Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap
0

Η Παναγία των Παρισίων άνοιξε ξανά τις πύλες της για τα εκατομμύρια επισκεπτών που αναμένουν να περιηγηθούν εντός του καθεδρικού ναού.

Πέντε χρόνια μετά την πυρκαγιά που ξέσπασε στη Notre Dame, δημοσίευμα του διακεκριμένου περιοδικού Τέχνης, ARTNews, έκανε έναν απολογισμό για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στη διάρκεια των εργασιών της αποκατάστασης του ναού, στα σημεία που επλήγη περισσότερο.

Από τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα που εστάλη από το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Προληπτικών Αρχαιολογικών Ερευνών έλαβε άδεια να σκάψει μόλις 16 ίντσες κάτω από το πέτρινο δάπεδο του σχεδόν 900 ετών ναού, το ίδιο βάθος με τα θεμέλια για τις σκαλωσιές που απαιτούνται για τις οικοδομικές εργασίες.

Συνολικά, βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Τα βασικά σημεία των ανακαλύψεων

Τα έργα τέχνης που ανασύρθηκαν περιλαμβάνουν:

  • θραύσματα κεφαλής και κορμού ανθρωπόμορφων ασβεστολιθικών αγαλμάτων σε φυσικό μέγεθος, ένα jubé του 13ου αιώνα, μια μολύβδινη σαρκοφάγο που πιθανότατα ανήκε στον Γάλλο ποιητή ντυ Μπελαί.
  • απομεινάρια μεσαιωνικών μεθόδων κατασκευής, συμπεριλαμβανομένων σχοινιών που πιθανότατα χρησιμοποιούνταν για μεταφορές κατά μήκος του ποταμού Σηκουάνα και σιδερένιων σφιγκτήρων για τη σύνδεση των λίθων, μερικοί από τους οποίους χρονολογούνται στην αρχική κατασκευή του καθεδρικού ναού, επιβεβαιώνοντας την κατασκευή ως τον πρώτο γνωστό γοτθικό καθεδρικό ναό που χρησιμοποίησε σίδηρο ως οικοδομικό υλικό.
  • Η ομάδα βρήκε επίσης σχεδόν 100 τάφους, πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε άγνωστα άτομα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των μνημάτων στην Παναγία των Παρισίων σε περισσότερα από 500.
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Ανακαλύψεις «βαθιά συναισθηματικές»

Μαρμάρινες κεφαλές του σταυρωμένου Χριστού και ο κορμός ενός αγάλματος άνδρα με χιτώνα είναι από τα αντικείμενα που μπορεί να δει κανείς σήμερα στο Musée de Cluny, το μουσείο μεσαιωνικής τέχνης του Παρισιού. Εκεί εκτίθενται για πρώτη φορά περίπου 30 κομμάτια από το παλιό, χαμένο τέμπλο της Παναγίας των Παρισίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Κάνοντας τις πέτρες να μιλούν. Τα μεσαιωνικά γλυπτά της Νοτρ Νταμ», η οποία διαρκεί έως τις 16 Μαρτίου 2025.

Δύο χρόνια πριν, ευρήματα που χρονολογούνται στον 13ο αιώνα, εντυπωσίασαν τους αρχαιολόγους. Αρχαίοι τάφοι από τον Μεσαίωνα και μια σαρκοφάγος σε σχήμα ανθρώπινου σώματος που ήταν θαμμένη στην καρδιά του ερειπωμένου από τη φωτιά μνημείου, φωτογραφήθηκαν και τα στιγμιότυπα από το τι «κρυβόταν» κάτω από την Παναγία των Παρισίων, κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Η ανακάλυψη χαρακτηρίστηκε από τους Γάλλους ανασκαφείς, ως «εξαιρετική και βαθιά συναισθηματική». «Αποκαλύψαμε όλα αυτά τα πλούτη μόλις 10-15 εκατ. κάτω από τις πλάκες του δαπέδου. Ήταν εντελώς απροσδόκητο. Υπήρχαν εξαιρετικά κομμάτια που τεκμηριώνουν την ιστορία του μνημείου», δήλωσε ο Christophe Besnier, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας της ανασκαφής.

«Ήταν μια συγκινητική στιγμή. Ξαφνικά είχαμε αρκετές εκατοντάδες κομμάτια από μικρά θραύσματα μέχρι μεγάλα τμήματα, όπως γλυπτά από χέρια, πόδια, πρόσωπα, αρχιτεκτονικές διακοσμήσεις και φυτά. Μερικά από τα ευρήματα διατηρούσαν ακόμα τα χρώματά τους» προστίθεται.

Η ανακάλυψη έγινε από το Inrap, το εθνικό αρχαιολογικό ινστιτούτο της Γαλλίας, η απεσταλμένη του οποίου κλήθηκε να πραγματοποιήσει μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου, πριν δηλαδή κατασκευαστεί ένα ικρίωμα βάρους 600 τόνων και ύψους 100 μέτρων για την ανακατασκευή του κωδωνοστασίου του μνημείου, «προληπτική ανασκαφή» κάτω από ένα τμήμα του δαπέδου του καθεδρικού ναού.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Ο επικεφαλής της ομάδας της ανασκαφής μίλησε για τον εντοπισμό αρκετών άλλων πλακών κάτω από το δάπεδο, αλλά αυτές ήταν εκτός του καθορισμένου ορίου της ανασκαφής. «Ξέρουμε ότι είναι εκεί και δεν θα καταστραφούν. Ας ελπίσουμε ότι θα μπορέσουμε να τα αποκαλύψουμε αργότερα» είχε αναφέρει το 2022.

Από την ανασκαφή ανακαλύφθηκε ακόμη ένα δίκτυο σωλήνων θέρμανσης που τοποθετήθηκε κάτω από το δάπεδο τον 19ο αιώνα.

Όσο για τη σαρκοφάγο που ανακαλύφθηκε, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να περιέχει τη σορό ενός ανώτατου εκκλησιαστικού στελέχους και κατά τους ίδιους, χρονολογείται δε, από τον 14ο αιώνα.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Οι ερευνητές κατάφεραν να πέρασαν μία κάμερα στο φέρετρο και εντόπισαν υπολείμματα φυτών κάτω από το κεφάλι του νεκρού μαζί με τρίχες και κομμάτια από ύφασμα.

«Μια σαρκοφάγος που περιέχει ανθρώπινο σώμα δεν είναι αρχαιολογικό αντικείμενο. Αυτά είναι ανθρώπινα υπολείμματα, και ενώ εξετάζουμε τη σαρκοφάγο και αναλύουμε τη σορό και άλλα αντικείμενα μέσα, πρέπει να το κάνουμε με σεβασμό» είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Inrap, Dominique Garcia.
 

Με πληροφορίες από ArtNews

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ