Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap
0

Η Παναγία των Παρισίων άνοιξε ξανά τις πύλες της για τα εκατομμύρια επισκεπτών που αναμένουν να περιηγηθούν εντός του καθεδρικού ναού.

Πέντε χρόνια μετά την πυρκαγιά που ξέσπασε στη Notre Dame, δημοσίευμα του διακεκριμένου περιοδικού Τέχνης, ARTNews, έκανε έναν απολογισμό για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στη διάρκεια των εργασιών της αποκατάστασης του ναού, στα σημεία που επλήγη περισσότερο.

Από τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα που εστάλη από το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Προληπτικών Αρχαιολογικών Ερευνών έλαβε άδεια να σκάψει μόλις 16 ίντσες κάτω από το πέτρινο δάπεδο του σχεδόν 900 ετών ναού, το ίδιο βάθος με τα θεμέλια για τις σκαλωσιές που απαιτούνται για τις οικοδομικές εργασίες.

Συνολικά, βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Τα βασικά σημεία των ανακαλύψεων

Τα έργα τέχνης που ανασύρθηκαν περιλαμβάνουν:

  • θραύσματα κεφαλής και κορμού ανθρωπόμορφων ασβεστολιθικών αγαλμάτων σε φυσικό μέγεθος, ένα jubé του 13ου αιώνα, μια μολύβδινη σαρκοφάγο που πιθανότατα ανήκε στον Γάλλο ποιητή ντυ Μπελαί.
  • απομεινάρια μεσαιωνικών μεθόδων κατασκευής, συμπεριλαμβανομένων σχοινιών που πιθανότατα χρησιμοποιούνταν για μεταφορές κατά μήκος του ποταμού Σηκουάνα και σιδερένιων σφιγκτήρων για τη σύνδεση των λίθων, μερικοί από τους οποίους χρονολογούνται στην αρχική κατασκευή του καθεδρικού ναού, επιβεβαιώνοντας την κατασκευή ως τον πρώτο γνωστό γοτθικό καθεδρικό ναό που χρησιμοποίησε σίδηρο ως οικοδομικό υλικό.
  • Η ομάδα βρήκε επίσης σχεδόν 100 τάφους, πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε άγνωστα άτομα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των μνημάτων στην Παναγία των Παρισίων σε περισσότερα από 500.
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Ανακαλύψεις «βαθιά συναισθηματικές»

Μαρμάρινες κεφαλές του σταυρωμένου Χριστού και ο κορμός ενός αγάλματος άνδρα με χιτώνα είναι από τα αντικείμενα που μπορεί να δει κανείς σήμερα στο Musée de Cluny, το μουσείο μεσαιωνικής τέχνης του Παρισιού. Εκεί εκτίθενται για πρώτη φορά περίπου 30 κομμάτια από το παλιό, χαμένο τέμπλο της Παναγίας των Παρισίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Κάνοντας τις πέτρες να μιλούν. Τα μεσαιωνικά γλυπτά της Νοτρ Νταμ», η οποία διαρκεί έως τις 16 Μαρτίου 2025.

Δύο χρόνια πριν, ευρήματα που χρονολογούνται στον 13ο αιώνα, εντυπωσίασαν τους αρχαιολόγους. Αρχαίοι τάφοι από τον Μεσαίωνα και μια σαρκοφάγος σε σχήμα ανθρώπινου σώματος που ήταν θαμμένη στην καρδιά του ερειπωμένου από τη φωτιά μνημείου, φωτογραφήθηκαν και τα στιγμιότυπα από το τι «κρυβόταν» κάτω από την Παναγία των Παρισίων, κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Η ανακάλυψη χαρακτηρίστηκε από τους Γάλλους ανασκαφείς, ως «εξαιρετική και βαθιά συναισθηματική». «Αποκαλύψαμε όλα αυτά τα πλούτη μόλις 10-15 εκατ. κάτω από τις πλάκες του δαπέδου. Ήταν εντελώς απροσδόκητο. Υπήρχαν εξαιρετικά κομμάτια που τεκμηριώνουν την ιστορία του μνημείου», δήλωσε ο Christophe Besnier, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας της ανασκαφής.

«Ήταν μια συγκινητική στιγμή. Ξαφνικά είχαμε αρκετές εκατοντάδες κομμάτια από μικρά θραύσματα μέχρι μεγάλα τμήματα, όπως γλυπτά από χέρια, πόδια, πρόσωπα, αρχιτεκτονικές διακοσμήσεις και φυτά. Μερικά από τα ευρήματα διατηρούσαν ακόμα τα χρώματά τους» προστίθεται.

Η ανακάλυψη έγινε από το Inrap, το εθνικό αρχαιολογικό ινστιτούτο της Γαλλίας, η απεσταλμένη του οποίου κλήθηκε να πραγματοποιήσει μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου, πριν δηλαδή κατασκευαστεί ένα ικρίωμα βάρους 600 τόνων και ύψους 100 μέτρων για την ανακατασκευή του κωδωνοστασίου του μνημείου, «προληπτική ανασκαφή» κάτω από ένα τμήμα του δαπέδου του καθεδρικού ναού.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Ο επικεφαλής της ομάδας της ανασκαφής μίλησε για τον εντοπισμό αρκετών άλλων πλακών κάτω από το δάπεδο, αλλά αυτές ήταν εκτός του καθορισμένου ορίου της ανασκαφής. «Ξέρουμε ότι είναι εκεί και δεν θα καταστραφούν. Ας ελπίσουμε ότι θα μπορέσουμε να τα αποκαλύψουμε αργότερα» είχε αναφέρει το 2022.

Από την ανασκαφή ανακαλύφθηκε ακόμη ένα δίκτυο σωλήνων θέρμανσης που τοποθετήθηκε κάτω από το δάπεδο τον 19ο αιώνα.

Όσο για τη σαρκοφάγο που ανακαλύφθηκε, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να περιέχει τη σορό ενός ανώτατου εκκλησιαστικού στελέχους και κατά τους ίδιους, χρονολογείται δε, από τον 14ο αιώνα.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Οι ερευνητές κατάφεραν να πέρασαν μία κάμερα στο φέρετρο και εντόπισαν υπολείμματα φυτών κάτω από το κεφάλι του νεκρού μαζί με τρίχες και κομμάτια από ύφασμα.

«Μια σαρκοφάγος που περιέχει ανθρώπινο σώμα δεν είναι αρχαιολογικό αντικείμενο. Αυτά είναι ανθρώπινα υπολείμματα, και ενώ εξετάζουμε τη σαρκοφάγο και αναλύουμε τη σορό και άλλα αντικείμενα μέσα, πρέπει να το κάνουμε με σεβασμό» είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Inrap, Dominique Garcia.
 

Με πληροφορίες από ArtNews

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.