Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
1

Για όσους δε τον γνωρίζουν ας το βάλουμε σε μια αρχική πρόταση: Ο Ναμ Τζουν Πάικ είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης, ανανεωτής των καλλιτεχνικών μορφών, που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις διαδικασίες με τις οποίες δημιουργείται η τέχνη.

Για αυτούς που τον γνωρίζουν είναι κοινός τόπος ότι ο Κορεάτης καλλιτέχνης ήταν ο ίδιος ένα έμβλημα. Γιατί έκανε τέχνη γεμάτη όραμα για το μέλλον, καθώς ήταν παθιασμένος για τις νέες ανακαλύψεις, για την αισιοδοξία της προόδου, μια τέχνη προκλητική και άγρια, αυθάδη και βαθιά.

Όταν τον ρώτησαν από τους New York Times γιατί ασχολείται με τη νέα τεχνολογία απάντησε: «Γιατί οι άνθρωποι κάνουν αναρρίχηση στο όρος Έβερεστ; Νομίζω είναι στην ανθρώπινη φύση να αναζητά τον κίνδυνο».

Πολλά από αυτά που έκανε αποτελούν σήμερα κοινό τόπο στις εικαστικές τέχνες, στη μουσική, στην performance. Μας άφησε μια τεράστια κληρονομιά, όχι μόνο τα έργα του, αλλά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόταν το σύγχρονο, το αιρετικό, τη φόρμα και την προσέγγιση της μαζικής κουλτούρας.

Nam June Paik - Global Groove, 1973

 

Ο Ναμ Τζουν Πάικ είναι γνωστός ως ο «πατέρας της video-art». Και όχι άδικα. Αλλά δε θα μπορούσε να περιγραφεί μόνο έτσι. Ήταν στοχαστής, γλύπτης, περφόρμερ και πειραματικός μουσικός. Ήταν αυτός που λάτρεψε την τεχνολογία και προέβλεψε την τεράστια σημασία της τεχνολογικής μετάδοσης της πληροφορίας. Και πάνω από όλα ήταν αυτός που εννόησε πρώτος και σε βάθος την αναγκαιότητα να μετακινείται κανείς από το ένα μέσο στο άλλο, να συνδέει τις τέχνες και να συμβαδίζει αν όχι να προπορεύεται της εποχής του.

Ο πέμπτος γιός ενός υφασματά από την Σεούλ, γεννήθηκε το 1932. Ο πόλεμος ανάγκασε την οικογένειά του να μεταναστεύσει στην Ιαπωνία. Ο Ναμ Τζουν Πάικ σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Ιστορία της Μουσικής στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο, από όπου αποφοίτησε το 1956. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ευρώπη, στη Γερμανία και εκεί συναντήθηκε με τον Τζον Κέιτζ. Οι πειραματισμοί που έχει αρχίσει τον οδηγούν να ενταχθεί στο κίνημα Fluxus. Δεσμεύεται στην προκλητική ανάμειξη διάφορων καλλιτεχνικών μέσων και τη θαρραλέα ανανέωση της καλλιτεχνικής γλώσσας. Συνδέσεις και συνεργασίες αποτέλεσαν τον πυρήνα της διεπιστημονικής πρακτικής του, αν δούλευε με χορογράφους, ή άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik - Charlotte Moorman

Ο Πάικ ήταν ένα αληθινό παιδί της Αναγέννησης. Σπούδασε κλασικό πιάνο ως παιδί και αργότερα και σύνθεση στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο. Η διατριβή του ήταν επάνω στο έργο του συνθέτη Arnold Schoenberg,  εφευρέτη του συστήματος των δώδεκα τόνων. Ο Marcel Duchamp άσκησε σημαντική επιρροή στην εξέλιξη της performance art του Πάικ.

Το 1963 κάνει την πρώτη η ατομική του έκθεση με τίτλο «Εκθεση μουσικής / Ηλεκτρονική τηλεόραση», στην γκαλερί Parnass του Βούπερταλ της Γερμανίας. Ήταν η πρώτη έκθεση στην οποία όχι μόνο εμφανίστηκαν οθόνες τηλεόρασης αλλά και η πρώτη όπου οποιοσδήποτε χρησιμοποίησε το video ως καλλιτεχνικό μέσο.

Το 1964 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και άρχισε να συνεργάζεται με την τσελίστα Σαρλότ Μούρμαν. Γνωρίστηκαν από την κοινή τους φίλη Γιόκο Όνο. Κατά τη διάκεια της περφόρμνας του Πάικ Opera Sextronique η Μούρμαν συνελήφθη επειδή έπαιζε τόπλες.Το περιστατικό αυτό ήταν η αιτία να έχει το παρατσούκλι "The Topless Cellist." Συνελήφθησαν και οι δυο για προσβολή των ηθών.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik

Όταν τον ρώτησαν από τους  New York Times γιατί ασχολείται με τη νέα τεχνολογία απάντησε: «Γιατί οι άνθρωποι κάνουν αναρρίχηση στο όρος Έβερεστ; Νομίζω είναι στην ανθρώπινη φύση να αναζητά τον κίνδυνο».

Στο έργο του Electronic Superhighway (1995) υπάρχουν 336 τηλεοράσεις, 50 DVD players, 50, 3750 πόδια καλώδιο και 575 πόδια πολύχρωμος σωλήνας νέον. Το αρχείο του Πάικ αποκτήθηκε από μουσείο Σμιθσόνιαν. Στη συλλογή ανάμεσα σε πολλά έργα του καλλιτέχνη υπάρχουν και το περίφημο @PaikBot και το  Electronic Superhighway.

Ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα του, είναι τα «Global Groove» (1973), «TV Buddha» (1974), «TV Garden» (1974-78) και «Family of Robot» (1986). Από το τέλος της δεκαετίας του 1970 ζούσε ανάμεσα στις ΗΠΑ και στη Γερμανία, όπου δίδασκε στην Κρατική Ακαδημία Τεχνών του Ντύσελντορφ. Στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney το 1982, οργανώθηκε αναδρομική του έκθεση. Το 1993 εκπροσώπησε τη Γερμανία, μαζί με τον Χανς Χάακε, στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik, Electronic Superhighway Continental U.S., Alaska, Hawaii, 1995, 51
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik's “Video Flag” (1985-96)
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik-One hundread-and-eight Tourments.
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik - Live Feed: 1972 -1994
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik. Li Tai Po, 1987
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik. Untitled. 1993

Nam June Paik - Electronic Moon #2

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ευχαριστω Αργυρω, θυμαμαι ενα installation του στο Λονδινο στα 80ς μαλλον, απο τα πιο σαγηνευτικα πραγματα που εχω δει ποτε. Υπαρχει ενα εργο του Κιουμπρικ, με σκηνικα του Παικ και μουσικη του Ξενακη που δεν εγινε ποτε αλλα ας ονειρευτουμε...