Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Γενική άποψη του Stanley, Αλεξάνδρεια
0

Μια άλλη Ελλάδα. Έτσι μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει την ακμάζουσα παροικία των Ελλήνων στην εύφορη γη του Νείλου από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι τα μέσα του 20ού, που έτσι κι αλλιώς πάει αιώνες πίσω, καθώς η σχέση των δύο λαών χάνεται στα βάθη της ιστορίας της Ανατολικής Μεσογείου. Για να μη χαθούμε μέσα σε πολέμους και αυτοκρατορίες, μετακινήσεις πληθυσμών και εξουσίες, ας πιάσουμε το νήμα από την άνοδο του Καβαλιώτη Mοχάμεντ Άλι στη θέση του πασά της Αιγύπτου το 1805. Και από κει, δέκα χρόνια μετά, την άφιξη του Mιχαήλ Tοσίτσα, που στα χρόνια που ακολούθησαν έπαιξε τον σημαντικότερο ίσως ρόλο στην άνθηση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην Αίγυπτο.


O γουνέμπορος Mιχαήλ Tοσίτσας από την Ήπειρο γνώριζε από την Καβάλα τον καπνέμπορο Mοχάμεντ Άλι και όταν βρέθηκε στη χώρα που η Υψηλή Πύλη είχε αναθέσει στον τελευταίο να διοικεί, άδραξε την ευκαιρία να δράσει. Είκοσι τρία χρόνια αργότερα, το 1833, παντοδύναμος και βαθύπλουτος επιχειρηματίας, χρίστηκε πρώτος πρόξενος του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, επί βασιλείας του Όθωνα, στην Αλεξάνδρεια, την πόλη που ίδρυσε ο Μακεδόνας στρατηλάτης και που έμελλε να αποτελέσει για δεύτερη φορά στην Ιστορία μια... σχεδόν ελληνική πόλη, όπου κυριαρχούσε τόσο η ελληνική γλώσσα όσο και το ελληνικό εμπόριο, η βιομηχανία και η πολιτιστική ζωή.

Διασχίζοντας σήμερα το ιστορικό κέντρο συναντάς αναπάντεχα το μισοσβησμένο όνομα ενός Έλληνα αρχιτέκτονα στην ταμπέλα κάποιου φαρμακείου, τυπογραφείου ή εστιατορίου. Σπαράγματα και ίχνη τα οποία σε προκαλούν να αναπλάσεις τη ζωή ενός κόσμου και να νιώσεις το περασμένο μεγαλείο αυτής της πολιτείας. H Αλεξάνδρεια είναι μνήμη. Μια μεγάλη πολιτεία που ζει περισσότερο στη φαντασία μας


Δύο ακόμη αδέλφια ακολούθησαν τα χνάρια του μεγάλου αδελφού και η οικογένεια Τοσίτσα, μαζί με τους Στουρνάρη, Ζερβουδάκη και Καβάφη, ήταν από τις πρώτες που διέπρεψαν και ασκούσαν μεγάλη επιρροή στις σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Πολλοί από αυτούς είχαν εκμεταλλευτεί την κρίση του αμερικανικού εμφυλίου και πουλώντας αιγυπτιακό βαμβάκι είχαν κερδίσει αμύθητα ποσά. Έτσι, με χρήματα του Θεόδωρου Τοσίτσα ανοίγει στην Αλεξάνδρεια το πρώτο ελληνικό νοσοκομείο το 1840 και τρία χρόνια αργότερα ιδρύεται η πρώτη ελληνική κοινότητα με επίτιμο πρόεδρο τον Μιχαήλ Τοσίτσα. Μέχρι το 1870, οπότε ο Mένανδρος Zιζίνιας χτίζει το ομώνυμο θέατρο, η κεντρική πλατεία στο πιο αριστοκρατικό σημείο της πόλης κατοικείται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από Έλληνες επιχειρηματίες.

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Θέατρο Ζιζίνια


Μεταξύ 1859 και 1869 δεκάδες Έλληνες τεχνίτες, μηχανικοί και απλοί εργάτες εργάζονται στη διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ και η παρουσία του ελληνικού στοιχείου σε ολόκληρη τη χώρα αριθμεί πια 40.000 ανθρώπους. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι ακριβώς τότε ανοίγει και ελληνικό ταχυδρομείο. Και ενώ με το κίνημα του Άχμεντ Οράμπι το 1882 η Αλεξάνδρεια εκκενώνεται από τους ξένους για να βομβαρδιστεί από τους Άγγλους, με το νέο καθεστώς οι περισσότεροι επιστρέφουν και μια νέα τάξη αγγλόφιλων Ελλήνων παίρνει τα ηνία και θριαμβεύει: Χωρέμης, Μπενάκης, Σαλβάγος, Τσανακλής, Αβέρωφ.


Το 1907 οι Έλληνες που κατοικούν από τη Μεσόγειο μέχρι την Άνω Αίγυπτο στον Νότο ξεπερνούν τους 140.000. Μόνο στην Αλεξάνδρεια είναι γύρω στους 50.000. Άλλοι τόσοι σύνολο είναι οι Άγγλοι, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Αρμένιοι και οι Εβραίοι. Όταν το 1909 εγκαινιάζεται ο Ελληνικός Ναυτικός Όμιλος με πρώτο επίτιμο πρόεδρο τον Εμμανουήλ Μπενάκη, γίνεται το σημείο συνάντησης ολόκληρης της ευημερούσας Αλεξάνδρειας. Και το 1915 ένα τεράστιο πλήθος καλωσορίζει τον Βενιζέλο. Σαν μια ελληνική «αποικία» με αυτόνομη πολιτιστική ανάπτυξη. Δεκάδες εφημερίδες, πρωτοστατούντος του «Ταχυδρόμου», περιοδικά και θίασοι καταφθάνουν από την Ελλάδα και μένουν μεγάλα διαστήματα. Μια κοσμοπολίτικη και καλλιεργημένη παροικία που ανταποκρίνεται. H άφιξη και παραμονή του Γιώργου Σουρή επιβεβαιώνει τη ζήτηση για ελληνικό θέατρο, ενώ τα λογοτεχνικά σαλόνια, οι θρυλικοί «Απουάνοι», πολιτιστικοί σύλλογοι όπως ο «Αισχύλος» και ο «Αρίωνας», τα λογοτεχνικά περιοδικά «Νέα ζωή» και «Γράμματα» και οι έριδες, πολλές εκ των οποίων προκαλούνται για χάρη του Κωνσταντίνου Καβάφη, αποδεικνύουν τη μεγάλη ανάπτυξη των γραμμάτων και του πνεύματος.

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Συγγενείς και φίλοι στον κήπο του Στέφανου και της Πηνελόπης Δέλτα στην Αλεξάνδρεια, το 1915: Μαν. Αντ. Μπενάκης, Σ. Μαυρίδης, Κωνστ. Μ. Σαλβάγος, Λουλού και Ντόρα Αρκουδάρη, Ιουλία Μ. Σαλβάγου, Σθένης Σαρηγιάννης, Αλεξ. Στ. Δέλτα, Φλώρα Γαβρίλη, Σοφία Στ. Δέλτα, Ιωάννα Ν. Τσάμη, Νότης Μηταράκης, Έλλη Αρκουδάρη, Βιργ. Στ. Δέλτα

Όταν το 1921 ξεσπά εθνικιστική εξέγερση και αρκετοί Έλληνες νιώθουν την απειλή του φευγιού, δεν υπολογίζουν τον ερχομό μιας ακόμη φουρνιάς Ελλήνων με τη Μικρασιατική Καταστροφή. O Μεσοπόλεμος βρίσκει τις ελληνικές κοινότητες σε πλήρη άνθηση. Στην Αλεξάνδρεια βρίσκεται και το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο που ασκεί επιρροή σε πλήθη πιστών. Οι βιομηχανίες Ελλήνων, τα μεγάλα καταστήματα, τα καφενεία και οι λέσχες πλαισιώνονται από διάσημα σχολεία, ορφανοτροφεία, σωματεία, βιβλιοθήκες και ισχυρές μασονικές στοές. Τα χοροδιδασκαλεία γεμίζουν από νέες και νέους καλών οικογενειών και οι χοροεσπερίδες και οι βεγγέρες δίνουν και παίρνουν. Ξενοδοχεία όπως τα Cecil και Carlton και τα ζαχαροπλαστεία Αθηναίος, Παστρούδης, Delice, Trianon και Louvre είναι συνδεδεμένα με την πολυτέλεια και την καλοπέραση.

Κατά τον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι Αιγυπτιώτες πατριώτες τρέχουν να καταταγούν, ο Μπενάκης στέλνει 800 άλογα για τις ανάγκες του ελληνικού πυροβολικού και οι Σαρπάκης, Kουταρέλλης και Kότσικας προσφέρουν στην ελληνική πολεμική αεροπορία τρία αεροπλάνα. Μέρος του περίφημου Kοτσίκειου Νοσοκομείου μετατρέπεται σε ναυτικό νοσοκομείο. Στο Κάιρο μετακομίζει και η ελληνική κυβέρνηση μαζί με τη βασιλική οικογένεια.


Όταν το 1947 κάνει την εμφάνισή της μια επιδημία χολέρας, οι επιτροπές που επισκέπτονται 200 ελληνικές οικογένειες σε λαϊκές συνοικίες για ενημέρωση διαπιστώνουν ότι μόλις τρεις είχαν μηνιαίο εισόδημα πάνω από είκοσι λίρες. Άρα στα ηχηρά ονόματα πρέπει κανείς να υπολογίζει και τους φτωχούς, που εργάζονται ως εργάτες και κατώτεροι υπάλληλοι. H συγγραφέας και μεταφράστρια αραβικής λογοτεχνίας Πέρσα Kουμούτση υπογραμμίζει: «Οι εύποροι Έλληνες δεν φέρονταν πολύ καλύτερα στους συμπατριώτες τους εργάτες απ' ό,τι στους Αιγύπτιους. Δεν ήταν ανεκτικοί καθόλου με τους φτωχούς. Δεν ήταν όλοι οι Έλληνες προνομιούχοι». Παρ' όλα αυτά, η ζωή για μια μεγάλη μερίδα συνεχίζει μες στην ευμάρεια. Ελληνικοί θίασοι πλουτίζουν προσφέροντας ευρωπαϊκών προδιαγραφών θέαμα. O ηθοποιός Τέλης Zώτος, που τα έζησε όλα αυτά ως παιδί, λέει: «Σχεδόν κάθε χρόνο ερχόταν ο Λογοθετίδης και έμενε δύο μήνες. Επίσης, Λαμπέτη, Παπάς, Χορν, η κ. Κατερίνα με τον θίασό της, ο Kρίτας με τις Mανωλίδου-Aρώνη. Μια βραδιά, ήμουν πολύ μικρός για να με πάρουν οι γονείς μου, θυμάμαι που ετοιμάζονταν να πάνε να δουν "Ορέστεια" με Κοτοπούλη-Μυράτ, σε διδασκαλία Ροντήρη. Στον Χορό συμμετείχαν η Μελίνα και η Συνοδινού». Εν τω μεταξύ, όποιος βρισκόταν στην Αίγυπτο γύριζε κι από μια ταινία, καθώς στούντιο ακόμη δεν υπήρχαν στην Αθήνα.

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Ο Διονύσης Παγουλάτος, ο Γιώργος Παππάς, ο Δημήτρης Χορν και η Έλλη Λαμπέτη στην περιοδεία του Άμλετ στην Αίγυπτο το 1955 – Αρχείο Δ. Παγουλάτου


Το Κάιρο, μπροστά στην απίστευτη ακμή της Αλεξάνδρειας, μοιάζει κάπως δευτεροκλασάτο, αλλά κι εκεί ο ελληνικός πληθυσμός διαπρέπει και γιγαντώνεται. H Πέρσα Kουμούτση λέει: «H Αλεξάνδρεια ήταν μια άλλη πραγματικότητα. Είχε τους βαμβακέμπορους, είχαν όλα τα χρήματα, είχε μεγαλύτερη χλιδή. Το Κάιρο δεν απολάμβανε ανάλογη δόξα. Κανείς δεν κατέγραφε τι γινόταν και όλοι οι συγγραφείς ήταν στην Αλεξάνδρεια. Ελάχιστοι έγραψαν για το Κάιρο. Ούτε είχε μια εμβληματική προσωπικότητα, όπως τον Καβάφη, να το δοξάσει». Ούτε έναν Τσίρκα, αν και γεννημένος στο Κάιρο, ούτε έναν Ντάρελ, θα προσθέταμε. Τη δεκαετία του '50, πάντως, παίρνει και το Κάιρο τα πάνω του και ένα μέρος της ελληνικής επιρροής μετακομίζει εκεί. Πολλά από τα σπίτια στην εύπορη συνοικία των ξένων την Ηλιούπολη ανήκουν σε Έλληνες, οι Aχιλλοπούλειος και Aμπέτειος σχολές βγάζουν γενιές μελλοντικών επιστημόνων και ο Ελληνικός Ναυτικός Όμιλος Καΐρου, τον οποίο ακόμη και σήμερα μπορεί να δει κανείς στις όχθες του Νείλου, προδίδει την πάλαι ποτέ ευμάρεια και αίγλη.


Το 1952 ξεσπά νέα επανάσταση. Έπειτα από μια σειρά γεγονότων επικρατεί ο Γκαμάλ Aμπντέλ Nάσερ, ο οποίος ευαγγελίζεται έναν «αραβικό σοσιαλισμό». Τον Ιούλιο του 1956 εθνικοποιεί τη διώρυγα του Σουέζ, την οποία μέχρι τότε εκμεταλλεύονταν οι Αγγλογάλλοι. Το Σουέζ σφυροκοπείται από βομβαρδιστικά της Αγγλίας και της Γαλλίας και ενώ έχουν ζητήσει από τους ξένους πλοηγούς να απέχουν από τα καθήκοντά τους, οι Έλληνες στέκονται στο πλευρό των Αιγύπτιων συναδέλφων τους. Το γεγονός, αν και εντυπωσιάζει την τοπική κοινωνία, δεν παίζει μακροπρόθεσμα ρόλο στην παρουσία των Ελλήνων στη χώρα. Σύντομα και οι Έλληνες ακολουθούν τη μοίρα των υπόλοιπων ξένων. Οι περιουσίες τους σταδιακά εθνικοποιούνται: Η σαπωνοποιία Zερμπίνη, τα σιγαρέττα Kουταρέλλη, η χαρτοποιία Λαγουδάκη και Νανοπούλου, η υφαντουργία Πιαλοπούλου, τα αεριούχα ποτά Σαλβάγου, η οινοποιία Tσανακλή, περί τις 400 ελληνικές επιχειρήσεις. Όπως και το Kοτσίκειο, που αγοράζεται από το αιγυπτιακό Δημόσιο έναντι 300.000 αιγυπτιακών λιρών. O ηθοποιός Tέλης Zώτος, του οποίου ο πατέρας και οι θείοι διατηρούσαν μία από τις πιο γνωστές ποτοποιίες, θυμάται: «Ενώ σε οποιαδήποτε άλλη επανάσταση οι εθνικοποιήσεις γίνονται σε μια νύχτα, εκεί τους πήρε δέκα χρόνια. Πολλοί Έλληνες είχαν χρεώσει τα εργοστάσιά τους στις τράπεζες τρεις φορές κι έτσι όταν πήγαν να τους τα εθνικοποιήσουν δεν τους πείραξε καθόλου. Τα λεφτά τους βρίσκονταν στην Ελβετία. Και καθώς εθνικοποίησαν τις μεγάλες επιχειρήσεις, έμειναν πίσω οι μικρές, οι οποίες πήραν τις θέσεις τους με ανάλογα κέρδη. Πάντως, δεν έγινε διωγμός Ελλήνων. Άλλωστε δεν φέρθηκαν άσχημα στους ντόπιους, γι' αυτό και η φιλία συνεχίζεται. Απλά, αλλάζοντας τα εργοστάσια διαχείριση, τις θέσεις τους τις έπαιρναν Αιγύπτιοι».

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Ξεριζωμένοι από την Αλεξανδρέττα καταφεύγουν στην -υπό γαλλική κατοχή- Συρία, διωγμένοι από τους Τούρκους.


Μετά το 1961 ξεκινά η μεγάλη αναχώρηση των Ελλήνων. Πολλά από τα καλλιμάρμαρα σχολεία δεν είχαν πια μαθητές να γεμίζουν τις αίθουσές τους. Έτσι, πωλούνται κι αυτά με τη σειρά τους στο Δημόσιο. H Πέρσα Kουμούτση παρατηρεί: «Πολλοί Έλληνες αρνήθηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Το γεγονός ότι έπρεπε να υπακούσουν σε μια νέα νομοθεσία που έλεγε ότι είναι φιλοξενούμενοι ενόχλησε. Οι περισσότεροι είχαν μια έπαρση τέτοιου είδους, καθώς επί χρόνια κυριαρχούσαν στο εμπόριο. Έτσι, προτίμησαν να επιστρέψουν στην πατρίδα. Όσοι δεν είχαν ιδιοκτησίες δεν είχαν τίποτα να φοβηθούν και παρέμειναν».


Σήμερα οι ελληνικές κοινότητες, συσπειρωμένες, αριθμούν περίπου 3.000 –ηλικιωμένους κυρίως– ανθρώπους. H Aχιλλοπούλειος Σχολή συγκεντρώνει τα περισσότερα ελληνόπουλα και ένα ελληνικό πολιτιστικό κέντρο προσπαθεί να διατηρήσει τη φλόγα αναμμένη. Στην Αλεξάνδρεια, μέσα από το παράρτημα του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού που στεγάζεται στο «Aβερώφειο», γίνεται μια ανάλογη προσπάθεια. O Mανώλης Mαραγκούλης, ο οποίος διετέλεσε για χρόνια διευθυντής του, λέει: «Διασχίζοντας το ιστορικό κέντρο συναντάς αναπάντεχα το μισοσβησμένο όνομα ενός Έλληνα αρχιτέκτονα στην ταμπέλα κάποιου φαρμακείου, τυπογραφείου ή εστιατορίου. Σπαράγματα και ίχνη τα οποία σε προκαλούν να αναπλάσεις τη ζωή ενός κόσμου και να νιώσεις το περασμένο μεγαλείο αυτής της πολιτείας. H Αλεξάνδρεια είναι μνήμη. Μια μεγάλη πολιτεία που ζει περισσότερο στη φαντασία μας».

Δείτε φωτογραφίες από τη ζωή στην Αλεξάνδρεια εκείνης της εποχής:

Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Οικογένεια Εμμανουήλ Μπενάκη στις αρχές του 20ού αιώνα. Συλλογή Αλέξανδρου Κ. Σαμαρά
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Αλεξάνδρεια, 1870
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Πικ νικ στον κήπο του σπιτιού της οικογένειας Μπενάκη στην Αλεξάνδρεια το 1889
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Εκδήλωση στον ελληνικό ιστιοπλοϊκό όμιλο στις αρχές του 20ού αιώνα
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
1930
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
περ. 1930
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Το ξενοδοχείο Cecil
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Η Π. Δέλτα με τον Μπενάκη στην Αλεξάνδρεια
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Έλληνες στην Αίγυπτο της μπελ επόκ Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Βιβλίο / Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Σαν σήμερα γεννιέται το 1863 και πεθαίνει την ίδια ημερομηνία το 1933 ο Μεγάλος Αλεξανδρινός, ποιητής του βάθους, φιλόσοφος που ήρθε από το μέλλον με όλη τη γνώση του παρελθόντος
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Ιστορία μιας πόλης / H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Το 1820, και ενώ η Επανάσταση μαίνεται, ένας αγρότης ανακαλύπτει σε ένα χωράφι της Μήλου ένα μαρμάρινο άγαλμα, η τύχη του οποίου έμελλε να μοιάσει με ταινία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Όλγα Παλαγγιά για μία από τις συναρπαστικότερες ιστορίες στην Ιστορία της Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Η μελέτη του αρχαίου DNA και άλλες σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις αμφισβητούν τις υποθέσεις σχετικά με αυτές τις τελετουργίες που συνέβαιναν σε όλα σχεδόν τα μέρη του κόσμου.
THE LIFO TEAM
Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Τσιγγάνοι, Γύφτοι, Κατσίβελοι, Αθίγγανοι. Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Προ τριετίας, η Γενική Απογραφή του Πληθυσμού κατέγραψε σχεδόν 117.500 μόνιμους κατοίκους οι οποίοι ανήκουν στη φυλή των Ρομά, ενώ η μεγαλύτερη συγκέντρωση εντοπίζεται στην περιφέρεια Αττικής. Για κάποιους από εμάς είναι γείτονές μας ενώ για άλλους ένα ξένο σώμα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαρία Φακιολά για τους Ρομά στην Αττική.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Σαν Σήμερα Γεννήθηκε / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ιστορία μιας πόλης / Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για το πανεπιστήμιο με το επιβλητικό κεντρικό κτίριο - σήμα κατατεθέν επί της Πατησίων, σχεδιασμένο από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Αναστάσιο Μεταξά, τον πρώτο πρόεδρο του ιστορικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ποιες ήταν οι αντιλήψεις των Βυζαντινών για το φύλο και τη σεξουαλικότητα;

Βιβλίο / Mια συζήτηση για το σεξ και το φύλο στο Βυζάντιο με τον ιστορικό Χάρη Μεσσή

Ίσως όχι πάντα τόσο σκοταδιστικές όσο θα πίστευε κανείς, και σίγουρα ενδιαφέρουσες, καθώς μάλιστα κάποιες από τις αντιλήψεις αυτές επιβιώνουν μέσω της θρησκείας μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια βόλτα στους κήπους του Τατοΐου

Ιστορία μιας πόλης / Τατόι: Τι μένει ίδιο και τι αλλάζει στους περίφημους κήπους του;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχιτέκτονα τοπίου Έλλη Παγκάλου για τους κήπους του Τατοΐου, του θερινού ανακτόρου της πρώην βασιλικής οικογένειας. Tι θα μείνει το ίδιο και τι πρόκειται να αλλάξει στο πλαίσιο της ανάπλασής τους;
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Ιστορία μιας πόλης / Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Πότε δημιουργείται η αποικία των ανθρώπων που έπασχαν από τη νόσο του Χάνσεν, από ποιους και με τι σκοπό; Και πώς βρέθηκαν στην Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Στέλιο Λεκάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ