Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap
0

Η Παναγία των Παρισίων άνοιξε ξανά τις πύλες της για τα εκατομμύρια επισκεπτών που αναμένουν να περιηγηθούν εντός του καθεδρικού ναού.

Πέντε χρόνια μετά την πυρκαγιά που ξέσπασε στη Notre Dame, δημοσίευμα του διακεκριμένου περιοδικού Τέχνης, ARTNews, έκανε έναν απολογισμό για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στη διάρκεια των εργασιών της αποκατάστασης του ναού, στα σημεία που επλήγη περισσότερο.

Από τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα που εστάλη από το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Προληπτικών Αρχαιολογικών Ερευνών έλαβε άδεια να σκάψει μόλις 16 ίντσες κάτω από το πέτρινο δάπεδο του σχεδόν 900 ετών ναού, το ίδιο βάθος με τα θεμέλια για τις σκαλωσιές που απαιτούνται για τις οικοδομικές εργασίες.

Συνολικά, βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Τα βασικά σημεία των ανακαλύψεων

Τα έργα τέχνης που ανασύρθηκαν περιλαμβάνουν:

  • θραύσματα κεφαλής και κορμού ανθρωπόμορφων ασβεστολιθικών αγαλμάτων σε φυσικό μέγεθος, ένα jubé του 13ου αιώνα, μια μολύβδινη σαρκοφάγο που πιθανότατα ανήκε στον Γάλλο ποιητή ντυ Μπελαί.
  • απομεινάρια μεσαιωνικών μεθόδων κατασκευής, συμπεριλαμβανομένων σχοινιών που πιθανότατα χρησιμοποιούνταν για μεταφορές κατά μήκος του ποταμού Σηκουάνα και σιδερένιων σφιγκτήρων για τη σύνδεση των λίθων, μερικοί από τους οποίους χρονολογούνται στην αρχική κατασκευή του καθεδρικού ναού, επιβεβαιώνοντας την κατασκευή ως τον πρώτο γνωστό γοτθικό καθεδρικό ναό που χρησιμοποίησε σίδηρο ως οικοδομικό υλικό.
  • Η ομάδα βρήκε επίσης σχεδόν 100 τάφους, πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε άγνωστα άτομα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των μνημάτων στην Παναγία των Παρισίων σε περισσότερα από 500.
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Ανακαλύψεις «βαθιά συναισθηματικές»

Μαρμάρινες κεφαλές του σταυρωμένου Χριστού και ο κορμός ενός αγάλματος άνδρα με χιτώνα είναι από τα αντικείμενα που μπορεί να δει κανείς σήμερα στο Musée de Cluny, το μουσείο μεσαιωνικής τέχνης του Παρισιού. Εκεί εκτίθενται για πρώτη φορά περίπου 30 κομμάτια από το παλιό, χαμένο τέμπλο της Παναγίας των Παρισίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Κάνοντας τις πέτρες να μιλούν. Τα μεσαιωνικά γλυπτά της Νοτρ Νταμ», η οποία διαρκεί έως τις 16 Μαρτίου 2025.

Δύο χρόνια πριν, ευρήματα που χρονολογούνται στον 13ο αιώνα, εντυπωσίασαν τους αρχαιολόγους. Αρχαίοι τάφοι από τον Μεσαίωνα και μια σαρκοφάγος σε σχήμα ανθρώπινου σώματος που ήταν θαμμένη στην καρδιά του ερειπωμένου από τη φωτιά μνημείου, φωτογραφήθηκαν και τα στιγμιότυπα από το τι «κρυβόταν» κάτω από την Παναγία των Παρισίων, κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Η ανακάλυψη χαρακτηρίστηκε από τους Γάλλους ανασκαφείς, ως «εξαιρετική και βαθιά συναισθηματική». «Αποκαλύψαμε όλα αυτά τα πλούτη μόλις 10-15 εκατ. κάτω από τις πλάκες του δαπέδου. Ήταν εντελώς απροσδόκητο. Υπήρχαν εξαιρετικά κομμάτια που τεκμηριώνουν την ιστορία του μνημείου», δήλωσε ο Christophe Besnier, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας της ανασκαφής.

«Ήταν μια συγκινητική στιγμή. Ξαφνικά είχαμε αρκετές εκατοντάδες κομμάτια από μικρά θραύσματα μέχρι μεγάλα τμήματα, όπως γλυπτά από χέρια, πόδια, πρόσωπα, αρχιτεκτονικές διακοσμήσεις και φυτά. Μερικά από τα ευρήματα διατηρούσαν ακόμα τα χρώματά τους» προστίθεται.

Η ανακάλυψη έγινε από το Inrap, το εθνικό αρχαιολογικό ινστιτούτο της Γαλλίας, η απεσταλμένη του οποίου κλήθηκε να πραγματοποιήσει μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου, πριν δηλαδή κατασκευαστεί ένα ικρίωμα βάρους 600 τόνων και ύψους 100 μέτρων για την ανακατασκευή του κωδωνοστασίου του μνημείου, «προληπτική ανασκαφή» κάτω από ένα τμήμα του δαπέδου του καθεδρικού ναού.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Ο επικεφαλής της ομάδας της ανασκαφής μίλησε για τον εντοπισμό αρκετών άλλων πλακών κάτω από το δάπεδο, αλλά αυτές ήταν εκτός του καθορισμένου ορίου της ανασκαφής. «Ξέρουμε ότι είναι εκεί και δεν θα καταστραφούν. Ας ελπίσουμε ότι θα μπορέσουμε να τα αποκαλύψουμε αργότερα» είχε αναφέρει το 2022.

Από την ανασκαφή ανακαλύφθηκε ακόμη ένα δίκτυο σωλήνων θέρμανσης που τοποθετήθηκε κάτω από το δάπεδο τον 19ο αιώνα.

Όσο για τη σαρκοφάγο που ανακαλύφθηκε, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να περιέχει τη σορό ενός ανώτατου εκκλησιαστικού στελέχους και κατά τους ίδιους, χρονολογείται δε, από τον 14ο αιώνα.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Οι ερευνητές κατάφεραν να πέρασαν μία κάμερα στο φέρετρο και εντόπισαν υπολείμματα φυτών κάτω από το κεφάλι του νεκρού μαζί με τρίχες και κομμάτια από ύφασμα.

«Μια σαρκοφάγος που περιέχει ανθρώπινο σώμα δεν είναι αρχαιολογικό αντικείμενο. Αυτά είναι ανθρώπινα υπολείμματα, και ενώ εξετάζουμε τη σαρκοφάγο και αναλύουμε τη σορό και άλλα αντικείμενα μέσα, πρέπει να το κάνουμε με σεβασμό» είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Inrap, Dominique Garcia.
 

Με πληροφορίες από ArtNews

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ