Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το εργοτάξιο κατά τη διάνοιξη της σήραγγας, 1928 © Αρχείο ΗΣΑΠ
0

Στις ανέκδοτες φωτογραφίες από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) βλέπουμε τις εργασίες κατασκευής και το μεγάλο εργοτάξιο που ταλαιπώρησε τους Αθηναίους ειδικά από το 1928 μέχρι το 1930. Οι αντιδράσεις αλλά και η γκρίνια για την καταστροφή της όμορφης πλατείας των Αθηνών ήταν έντονες. Το τεράστιο για την εποχή εργοτάξιο είχε διαταράξει την ισορροπία στην καθημερινότητα της πόλης, είχε μειώσει την πελατεία στα θρυλικά ζαχαροπλαστεία και στα καταστήματα της περιοχής και είχε δημιουργήσει πολλές αντιπαραθέσεις.

Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που αμφέβαλλαν για το αν ήταν ασφαλής η μεταφορά του σε τούνελ. «Θέλουν να μας πετάξουν μέσα σε ένα πηγάδι» ή «η σήραγξ μοιάζει σαν καρμανιόλα» έγραφαν εκείνη την εποχή για τον επικείμενο υπόγειο σταθμό.

Στις φωτογραφίες από το αρχείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) βλέπουμε επίσης εικόνες από το εργοτάξιο της εποχής που μας δίνουν έντονα την εικόνα της παλιάς Αθήνας.

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου.

Ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας σήμερα είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους της γραμμής του Ηλεκτρικού, και επειδή συνδέεται με την κόκκινη γραμμή του μετρό. Δεν ήταν όμως πάντοτε υπόγειος και η ιστορία του ξεκινάει από πολύ παλιά.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το όρυγμα της σήραγγας κατά μήκος της 3η Σεπτεμβρίου κατά την επέκταση του σταθμού Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Ήταν 17 Μαΐου του 1895 όταν εγκαινιάστηκαν μαζί δύο από τους σημαντικότερους μέχρι σήμερα σταθμούς του Ηλεκτρικού, ο σταθμός Μοναστηράκι και ο σταθμός Ομόνοια. Και οι δύο βρίσκονταν κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, αλλά δεν ήταν υπόγειοι και κλειστοί. Ήταν υπαίθριοι, όπως φαίνεται και στις αρχειακές φωτογραφίες. Η τοποθεσία του πρώτου σταθμού στην Ομόνοια ήταν στη διασταύρωση των οδών Αθηνάς και Λυκούργου· ήταν ο τερματικός σταθμός της γραμμής που μέχρι τότε ερχόταν από τον Πειραιά και σταματούσε στο Θησείο.

Όταν κατασκευαζόταν ο πρώτος σταθμός, οι συρμοί ήταν ακόμα ατμοκίνητοι. Το ρεύμα θα έρθει το 1904, μετά τη λειτουργία του μεγάλου Ατμοηλεκτρικού Σταθμού του Φαλήρου

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου. Τα έργα κατασκευής της ξεκίνησαν το 1889. Και εκείνη εγκαινιάστηκε μαζί με τον πρώτο σταθμό το 1895.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του υπογείου του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια όπου φαίνεται η οριοθέτηση της Βασιλικής Αίθουσας, του χώρου αποσκευών και του κομμωτηρίου! © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της τομής του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια που δίνει μια καλύτερη εικόνα του © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια, 18 Απριλίου 1892 © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ (2)
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο με το ισόγειο και τον πρώτο όροφο του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Η κ. Ελένη Θεοδωροπούλου, φιλόλογος-υπάλληλος του Τμήματος Αναγνωστηρίου και Αρχειακής Έρευνας στην Κεντρική Υπηρεσία των ΓΑΚ, μας αναφέρει σχετικά με το αρχείο του ΗΣΑΠ που βρίσκεται στα ΓΑΚ ότι:

«Το αρχείο ΗΣΑΠ Α.Ε., διαθέτοντας έγγραφα χρονολογημένα την περίοδο 1869-2000, καλύπτει μεγάλο χρονολογικό εύρος. Η διάρθρωσή του αντιστοιχεί στις τρεις φάσεις εξέλιξης της εταιρείας και έχει ως εξής:

1869-1925, εταιρεία ΣΑΠ Α.Ε. («Εταιρεία του απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου», Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)
1926-1975, εταιρεία ΕΗΣ Α.Ε. (Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι)
1976-2000, εταιρεία ΗΣΑΠ Α.Ε. (Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο πρώτος υπέργειος σταθμός της Ομόνοιας - Αρχείο ΣΤΑΣΥ

Το αρχειακό υλικό παρουσιάζει ποικιλία στην τυπολογία των τεκμηρίων και αποτελείται από οπτικοακουστικό υλικό: 748 φακέλους, 559 βιβλία, ταινίες και φωτογραφίες. Πιο αναλυτικά, περιλαμβάνονται βιβλία, φάκελοι, classeurs, φωτογραφικό υλικό, μπομπίνες και ημερολόγια εργασιών που αποτυπώνουν την επιχειρηματική δραστηριότητα των εταιρειών αλλά και ευρύτερα τον τρόπο λειτουργίας τους τόσο στο οργανωτικό όσο και στο εργασιακό πλαίσιο και παρουσιάζουν τις εξής επιμέρους θεματικές: καταστατικά, συμβάσεις, αλληλογραφία, στατιστικά στοιχεία, έγγραφα Αρχών, διάφορα ημερολόγια, λογαριασμοί, τιμολόγια, αναφορές υπηρεσιών, υπηρεσία προσωπικού, εγκύκλιοι, διαταγές, σχέδια, εργολαβίες, πρόστιμα, δυστυχήματα, οχήματα, παραγγελίες, εργολαβία σήραγγας, σταθμοί (και σχέδια σταθμών), κατασκευή έργω, Μέγαρο ΗΣΑΠ, δελτία τύπου, απεργίες, εφημερίδες, περιοδικά, πρακτικά παράδοσης».

Περνώντας τα χρόνια, το φορτίο της πόλης μεγάλωνε, όπως και οι ανάγκες. Ο υπαίθριος σταθμός δεν έδινε τη δυνατότητα επέκτασης του δικτύου, καθώς τα κτίρια και οι δρόμοι είχαν πλέον «εξαπλωθεί» με τρόπο που εμπόδιζε τις υπέργειες γραμμές. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την κατασκευή ενός υπόγειου σταθμού.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας πριν υπογειοποιηθεί © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 2 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Το έργο θα αναλάμβαναν οι Γάλλοι που θα χρησιμοποιούσαν την τεχνογνωσία τους και θα «πατούσαν» πάνω σε σχέδια και πρότυπα από σταθμούς του μετρό στο Παρίσι και στο Αμβούργο. Παραλίγο ο τερματικός σταθμός να κατασκευαζόταν στη σημερινή πλατεία Κλαυθμώνος, αλλά τελικά επικράτησε το άλλο σχέδιο που έλεγε να κατασκευαστεί στην Ομόνοια.

Έτσι κι έγινε. Θεωρήθηκε μάλιστα ένα έργο που αποπερατώθηκε εξαιρετικά γρήγορα και έδωσε μια σύγχρονη όψη στην Αθήνα. Ακόμα και όσοι είχαν εκφράσει τις ανησυχίες τους για διάφορους λόγους και είχαν αντιδράσει, όταν εγκαινιάστηκε ο σταθμός, παρουσία του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, τον υποδέχτηκαν με ικανοποίηση. Τον Ιούλιο του 1930 τα βάσανα της Ομόνοιας είχαν τελειώσει και η πλατεία, ύστερα από την ανάπλασή της, είχε ακόμα περισσότερη κίνηση. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι άλλο θα τραβούσε αυτή η πλατεία μέχρι τις μέρες μας…

Τα χαρακτηριστικά πορτοκαλοκόκκινα πλακάκια, τα φωτιστικά και γενικά η αρχιτεκτονική του σταθμού προκάλεσαν ιδιαίτερα θετική εντύπωση στους Αθηναίους.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τα εγκαίνια του νέου υπόγειου πλεον σταθμού στην Ομόνοια το 1930 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Με τη δημιουργία του νέου σταθμού, ο παλιός λειτούργησε ως αμαξοστάσιο και πάνω από αυτόν χτίστηκε ένα μεγάλο κτίριο του ΗΣΑΠ (1963).

Ενώ λίγα χρόνια αργότερα είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί και οι σταθμοί Βικτώρια και Αττική, λόγω του πολέμου οι εργασίες πάγωσαν και τερματικός σταθμός του Ηλεκτρικού που ερχόταν από τον Πειραιά παρέμεινε η Ομόνοια μέχρι τον Μάρτιο του 1948.

Πολλά από τα στοιχεία του σταθμού της δεκαετίας του '30 σώζονται μέχρι σήμερα και είναι εύκολα ορατά από τον καθένα που θα ρίξει μια ματιά γύρω του περιμένοντας τον επόμενο συρμό. Τα χαρακτηριστικά πλακάκια (κάποια είναι εμφανώς μπαλώματα γιατί δεν γινόταν να βρεθούν τα ίδια), τα κάγκελα στις σκάλες, οι υαλοπίνακες στα καταστήματα κάτω από αυτές και κάποιες πινακίδες μαρτυρούν την ηλικία και την ιστορία του.

Βέβαια, παραλίγο να χαθούν όλα αυτά, αφού το 2001 είχε προταθεί η ολική ανακαίνιση του σταθμού στο πλαίσιο της έλευσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004. Τελικά έγινε ένα σημαντικό φρεσκάρισμα στον σταθμό, αλλά διατηρήθηκαν πολλά από τα στοιχεία του. Έπειτα από τις αντιδράσεις πολλών αρχιτεκτόνων που έκαναν προσφυγές, ο σταθμός κρίθηκε διατηρητέο μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, όπως και ο σταθμός Βικτώρια.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο νέος σταθμός της Ομόνοιας όπως φαινόταν κατά την κατασκευή του από την οδό Σταδίου © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 3 © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Όψεις του εργοταξίου του νέου υπόγειου σταθμού από την οδό Αθηνάς
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Αμβούργο, που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Παρίσι που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

* Το αρχείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών - Πειραιώς (ΗΣΑΠ) Α.Ε. φυλάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους (ΓΑΚ) από το 2006, μετά την παράδοσή του από τον ΗΣΑΠ.

------------

Ευχαριστούμε την κυρία Αμαλία Παπά, τον κύριο Γιάννη Γκλαβίνα και την κυρία Ελένη Θεοδωροπούλου από την Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ