Βιβλιοπροτάσεις

Βιβλιοπροτάσεις Facebook Twitter
2

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ
Στης μνήμης το διάστημα
(Συλλογικό)

Βρεττάκος, David Connolly, Γ. Κακούρου-Χρόνη, Τίτος Πατρίκιος, Vincenzo Rotolo)

Εκδόσεις Ποταμός, Σελίδες: 208, Τιμή: €25,00


Γεννημένος στις Κροκεές Σπάρτης το 1912, ο Βρεττάκος βίωσε τη σταδιοδρομία του διανοούμενου που, δεμένος με τον τόπο του, εξαναγκασμένος από τα σκληρά γεγονότα που ταλάνισαν την Ελλάδα να εσωτερικεύσει τις εξωτερικές καταστροφές, ωρίμασε τελικά τόσο ως ξεριζωμένος έφηβος που πέρασε σιγά σιγά στην ποιητική γραφή όσο και ως εσαεί διαμαρτυρόμενος έναντι στον πόλεμο, στον Εμφύλιο και κατόπιν στη Χούντα. Η ένταξή του στην αριστερή παράταξη είναι γνωστή, η προσήλωσή του σε κάποιες αξίες ανθρωπιστικού περιεχομένου παρέμεινε υποδειγματική, όπως και η εσωτερική του αναδίπλωση που του υπαγόρευσε μιαν ιερατική, θα λέγαμε, προσήλωση στον τόπο, στη θυσία και στη φευγάτη δικαιοσύνη. Διόλου τυχαίο το γεγονός ότι βαπτίζει τον εαυτό του «ταχυδρόμο της αιωνιότητας».

Έργα του: Σκιές και φώτα (1929), Κατεβαίνοντας στη σιγή των αιώνων (1933), Οι γκριμάτσες του ανθρώπου (1935), Η επιστολή του κύκνου (1937), Ο Πόλεμος (1935), Το ταξίδι του Αρχάγγελου (1939), Μαργαρίτα, εικόνες από το ηλιοβασίλεμα (1939), Το μεσουράνημα της φωτιάς (1940), Ηρωική Συμφωνία (1944), 33 Μέρες (1945), Η παραμυθένια πολιτεία (1947), Το βιβλίο της Μαργαρίτας (1949), Ο Ταΰγετος και η σιωπή (1949), Τα θολά ποτάμια (1950), Πλούμιτσα (1951), Έξοδος με το άλογο (1952), Στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ (1954), Η μητέρα μου στην εκκλησία (1957), Ο χρόνος και το ποτάμι (1957), Βασιλική Δρυς (1958), Αυτοβιογραφία (1961), Το βάθος του κόσμου (1961), Αποχαιρετισμός στον ελληνικό ήλιο, Διαμαρτυρία (1974), Ωδή στον ήλιο, Το ποτάμι Μπυές και τα εφτά ελεγεία (1975), Απογευματινό Ηλιοτρόπιο (1976), Ο Προμηθέας και το παιχνίδι μιας μέρας (1978), Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη (1981), Ο διακεκριμένος πλανήτης (1983), Το γυμνό παιδί, Δύο άνθρωποι μιλούν για την ειρήνη του κόσμου (του στοίχισε τη διαγραφή από το ΚΚΕ), Μπροστά στο ίδιο ποτάμι (1972). Επίσης, έγραψε μια εξονυχιστική μελέτη για τον Νίκο Καζαντζάκη (1960).

«... Έτυχε τον ίδιο αυτό τον καιρό να γιομίζει την πόρτα μας, κάθε τόσο, κι ύστερα το πιο μεγάλο μας δωμάτιο, μια επιβλητική παρουσία, που μέσα της χόχλαζε το φως. Ήτανε ο Άγγελος Σικελιανός, ο μεγαλύτερος τότε Ελληνας ποιητής, που ζούσε απομονωμένος στη Σαλαμίνα και που μόνο δυο-τρεις γερασμένες γυναίκες τον επισκεπτόντουσαν κάθε τόσο». Γράφει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος: «Είναι από τους σεμνούς και στοχαστικούς ανθρώπους που, το βλέπεις ολοφάνερα, δουλεύουν τον στίχο από ανάγκη λυτρώσεως και κατακτούν την ποίηση με ασυλλόγιστη ανάλωση εσωτερικών θησαυρών» (1965).

BILLIE HOLIDAY
Η κυρία τραγουδάει τα μπλουζ, με τη συνεργασία του William Dufty

Μετάφραση: Ιουλία Ραλλίδη

Εκδόσεις Άγρα, Σελίδες: 336, Τιμή: €21,00


Η μοίρα των μεγάλων μορφών ακολουθεί κατά κανόνα δρόμους ανεξιχνίαστους, οπότε μόνο διά του τέλους μπορούμε να ορίσουμε την ουσία ενός προσώπου, καθώς επίσης και τα κίνητρα των πράξεών του. Η Μπίλυ γεννιέται στην ανατολική Βαλτιμόρη από μια μητέρα δεκατριών χρόνων και ήδη στα έξι της χρόνια ήταν κιόλας σχηματισμένη γυναίκα. Μεγαλόσωμη, με στήθια μεγάλα και παχιά πισινά. Οι λευκοί μπορούσαν να συναντηθούν με τους μαύρους μόνο στα μπορντέλα και στους χορούς.


Η νεαρή Μπίλυ θα βιαστεί στα δέκα της χρόνια και ακολούθως, αντί ο βιαστής της να τιμωρηθεί, θα κλειστεί η ίδια σε ίδρυμα Καθολικών για να εκτίσει την ποινή πεντάχρονου εγκλεισμού. Και γαμημένη και έγκλειστη. Από τότε και μπρος κάθε συμπεριφορά της θα συναντά τα εμπόδια της αμερικανικής ζωής. Ο μαύρος είναι παρείσακτος, η γυναίκα που τραγουδάει είναι αλανιάρα, πρόστυχη, πορνίδιο, οπότε δεν εμπνέει κανέναν σεβασμό.


Η Μπίλυ δεν έχασε, βέβαια, την ευκαιρία να γίνει κλασική πουτάνα των είκοσι δολαρίων. Εντούτοις, το σεξ το έτρεμε σαν τον θάνατο γιατί είχε κακά προηγούμενα. Ακόμα και πλακομουνούδες την κυνήγαγαν για να την απολαύσουν. Πάντως, στην εφηβεία της ο πατέρας δεν έπαιξε ρόλο: μόνο η μαμά την υποστήριζε. Μάλιστα, από τη στιγμή που πρωτοτραγούδησε στην τύχη και ο κόσμος δεν πίστευε αυτό που άκουγε, άρχισε να ανεβαίνει σκαλοπάτια: γνώρισε διάσημους ηθοποιούς, τραγουδιστές και μουσικούς, άρχισε να κερδίζει κάποια χρήματα, χωρίς όμως να εξευγενιστεί η ζωή της.


Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα, επρόκειτο για την τραγουδίστρια-φαινόμενο, που κυριολεκτικά δεν άντεχε να πει τα τραγούδια που αγαπούσε. Όσο για τα άλλα τραγούδια –έλεγε–, το να τραγουδάς είναι σαν να τρως ψητή πάπια! Πάντως, η αναγνώριση της σπάνιας φωνής της (σημειωτέον ότι δεν ήξερε να διαβάζει νότες) δεν συνοδεύτηκε από επαγγελματική άνοδο. «Έπαιζαν σε ξεφτιλισμένα μαγαζιά, σε ζόρικες νέγρικες αίθουσες χορού στον Νότο, όπου το ουίσκι από καλαμπόκι το φέρνανε κρυφά απέναντι από τις σιδηροδρομικές γραμμές...».


Η ανάδυση της Μπίλυ σε ερμηνεύτρια πρώτης γραμμής δυστυχώς συνέπεσε με τη χρήση των ναρκωτικών. Μοναξιά, φυλακή, ερήμωση, θάνατοι, ναρκωτικά, αστυνομία και απομόνωση την έστειλαν στον αγύριστο μόλις στα σαράντα πέντε της...

ΓΙΑΝΝΗΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ
Ο γιος του δασκάλου

Εκδόσεις Διόπτρα, Σελίδες: 310, Τιμή: €15,90


Συγγραφέας που έχει στέρεες βάσεις στον νεοελληνικό βίο, ο Ξανθούλης κατάφερε επί χρόνια και με διαδοχικά βιβλία να κερδίσει το ντόπιο κοινό με αφηγήσεις και δράματα που δοκιμάστηκαν τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων. Ο υπεραισθητισμός του, που υπηρετείται πειστικά από έγκυρη γνώση της ανθρώπινης παρουσίας και απουσίας, αποτελεί, θα λέγαμε, την «άδεια» συγγραφής και οδηγήσεως που έχει αποδώσει ζηλευτά αποτελέσματα. Η προσπάθεια να εκφραστεί το ανέκφραστο και οι αόρατες πτυχές της άμεσης ζωής κάνουν τον συγγραφέα ευρηματικό και ικανό να ρίχνει γροθιά στο μαχαίρι.


Ενίοτε, βέβαια, αραιώνει κάπως την ατμόσφαιρα για τον απλούστατο λόγο ότι η αφήγηση, συχνά, κλέβει βήματα και δεν υπηρετεί τα πρόσωπα, αλλά μάλλον τα πρόσωπα υποβαστάζουν την αφήγηση. Ασφαλώς δεν αρκεί να είναι κανείς οξύς, οξύτατος παρατηρητής της ανθρώπινης κατάστασης που ξέρουμε και δεν ξέρουμε τι είναι, επιπλέον (για το ήθος του είδους) απαιτούνται και κάποιες καταστατικές αρχές.


Για να γίνουμε πιο σαφείς, ο διπλωματούχος αφηγητής του Ξανθούλη –φοβερός γνώστης εν προκειμένω του ανθρώπου της επαρχίας– υποχρεούται για την οικονομία του βιβλίου να «παίξει» κάπως με τα πρόσωπά του. Ότι η πλοκή βγαίνει πέρα με περισσή επιδεξιότητα δεν χωράει αμφιβολία, με την υπενθύμιση, βέβαια, ότι τα πρόσωπα δικαιούνται κι αυτά μια δόση αυτονομίας που δίνεται όμως ξίκικα, σάμπως ο συγγραφέας να τους χαρίζει μόνο όση ζωή χρειάζεται για να οδηγηθεί η ιστορία εκεί που τη θέλει ο αφηγητής.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ
Johann Sebastian Bar,
Οινοπνευματώδη και
εδεσματικά στιχουργήματα

Εκδόσεις Μελάνι, Σελίδες: 107, Τιμή: €10,00


Ευρηματικός όσο δεν γίνεται και απολαυστικός της γραφής, ο συγγραφέας δοκιμάζει (πάντα με κάποιο αίσθημα ευθύνης) αλλόκοτες παραφράσεις, επιδεικνύοντας ως δίπλωμα ευρεσιτεχνίας την ομοιοκαταληξία.

Ύστερα από βαρύ ασκί

παραμιλάει φωνασκεί 

Είπε ο χρόνος όποιος χάνει 

θα καταλήγει σε τηγάνι 

Της άδειας φιάλης ο φελλός 

είναι το μόνο όφελος 

Μη με χτυπάς έχω λαλιά 

της φώναξε η σκορδαλιά 

Σ' αγώνα βάζει τη σιαγόνα 

να μην ανοίξει για σταγόνα 

πρώτα φάγαν μύδια όσα 

κι ύστερα εβγάλαν γλώσσα.

Από ΄Εφεσο και Μίλητο 

είν' το νερό αμίλητο 

μα όταν πίνεις το κρασί 

πάντα μιλάει όπως εσύ.

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

σχόλια

2 σχόλια
"Ότι η πλοκή βγαίνει πέρα με περισσή επιδεξιότητα δεν χωράει αμφιβολία, με την υπενθύμιση, βέβαια, ότι τα πρόσωπα δικαιούνται κι αυτά μια δόση αυτονομίας που δίνεται όμως ξίκικα, σάμπως ο συγγραφέας να τους χαρίζει μόνο όση ζωή χρειάζεται για να οδηγηθεί η ιστορία εκεί που τη θέλει ο αφηγητής" Τι καταπληκτική θέση -και διατύπωση!
Γιάννης Ευσταθιάδης, Johann Sebastian Bar, Η Σκνίπαhttp://youtu.be/80J7z1N47BQΕυσταθιάδης, Γκανάς, Κυριακίδης, Το Μήλο κατω απ'τη μιλιάαπο το Johann Sebastian Bar του Γιάννη Ευσταθιάδη.http://youtu.be/I5cVG4GmlOI