Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Απ' τους πρώτους αντάρτες του ΕΛΑΣ με το όνομα Κωστούλας (Αγραφιώτης) πήρε μέρος σε όλες τις μάχες στη Ρούμελη και δοκιμάστηκε σε πολύ δύσκολες αποστολές.

Ο στοχαστικός αντάρτης

0

O Kώστας Kαβρέντζης από το Nεοχωράκι Tυμφρηστού, ήταν απόφοιτος της Nομικής Αθήνας και άκαμπτος πολεμιστής στην Αλβανία με τον βαθμό του έφεδρου ανθυπολοχαγού.

Απ' τους πρώτους αντάρτες του ΕΛΑΣ με το όνομα Κωστούλας (Αγραφιώτης) πήρε μέρος σε όλες τις μάχες στη Ρούμελη και δοκιμάστηκε σε πολύ δύσκολες αποστολές.

Ο Άρης τον έχρισε εξαρχής υπασπιστή του.


Ο αρχηγός πρέπει να ήταν ο πρώτος που διέγνωσε πως αυτό το διαβασμένο παλικάρι, εκτός από καλλιέργεια, διαθέτει και το σθένος ενός αδάμαστου μαχητή.

Στον Γοργοπόταμο μεγαλούργησε.


Ο Κωστούλας ήταν επικεφαλής των ομάδων που στις 11μμ. ακριβώς, θα έκαναν την πρώτη αποφασιστική επίθεση στην κύρια δύναμη των Ιταλών στο νότιο βάθρο.

Ο Κωστούλας ήταν διαρκώς στο στόχαστρο της κομματικής ΥΤΟ (Υπηρεσία Τάξης Ομάδας) του στρατοπέδου, χαρακτηρισμένος σαν "αντικομματικό στοιχείο" και "φραξιονιστής".

Ελάχιστα λεπτά μετά τις 11 η φωτοβολίδα που έσκισε τη νύχτα έδινε το σύνθημα, ότι η ιταλική φρουρά εξολοθρεύθηκε και ανοίγει ο δρόμος στους υπόλοιπους.

Ο Κωστούλας, ως ευαίσθητος νεαρός διανοούμενος, εκδήλωνε μια ροπή στις θεωρητικές προσεγγίσεις, και πληγωνόταν σαν παιδί από την τραχύτητα ή την έλλειψη προσοχής των άλλων.

Απλός και στοχαστικός, παρέμενε στη σκιά, ανέλυε τα πάντα και ασκούσε με ιδιαίτερη σοβαρότητα τα καθήκοντα του υπασπιστή.

Ο Άρης τον είχε διαρκώς κοντά του.

Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Ο Άρης μαζί με τον υπασπιστή του Κωστούλα.


Όταν σχημάτισε τον έφιππο ουλαμό των μαυροσκούφηδων, τοποθέτησε τον εγκεφαλικό Κωστούλα αρχηγό να μετριάζει την αψάδα των ατίθασων καβαλάρηδων.

Και όταν η κομματική ηγεσία απομάκρυνε τον Άρη στην Πελοπόννησο, εκείνος πρώτον πήρε τον Κωστούλα μαζί του. Στις μάχες με τους Γερμανούς και τα Τάγματα Ασφαλείας η προσωπική συμβολή του ήταν τεράστια.

Μετά την ολέθρια Συμφωνία της Βάρκιζας, η κομματική ηγεσία για να μην ακολουθήσουν τον Άρη στο βουνό, έστειλε τον Κωστούλα με είκοσι μαυροσκούφηδες στο Μπούλκες της Γιουγκοσλαβίας.

Εκεί ο ευαίσθητος Κωστούλας γνώρισε την κόλαση.


Ως πρώην «Αρειανός», και μάλιστα υπασπιστής του Άρη, υπέφερε τα πάνδεινα.

Ήταν διαρκώς στο στόχαστρο της κομματικής ΥΤΟ (Υπηρεσία Τάξης Ομάδας) του στρατοπέδου, χαρακτηρισμένος σαν "αντικομματικό στοιχείο" και "φραξιονιστής".

Όταν άρχισε ο Εμφύλιος σπαραγμός, προκειμένου να ξεφύγει, ζήτησε να επιστρέψει στην Ελλάδα να πολεμήσει. Του το επέτρεψαν, αλλά όχι για πολύ.

Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Ο Κωστούλας (δεξιά) με τον αντάρτη πάτερ Ανυπόμονο και συναγωνιστή του. Μάλλον στη Λαμία το 1944.

Ο αρχηγός του Δημοκρατικού Στρατού, Μάρκος Βαφειάδης, φιλοδόξησε για λίγο, να τον έχει υπασπιστή του, αλλά δεν κόλλησαν.

Άλλο Άρης, άλλο Μάρκος.

Έστειλαν τον Κωστούλα πάλι πίσω στο κολαστήριο, όπου αντιμετώπισε ξανά διάφορες κατηγορίες, μεταξύ των οποίων, και αυτή του «ξενοκίνητου πράκτορα».

Τέτοια ζωή δεν αντέχεται.

«Ένα πρωί ο Kωστούλας δε φάνηκε. Mήπως είναι άρρωστος;


Πάμε στο σπίτι του να τον βρούμε. Mένει σ' ένα δωματιάκι-τρύπα που το 'χαν οι νοικοκυραίοι για αποθήκη.

»Tον βρίσκουμε εκεί.


»Φοράει την καλή του στολή φρεσκοσιδερωμένη. Oι μπότες και η εξάρτυση με τα φυσεκλίκια αστράφτουν. Δίπλα του το πιστόλι». (Ραβάνης)

Η επίσημη ανακοίνωση είναι ότι αυτοκτόνησε.


Μα κανένας από τους συναγωνιστές του δεν αμφέβαλε, ότι τον σκότωσε η ΥΤΟ και παρουσίασε το έγκλημα σαν αυτοκτονία.

Ό,τι κι αν συνέβη, η κομματική ηγεσία βαρύνεται.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ