10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
2

Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό τον Ιούλιο του 2004, εφέτος συμπληρώνει 10 χρόνια λειτουργίας στο νεοκλασικό κτήριο που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας κοντά στο αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού, δωρεά του Λάμπρου Ευταξία.

Στα πιο γνωστά έργα της συλλογής συναριθμούνται τα δύο ξυλόγλυπτα θυρόφυλλα της Μεσοποταμίας του 8ου αιώνα, ένα μοναδικό ψάθινο χαλί της Τιβεριάδος του 10ου αιώνα, το ορειχάλκινο κιβωτίδιο με την υπογραφή του Ισμαήλ ιμπν αλ – Ουάρντ αλ – Μάουσιλι και τη χρονολογία 1220, ο χάλκινος αστρολάβος του Αχμάντ ιμπν αλ – Σαράτζ με χρονολογία 1328/29 και η περίφημη βελούδινη σέλα της Προύσας του 16ου αιώνα

Η ενότητα των έργων του Ισλαμικού πολιτισμού, με όλες τις επιμέρους παραλλαγές, που εμφανίζουν οι εκδηλώσεις του από τις Ινδίες και την Περσία, τη Μεσοποταμία και τη Μικρά Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Αραβία, την Αίγυπτο και τη Β. Αφρική ως τη Σικελία και την Ισπανία, συγκαταλέγεται στις πιο σημαντικές παγκοσμίως. Πάνω από 8.000 δείγματα κεραμεικής, μεταλλοτεχνίας, χρυσοχοΐας, υφαντικής ξυλογλυπτικής, υαλουργίας, μικρότερες ομάδες από οστέινα αντικείμενα, ενεπίγραφες επιτύμβιες στήλες, και όπλα, καθώς και τον εσωτερικό μαρμαροθετημένο διάκοσμο μιας αίθουσας υποδοχής ενός αρχοντικού του 17ου αιώνα από το Κάιρο, υπομνηματίζουν με συνέπεια τη συνέχεια του ισλαμικού χρόνου από την πρωτοϊσλαμική ως την οθωμανική εποχή και την εξέλιξη της ισλαμικής τέχνης ως το 19ο αιώνα.

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter


 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Πλακίδια με θυσανωτά φύλλα και τουλίπες των εργαστηρίων Ιζνίκ του 16ου αιώνα. Παρόμοια πλακίδια κοσμούν το μαυσωλείο του μάρτυρα Εγιούπ στην Κωνσταντινούπολη. Υ 73 εκ. (68, 72, 109)

Στα πιο γνωστά έργα της συλλογής συναριθμούνται τα δύο ξυλόγλυπτα θυρόφυλλα της Μεσοποταμίας του 8ου αιώνα, ένα μοναδικό ψάθινο χαλί της Τιβεριάδος του 10ου αιώνα, το ορειχάλκινο κιβωτίδιο με την υπογραφή του Ισμαήλ ιμπν αλ – Ουάρντ αλ – Μάουσιλι και τη χρονολογία 1220, ο χάλκινος αστρολάβος του Αχμάντ ιμπν αλ – Σαράτζ με χρονολογία 1328/29 και η περίφημη βελούδινη σέλα της Προύσας του 16ου αιώνα. Η συλλογή που συγκροτήθηκε από τον Αντώνη Μπενάκη και συνεχώς εμπλουτίζεται από δωρεές, είναι μοναδική τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια. Η σημασία του υλικού της συνίσταται στην καλλιτεχνική και ιστορική αξία των αντικειμένων που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι μοναδικά παγκοσμίως.

Η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης σε στενή εγγύτητα με την Μέση Ανατολή και οι πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις είναι ορατές σε διάφορες περιόδους. Βασικός σκοπός της δημιουργίας του παραρτήματος ήταν και είναι η ανάδειξη της τέχνης του ισλαμικού κόσμου και η γνωριμία και κατανόηση των γειτονικών λαών και πολιτισμών. Με τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων, εκδηλώσεων, ξεναγήσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης κατόρθωσε μέσα στα δέκα χρόνια λειτουργίας του να προβάλει με επιτυχία ποικίλες όψεις του ισλαμικού κόσμου και αποκτώντας ένα πιστό κοινό.

Η αναγνώριση της μοναδικότητάς και της προσφοράς του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, επισφραγίστηκε με την επιλογή του ως τιμώμενο μουσείο στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων του 2010.

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Πλακίδια με το διακοσμητικό οθωμανικό θέμα τσινταμάνι που συνδυάζει τρεις κύκλους με δύο κυματιστές γραμμές. Παρόμοια πλακίδια κοσμούν την Αίθουσα της Φιάλης στο ανάκτορο Τοπκαπί της Κωνσταντινούπολης, Ιζνίκ, 17ος αι. Υ. 174 εκ. (69)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Δοχείο με ζωόμορφες λαβές που φέρει μαύρο και κυανό ζωγραφιστό διάκοσμο. Οι εξωτερικές επιφάνειες κοσμούνται με φυτικά κοσμήματα, χαρακτηριστικά της κεραμικής του Κασάν, πόλη του Ιράν. Αρχές 13ου αι. Ύψ. 15,5 εκ. Δωρεά Μαρίνας Λάππα-Διομήδους (1401)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Βελούδινο κάλυμμα σέλας με αντικριστό διάκοσμο υφασμένο με μεταλλικά νήματα. Απεικονίζεται η χαρακτηριστική εγχώρια χλωρίδα της οθωμανικής τέχνης. Αυτό το εξαιρετικής ποιότητας ύφασμα προφανώς προοριζόταν για επίσημες παρελάσεις. Τουρκία, Προύσα, τέλος 16ου-αρχές 17ου αι. Ύ. 185 εκ. (3784)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Mεταξωτό ύφασμα με φυτικό διάκοσμο. H πληθωρική χρήση αργυρών και χρυσών νημάτων, καθώς και το μεγάλο μέγεθος του σχεδίου, καθιερώνουν το πολυτελές αυτό ύφασμα ως ένα από τα ακριβότερα δείγματα της οθωμανικής αυλικής υφαντικής. Τουρκία, πιθανόν Κωνσταντινούπολη, μέσα 16ου αι. Ύψ. 133 εκ. (3896)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Κεντημένο κάλλυμα με πλούσιο άνθινο διάκοσμο από την περιοχή Μπουχάρας του 19ου αι. Υ. 263 εκ. (6789).
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Θυρόφυλλο με σύνθετο φυτικό διάκοσμο, φιλοτεχνημένο με λοξότμητη τεχνική. Η θύρα, της οποίας το άλλο μισό φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου, πιθανότατα προέρχεται από την αίθουσα του θρόνου του αββασιδικού παλατιού Τζάουσακ αλ-Χακάνι, στη πόλη Σαμάρρα του Ιράκ. 9ος αι. Ύ. 238 εκ. (9128)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Ξυλόγλυπτη πλάκα με σύνθετο αραβούργημα σε δύο επίπεδα. Από τα κύρια χαρακτηριστικά της ισλαμικής τέχνης, το αραβούργημα είναι ένας ατέρμονα επαναλαμβανόμενος φυτικός διάκοσμος που προσφέρει τη δυνατότητα κάλυψης κάθε επιφάνειας οποιουδήποτε σχήματος και όλων των διαστάσεων. Συρία, 13ος αι. Ύ. 61 εκ. (9243)
 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Οστέινο διακοσμητικό πλακίδιο από επένδυση επίπλου με ανάγλυφο φυτικό διάκοσμο, πουλιά και λαγό. Η διάταξη των διακοσμητικών στοιχείων παραπέμπει στην όψιμη εποχή της πρώτης ισλαμικής δυναστείας, των Ομμεϋαδών (661-750). Αίγυπτος ή Συρία, 8ος αι. Ύ. 15 εκ. (10411)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Ορειχάλκινο κηροπήγιο με διάκοσμο από ένθετο ασήμι και χρυσό, έργο του μάστορα Αλή. Ο πυκνός διάκοσμος περιλαμβάνει ανθρώπινες μορφές, τα δώδεκα ζωδιακά σύμβολα, ζεύγη πουλιών και ρέουσα επιγραφή με τους τίτλους ενός ανώνυμου ηγεμόνα, πιθανόν, του ορτουκίδη σουλτάνου του Μαρντίν, Σαμς αλ-Ντιν-Σαλίχ. Ιράκ, Μοσούλη, 1317-18. Ύ. 53 εκ. (13038)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Χαλί με αραβική ευχετική επιγραφή για τον κάτοχο και αναφορά στο βασιλικό εργαστήριο της Τιβεριάδας. Η μοναδική επιγραφή της ψάθας επιβεβαιώνει τις πληροφορίες για το φημισμένο κέντρο υφαντουργίας της Τιβεριάδας. 10ος αι. Ύψ. 223 εκ. (14735)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Χαλί με αραβική ευχετική επιγραφή για τον κάτοχο και αναφορά στο βασιλικό εργαστήριο της Τιβεριάδας. Η μοναδική επιγραφή της ψάθας επιβεβαιώνει τις πληροφορίες για το φημισμένο κέντρο υφαντουργίας της Τιβεριάδας. 10ος αι. Ύψ. 223 εκ. (14735)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Σφαιρικό κεραμικό εξάρτημα καντήλας τεμένους. Τεχνοτροπικά σχετίζεται με καντήλα του Βρετανικού Μουσείου που φέρει τη χρονολογία 1549. Η καντήλα, προφανώς και η σφαίρα, ήταν αφιερωμένη στον Τρούλο του Βράχου στην Ιερουσαλήμ λόγω της ευρύτερης ανακαίνισης που πραγματοποίησε ο Σουλεϋμάν ο Μεγαλοπρεπής. Τουρκία, Ιζνίκ, γύρω στο 1549. Ύ. 23 εκ. (9)

 

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Χρυσό κόσμημα ζώνης ποικιλμένο με στριφτό συρματερό διάκοσμο και εκπληκτικά μικροσκοπική κοκκίδωση. Ιράκ, 10ος αι. Μ. 26,5 εκ. (1856)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Xρυσό κόσμημα κεφαλόδεσμου σε σχήμα ημισελήνου με τον ανατέλλοντα ήλιο -σύμβολο του περσικού τάγματος τιμής, που ίδρυσε ο σάχης Φατχ-Αλί το 1807-. Κοσμείται με το πορτρέτο του σάχη ζωγραφισμένο με σμάλτο. Ιράν, 1807-1834. Ύ. 7 εκ. (21729

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Τμήμα του προτειχίσματος και της τάφρου της Αρχαίας Αθήνας μέσα στο μουσείο.

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Κεραμικό πιάτο με μεταλλικά χρώματα από την Αίγυπτος. 11ος αιώνας Δ. 29 εκ. (214)

 10 χρόνια Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης: αυτά είναι τα κορυφαία του εκθέματα Facebook Twitter
Κεραμικό πιάτο με μεταλλικά χρώματα από την Αίγυπτος. 11ος αιώνας Δ. 37 εκ (220)
 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
γραψε ομως (μιας κ ποσταρεις κ τη σχετικη φωτο) οτι στο μουσειο υπάρχει κ τμήμα του προτειχίσματος και της τάφρου της Αρχαιας αθηνας.ειναι καταπληκτικο το μουσειο.