Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα Facebook Twitter
Ο Μαρτίνος Κρούσιος c.1600. Πηγή: Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης
0


ΟΤΑΝ Ο ΟΘΩΜΑΝΟΣ σουλτάνος Μωάμεθ (ή Μεχμέτ) Β΄ κατέλαβε την Κωνσταντινούπολη το 1453, το σοκ για την χριστιανική Ευρώπη υπήρξε πολύ ισχυρό. Σύμφωνα με τον Πάπα Πίο Β', η πτώση της βυζαντινής πρωτεύουσας δεν ήταν τίποτα λιγότερο από «έναν δεύτερο θάνατο για τον Όμηρο και τον Πλάτωνα». Άλλοι θρηνούσαν για την καταστροφή εκκλησιών ή τη μετατροπή τους σε τζαμιά, συμπεριλαμβανομένης της Αγίας Σοφίας, και φοβούνταν ότι οι Οθωμανοί θα μπορούσαν να ξεριζώσουν εκ βάθρων τον χριστιανικό τρόπο ζωής.

Αλλά καθώς οι Οθωμανοί εξαπλώνονταν στην Ελλάδα, καταλαμβάνοντας την Αθήνα το 1456 και το μεγαλύτερο μέρος της Πελοποννήσου λίγα χρόνια αργότερα, ελάχιστοι στη Λατινική Ευρώπη γνώριζαν πολλά για τη μεταβυζαντινή τύχη της χώρας. Οι συνθήκες ζωής των Ελλήνων αποτελούσαν κυρίως αντικείμενο εικασιών, και οι φόβοι για τη μοίρα τους υπό την οθωμανική κατοχή υπερίσχυαν των προσπαθειών να διαπιστωθεί η πραγματικότητα της κατάστασής τους.

Πολύ πριν η δυσχερής θέση των Ελλήνων συγκινήσει τον Λόρδο Βύρωνα, ο Κρούσιος γνώριζε για την κατάσταση της ελληνικής εκκλησίας, μελετούσε την ελληνική δημώδη γλώσσα και συγκέντρωνε υλικό για την ελληνική ενδυμασία και τα δημοτικά τραγούδια.

Υπήρξε όμως ένας Ευρωπαίος του 16ου αιώνα ο οποίος ακολούθησε διαφορετική πορεία. Για σχεδόν 40 χρόνια, ένας Λουθηρανός καθηγητής της ελληνικής γλώσσας, ο Μαρτίνος Κρούσιος (1526-1607), συνέταξε μια πλούσια καταγραφή της ελληνικής ζωής υπό την οθωμανική κυριαρχία. Πολύ πριν η δυσχερής θέση των Ελλήνων συγκινήσει τον Λόρδο Βύρωνα, ο Κρούσιος γνώριζε για την κατάσταση της ελληνικής εκκλησίας, μελετούσε την ελληνική δημώδη γλώσσα και συγκέντρωνε υλικό για την ελληνική ενδυμασία και τα δημοτικά τραγούδια. Και το έκανε αυτό από τη μικρή πόλη του Τύμπινγκεν, μιας γερμανικής πανεπιστημιούπολης, χωρίς να επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα – αδυνατώντας να πάει εκεί ο ίδιος γιατί δεν είχε τα μέσα και, όπως του άρεσε να τονίζει, γιατί η διδασκαλία του δεν του άφηνε ελεύθερο χρόνο.

Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα Facebook Twitter
Χάρτης της Αθήνας του 16ου αιώνα σχεδιασμένος από τον Μαρτίνο Κρούσιο.

Πώς έγινε ο Κρούσιος ο σημαντικότερος ειδικός για την οθωμανική Ελλάδα στην Ευρώπη; Το εκτεταμένο αρχείο του προσφέρει σημαντικά στοιχεία καθώς άφησε πίσω του ένα εννιάτομο ημερολόγιο –κάθε τόμος ήταν γύρω στις χίλιες σελίδες– μαζί με πολυάριθμα σημειωματάρια και εκατοντάδες βιβλία, γεμάτα με σχόλια και παραπομπές. Σ’ αυτά τα έγγραφα συγχωνεύονται το προσωπικό και το επαγγελματικό: κατέγραφε ακόμα και τη διάταξη των καθισμάτων για τα δείπνα και τους φοιτητές που φιλοξενούνταν μαζί του τόσο σχολαστικά όσο και τα βιβλία που διάβαζε, τις ειδήσεις που έφταναν σε αυτόν και όλα όσα ανακάλυπτε για την οθωμανική Ελλάδα.

Οι ταξιδιωτικές περιγραφές του Πιερ Μπελόν (1517-1564) και τα ιστορικά έργα του Λαόνικου Χαλκοκονδύλη (περ. 1430-1490) ταξίδεψαν τον Γερμανό μελετητή σε έναν κόσμο που δεν θα έβλεπε ποτέ, ενώ διάφορα ελληνικά κείμενα, όπως ένα βιβλίο με οδηγίες πλεύσης ή οι αποδόσεις της Ιλιάδας και των μύθων του Αισώπου, τον βοήθησαν να αντιληφθεί την εξέλιξη της γλώσσας. Οι Γερμανοί πληροφοριοδότες στην Κωνσταντινούπολη ήταν μια άλλη σημαντική πηγή πληροφοριών: απόφοιτοι του Πανεπιστημίου του Τύμπινγκεν είχαν ενταχθεί στην αυτοκρατορική πρεσβεία ως εφημέριοι, απ' όπου του έστελναν επιστολές, χειρόγραφα, αντικείμενα –συμπεριλαμβανομένου ενός αρχαίου χάλκινου νομίσματος με την εικόνα του Ομήρου– καθώς και λεπτομερείς παρατηρήσεις για τις εκκλησίες στις οποίες εισέρχονταν, τις τελετές στις οποίες συμμετείχαν και τους ανθρώπους που συναντούσαν.

Το 1573, για παράδειγμα, κάποιος Στέφαν Γκέρλαχ του έστειλε μια υποβλητική περιγραφή σχετικά με το ντύσιμο των Ελληνίδων: «Καλύπτουν τα μαλλιά τους με ατόφιο χρυσάφι. Στολίζουν το κεφάλι και τα αυτιά τους με πολύτιμους λίθους και πολυτελή σκουλαρίκια... Και με τα άλλα στολίδια τους δεν συναγωνίζονται απλώς την αυτοκράτειρά μας. Την αφήνουν πολλά μίλια πίσω».

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο όμως, ο Κρούσιος βασιζόταν στις επαφές και τις συνομιλίες του με τους ίδιους τους Έλληνες – όχι στην Ελλάδα φυσικά, αλλά στο σπίτι του στο Τύμπινγκεν. Συνολικά μίλησε με περίπου σαράντα Έλληνες και Ελληνίδες που ταξίδευαν στη χριστιανική Ευρώπη σε αναζήτηση βοήθειας και κάποια στιγμή πέρασαν και από την πόλη του. Ο Κρούσιος τους πρόσφερε ένα κρεβάτι και τους έδωσε φαγητό και χρήματα κι εκείνοι ως αντάλλαγμα, του έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες για τη γλώσσα, τον πολιτισμό και τη θρησκεία τους. Τον βοήθησαν να σχεδιάσει χάρτες, της Αθήνας, για παράδειγμα, αλλά και του Αγίου Όρους, του σημαντικότερου τόπου του μοναχισμού στην ελληνική ορθοδοξία. Και τον βοήθησαν να οπτικοποιήσει τον ελληνικό κόσμο μέσα από ζωντανές περιγραφές που ο ίδιος ονόμασε «λεκτικές ζωγραφιές».

Οι φιλοξενούμενοί του τον βοήθησαν επίσης να αποκωδικοποιήσει τα ελληνικά βιβλία του, καθώς η γλώσσα ήταν διαφορετική από τα αρχαία ελληνικά που δίδασκε στο πανεπιστήμιο. Ο πρώτος φιλοξενούμενός του ήταν ο Ελληνοκύπριος Σταμάτιος Δονάτος, ο οποίος έφτασε στο Τύμπινγκεν το 1579, και αποτέλεσε, όπως έγραψε ο Κρούσιος, ένα «ζωντανό λεξικό», αποδίδοντας χιλιάδες λέξεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασαν διαβάζοντας μαζί βιβλία. Αυτό ήταν ένα διόλου ευκαταφρόνητο κατόρθωμα. Ο Δονάτος δεν γνώριζε παρά μόνο λίγες λέξεις στα γερμανικά. Έτσι, αυτός και ο Κρούσιος έπρεπε να ερμηνεύουν τα κείμενα χρησιμοποιώντας διαφορετικές γλώσσες, συμπεριλαμβανομένων των ιταλικών και των λατινικών, και μερικές φορές άλλους τρόπους επικοινωνίας: «Συχνά μου εξηγούσε τις λέξεις με χειρονομίες και παραφράσεις», εξηγούσε ο Κρούσιος στο σημειωματάριό του.

Το αποτέλεσμα της ισόβιας έρευνας του Γερμανού ελληνιστή ήταν ένα σύνολο γνώσεων που δεν είχε προηγούμενο στην εποχή του. Ορισμένα από τα ευρήματά του δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο του «Turcograecia» του 1584, ένα πρωτοποριακό έργο γεμάτο στοιχεία που ο Έντουαρντ Γκίμπον ανέφερε επανειλημμένα στο κλασικό του βιβλίο «Ιστορία της παρακμής και της πτώσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας» (1776-89). Ωστόσο, σε γενικές γραμμές η «Turcograecia» ξεχάστηκε, όπως και ο ίδιος ο Κρούσιος και τα σημειωματάριά του. Ο Λέοπολντ φον Ράνκε θα τον θυμόταν ως τον πρώτο φιλέλληνα της Ευρώπης, αλλά στην πραγματικότητα δεν ήταν βαθιά εξοικειωμένος με το έργο του. Πράγματι, η «Turcograecia» πούλησε ελάχιστα αντίτυπα και οι πολύχρωμες βινιέτες στα σημειωματάρια του συγγραφέα της παρέμειναν ανεξερεύνητες μέχρι τον 20ό αιώνα.

Αποτελεί μια μικρή ειρωνεία –την οποία σίγουρα ο Κρούσιος θα εκτιμούσε– το γεγονός ότι χρειάστηκε ένας Οθωμανός Έλληνας από την Κωνσταντινούπολη, ο Βασίλειος Αθ. Μυστακίδης (1859-1933), για να επιστήσει την προσοχή στο αρχείο του Γερμανού ιστορικού ως σημαντική αλλά ανεκμετάλλευτη πηγή για την ελληνική ιστορία των οθωμανικών χρόνων. Μετά από τριετή παραμονή στο Τύμπινγκεν, ο Μυστακίδης δημοσίευσε μια σειρά άρθρων που αναπαρήγαγαν αποσπάσματα από τα σημειωματάρια και τα ημερολόγια του, καθιστώντας φανερό το πώς ο Κρούσιος, χωρίς ποτέ του να ταξιδέψει, είχε γίνει ο σημαντικότερος ειδικός της εποχής του για την οθωμανική Ελλάδα.

Με στοιχεία από History Today

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ