Καλλιτεχνικό γεγονός: το «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι» ανεβαίνει στη σκηνή από τον Μπομπ Γουίλσον με τον Μπαρίσνικοφ

Καλλιτεχνικό γεγονός: το «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι» ανεβαίνει στη σκηνή από τον Μπομπ Γουίλσον με τον Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
2

Ήταν μικροκαμωμένος και περισσότερο ευαίσθητος απ' όσο άντεχε. Έκανε άλματα ουράνια που έσκιζαν στα δύο τη σκηνή, αλλά είχε εμμονές που τον καθήλωναν στη γη. Φοβόταν τη θάλασσα, αλλά μπαινόβγαινε στη φωτιά, χαρίζοντας την ψυχή του στην έκσταση της τέχνης. Στο μυαλό του στριμώχνονταν μια μεγαλοφυΐα και οι εφιαλτικές παραισθήσεις της. Πριν παρασυρθεί από τη δίνη της σχιζοφρένειας και αποσυρθεί, μόλις στα 29 του, είχε προλάβει να κατακτήσει τον τίτλο του σπουδαιότερου χορευτή όλων των εποχών. Ο μύθος του παραμένει αναλλοίωτος, οι δημιουργίες του ντοκουμέντα μιας εποχής που η κίνηση άλλαξε για πάντα πορεία. Ποιος άλλος εκτός από τον μέγα Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ θα τολμούσε άραγε να ξαναζωντανέψει στη σκηνή τη χορευτική ύπαρξη του Βάσλαβ Νιζίνσκι;

Εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο ο Μπαρίσνικοφ φορά ένα από τα πιο απαιτητικά κοστούμια της καριέρας του και αφηγείται με όλο του το είναι τα ενθύμια του μεγαλύτερου μπαλετικού μύθου. Μέσα από την εικαστική τελειότητα και ασφάλεια που του χαρίζει η σκηνοθεσία του Μπομπ Γουίλσον, υπό τους ήχους των Τομ Γουέιτς, Άρβο Περτ, Χένρι Μαντσίνι και παρασυρμένος από την προσωπική του άσβεστη δίψα για χορευτική συγκίνηση πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Letter to a man» που βασίζεται στο ταραχώδες «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι». Πέρσι το καλοκαίρι έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Σπολέτο, πριν από λίγες εβδομάδες ολοκλήρωσε τις παραστάσεις του στη Νέα Υόρκη, οσονούπω κάνει πρεμιέρα στο Λος Άντζελες και τον Δεκέμβριο καταφθάνει στο παρισινό Espace Pierre Cardin.

Ο ίδιος έχει παραδεχτεί πως μεγαθήρια του θεάτρου, του χορού και του κινηματογράφου τον «παρακάλεσαν» να μπει στον ρόλο του Νιζίνσκι, αλλά εκείνος ποτέ ως τώρα δεν υπέκυψε. Η πιο «βαρβάτη» πρόταση –μόνος του τη μαρτύρησε στον Τύπο– ήταν αυτή που του έκανε στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο οποίος φλεγόταν να δραματοποιήσει το «Ημερολόγιο».

Γεννημένος στο Κίεβο και σπουδασμένος στην αυτοκρατορική σχολή χορού στην Αγία Πετρούπολη, ο Νιζίνσκι, ως χορευτής, πατούσε pause όταν πηδούσε στον αέρα, είχε μια απαράμιλλη μουσικότητα και εκφραστικότητα και δεν δίσταζε να συνθλίψει τον εαυτό του για χάρη των ρόλων. Όταν, δε, αφοσιώθηκε στη χορογραφία –ταράσσοντας τις κλασικές φόρμες με μνημειώδεις δημιουργίες όπως «Το απόγευμα ενός φαύνου» (1912) και η «Ιεροτελεστία της άνοιξης» (1913)– επιβεβαίωσε ότι βρισκόταν χρόνια μπροστά από την εποχή του. Η γνωριμία του το 1909 με τον Σέργιο Ντιαγκίλεφ, θρυλικό ιμπρεσάριο, χορογράφος και ιδρυτή των Ρωσικών Μπαλέτων, του άνοιξε την πόρτα των ευρωπαϊκών χορευτικών σαλονιών, τον καθιέρωσε στην Δύση, αλλά συγχρόνως του αφαίρεσε ζωτικό χώρο.

Καλλιτεχνικό γεγονός: το «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι» ανεβαίνει στη σκηνή από τον Μπομπ Γουίλσον με τον Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Σε αντίθεση με άλλες προσωπικότητες που οδηγήθηκαν στη σχιζοφρένεια (όπως ο Νίτσε, ο Βαν Γκογκ, ο Σούμαν), εκείνος μόνο άφησε παρακαταθήκη την πορεία του προς το αναπόφευκτο φινάλε.

Στη γη δεν πατούσε ποτέ. Όλα στη ζωή τα έκανε με άλματα: από το πρώτο του νούμερο στο τσίρκο, όπου έβγαζαν μεροκάματο οι γονείς του, έγινε κορυφαίος χορευτής στα Ρωσικά Μπαλέτα. Από πάμφτωχος πιτσιρίκος έγινε το απόλυτο χορευτικό θαύμα. Από άβουλος νεαρός που υπάκουε μια μητέρα που τον ωθούσε στην αμφισεξουαλικότητα για να μην τον περισπούν οι γυναίκες από την καριέρα του, έγινε οικογενειάρχης. Από έρμαιο στα χέρια του κάθε εκμεταλλευτή που τον αντάλλασσε με τους φίλους του στο κρεβάτι έγινε ο επαναστάτης που έφτυσε τον καθωσπρεπισμό στα μούτρα. Από υποχείριο του Ντιαγκίλεφ έγινε ένας μεγάλος καλλιτέχνης που, μεθυσμένος από τη φήμη του, γλεντούσε δημιουργώντας σκάνδαλα. Αλλά όλη αυτή η συσσωρευμένη πίεση τον οδήγησε στη σχιζοφρένεια, σε ένα ατελείωτο μπες βγες στα ψυχιατρεία κι εν τέλει στον θάνατο το 1950.

Το βιβλίο «Το ημερολόγιο του Νιζίνσκι» (στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη, ενώ τη μη λογοκριμένη εκδοχή εξέδωσε η Άγρα με τίτλο «Ημερολογιακά Τετράδια») είναι οι προσωπικές σημειώσεις που κρατούσε επί ενάμιση μήνα (9 Ιανουαρίου - 4 Μαρτίου 1919), διάστημα που αναζήτησε θαλπωρή στο Σεν-Μόριτς. Σε αντίθεση με άλλες προσωπικότητες που οδηγήθηκαν στη σχιζοφρένεια (όπως ο Νίτσε, ο Βαν Γκογκ, ο Σούμαν), εκείνος μόνο άφησε παρακαταθήκη την πορεία του προς το αναπόφευκτο φινάλε. Όσο ζούσε δεν επέτρεπε σε κανέναν να το διαβάσει. Όταν έφυγε από τη ζωή, το ημερολόγιο βρέθηκε τυχαία μέσα στα προσωπικά αντικείμενα της κόρης του. Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία μέρη: «Ζωή», «Θάνατος» και «Αισθήματα». Μέσα από αυτά ο ίδιος δίνει όλες τις απαντήσεις: αποκαλύπτει ανέκδοτες ιστορίες και αναμνήσεις, αναπτύσσει τη φιλοσοφία του, σκιαγραφεί τη φυσιογνωμία του Ντιαγκίλεφ με ανεπανάληπτο τρόπο, αφήνει να διαφανούν οι παραισθήσεις του, ενώ, φτάνοντας προς το τέλος, η παραληρηματική γραφή φέρνει στην επιφάνεια την απόλυτη διαταραχή του.

Καλλιτεχνικό γεγονός: το «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι» ανεβαίνει στη σκηνή από τον Μπομπ Γουίλσον με τον Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Η πιο «βαρβάτη» πρόταση που είχε δεχτεί ο Μπαρίσνικοφ–μόνος του τη μαρτύρησε στον Τύπο– ήταν αυτή που του έκανε στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο οποίος φλεγόταν να δραματοποιήσει το «Ημερολόγιο».

Είναι, λοιπόν, πολλά αυτά με τα οποία έχει να αναμετρηθεί ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ στο «Letter to a man». Και προφανώς, εκτός από τις προσωπικές του σκηνικές κατακτήσεις, είναι η βαθιά σχέση του με τον Μπομπ Γουίλσον που τον υποχρέωσε να δεχτεί έναν ρόλο που στο παρελθόν αρνήθηκε τουλάχιστον 15 φορές. Ο ίδιος έχει παραδεχτεί πως μεγαθήρια του θεάτρου, του χορού και του κινηματογράφου τον «παρακάλεσαν» να μπει στον ρόλο του Νιζίνσκι, αλλά εκείνος ποτέ ως τώρα δεν υπέκυψε. Η πιο «βαρβάτη» πρόταση –μόνος του τη μαρτύρησε στον Τύπο– ήταν αυτή που του έκανε στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο οποίος φλεγόταν να δραματοποιήσει το «Ημερολόγιο». «Έχει νόημα, δεν νομίζετε;» του είπε ο Σουηδός σκηνοθέτης, αλλά ο Μπαρίσνικοφ, παρόλο που καταγοητεύτηκε, στο τέλος οπισθοχώρησε: «Καλύτερα να το τολμήσετε με κάποιον που έχει μεγαλύτερες υποκριτικές δυνατότητες από μένα».

Ωστόσο, ο Μπαρίσνικοφ δεν περιορίστηκε στο βιβλίο(το οποίο στην πρώτη του έκδοση κυκλοφόρησε λογοκριμένο από την οικογένεια), στις λοιπές λογοτεχνικές αναφορές και στην καθοδηγητική μπαγκέτα του Μπομπ Γουίλσον, που τον στρίμωχνε σε 12ωρες πρόβες. Προσπάθησε να ερευνήσει μόνος του ό,τι θα τον βοηθούσε να ξεκλειδώσει μια προσωπικότητα σκοτεινή, σπουδαία, μυστηριώδη αλλά και ανεξερεύνητη. Ο Μίσα ψαχούλεψε στο παρελθόν των ανθρώπων που με κάποιον τρόπο αποτελούσαν το περιβάλλον του Νιζίνσκι. Έμαθε για την περίφημη κόρη του Κίρα (από τον γάμο του με την Ουγγαρέζα χορεύτρια, τη Ρομόλα ντε Πούλτσκι), μελέτησε την περίπτωση της αδελφής του Μπρονισλάβα Νιζίνσκα, που υπήρξε εξαίρετη χορογράφος, και αναζήτησε τι ήταν εκείνο που τον έδενε με τη φοβερή περσόνα και πρωτοπόρο του βρετανικού μπαλέτου Μαρί Ράμπερτς, τη γυναίκα που τον συμβούλευε όταν δημιούργησε τη μνημειώδη «Ιεροτελεστία της άνοιξης».

Όλες αυτές οι συναντήσεις διάνθισαν την παράσταση με σπαράγματα της ζωής του Νιζίνσκι. «Υπήρξαμε και οι δυο παιδιά της επαρχίας που εκπαιδευτήκαμε στο Mariinsky, και αφού το εγκαταλείψαμε, δεν επιστρέψαμε ποτέ. Αυτό είναι το μόνο πράγμα που ενώνει τον μέγα Νιζίνσκι κι εμένα. Κατά τα άλλα, ακολουθήσαμε διαφορετικές κατευθύνσεις και είχαμε διαφορετικές προθέσεις» είπε ο Μπαρίσνικοφ στην «Guardian». «Ήταν ο τελειότερος χορευτής που έχω δει. Είχε σπάνια καθαρότητα προθέσεων: ήταν άνθρωπος και καλλιτέχνης ταυτόχρονα. Ακόμη και στις πιο δυστυχισμένες και τραγικές του στιγμές πίστευε ότι ο Θεός θα του έλεγε τι να κάνει, θα του έδειχνε ποιος είναι ο σωστός δρόμος. Όσο για την κληρονομιά του, είναι απλό: μετατόπισε την προοπτική για όλους». Κι εκείνος που ξέρει όσο λίγοι τι σημαίνει να ανατρέπεις το χορευτικό κατεστημένο, δεν μπορούσε να απουσιάζει από αυτή την πρόκληση.

Καλλιτεχνικό γεγονός: το «Ημερολόγιο του Νιζίνσκι» ανεβαίνει στη σκηνή από τον Μπομπ Γουίλσον με τον Μπαρίσνικοφ Facebook Twitter
Letter to a Man σε σκηνοθεσία Μπομπ Γουίλσον
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Απίστευτες οι χορογραφίες του Νιζίνσκι, ήταν από τις πιο επαναστατικές μορφές στην τέχνη του χορού στην αυγή του 20ού αιώνα, αν και άθελά του καθώς οι εμπνεύσεις του επί σκηνής ήταν απότοκο της πάθησής του, που όπως ήταν φυσικό εκδηλώθηκε ενώ ήταν πολύ νέος.Αν και δεν υπήρξε ποτέ βίντεο του ιδίου οι χορογραφίες του διασώθηκαν. Το φινάλε στην Ιεροτελεστία της Άνοιξης είναι συγκλονιστικό. :)