Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα Facebook Twitter
Ο Μαρτίνος Κρούσιος c.1600. Πηγή: Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης
0


ΟΤΑΝ Ο ΟΘΩΜΑΝΟΣ σουλτάνος Μωάμεθ (ή Μεχμέτ) Β΄ κατέλαβε την Κωνσταντινούπολη το 1453, το σοκ για την χριστιανική Ευρώπη υπήρξε πολύ ισχυρό. Σύμφωνα με τον Πάπα Πίο Β', η πτώση της βυζαντινής πρωτεύουσας δεν ήταν τίποτα λιγότερο από «έναν δεύτερο θάνατο για τον Όμηρο και τον Πλάτωνα». Άλλοι θρηνούσαν για την καταστροφή εκκλησιών ή τη μετατροπή τους σε τζαμιά, συμπεριλαμβανομένης της Αγίας Σοφίας, και φοβούνταν ότι οι Οθωμανοί θα μπορούσαν να ξεριζώσουν εκ βάθρων τον χριστιανικό τρόπο ζωής.

Αλλά καθώς οι Οθωμανοί εξαπλώνονταν στην Ελλάδα, καταλαμβάνοντας την Αθήνα το 1456 και το μεγαλύτερο μέρος της Πελοποννήσου λίγα χρόνια αργότερα, ελάχιστοι στη Λατινική Ευρώπη γνώριζαν πολλά για τη μεταβυζαντινή τύχη της χώρας. Οι συνθήκες ζωής των Ελλήνων αποτελούσαν κυρίως αντικείμενο εικασιών, και οι φόβοι για τη μοίρα τους υπό την οθωμανική κατοχή υπερίσχυαν των προσπαθειών να διαπιστωθεί η πραγματικότητα της κατάστασής τους.

Πολύ πριν η δυσχερής θέση των Ελλήνων συγκινήσει τον Λόρδο Βύρωνα, ο Κρούσιος γνώριζε για την κατάσταση της ελληνικής εκκλησίας, μελετούσε την ελληνική δημώδη γλώσσα και συγκέντρωνε υλικό για την ελληνική ενδυμασία και τα δημοτικά τραγούδια.

Υπήρξε όμως ένας Ευρωπαίος του 16ου αιώνα ο οποίος ακολούθησε διαφορετική πορεία. Για σχεδόν 40 χρόνια, ένας Λουθηρανός καθηγητής της ελληνικής γλώσσας, ο Μαρτίνος Κρούσιος (1526-1607), συνέταξε μια πλούσια καταγραφή της ελληνικής ζωής υπό την οθωμανική κυριαρχία. Πολύ πριν η δυσχερής θέση των Ελλήνων συγκινήσει τον Λόρδο Βύρωνα, ο Κρούσιος γνώριζε για την κατάσταση της ελληνικής εκκλησίας, μελετούσε την ελληνική δημώδη γλώσσα και συγκέντρωνε υλικό για την ελληνική ενδυμασία και τα δημοτικά τραγούδια. Και το έκανε αυτό από τη μικρή πόλη του Τύμπινγκεν, μιας γερμανικής πανεπιστημιούπολης, χωρίς να επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα – αδυνατώντας να πάει εκεί ο ίδιος γιατί δεν είχε τα μέσα και, όπως του άρεσε να τονίζει, γιατί η διδασκαλία του δεν του άφηνε ελεύθερο χρόνο.

Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα Facebook Twitter
Χάρτης της Αθήνας του 16ου αιώνα σχεδιασμένος από τον Μαρτίνο Κρούσιο.

Πώς έγινε ο Κρούσιος ο σημαντικότερος ειδικός για την οθωμανική Ελλάδα στην Ευρώπη; Το εκτεταμένο αρχείο του προσφέρει σημαντικά στοιχεία καθώς άφησε πίσω του ένα εννιάτομο ημερολόγιο –κάθε τόμος ήταν γύρω στις χίλιες σελίδες– μαζί με πολυάριθμα σημειωματάρια και εκατοντάδες βιβλία, γεμάτα με σχόλια και παραπομπές. Σ’ αυτά τα έγγραφα συγχωνεύονται το προσωπικό και το επαγγελματικό: κατέγραφε ακόμα και τη διάταξη των καθισμάτων για τα δείπνα και τους φοιτητές που φιλοξενούνταν μαζί του τόσο σχολαστικά όσο και τα βιβλία που διάβαζε, τις ειδήσεις που έφταναν σε αυτόν και όλα όσα ανακάλυπτε για την οθωμανική Ελλάδα.

Οι ταξιδιωτικές περιγραφές του Πιερ Μπελόν (1517-1564) και τα ιστορικά έργα του Λαόνικου Χαλκοκονδύλη (περ. 1430-1490) ταξίδεψαν τον Γερμανό μελετητή σε έναν κόσμο που δεν θα έβλεπε ποτέ, ενώ διάφορα ελληνικά κείμενα, όπως ένα βιβλίο με οδηγίες πλεύσης ή οι αποδόσεις της Ιλιάδας και των μύθων του Αισώπου, τον βοήθησαν να αντιληφθεί την εξέλιξη της γλώσσας. Οι Γερμανοί πληροφοριοδότες στην Κωνσταντινούπολη ήταν μια άλλη σημαντική πηγή πληροφοριών: απόφοιτοι του Πανεπιστημίου του Τύμπινγκεν είχαν ενταχθεί στην αυτοκρατορική πρεσβεία ως εφημέριοι, απ' όπου του έστελναν επιστολές, χειρόγραφα, αντικείμενα –συμπεριλαμβανομένου ενός αρχαίου χάλκινου νομίσματος με την εικόνα του Ομήρου– καθώς και λεπτομερείς παρατηρήσεις για τις εκκλησίες στις οποίες εισέρχονταν, τις τελετές στις οποίες συμμετείχαν και τους ανθρώπους που συναντούσαν.

Το 1573, για παράδειγμα, κάποιος Στέφαν Γκέρλαχ του έστειλε μια υποβλητική περιγραφή σχετικά με το ντύσιμο των Ελληνίδων: «Καλύπτουν τα μαλλιά τους με ατόφιο χρυσάφι. Στολίζουν το κεφάλι και τα αυτιά τους με πολύτιμους λίθους και πολυτελή σκουλαρίκια... Και με τα άλλα στολίδια τους δεν συναγωνίζονται απλώς την αυτοκράτειρά μας. Την αφήνουν πολλά μίλια πίσω».

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο όμως, ο Κρούσιος βασιζόταν στις επαφές και τις συνομιλίες του με τους ίδιους τους Έλληνες – όχι στην Ελλάδα φυσικά, αλλά στο σπίτι του στο Τύμπινγκεν. Συνολικά μίλησε με περίπου σαράντα Έλληνες και Ελληνίδες που ταξίδευαν στη χριστιανική Ευρώπη σε αναζήτηση βοήθειας και κάποια στιγμή πέρασαν και από την πόλη του. Ο Κρούσιος τους πρόσφερε ένα κρεβάτι και τους έδωσε φαγητό και χρήματα κι εκείνοι ως αντάλλαγμα, του έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες για τη γλώσσα, τον πολιτισμό και τη θρησκεία τους. Τον βοήθησαν να σχεδιάσει χάρτες, της Αθήνας, για παράδειγμα, αλλά και του Αγίου Όρους, του σημαντικότερου τόπου του μοναχισμού στην ελληνική ορθοδοξία. Και τον βοήθησαν να οπτικοποιήσει τον ελληνικό κόσμο μέσα από ζωντανές περιγραφές που ο ίδιος ονόμασε «λεκτικές ζωγραφιές».

Οι φιλοξενούμενοί του τον βοήθησαν επίσης να αποκωδικοποιήσει τα ελληνικά βιβλία του, καθώς η γλώσσα ήταν διαφορετική από τα αρχαία ελληνικά που δίδασκε στο πανεπιστήμιο. Ο πρώτος φιλοξενούμενός του ήταν ο Ελληνοκύπριος Σταμάτιος Δονάτος, ο οποίος έφτασε στο Τύμπινγκεν το 1579, και αποτέλεσε, όπως έγραψε ο Κρούσιος, ένα «ζωντανό λεξικό», αποδίδοντας χιλιάδες λέξεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασαν διαβάζοντας μαζί βιβλία. Αυτό ήταν ένα διόλου ευκαταφρόνητο κατόρθωμα. Ο Δονάτος δεν γνώριζε παρά μόνο λίγες λέξεις στα γερμανικά. Έτσι, αυτός και ο Κρούσιος έπρεπε να ερμηνεύουν τα κείμενα χρησιμοποιώντας διαφορετικές γλώσσες, συμπεριλαμβανομένων των ιταλικών και των λατινικών, και μερικές φορές άλλους τρόπους επικοινωνίας: «Συχνά μου εξηγούσε τις λέξεις με χειρονομίες και παραφράσεις», εξηγούσε ο Κρούσιος στο σημειωματάριό του.

Το αποτέλεσμα της ισόβιας έρευνας του Γερμανού ελληνιστή ήταν ένα σύνολο γνώσεων που δεν είχε προηγούμενο στην εποχή του. Ορισμένα από τα ευρήματά του δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο του «Turcograecia» του 1584, ένα πρωτοποριακό έργο γεμάτο στοιχεία που ο Έντουαρντ Γκίμπον ανέφερε επανειλημμένα στο κλασικό του βιβλίο «Ιστορία της παρακμής και της πτώσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας» (1776-89). Ωστόσο, σε γενικές γραμμές η «Turcograecia» ξεχάστηκε, όπως και ο ίδιος ο Κρούσιος και τα σημειωματάριά του. Ο Λέοπολντ φον Ράνκε θα τον θυμόταν ως τον πρώτο φιλέλληνα της Ευρώπης, αλλά στην πραγματικότητα δεν ήταν βαθιά εξοικειωμένος με το έργο του. Πράγματι, η «Turcograecia» πούλησε ελάχιστα αντίτυπα και οι πολύχρωμες βινιέτες στα σημειωματάρια του συγγραφέα της παρέμειναν ανεξερεύνητες μέχρι τον 20ό αιώνα.

Αποτελεί μια μικρή ειρωνεία –την οποία σίγουρα ο Κρούσιος θα εκτιμούσε– το γεγονός ότι χρειάστηκε ένας Οθωμανός Έλληνας από την Κωνσταντινούπολη, ο Βασίλειος Αθ. Μυστακίδης (1859-1933), για να επιστήσει την προσοχή στο αρχείο του Γερμανού ιστορικού ως σημαντική αλλά ανεκμετάλλευτη πηγή για την ελληνική ιστορία των οθωμανικών χρόνων. Μετά από τριετή παραμονή στο Τύμπινγκεν, ο Μυστακίδης δημοσίευσε μια σειρά άρθρων που αναπαρήγαγαν αποσπάσματα από τα σημειωματάρια και τα ημερολόγια του, καθιστώντας φανερό το πώς ο Κρούσιος, χωρίς ποτέ του να ταξιδέψει, είχε γίνει ο σημαντικότερος ειδικός της εποχής του για την οθωμανική Ελλάδα.

Με στοιχεία από History Today

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ