρει όλα τα γνώριμα στοιχεία που αρέσκεται να κρατά για τον εαυτό του (μποέμ ιδιοσυγκρασία, καλλιτεχνικό επάγγελμα, σαραβαλιασμένο αμάξι, ανοιχτά πουκάμισα, μονίμως σεξουαλικά φορτισμένο βλέμμα, ξυπόλυτο περπάτημα σε παλιά, ψηλοτάβανα σπίτια και ολόφυτες αυλές) θα πω μόνο το εξής: η συνέπεια (και η μανιέρα) δεν είναι κακό πράγμα. Το κοινό του ξέρει τι περιμένει κι εκείνος του το δίνει απλόχερα.

Αν όμως κάτι κρατώ, κάτι που ο «Maestro» πετυχαίνει διάνα, ήδη από τα πρώτα 45 του λεπτά, είναι η αίσθηση δυσφορίας του κλειστού τόπου, της μικρής ελληνικής κοινωνίας, η αδυναμία διαφυγής που προμηνύει ένα βίαιο ξέσπασμα. Η τελευταία φορά που το είχα νιώσει αυτό έντονα ήταν με την αριστουργηματική ταινία «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, που τοποθετούνταν στην Αντίπαρο. Υπάρχει κάτι κοινό στην προσέγγιση, ένας απειλητικός ρεαλισμός, κι ας απέχουν αισθητικά και θεματικά οι δύο δημιουργοί.

«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Γιώργος Μπένος
«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Ορέστης Χαλκιάς

Εν ολίγοις, θα φέρει κάτι εντελώς καινούργιο η νέα παπακαλιατιάδα στην ελληνική τηλεόραση; Πιθανότατα όχι. Για κάτι τέτοιο (και για πραγματικά σύγχρονο χειρισμό σε storytelling που αφορά νέους, χωρίς κλισέ και την αναπόφευκτη ματιά του boomer) θα χρειαστεί ίσως να περιμένουμε λίγο ακόμα, μέχρι την πρεμιέρα του «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου (επίσης σε παραγωγή της Foss Productions, επίσης στο Mega) ή μέχρι, τέλος πάντων, να παρουσιάσει κάτι τηλεοπτικό κάποι@ άλλ@ εκπρόσωπος των υπερταλαντούχων μικρομηκάδων της νέας γενιάς που διαπρέπουν στο δικό τους φορμά. 

Πειράζει αν δεν φέρει κάτι καινούργιο η νέα παπακαλιατιάδα στην ελληνική τηλεόραση; Καθόλου, γιατί αυτό που φέρνει είναι τόσο υψηλού επιπέδου, τόσο συνεπές ως προς την πολύμηνη αναμονή, που απλά δεν μπορείς να περιμένεις για την επόμενη Πέμπτη. Το επιβεβαιώνει, εξάλλου, και ο σκοτωμός που προκλήθηκε χθες βράδυ στο ελληνικό Twitter. 

Τη στιγμή που, εμένα προσωπικά, όλες οι πρόσφατες σειρές της so called πρόσφατης τηλεοπτικής αναβίωσης της ελληνικής μυθοπλασίας με έχουν κρατήσει μάξιμουμ για 15-20 λεπτά (με εξαίρεση τον περσινό «Σκοτεινό Δρόμο» στο Mega και τη «Γέφυρα» της πλατφόρμας του ANT1+), αυτό είναι μάλλον μεγάλο κατόρθωμα.

«Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη: Άξιζε η αναμονή; Facebook Twitter
Η συνέπεια (και η μανιέρα) δεν είναι κακό πράγμα. Το κοινό του ξέρει τι περιμένει κι εκείνος του το δίνει απλόχερα.

Trailer δεύτερου επεισοδίου

Η σειρά «Maestro» προβάλλεται κάθε Πέμπτη στις 22:40 στο Mega

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μεγάλη επιστροφή του Χριστόφορου Παπακαλιάτη

Οθόνες / Η μεγάλη επιστροφή του Χριστόφορου Παπακαλιάτη

Δώδεκα χρόνια μετά την τελευταία του σειρά και ενώ μεσολάβησαν δύο μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες, ο χρυσός σεναριογράφος-σκηνοθέτης-πρωταγωνιστής επιστρέφει στο μέσο που τον ανέδειξε με τον «Maestro», που σηματοδοτεί και επίσημα την έναρξη μιας νέας εποχής στην τηλεοπτική μυθοπλασία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ