Το Μουσείο Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα

Το Μουσείο Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Εργάτες μεταφέρουν ένα έργο στη θέση του σε μια από τις πρόσφατα ανακαινισμένες αίθουσες του Μουσείου του Κλινί. Περίπου 500 έργα από τη συλλογή του μουσείου έχουν αποκατασταθεί εγκαίρως για την επαναλειτουργία του. © Michel Bourguet/Musée de Cluny
0

Μετά από επτά χρόνια ανακαίνισης, το Μουσείο Κλινί είναι έτοιμο να υποδεχτεί ξανά επισκέπτες για ένα ταξίδι από τον πρώτο έως τον 15ο αιώνα.

Η επαναλειτουργία του Εθνικού Μουσείου του Μεσαίωνα της Γαλλίας αυτή την άνοιξη μοιάζει με αναγέννηση. Το Musée de Cluny (Μουσείο Κλινί) ήταν ένα από τα λίγα γαλλικά εθνικά μουσεία στα οποία δεν είχαν γίνει σημαντικές ανακαινίσεις μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, μεταξύ άλλων και λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων, δηλαδή των γαλλο-ρωμαϊκών ιαματικών λουτρών του 1ου ή 2ου μ.Χ. αιώνα, η ανασκαφή των οποίων μπλόκαρε την ανακαίνιση που θα γινόταν στη δεκαετία του 1990.

Οι Γάλλοι αγαπούν τον Μεσαίωνα και τις μεσαιωνικές ιστορίες και δεν μπορούσε παρά να υπάρχει ένα μουσείο αντάξιό τους. Γνωστό και ως «Μουσείο του Μεσαίωνα», βρίσκεται στο Καρτιέ Λατέν και αποτελείται από δύο κτίρια, το frigidarium μέσα στις Θέρμες του Κλινί, και το ίδιο το Hôtel de Cluny, το οποίο στεγάζει τις συλλογές του. Το κτίριο είναι ένα σπάνια σωζόμενο δείγμα της αστικής αρχιτεκτονικής του μεσαιωνικού Παρισιού και παλαιότερα ήταν το αρχοντικό των ηγουμένων του Κλινί.

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Το Μουσείο του Κλινί. © Michel Bourguet/Musée de Cluny

Τον 18ο αιώνα, ο πύργος του Hôtel de Cluny χρησιμοποιήθηκε ως παρατηρητήριο από τον αστρονόμο Charles Messier, ο οποίος το 1771 δημοσίευσε τις παρατηρήσεις του στον σημαντικό κατάλογο Messier, ενώ τα πρώτα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης το ξενοδοχείο κατασχέθηκε από το κράτος και για τις επόμενες τρεις δεκαετίες εξυπηρετούσε διάφορες λειτουργίες. Κάποια στιγμή, ήταν ιδιοκτησία ενός γιατρού που χρησιμοποίησε το υπέροχο παρεκκλήσι Flamboyant στον πρώτο όροφο ως αίθουσα ανατομίας. Το αρχοντικό στέγαζε επίσης το τυπογραφείο του Nicolas-Léger Moutard, του επίσημου τυπογράφου της βασίλισσας της Γαλλίας από το 1774 έως το 1792.

Τον Δεκέμβριο του 1832, ο Alexandre du Sommerard, ένας διάσημος αρχαιολόγος και συλλέκτης έργων τέχνης, αγόρασε το Hôtel de Cluny και εγκατέστησε τη μεγάλη συλλογή του από μεσαιωνικά και αναγεννησιακά αντικείμενα. Μετά τον θάνατό του το 1842 η συλλογή αγοράστηκε από το κράτος και το κτίριο άνοιξε ως μουσείο και έλαβε την ιδιότητα του ιστορικού μνημείου το 1846, ενώ τα ιαματικά λουτρά έλαβαν το ίδιο καθεστώς το 1862. Οι σημερινοί κήποι, που άνοιξαν το 1971, περιλαμβάνουν ένα «δάσος μονόκερων» εμπνευσμένο από τις διάσημες ταπισερί που στεγάζονται εκεί. Τον Φεβρουάριο του 1926 το μουσείο τέθηκε υπό την αιγίδα του τμήματος διακοσμητικών τεχνών του Λούβρου. Το έργο «Cluny 4, ένα νέο μουσείο» ξεκίνησε το 2015.

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Χρυσό τριαντάφυλλο, δεύτερο τέταρτο του 14ου αιώνα, Minucchio Da Siena. © RMN-Grand Palais (musée de Cluny - musée national du Moyen-Âge/Jean-Gilles Berizzi)

Η ανακαίνιση κρίθηκε απαραίτητη για τη διεθνή φήμη του μουσείου πρωτίστως, εξαιτίας της έλλειψης ορατότητας του κτιρίου σε ένα πυκνό αστικό περιβάλλον και της προβληματικής προσβασιμότητας. Οι εργασίες έγιναν σταδιακά, ξεκινώντας από την αποκατάσταση ενός γοτθικού παρεκκλησιού και των ερειπίων των γαλλο-ρωμαϊκών ιαματικών λουτρών στην περιοχή. Με επίκεντρο τις περίφημες έξι ταπισερί της «Κυρίας και του Μονόκερου», επισκευάζονται και οι αίθουσες του μουσείου με θεματική προσέγγιση και χρονολογική διάταξη.

Μια νέα διαδρομή θα οδηγεί τους επισκέπτες από τις βυζαντινές συλλογές και τη γέννηση της γοτθικής τέχνης μέχρι το 1500.  Άλλα βασικά αντικείμενα της συλλογής περιλαμβάνουν πίνακες από βιτρό από το Sainte-Chapelle και αγάλματα του 13ου αιώνα που αποσχίστηκαν από την πρόσοψη του καθεδρικού ναού της Notre-Dame κατά τη Γαλλική Επανάσταση και ανακτήθηκαν μόλις το 1977.

Ο σταδιακός, επταετής μετασχηματισμός του μουσείου κόστισε περίπου 26 εκατ. ευρώ. Για να γίνει προσβάσιμο έπρεπε να δημιουργηθεί νέα είσοδος. Προηγουμένως, οι επισκέπτες εισέρχονταν από μια βαριά ξύλινη πόρτα από την αυλή του Hôtel des Abbés de Cluny, που βρίσκεται απέναντι από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Όσο εντυπωσιακές και αν ήταν οι γοτθικές προσόψεις του κτιρίου του 15ου αιώνα, ήταν αδύνατο για τους επισκέπτες με αναπηρία να μετακινηθούν μέσα από τα πολυάριθμα χωρισμένα επίπεδα του.

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Αγία Τράπεζα Stavelot, τέλη 12ου αιώνα, Γαλλία. © RMN-Grand Palais (musée de Cluny - musée national du Moyen-Âge/Jean-Gilles Berizzi)

Το 2014 προκηρύχθηκε διαγωνισμός σχεδιασμού για την κατασκευή ενός νέου χώρου υποδοχής στο επίπεδο του δρόμου, Rue Du Sommerard, που πήρε το όνομά του από τον αρχαιολόγο και συλλέκτη που ίδρυσε το μουσείο τον 19ο αιώνα. Ο νικητής αρχιτέκτονας, Bernard Desmoulin, σχεδίασε μια δίρριχτη επέκταση που ανοίγει στο πολυσύχναστο Καρτιέ Λατέν, επενδυμένη με πάνελ αλουμινίου σε χάλκινο χρώμα και μεταλλικό πλέγμα. Με τον Desmoulin συνεργάστηκαν το 2016 ο σχεδιαστής εσωτερικών χώρων Adrien Gardère και ο Paul Barnoud, κρατικός αρχιτέκτονας συντήρησης ιστορικών μνημείων, για να επανασχεδιάσουν τη διαδρομή των επισκεπτών, η οποία ανατράπηκε από τη νέα διαμόρφωση του κτιρίου.

Το πρώην Κλινί, που από το 1992 χαρακτηρίζεται ως Εθνικό Μουσείο της Γαλλίας για τον Μεσαίωνα, «παρουσίαζε τις συλλογές του με αρκετά εκπαιδευτικό τρόπο, σύμφωνα με διαφορετικές τεχνικές: μια αίθουσα ήταν αφιερωμένη στους ξυλουργούς, μια άλλη στους ταπετσιέρηδες», λέει η διευθύντριά του Σεβερίν Λεπάζ. Τώρα η ανανεωμένη μόνιμη έκθεσή θα παρουσιάζει 1.600 κομμάτια ως «ένα χρονολογικό ταξίδι μέσα από 21 αίθουσες, από τα πρώτα απομεινάρια του πρώτου αιώνα έως τον 15ο αιώνα». Περίπου 500 έργα έχουν αποκατασταθεί πρόσφατα για την περίσταση.

Η επίσκεψη αρχίζει με το μνημειώδες frigidarium (ψυχρό δωμάτιο) των αρχαίων λουτρών. Τις απαρχές του Μεσαίωνα –μεροβίγγεια (έργα τέχνης που αναφέρονται στην εικαστική και αρχιτεκτονική έκφραση που άνθισε μεταξύ 5ου και 8ου μ.Χ. αιώνα, με την άνοδο της Μεροβίγγειας δυναστείας) και βυζαντινά έργα και τη χρυσή μετώπη βωμού του 11ου αιώνα από τον καθεδρικό ναό της Βασιλείας, ένα από τα αριστουργήματα της συλλογής– ακολουθούν η ρομανική και η γοτθική τέχνη σε μια μεγαλοπρεπή αίθουσα. Δώδεκα σκαλιστά κιονόκρανα από τον κυρίως ναό της μονής Saint Germain des Prés παρουσιάζονται σε σύγχρονες κολόνες, μαζί με γλυπτά θραύσματα κεφαλών και βιτρό παράθυρα από τη μονή Saint-Denis.

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Πίσω μέρος καθρέφτη, 14ος αιώνας. RMN-Grand Palais (Musée de Cluny - Musée national du Moyen-Âge/Michel Urtado)

Ακολουθεί η αίθουσα με τα γλυπτά από την Παναγία των Παρισίων, τα οποία αντικαταστάθηκαν κατά τη διάρκεια των αναστηλώσεων του καθεδρικού ναού από τον Viollet-le-Duc τον 19ο αιώνα, καθώς και τα θραύσματα αγαλμάτων που ξηλώθηκαν από την πρόσοψη κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης και ανακαλύφθηκαν ξανά μόλις το 1977. Στο ισόγειο του μεσαιωνικού δημαρχείου παρουσιάζεται το Έργο της Λιμόζ, μια σημαντική συλλογή από σμάλτα champlevé, μια τεχνική που άκμασε τον 12ο αιώνα.

Το τμήμα που είναι αφιερωμένο στην τέχνη του 13ου αιώνα αποκαλύπτει έργα από το Sainte Chapelle που συγκεντρώνονται για πρώτη φορά –συμπεριλαμβανομένων αναστηλωμένων γλυπτών των Αποστόλων, βιτρό και μιας σπάνιας λειψανοθήκης– και πιο πέρα, όλη τη δεξιοτεχνία της λιθοτεχνίας στα γλυπτά φυτικά μοτίβα από το Collège de Cluny. Δίπλα σε επιτύμβια γλυπτά από την εποχή του Philippe le Bel και των γιων του βρίσκεται ένας μικρός θησαυρός: ένα φέρετρο από ελεφαντόδοντο με λεπτεπίλεπτα γλυπτά που απεικονίζουν σκηνές αυλικού έρωτα.

Ο πρώτος όροφος είναι αφιερωμένος στον 14ο και 15ο αιώνα στη Γαλλία, την Ιταλία και τη βόρεια Ευρώπη. Στο τέλος της διαδρομής των επισκεπτών βρίσκεται το αδιαμφισβήτητο highlight του μουσείου: οι έξι ταπισερί «Η κυρία και ο μονόκερος», που υφάνθηκαν γύρω στο 1500. Ο κύκλος αναπαριστά το θέμα των πέντε αισθήσεων, στις οποίες προστίθεται η αινιγματική έκτη, με την επιγραφή «Στη μόνη μου επιθυμία».

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Μερικά από τα πιο πολύτιμα έργα του μουσείου είναι η ταπισερί "Η κυρία και ο μονόκερος", περ. 1500 μ.Χ. Φωτο: Franck Raux © RMN-Grand Palais

Πλέον πλήρως προσβάσιμο (έχουν εγκατασταθεί δύο ανελκυστήρες και ράμπες πρόσβασης), το ανανεωμένο μουσείο έχει κερδίσει σε ορατότητα, με μια είσοδο ορατή από τον δρόμο, ένα καφέ, αρχιτεκτονικά ανοίγματα για το φως της ημέρας και προθήκες που αναδεικνύουν καλύτερα τις συλλογές. «Η σύγχρονη επέκταση και η νέα σκηνογραφία το φέρνουν στον 21ο αιώνα, ενώ παράλληλα σέβονται τη μακρά ιστορία του», λέει η Λεπάζ.

Τον Οκτώβριο μια έκθεση σε συνεργασία με το Musée des Augustins της Τουλούζης θα τιμήσει την τέχνη του 14ου αιώνα από τη «ροζ πόλη». Επιστρέφοντας μετά από καιρό, το Μουσείο Κλινί ελπίζει τελικά να επανασυνδεθεί με το προ-πανδημικό του κοινό – περίπου 300.000 επισκέπτες ετησίως, με τους μισούς περίπου να προέρχονται από το εξωτερικό.

Το Μουσείο του Κλινί και η ιστορία του Μεσαίωνα μέσα από 1.600 αντικείμενα Facebook Twitter
Το Μουσείο του Κλινί. © Michel Bourguet/Musée de Cluny
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 20/01 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Μεσαίωνας: Η πιο παρεξηγημένη, αλλά τελικά συναρπαστική, περίοδος της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Μεσαίωνας: Η πιο παρεξηγημένη, αλλά τελικά συναρπαστική περίοδος της Αθήνας

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη, αρχαιολόγο με ειδίκευση στην αρχιτεκτονική γλυπτική, την επιγραφική και την τοπογραφία των μεσαιωνικών χρόνων και της οθωμανικής περιόδου, για τη ζωή στην Αθήνα κατά την περίοδο του Μεσαίωνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Θραύσμα χαμένου γαλλικού επικού ποιήματος του 12ου αιώνα βρέθηκε σαν υλικό βιβλιοδεσίας σε άλλο βιβλίο

Πολιτισμός / Θραύσμα χαμένου γαλλικού επικού ποιήματος του 12ου αιώνα βρέθηκε σαν υλικό βιβλιοδεσίας σε άλλο βιβλίο

Τα χειρόγραφα που περιείχαν αυτά τα γαλλικά ποιήματα και ένα απόσπασμα από την ιστορία του Τριστάνου πιθανότατα ανακυκλώθηκαν επειδή τα κείμενα θεωρήθηκαν ντεμοντέ και η γλώσσα ξεπερασμένη.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ