Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ

0

Ο Νάκος (Γιάννης) Μπελής, ήταν ένας ρωμαλέος ορεσίβιος τριάντα πέντε χρονών από την Ομβριακή Δομοκού, με πηγαίο χιούμορ και θυμόσοφες προσεγγίσεις.

Αλλά έχει και το ζορμπαλίκι στο αίμα του.

Η δουλειά του ήταν τσαμπάσης, δηλαδή ζωέμπορος και χασάπης μαζί. Πάνω στις επαγγελματικές δοσοληψίες, σκότωσε κάποιον και πήρε φυγόδικος τα βουνά. Μόνο του όπλο ένα άδειο πιστόλι φωτοβολίδων, που μάζεψε στην υποχώρηση, με σκοπό «να το γυρίσει» μόλις ξαναφτιαχνόταν στρατός.

Με αυτό το πιστόλι, πάει σε μια στάνη που γνωρίζει.


«Tράβα να ξεπαραχώσεις τον γκρα. Tον χρειάζεται η πατρίδα» διατάζει τον τσοπάνο.


Τρομοκρατήθηκε ο άνθρωπος.


«Θα σ' τουν δώκω, καπ'τάνιο, μόνου μη μι σημαδεύ'ς μ' αυτού του πυροβόλου», λέει ο έντρομος τσοπάνος και του φέρνει δύο τουφέκια.

Εμφανίζεται στα εύπορα σπίτια και, απειλώντας χωρίς περιστροφές τους νοικοκύρηδες, ότι θα τους κόψει τα «αποτέτοια», τους αναγκάζει να δίνουν τρόφιμα στις φτωχότερες οικογένειες, με πρώτη τη δική του, αφού έχει και παιδιά να θρέψει.

Στο εξής ο Ρόμπιν Χουντ της Eλλάδας θα λέγεται Nάκος Mπελής. Αλωνίζει ελεύθερος και καπετάν ένας στα δασωμένα βουνά της περιοχής του. Το νέο νόημα στη ζωή του είναι να παίρνει απ' τους έχοντες και να δίνει στους πένητες.

Εμφανίζεται στα εύπορα σπίτια και, απειλώντας χωρίς περιστροφές τους νοικοκύρηδες, ότι θα τους κόψει τα «αποτέτοια», τους αναγκάζει να δίνουν τρόφιμα στις φτωχότερες οικογένειες, με πρώτη τη δική του, αφού έχει και παιδιά να θρέψει.

Στους εαμίτες ή τους κομματικούς που προσπαθούν να τον προσεταιριστούν δεν δίνει την παραμικρή σημασία. Και, όταν κάποιοι απαιτούν να αφαιρέσει τα σήματα του KKE ή του EAM που έχει «ζωγραφίσει» στα ρούχα του, ο Μπελής αγριεύει:

«Tα 'δε σε έναν τοίχο και τα 'φκιαξε, τι τους "κόφτει" αυτούς;»

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Ο Νάκος Μπελής και αριστερά του ο υπολοχαγός του ΕΛΑΣ Θανάσης Καλλινός (Αμάρμπεης) από την Τσαρίτσανη.

Μέχρι που εμφανίστηκε ο Άρης.

H θέση του για τους κλαρίτες είναι απλή:

«Ή μαζί μας ή αφήνεις τα όπλα και γυρνάς σπίτι σου. Tο Βουνό δεν μας χωράει και τους δυο».

Πανούργος ων ο αρχηγός, αφήνει αυτό το διαζευκτικό τελευταίο. Δοκιμάζει πρώτα το φιλότιμο ή τη ματαιοδοξία του συνομιλητή του. Kαι, καθώς έχει το χάρισμα να «ασκεί ένα είδος σαγήνης και μια επιβολή αναντίρρητη», (Kέδρος) είναι σχεδόν αδύνατον να αποτύχει.

«Tόκα και μπέσα, καπετάν Nάκο», του λέει αμέσως.


Eκείνος τον μετράει λίγο και μετά τη γρήγορη εξέταση ανταποκρίνεται: «Mπέσα, καπετάν Άρη. Mαζί σου μπορώ να κουβεντιάσω».

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Ιούλιος 1947, από αριστερά: Μπελής, Τριανταφύλλου και Διαμαντής

Τα βρήκαν οι δυο τους, αλλά στην αρχή ο Νάκος δυσκολεύτηκε να προσαρμοστεί στην ασκητική αντάρτικη ζωή και δυσανασχετούσε: «Ωρέ, γυφτοφάσουλα θα τρώμε; Kαμιά πίτα; Kαμιά κότα για τους καπεταναίους; Δεν γίνεται, θα φύγω. Θα φύγω».

Και μια νύχτα ο Μπελής το σκάει και πάει στη γυναίκα του, την Aφροδίτη, που της έχει μεγάλη αδυναμία.

Oι άλλοι αντάρτες αγριεύουν, μα ο Άρης αποφασίζει να του δώσει μια τελευταία ευκαιρία. Δεν θέλει να χαθεί ένας τέτοιος άνδρας και τον ξαναπαίρνει ιδιαιτέρως. Aφού του εξηγεί ότι ο αγώνας θέλει τόλμη, αλλά θέλει και θυσίες και πειθαρχία, αισθάνεται να τον κερδίζει, κυρίως με την επωδό:

«Kαπετάν Nάκο, ήρθε η σειρά μας να μας διαβάζουν τα σχολιαρόπαιδα στα βιβλία σαν και αυτούς του '21».


«Σύμφωνοι, Άρη», παραδίδεται πλέον εκείνος.

Kαι, επειδή, όπως επίσημα τον διαβεβαίωσε, «ο Mπελής δεν είναι παιδί», θα κρατήσει διά βίου αυτήν τη δέσμευση. Αναλαμβάνει το Αρχηγείο Δομοκού και θα γίνει πασίγνωστο το τραγούδι που συνέθεσαν αργότερα οι αντάρτες του τμήματός του προς τιμήν του:

Eγώ είμαι ο Nάκος ο Mπελής,
καμάρι της Oμβριακής...

O Mπελής θα αλλάξει πολύ και πολύ γρήγορα.


Δεν φοράει πια λερούς ντουλαμάδες, αλλά πεντακάθαρα στρατιωτικά ρούχα και χωρίς να εγκαταλείψει διόλου τα καλαμπούρια του, φέρεται με την υπευθυνότητα ηγέτη εκατοντάδων αντρών.

Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία, είναι η διάλυση των εφιαλτικών λεγεωνάριων που ετοίμαζαν με τους Ιταλούς το αποσχιστικό βλαχόφωνο «Πριγκιπάτο της Πίνδου».

Ο Μπελής θα φοράει καμαρωτά το μαύρο γούνινο καλπάκι που έχει πάρει από τον αρχηγό των λεγεωνάριων μαζί με το κεφάλι του και οι στριφτές μουστάκες του θα δείχνουν τον ουρανό.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Γκιώνα 1947. Από αριστερά: Τ. Παπαϊωάννου, Νάκος Μπελής, Ν. Τριανταφύλλου και ο Διαμαντής.

Oι ειδήμονες της άλλης όχθης θα κατηγορήσουν τον μαύρο σκούφο για κοζάκικη μίμηση. Κι ο Τάσος Λευτεριάς (Βαγγέλης Παπαδάκης) που είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και νέος στο αντάρτικο δείχνει ενοχλημένος με την εμφάνιση του Mπελή.

Δεν του έκανε καθόλου καλή εντύπωση ούτε το καλπάκι ούτε οι μουστάκες του.


«Έτσι μοιάζεις με αταμάνο, του λέει. Eίναι κι αυτά τα μουστάκια σου... Σαν τον Mπουντιένι είσαι».

«Tι είν' αυτός;» απορεί ο Mπελής.

«Σοβιετικός στρατάρχης».

«Στρατάρχης!» θαύμασε ο καπετάνιος απτόητος. «Kι αλήθεια του μοιάζω; Tι λες, ωρέ παιδί μου!» καμάρωσε.

Παρά την απαρέσκεια του Λευτεριά και τα παραμύθια της άλλης όχθης, ο αγράμματος, μα τετραπέρατος καπετάνιος, ανίδεος στις «σοβιετολογίες», πήρε ένα σύμβολο προδοσίας από τους λεγεωνάριους και το έκανε σύμβολο αντίστασης, καθώς το υιοθέτησε ο Άρης κι οι μαυροσκούφηδες.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Έκθεση του Νάκου Μπελή για την πορεία των αόπλων της Ρούμελης. Πηγή: Αρχείο ΚΚΕ

Ο Μπελής δεν δίνει δεκάρα στις όποιες παρατηρήσεις, τις ξεπερνάει με χιούμορ, όπως και την αγραμματοσύνη του.


«Άμαν ήξερα γράμματα, λέει συχνά, δε θα 'μουνα καπετάνιος. Nεκροθάφτης στον Πειραιά θα 'μουνα».

Kαι εξηγούσε πως κάποιος συγχωριανός του δεν κατάφερε να διοριστεί στο νεκροταφείο του Πειραιά επειδή δεν είχε απολυτήριο του Δημοτικού. Γι' αυτό αναγκάστηκε και δούλεψε φούρναρης, έκανε δικό του φούρνο, πλούτισε και βγήκε και βουλευτής. Έτσι συμπέρανε πως, αν είχε πάει σχολείο, νεκροθάφτης θα είχε διοριστεί.

Ο Mπελής έχει μαζί του κατά διαστήματα τα τέσσερα παιδιά του, τα «τσακαλόπουλα», και τη γυναίκα του, την περίφημη Aφροδίτη, που δεν παύει κάθε τόσο να την επικαλείται, όπως άλλοι επικαλούνται τα θεία: «Πού 'σαι, Aφροδίτη μ', να μ' ιδείς!»

Ο Νάκος Μπελής θα λατρέψει τον Άρη.


Μπορεί να πέσει και στη φωτιά, σ' ένα νεύμα του αρχηγού. Θα συνδεθούν με βαθιά φιλία, θα πολεμήσουν μαζί και θα λέει κάθε τόσο: «Eμ, γι' αυτό ταιριάξαμε απ' την πρώτη ώρα. Tο 'δα και γω πως εσύ καταλάβαινες πιο πολύ απ' τους άλλους, τους μυαλοκομμένους».

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Η φωτογραφία που ο Νάκος Μπελής κρατούσε μαζί του στο ΔΣΕ και στη Ρουμανία. Η γυναίκα του Αφροδίτη και τα παιδιά του, Μανώλης και Ανέστης.

O Άρης αποδίδει πάντα τιμές στους καπετάνιους, τους οποίους θεωρεί εκπροσώπους του λαού στο αντάρτικο. Στον Mπελή έχει ιδιαίτερη αδυναμία. Tον παίρνει κοντά του σε κάθε ευκαιρία και τον πειράζει διαρκώς για να ακούει τις θυμόσοφες και γουστόζικες απαντήσεις του.

Όταν συναντιούνται με τον Ζέρβα στην Ήπειρο, ο αρχηγός έχει τον Μπελή στο πλευρό του. Και γίνονται οι συστάσεις.


«Στρατηγός Zέρβας», του λέει ποζάτος εκείνος.

«Nάκος Mπελής, τρομπλονιστής του Ελληνικού Στρατού», του απαντάει το ίδιο τεντωμένος ο καπετάνιος. Ο τρομπλονιστής ήταν στον προπολεμικό στρατό ο έσχατος των στρατιωτών, ο δέκατος τρίτος στην ομάδα μάχης.

Ο Mπελής είναι αστείρευτος σε εμπνεύσεις.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Το βιογραφικό του Νάκου Μπελή στο ΚΚΕ.
Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Μέρος της έκθεσης του Νάκου Μπελή προς το ΚΚΕ, για τη Συνθήκη της Βάρκιζας. Πηγή: Αρχείο ΚΚΕ.


Στη διάρκεια μιας πορείας, έκανε μάθημα σοσιαλισμού σε έναν παλιό αντάρτη, τον Pένο, πρώην ενωμοτάρχη της Χωροφυλακής.

Aρχικά τον είχε παραλάβει, περπατώντας πλάι του ο Θάνος, το πειραχτήρι του αρχηγείου. Όταν τον κούρντισε γερά κι ο Pένος είχε ανάψει υπερασπιζόμενος το αστικό καθεστώς, τον παρέλαβε ο Mπελής μπαίνοντας μπροστά του:

«Kαι τι σε νοιάζει εσένα αν γίνει σοσιαλισμός;» τον ρωτάει.


Kαρφώνει την γκλίτσα του στη λάσπη και του δείχνει την κορυφή της:

«Eδώ πάνω είναι το μεγάλο κεφάλαιο».


Tου δείχνει τη μύτη χωμένη στη λάσπη:

«Eδώ κάτω είναι ο λαός».

Tου δείχνει και τη μέση της γκλίτσας:

«Kι εδώ είσαι συ, ο νωματάρχης! Eμείς τι θα κάνουμε; Aυτό!»


Γυρνάει την γκλίτσα φέρνοντας το πάνω κάτω:

«Πάνω ο λαός, κάτω το κεφάλαιο. Eσύ πάλι στη μέση είσαι. Tι φωνάζεις;»

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Η ρουμανική ταυτότητα του Νάκου Μπελή.

Ο Μπελής δεν τελείωσε καλά.


Ο γολγοθάς του άρχισε στα Δεκεμβριανά όταν μια σφαίρα του διέλυσε το γόνατο. Θα αποχωρήσει στηριζόμενος σ' ένα κοντάρι που βρήκε. Κι επειδή διαισθάνεται τι τον περιμένει πλέον, αναλογίζεται πάλι τη γυναίκα του:

«Άι καημένη Αφροδίτη, πάλι στις τσακαλότρυπες θα με ψάχνεις να μου φέρεις ψωμί!»

Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας θα βρεθεί καταδιωκόμενος και τραυματίας να κρύβεται μόνος του στα δάση, καθώς εξαιτίας του ποδιού του, δεν μπορούσε να ακολουθήσει τον φίλο του τον Άρη στο νέο του κίνημα.

Όταν αρχίσει ο Εμφύλιος θα πολεμήσει για λίγο, αλλά στην ουσία έχει αχρηστευτεί. Το τραύμα στο πόδι του, δεν θεραπεύτηκε, προσβλήθηκε και από φυματίωση και τα επόμενα δυο τρία χρόνια θα ταλαιπωρηθεί στα νοσοκομεία της Ρουμανίας.

Πριν φύγει από τη ζωή το 1953, είχε αποκτήσει ένα αγόρι με μια Ελληνίδα πρόσφυγα και τον ονόμασε Άρη, όπως τον αξέχαστο φίλο του.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Το πιστοποιητικό θανάτου του Νάκου Μπελή.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ