Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας"

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
0

 

Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου τον Αύγουστο του 1904, ο σχεδιαστής μόδας Jean Dessès υπήρξε παγκοσμίως γνωστός για τις σημαντικές δημιουργίες του στον χώρο της υψηλής ραπτικής στις δεκαετίες '40 -'60, ο «Βασιλιάς της Μουσελίνας», όπως δικαίως ονομάστηκε στην πορεία της καριέρας του.

Οι δημιουργίες του ήταν κυρίως πτυχωτές τουαλέτες κατασκευασμένες από μουσελίνα και σιφόν, επηρεασμένες από τα αρχαία ελληνικά, ρωμαϊκά και αιγυπτιακά ενδύματα και τα ταξίδια του στον κόσμο, καθώς και ολοκέντητα φορέματα, σύνολα από φορέματα με εφαρμοστά σακάκια και αέρινες φούστες. Υπήρξε ιδιαιτέρως γνωστός για τις βραδινές τουαλέτες του οι οποίες φορέθηκαν από τις σταρ της εποχής και μέχρι και σήμερα κατέχουν σημαντική θέση στα must vintage chic σύνολα.

Στις σημαντικότερες και πλουσιότερες πελάτισσές του συγκαταλέγονται η τέως βασιλική οικογένεια, η Δούκισσα του Κεντ, η Τίνα Ωνάση, η Μαρία Κάλλας, η Marlène Dietrich, καθώς και οι Rita Hayworth, Maria Felix, Michelle Morgan, Martine Carol.

Με σπουδές στα νομικά και στόχο να ακολουθήσει το διπλωματικό κλάδο, ποτέ δεν εξάσκησε το επάγγελμα αυτό. Το 1924 εγκαθίσταται στο Παρίσι και το 1925 εγκαταλείπει οριστικά τις σπουδές του και αρχίζει να σχεδιάζει για τον οίκο ραπτικής Maison Jane. Το 1937, σε ηλικία 33 ετών, δημιούργησε το δικό του οίκο ραπτικής με την επωνυμία «Jean Dessès» που θα εγκατασταθεί το 1948 στον ιδιωτικό πύργο του μηχανικού Gustave Eiffel, όπου εγκαινιάζονται δυο μπουτίκ, στις οποίες θα δώσει το όνομα «Οι αδερφές Ορτανσίες», η μια χρώματος μπλε και η άλλη ροζ.

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter

Το 1945 συμμετέχει στην έκθεση μόδας στο Μουσείο του Λούβρου με θέμα το Θέατρο στη Μόδα. Το 1946 θα δημιουργήσει την εταιρία αρωμάτων Jean Dessès με τρία αρώματα με την υπογραφή του Celui, Gymkana και Kalispera.Το 1948, προκειμένου να προσελκύσει μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό ο Dessès θα αρχίσει την παραγωγή ετοιμοφόρετων ενδυμάτων (prêt-à-porter) για την αγορά της Αμερικής, φέρνοντας με τον τρόπο αυτό την παριζιάνικη φινέτσα μέχρι τη Νέα Υόρκη.

Μέχρι και το 1956 θα κάνει 12 ταξίδια διοχετεύοντας τις δημιουργίες τους αποκλειστικά στα μεγαλύτερα καταστήματα Bergdorf Goodman, Neiman Marcus, Saks, απευθυνόμενος σε ένα μεγάλο κοινό. Τη δεκαετία του '50 είχε ως συνεργάτες τον Guy Laroche που εργάστηκε μαζί του οκτώ χρόνια ως σχεδιαστής και βοηθός, καθώς και τον Valentino που έχει επανειλλημένα δηλώσει πως η συνεργασία του με τον Dessès ήταν σταθμός για την εξέλιξή του. Από το 1955 ο Dessès σχεδιάζει για τη φίρμα Jean Dessès Diffusion και το 1956 ανοίγει τη δική του μπουτίκ στις "Galeries Lafayette". Την ίδια χρονιά στην Αθήνα ανοίγει σε συνεργασία με τον οίκο γουναρικών Σιστοβάρη τον «Οίκο Σιστοβάρη-Dessès».

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Φωτo: Seeberger, 1953

Στις σημαντικότερες και πλουσιότερες πελάτισσές του συγκαταλέγονται η τέως βασιλική οικογένεια, η Δούκισσα του Κεντ, η Τίνα Ωνάση, η Μαρία Κάλλας, η Marlène Dietrich, καθώς και οι Rita Hayworth, Maria Felix, Michelle Morgan, Martine Carol. Ανάμεσα στους επιστήθιους φίλους και βασικούς χρηματοδότες του ήταν και οι Ανδρέας Εμπειρίκος και Αριστοτέλης Ωνάσης. Το 1963, στα εξήντα του, ο Jean Dessès λόγω της κακής κατάστασης της υγείας του μετακόμισε από το Παρίσι στην Αθήνα και ασχολήθηκε με τον οίκο που είχε ανοίξει εκεί οκτώ χρόνια νωρίτερα. Υπήρξε επίσης ο πρώτος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής, προτείνοντας για την Ολυμπιακή του Ωνάση ένα αυστηρό, μεσάτο ταγιέρ με έμφαση στο τότε New Look.

Η κακή κατάσταση της υγείας του Dessès, ωστόσο, δεν του επέτρεψε να σχεδιάζει για περισσότερα από δέκα χρόνια, οπότε τα σκήπτρα στα μοντελάκια της Ολυμπιακής πήρε το 1966 η Coco Chanel. Την δεκαετία του '90 αναβίωσαν οι δημιουργίες του με το ενδιαφέρον που υπήρχε για τα ενδύματα τις δεκαετίας του '50. Η Naomi Campell το 1999, σε δεξίωση των Christie's, φόρεσε δημιουργία του. Αργότερα, το 2001 και το 2006, η ηθοποιός Renée Zellweger και η ηθοποιός και τραγουδίστρια Jennifer Lopez φόρεσαν τουαλέτες του στην απονομή των Όσκαρ.

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
 

Ο Jean Dessès στο ατελιέ του. Είναι ο πρώτος σχεδιαστής που παρουσιάζεται στο φιλμ. Ακολουθούν οι Carven, Molyneux, Jacques Heim, Pierre Cardin.

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Δύο διαφημιστικοί δίσκοι για αρώματα του Jean Dessès με τραγούδια των Georges Moustaki (επίσης στην Αλεξάνδρεια γεννημένος) και Christine Fontane. Ερμηνεύουν η Jacqueline Boyer και η Christine Fontane.
Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Περιοδικό Elle (Μάρτιος 1957). Φωτ. Georges Dambier.
 

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter

 

Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Η Lisa Fonssagrives, το πρώτο τοπ-μόντελ στην ιστορία της μόδας, το πιο ακριβοπληρωμένο και το πιο διάσημο στην εποχή του (η ίδια έλεγε για τον εαυτό της ότι ήταν απλά "μία καλή κρεμάστρα ρούχων"), φωτογραφημένη με φόρεμα του Jean Dessès το 1951 στο Marrakech -στο La Bahia Palace- από τον επίσης διάσημο φωτογράφο Irving Penn, που τύχαινε να είναι και συζηγός της. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε το 1952 στη Vogue.
Jean Dessès, ο "βασιλιάς της μουσελίνας" Facebook Twitter
Renee Zellweger, Gillian Anderson, Jennifer Lopez, Kristin Davis σε vintage δημιουργίες του Jean Dessès.
Μόδα & Στυλ
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ