Antonio Rigo: «Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας»

Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας Facebook Twitter
Ο τίτλος του διεπιστημονικού συμποσίου, «Μοναχικόν Τριβώνιον αντί Πορφύρας», αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτό το διττό στοιχείο της προσωπικής ιστορίας του οσίου Ιωάσαφ. Φωτ.: Nikos Libertas/ SOOC
0

Έχουν περάσει 600 χρόνια από την κοίμηση του τελευταίου βασιλιά της Θεσσαλίας της εποχής της σερβοκρατίας, του Οσίου Ιωάσαφ, που γεννήθηκε σε αριστοκρατική οικογένεια με ελληνοσερβική καταγωγή ως πρίγκιπας Ιωάννης Ούρεσης Παλαιολόγος και υπήρξε διάδοχος του θεμελιωτή του μοναχισμού στα Μετέωρα, Οσίου Αθανασίου, και δεύτερος κτήτορας της Μονής της Μεταμορφώσεως (Μεγάλο Μετέωρο).

Η πλούσια σε δράση ζωή του ανοίγει ένα παράθυρο στη μελέτη τόσο των πνευματικών κινημάτων που συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό στη μορφοποίηση της παράδοσης του ορθόδοξου μοναχισμού, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, όσο και του ιστορικού μεταιχμίου της Θεσσαλίας, στη μετάβαση από το ύστερο Βυζάντιο στην οθωμανική εποχή. Επίσης, δίνει και την αφορμή για τη διοργάνωση ενός επιστημονικού συμποσίου από την Ακαδημία Θεολογικών και Ιστορικών Μελετών Αγίων Μετεώρων στο οποίο θα μιλήσουν ειδικοί ερευνητές από την Ελλάδα, την Ιταλία , τη Γαλλία, τη Σερβία και τη Ρουμανία, μεταξύ άλλων και ο σημαντικός ιστορικός του βυζαντινού πολιτισμού Antonio Rigo, τακτικός καθηγητής στο Πανεπιστημίο Ca’ Foscari της Βενετίας και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Βυζαντινών Σπουδών.

«Πιστεύω ότι το Βυζάντιο αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας, αν όχι το κεντρικό. Πολλές φορές έχει γίνει λόγος ή και συζήτηση στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες για "ελληνισμό" και "ρωμιοσύνη", έννοιες που τίθενται σε αντιπαράθεση ή που κατά κάποιον τρόπο θεωρούνται συμπληρωματικές. Εδώ "ρωμιοσύνη" είναι ακριβώς το Βυζάντιο».

Ο τίτλος του διεπιστημονικού συμποσίου, «Μοναχικόν Τριβώνιον αντί Πορφύρας», αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτό το διττό στοιχείο της προσωπικής του ιστορίας ως κοσμικού άρχοντα, ο οποίος πολύ νωρίς εγκατέλειψε τη βασιλική πορφύρα για το μοναχικό σχήμα. Φιλοδοξεί δε να ανασυνθέσει πτυχές της πολυσχιδούς προσωπικότητάς του και του ευρύτερου ιστορικού πλαισίου μέσα στο οποίο έζησε. Μας δίνει αφορμή και για μια συζήτηση με τον Antonio Rigo για την προσωπικότητα του Ιωάσαφ, τα Μετέωρα αλλά και για τη σημασία και τη θέση των βυζαντινών σπουδών στον σύγχρονο κόσμο.

Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας Facebook Twitter
Ο σημαντικός ιστορικός του βυζαντινού πολιτισμού Antonio Rigo, τακτικός καθηγητής στο Πανεπιστημίο Ca’ Foscari της Βενετίας και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Βυζαντινών Σπουδών.

— Διαβάζοντας για τη ζωή του Οσίου Ιωάσαφ αναρωτιέται κανείς πόσο συχνά ένας Βυζαντινός αριστοκράτης στρεφόταν στον μοναχισμό σε τόσο νεαρή ηλικία;
Θα μπορούσα να ξεκινήσω αναφερόμενος σε αρκετές περιπτώσεις αριστοκρατών ή μελών της βυζαντινής αυτοκρατορικής οικογένειας που σε κάποια στιγμή της ζωής τους αποφάσισαν να φορέσουν το μοναχικό ράσο. Πιστεύω, ωστόσο, ότι είναι πιο σημαντικό και χρήσιμο για την κατανόηση της επιλογής και της πορείας ζωής του Ιωάσαφ, του δεύτερου κτήτορος του Μετεώρου, να εστιάσουμε την προσοχή μας στο μοναχικό του όνομα. Αυτό μάλιστα παραπέμπει σε ένα ακριβές πρότυπο: τον πρίγκιπα-μοναχό άγιο που είναι ένας από τους πρωταγωνιστές του βίου ή του αγιογραφικού μυθιστορήματος «Βαρλαάμ και Ιωάσαφ», ενός πολύ δημοφιλούς κειμένου τόσο από λογοτεχνικής όσο και από καλλιτεχνικής και εικονογραφικής άποψης.

Στο κείμενο αυτό διαβάζουμε για έναν νεαρό πρίγκιπα προορισμένο για τον θρόνο, ο οποίος εγκαταλείπει το βασιλικό παλάτι για να ξεκινήσει τη μοναστική ζωή. Ο άγιος πρίγκιπας-μοναχός Ιωάσαφ του αγιογραφικού κύκλου ήταν σίγουρα το πρότυπο που ενέπνευσε τον ιδρυτή του Μετεώρου, δηλαδή ένας νέος πρίγκιπας που άφησε τον θρόνο για την ασκητική ζωή. Είναι αρκετά ενδιαφέρον να δούμε πώς, τον 14ο αιώνα, δηλαδή την ίδια εποχή που έζησε ο βασιλεύς στον οποίο αναφερόμαστε εδώ, το πρότυπο του αγίου πρίγκιπα-μοναχού Ιωάσαφ ήταν πολύ επίκαιρο και ζωντανό. Έτσι έχουμε μια άλλη κεντρική μορφή, τον αυτοκράτορα Ιωάννη Καντακουζηνό, ο οποίος σίγουρα άφησε τον θρόνο της Κωνσταντινούπολης σε μεγαλύτερη ηλικία για το μοναχικό ράσο, το οποίο φόρεσε με το όνομα Ιωάσαφ για πάνω από τριάντα χρόνια, μέχρι τον θάνατό του.

Ο δεύτερος κτήτωρ του Μετεώρου εμπνεύστηκε προφανώς από αυτό το πρότυπο. Θα ήθελα να αναφέρω ότι βρίσκουμε επίσης σημαντικά εικονογραφικά στοιχεία από τη μεταβυζαντινή περίοδο που μας δείχνουν ότι στην περιοχή των Μετεώρων υπήρχε ένα είδος αλληλοεπικάλυψης μεταξύ του αρχαίου Ιωάσαφ, του πρίγκιπα του κύκλου, και του Ιωάσαφ, του ιδρυτή της μονής Μετεώρου.

—Από τις επιστημονικές δημοσιεύσεις σας γίνεται αντιληπτό ότι ο ορθόδοξος μοναχισμός, τόσο στα Μετέωρα όσο και στο Άγιον Όρος, αποτελεί ένα από τα αγαπημένα σας ερευνητικά ενδιαφέροντα. Πότε ξεκίνησε να σας ασκεί έλξη το θέμα αυτό και για ποιους λόγους;
Η κύρια οδός για την προσέγγιση του βυζαντινού μοναστικού κόσμου ήταν σίγουρα η λογοτεχνία, τα κείμενα που γράφτηκαν στα μοναστήρια. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου επικεντρώθηκα σε μια περίοδο μεγάλης άνθησης της μοναστικής πνευματικής λογοτεχνίας τον δέκατο τρίτο και δέκατο τέταρτο αιώνα, οπότε ολόκληρη η Μεσόγειος γνώρισε έντονη πνευματική αναγέννηση σε διάφορους θρησκευτικούς κύκλους. Στο Βυζάντιο το Άγιον Όρος ήταν σίγουρα το κέντρο αυτής της αναγέννησης.

Γι' αυτό ακριβώς και η προσοχή μου στρέφεται κυρίως στον χώρο του Αγίου Όρος αυτής της περιόδου. Όσον αφορά τα Μετέωρα, μπορώ να πω ότι ακολούθησα κι εγώ το δρομολόγιο που ακολούθησαν πολλοί βυζαντινοί μοναχοί τον 14ο αιώνα. Αυτοί, φεύγοντας για διάφορους λόγους από το Άγιον Όρος, έφτασαν στη Θεσσαλία και στη συνέχεια εγκαταστάθηκαν στα Μετέωρα. Σχετικά, λοιπόν, με τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα, αυτά μετατοπίστηκαν από τον Άθω στα Μετέωρα λόγω μιας πολύ συγκεκριμένης πνευματικής μοναστικής σχολής.

Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας Facebook Twitter
Ο Όσιος Ιωάσαφ, ιερό του καθολικού της Μονής του Μεγάλου Μετεώρου. Πηγή: Μονή του Μεγάλου Μετεώρου

— Είστε ένας διαπρεπής βυζαντινολόγος και δεν θα μπορούσα να μη σας ρωτήσω για την κατάσταση των βυζαντινών σπουδών διεθνώς. Πόσο αναγνωρίσιμος είναι στον μέσο Δυτικοευρωπαίο ο μύθος του Βυζαντίου; Γιατί γενικά υπάρχει η αίσθηση ότι ενώ η κλασική αρχαιότητα παραμένει δημοφιλής, το Βυζάντιο δεν ασκεί την ίδια γοητεία, αν και πρόκειται για μια χιλιόχρονη αυτοκρατορία με πολυσύνθετη ιστορία.
Το ερώτημα είναι διττό: αφενός αφορά την κατάσταση των βυζαντινών σπουδών στον δυτικό κόσμο, στην Ευρώπη, και όχι μόνο, αφετέρου συνδέεται με δύο μύθους, αυτόν του κλασικισμού και αυτόν του Βυζαντίου. Όσον αφορά το πρώτο σημείο: οι βυζαντινές σπουδές, όπως και όλοι οι άλλοι ανθρωπιστικοί κλάδοι, βιώνουν μια κρίση στον ακαδημαϊκό κόσμο, και έτσι προς το παρόν η μοίρα του κλάδου αυτού είναι κοινή με εκείνη πολλών άλλων. Όσον αφορά τον μύθο του κλασικισμού και τον μύθο του Βυζαντίου: σίγουρα ο δυτικός κόσμος έχει μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στο Βυζάντιο σε σχέση με αυτή που συναντάμε στις χώρες που στρέφονται στο Βυζάντιο ως κληρονόμοι τους.

— Εννοείτε ότι η Δύση δεν σχετίζεται όσο η Ελλάδα με το Βυζάντιο;
Ακριβώς. Η Δύση, σε αντίθεση με την Ελλάδα, δεν είναι άμεση κληρονόμος του Βυζαντίου. Επομένως, η εστίαση στο Βυζάντιο που είναι στοιχείο, τολμώ να πω, φυσικό στην Ελλάδα, για τη Δύση αποτελεί προϊόν και αποτέλεσμα εκπαίδευσης και μελέτης. Στη Δύση στρεφόμαστε κυρίως στην κλασική αρχαιότητα, στην αρχαιολογία, στην αρχαία λογοτεχνία και πολύ συχνά η προσέγγιση του Βυζαντίου γίνεται ακριβώς μέσω του κλασικισμού. Μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις μπορούμε να βρούμε διαφορετικές προσεγγίσεις που συνδέονται με ιστορικά ή καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα ή και με συγκεκριμένα γεγονότα της μιας ή της άλλης χώρας.

Επιτρέψτε μου να δώσω ένα παράδειγμα. Προέρχομαι από μια χώρα, την Ιταλία, η οποία δεν είναι χώρα με άμεση βυζαντινή κληρονομιά, όπως μπορεί να είναι η Ελλάδα ή χώρες των Βαλκανίων, όπως η Σερβία, η Βουλγαρία κ.ο.κ. Ωστόσο, η Ιταλία είναι μια «μισοβυζαντινή» χώρα, λόγω της επί μακρόν ελληνόφωνης Νότιας Ιταλίας και άλλων περιοχών. Για παράδειγμα, η ιστορία της Βενετίας είναι ακατανόητη χωρίς το Βυζάντιο. Συνεπώς, και σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι ανθρωπιστικές σπουδές στην Ιταλία βλέπουν το Βυζάντιο ως έναν πάντα επίκαιρο συνομιλητή.

— Είστε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Βυζαντινών Σπουδών. Ποιες πρωτοβουλίες πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην περαιτέρω ανάπτυξη των βυζαντινών σπουδών; Ποια οπτική ή προσέγγιση θα μπορούσε να αναδείξει το Βυζάντιο ως αντικείμενο μελέτης που αφορά το σήμερα;
Πιστεύω ότι πρέπει να κινηθούμε προς δύο διαφορετικές κατευθύνσεις. Από τη μια πλευρά, υπάρχουν οι κλάδοι που σχετίζονται με το Βυζάντιο και μπορούν να έχουν μέλλον στον τομέα της της διατήρησης και της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Προς αυτή την κατεύθυνση πιστεύω ότι έχουμε κινηθεί και ως Διεθνής Ένωση Βυζαντινών Σπουδών. Ένα δεύτερο σημείο που πρέπει να τονίσω είναι το εξής: η γνώση του βυζαντινού κόσμου, της ιστορίας και του πολιτισμού του γίνεται όλο και περισσότερο το κλειδί για την κατανόηση της σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στον κόσμο της Μέσης Ανατολής, μιας περιοχής η οποία διασχίζεται από αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε γραμμή ρήξης. Πιστεύω ότι οι βυζαντινές σπουδές έχουν καθήκον και όραμα για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Επιπλέον, θεωρώ ότι οι βυζαντινές σπουδές έχουν κεντρικό ρόλο στο παρόν και στο εγγύς μέλλον στον τομέα της γεωπολιτικής.

Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας Facebook Twitter
Μαρία Αγγελίνα Κομνηνή Δούκαινα Παλαιολογίνα, αδελφή του Οσίου Ιωάσαφ, λεπτομέρεια από εικόνα. Πηγή: Μονή του Μεγάλου Μετεώρου

— Καθώς το Βυζάντιο αποτελεί άμεση κληρονομιά για την Ελλάδα, πόσο έχει εμπεδωθεί η βυζαντινή συμβολή στην ταυτότητα της χώρας;
Ναι, η Ελλάδα έχει μια άμεση κληρονομιά από το Βυζάντιο, η οποία είναι σαφώς ορατή ακόμη και σε πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής. Πιστεύω ότι το Βυζάντιο αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας, αν όχι το κεντρικό. Πολλές φορές έχει γίνει λόγος ή και συζήτηση στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες για «ελληνισμό» και «ρωμιοσύνη», έννοιες που τίθενται σε αντιπαράθεση ή που κατά κάποιον τρόπο θεωρούνται συμπληρωματικές. Εδώ «ρωμιοσύνη» είναι ακριβώς το Βυζάντιο.

— Στις ανθρωπιστικές επιστήμες η επικαιρότητα αναδεικνύει αρκετά συχνά τη δημοφιλία ενός πεδίου. Πόσο ισχύει αυτό στην περίπτωση του Βυζαντίου; Πολιτικά θέματα, όπως αυτό της Αγίας Σοφίας, επηρεάζουν την ατζέντα του ερευνητή;
Συμφωνώ μαζί σας ότι τρέχοντα πολιτικά γεγονότα συχνά ευνοούν τη δημοφιλία ενός κλάδου σπουδών. Αυτήν τη στιγμή η διεθνής πολιτική κατάσταση μεταξύ Ανατολικής Ευρώπης και Μέσης Ανατολής έχει ως αποτέλεσμα πολύ συχνά το Βυζάντιο να γίνεται απολύτως κεντρικό θέμα ή τουλάχιστον κάτι το οποίο πρέπει να κατανοήσει ακόμη και το κοινό. Σωστά αναφερθήκατε στην Αγία Σοφία και σε όσα συνέβησαν πριν από τρία χρόνια, το 2020, αλλά θα ήθελα να αναφερθώ και σε γεγονότα πιο κοντά στην Ελλάδα. Είναι σαφές ότι στην τρέχουσα σύγκρουση στην Ευρώπη μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας το Βυζάντιο είναι παρόν. Και αυτό όχι μόνο ως ιστορική κληρονομιά αλλά και λόγω των ισχυρισμών και των αναφορών στο Βυζάντιο που ακούσαμε συχνά να υποστηρίζονται και να προωθούνται τα τελευταία δύο χρόνια.

— Παρόλη την πολιτικοποίηση της βυζαντινής κληρονομιάς, θετική εντύπωση προκαλεί η σχετική ανάπτυξη των βυζαντινών σπουδών στην Τουρκία τα τελευταία χρόνια. Θα μπορούσε κανείς να διαγνώσει ομοιότητες με την ανάπτυξη της μελέτης του ισλαμικού κόσμου στη Δύση; Μπορεί η ετερότητα ενός αντικειμένου να το καταστήσει πιο ελκυστικό; 
Ναι, υπάρχει σίγουρα μια νέα εστίαση στον βυζαντινό κόσμο από την πλευρά των ακαδημαϊκών της Τουρκίας και όχι μόνο. Αυτό δεν οφείλεται τόσο στην ετερότητα του αντικειμένου μελέτης όσο στην επιθυμία να στραφούμε στις απαρχές της ιστορίας της οθωμανικής Τουρκίας και συνεπώς στην έρευνα για τις απαρχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτό προφανώς συνεπάγεται, θα έλεγα, μια εστίαση στην ιστορία ιδίως της ύστερης βυζαντινής περιόδου, του δέκατου τέταρτου και δέκατου πέμπτου αιώνα. Δεύτερον, πολύ σημαντική είναι η αρχαιολογική και ιστορική-καλλιτεχνική έρευνα στην Τουρκία. Και πάλι, πρόκειται για έρευνες που σχετίζονται με τη χώρα, με το έδαφος, με την άμεση γειτνίαση. Δεν θα έκανα, λοιπόν, παραλληλισμό αναφορικά με την εστίαση του δυτικού κόσμου στο Ισλάμ. Εξάλλου, αυτό ξεκίνησε στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, την εποχή του ιμπεριαλισμού και στο πλαίσιο της καθιέρωσης αυτού που σήμερα αναφέρεται ως οριενταλισμός.

— Το συνέδριό σας θα γίνει στα Μετέωρα, σε αυτό το μοναδικό μνημείο. Έχουν εμπεδωθεί κυρίως ως ένας τουριστικός προορισμός, με το μάρκετινγκ να δίνει έμφαση στο φυσικό και το αρχιτεκτονικό κάλλος. Kατά τη γνώμη σας, πώς θα μπορούσε να συνδεθεί αυτό το ενδιαφέρον με το σημαντικό πολιτιστικό απόθεμα, άυλο και υλικό, που επιβιώνει στις μονές και την περαιτέρω αξιοποίησή του; Τι πρέπει να γνωρίζει ο τουρίστας που έχει επισκεφθεί τα Μετέωρα;
Για να απαντήσει κανείς σε αυτό το ερώτημα, θα πρέπει μάλλον να προβληματιστεί γενικότερα αναφορικά με τον τουρισμό όχι μόνο στα Μετέωρα αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Τα Μετέωρα είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα για τους τουρίστες. Επομένως, από ποσοτική άποψη, δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω ο αριθμός των επισκεπτών. Κατά τη γνώμη μου, εδώ, στα Μετέωρα, όπως και σε άλλα μέρη της χώρας, θα πρέπει να γίνουν ενέργειες προς ένα διαφορετικό είδος τουρισμού, ας πούμε ενός τουρισμού με αργούς ρυθμούς, που θα επιτρέπει τη γνώση της ιστορίας και της πραγματικότητας του τόπου που επισκέπτεται κανείς.

Για τον σκοπό αυτό πιστεύω ότι θα ήταν πολύ σημαντικό να διοργανωθούν πολιτιστικά εργαστήρια, εργαστήρια αγιογραφίας και άλλα, εκθέσεις, μουσικές και λογοτεχνικές εκδηλώσεις που να σχετίζονται με την ιστορία των μοναστηριών και της περιοχής. Παράλληλα, οι επισκέψεις δεν θα πρέπει να περιορίζονται στα 20 λεπτά που είναι αφιερωμένα στο κεντρικό μοναστήρι, αλλά να προσφέρουν μια γενικότερη εμπειρία της ευρύτερης περιοχής και της ζωής των κατοίκων της κατά το παρελθόν και το παρόν.

Πληροφορίες:
Ακαδημία Θεολογικών και Ιστορικών Σπουδών Αγίων Μετεώρων
Διεθνές επιστημονικό συμπόσιο «Μοναχικὸν Τριβώνιον ἀντὶ Πορφύρας: 600 χρόνια ἀπὸ τὴν κοίμηση τοῦ Ὁσίου Ἰωάσαφ Οὔρεση Παλαιολόγου, 1423-2023»
Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2023 - Hotel DivaniI Meteora, Καλαμπάκα, ώρα έναρξης: 09:30

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ