Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες

Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες Facebook Twitter
27

  

Ο Φυσικός

«Η Αγάπη είναι χημεία»

Απαντάει ο Jim Al-Khalili, θεωρητικός φυσικός και συγγραφέας

Βιολογικά, η Αγάπη είναι μια έντονη νευρολογική κατάσταση, όπως η πείνα ή η δίψα, αλλά πιο μόνιμη. Λέμε για την αγάπη ότι είναι τυφλή ή We talk about love being blind or άνευ όρων, με την έννοια ότι δεν την ελέγχουμε. Αλλά πάλι, αυτό δεν είναι ιδιαίτερα παράξενο, από τη στιγμή που η Αγάπη, είναι κατά βάση χημικό φαινόμενο. Ενώ ο πόθος είναι μια περιστασιακή σεξουαλική επιθυμία στη δημιουργία της οποίας εμπλέκεται η απελευθέρωση ορμονών, όπως η τεστοστερόνη, και τα οιστρογόνα, στην πραγματική αγάπη ή στο πραγματικό δέσιμο και στην πραγματική αφοσίωση. Ο εγκέφαλος απελευθερώνει ένα τεράστιο συνδιασμό ορμονών: Φερομόνες, Ντοπαμίνη, Νορεπινεφρίνη, σεροτονίνη, ωκυτοκίνη και βαζοπρεσίνη (ADH). Ωστόσο, από την σκοπιά της εξέλιξης, η αγάπη μπορεί να αντιμετωπισθεί ως μηχανισμός επιβίωσης. Ένας μηχανισμός που έχουμε αναπτύξει, ώστε να χρειαζόμεστε τις μακροχρόνιες σχέσεις, που σημαίνουν αμοιβαία αλληλοϋπεράσπιση, φροντίδα των γονιών προς τα παιδιά και προώθηση του αισθήματος ασφάλειας και σιγουριάς.

Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες Facebook Twitter

Η Ψυχοθεραπεύτρια

«Η Αγάπη έχει πολλές εκφάνσεις»
Απαντάει η Philippa Perry, ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας του «Couch Fiction»

Αντίθετα με εμάς, οι αρχαίοι δεν στρίμωχναν, ποικίλα συναισθήματα που τους δίνουμε την ετικέτα «Αγάπη», στην ίδια λέξη. Είχαν πολλές παραλλαγές, μεταξύ των οποίων οι εξής: Φιλία, την οποία αντιλαμβάνονταν ως μια βαθιά αλλά χωρίς σεξουαλική διάσταση, οικειότητα, ανάμεσα σε στενούς φίλους ή μέλη μιάς οικογένειας ή ως ένα βαθύ δέσιμο, που σφυρηλατείται ανάμεσα σε στρατιώτες που πολεμούσαν ο ένας δίπλα στον άλλον στη μάχη. Το αρχαίο Ρωμαϊκο Ludus πάλι, περιγράφει ένα πιο παιχνιδιάρικο πάρε-δώσε που συμβαίνει όταν χαζολογάμε ή φλερτάρουμε. Πράγμα, είναι η ώριμη αγάπη που εξελίσσεται με το πέρασμα του χρόνου ανάμεσα σε ζευγάρια που βρίσκονται πολύ καιρό μαζί και περιλαμβάνει αλληλοκατανόηση στην πράξη, αφοσίωση, συμβιβασμούς και αλληλοκατανόηση. Αγάπη για τους αρχαίους, ήταν ένας πιό γενικευμένος όρος και δεν είχε να κάνει με την αποκλειστικότητα αλλά με ένα πανανθώπινο συναίσθημα που αφορούσε τους γύρω σου. Φιλαυτία, είνα η αγάπη για τον εαυτό σου, που δεν είναι τόσο εγωιστική όσο ακούγεται. Όπως έλεγε ο Αριστοτέλης ή όπως θα σας πει οποιοσδήποτε ψυχοθεραπευτής, για να μπορέσεις να νοιαστείς για τους άλλους, πρέπει πρώτα να έχεις φροντίσει τον εαυτό σου. Τέλος, και πιθανότατα τελευταίος, αν και προκαλεί τα περισσότερα προβλήματα και επιπλοκές, ο Έρως, έχει να κάνει με την σεξουαλική έλξη, και το πάθος. Εκτός αν μετεξελιχθεί σε φιλία η/και πράγμα, ο έρως θα εκφυλιστεί και θα σβήσει μόνος του.

Αγάπη είναι όλα τα παραπάνω. Αλλά είναι παράλογο και μη μη ρεαλιστικό να έχουμε την προσδοκία να βιώσουμε και τις έξι εκδοχές της με ένα μόνο πρόσωπο. Γι' αυτό είναι τόσο σημαντικά πράγματα η οικογένεια και η κοινωνία.

Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες Facebook Twitter

Ο Φιλόσοφος

«Η Αγάπη είναι παθιασμένη δέσμευση» 
Απαντάει ο Julian Baggini, φιλόσοφος και συγγραφέας

Η απάντηση παραμένει ασαφής, εν μέρει διότι η Αγάπη δεν είναι ένα πράγμα. Αγάπη για τους γονείς, τους συντρόφους, τα παιδιά, την πατρίδα, τον διπλανό, τον Θεό, κτλ., όλες έχουν διαφορετική υφή. Κάθε μια έχει τις παραλλαγές της: Τυφλή, μονόπλευρη, τραγική, σταθερή, ρευστή, υστερόβουλη, ανολοκλήρωτη, άνευ όρων... Στην καλύτερη πάντως, όλες οι εκδοχές της είναι μια ευγενής και παθιασμένη δέσμευση, την οποία καλλιεργούμε και εξελίσουμε, αν και συχνά εμφανίζεται στις ζωές μας απρόσκλητη. Γι' αυτό και είναι κάτι περισσότερο από ένα δυνατό συναίσθημα. Χωρίς την δέσμευση, είναι μόνο ένας ενθουσιασμός. Χωρίς το πάθος είναι μόνο εμμονή. Ακόμα και η μεγαλύτερη Αγάπη, χωρίς τα ην φροντίσεις και να την καλλιερήσεις, μαραίνεται και πεθαίνει.

Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες Facebook Twitter

Η Συγγραφέας

«Η Αγάπη είναι κίνητρο για όλες τις μεγάλες ιστορίες» 
Απαντάει η Jojo Moyes, δύο φορές κάτοχος του βραβείου για το Ρομαντικό Μυθιστόρημα της Χρονιάς

Το τι είναι η Αγάπη, εξαρτάται από το πού βρίσκεσαι σε σχέση με αυτήν. Όταν βρίσκεσαι ασφαλής μέσα της, μπορείς να την αισθάνεσαι τόσο φυσική και απαραίτητη, όσο τον αέρα – υπάρχεις μέσα της χωρίς καλά καλά να το προσέχεις. Όταν την στερηθείς, μπορεί να τη νιώθεις σαν εμμονή. Να σε εξαντλεί, σχεδόν σαν σωματικός πόνος. Η Αγάπη είναι το κίνητρο για τις μεγάλες αφηγήσεις. Όχι μόνο για τις ιστορίες με ρομαντική αγάπη, αλλά και για την αγάπη του γονιού προς το παιδί του, για την αγάπη στην οικογένεια, στην πατρίδα. Εϊναι το σημείο πριν την ολοκλήρωσή της που συναρπάζει. Αυτό που σε χωρίζει από την αγάπη, τα εμπόδια που μπαίνουν ανάμεσά σας. Αυτές τις στιγμές που προσπαθείς να ξεπεράσεις τα εμπόδια, η Αγάπη είναι τα πάντα.

Η Καλόγρια

«Η Αγάπη είναι η ελευθερία που μας δεσμεύει» 
Απαντάει η Catherine Wybourne, καλόγρια

Την Αγάπη, πιό εύκολα τη βιώνεις, παρά την ορίζεις. Ως θεολογική αρετή, με την οποία αγαπάμε τον Θεό πάνω από όλα και τους διπλανούς μας σαν τον εαυτό μας, εν ονόματί Του, μοιάζει λίγο αόριστη. Μέχρι να την συναντήσουμε «ενσαρκωμένη» κατά κάποιο τρόπο στη ζωή γύρω μας: Σε πράξεις καλοσύνης, γεναιοδωρίας και αυτοθυσίας. Η Αγάπη είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορεί να πληγώσει κανέναν, αλλά μπορεί να κοστίσει ακριβά. Το παράδοξο με την Αγάπη, είναι πώς μολονότι σου δίνει εξαιρετική ελευθερία, την ίδια στιγμή σε δένει με τον άλλο, με δεσμούς δυνατότερους και από τον θάνατο. Δεν μπορεί να αγοραστεί ή να πουληθεί. Και δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να αντιμετωπίσει. Η Αγάπη είναι η μεγαλύτερη ευλογία.

Τι είναι η Αγάπη; Οι πέντε βασικές θεωρίες Facebook Twitter

Via Φωτογραφίες: Nan Goldin

Αρχείο
27

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

20 σχόλια
" από τη στιγμή που η Αγάπη, είναι κατά βάση χημικό φαινόμενο."Ναι τα πάντα που βιώνουμε μεταφράζονται στην ύλη που είναι μέρος του εαυτού μας (είμαστε και σάρκα εκτός απο πνεύμα) αλλά αυτά τα χημικά που δεν έχουν κατανοηθεί πλήρως απο την επιστήμη και διαφέρουν απο άνθρωπο σε άνθρωπο παίρνουν μέρος ΑΦΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΟΥΜΕ, ΟΧΙ ΠΡΙΝ. Δεν επηρεάζουν δηλαδή την θέλησή μας να αγαπήσουμε κάποιον αλλά εμείς επιλέγουμε να τα ενεργοποιήσουμε, ακόμα και αν κάποιος επιστήμονας μπορούσε να "ρεπλικάρει" τα χημικά που είναι υπεύθυνα για το ευχάριστο συναίσθημα της αγάπης σε έναν άνθρωπο ο οποίος μας είναι παντελώς άγνωστος δεν σημαίνει ότι θα τον αγαπήσουμε! Αυτό γίνεται κατανοητό σε χρήστες ναρκωτικών που αισθάνονται αυτό το ευχάριστο συναίσθημα ότι αγαπάνε τους πάντες αλλά ταυτόχρονα ξέρουν ότι δεν το έχουν επιλέξει και είναι οι παρενέργειες από τα ναρκωτικά.
Το πιο ωραίο πράμα για την αγαπη το ακιυσα σε ενα μουσείο φυσικης ιστορίας στη Φρανκφούρτη τον περασμενο Μάιο. Στο τμήμα που έπαιζε το video art άκουσα αυτο: "Η αγάπη είναι αβγό. Φαίνεται τόσο συμπαγης και σταθερή ενώ στην πραγματικότητα πρέπει καθε στιγμή να την προσεχεις για να μη σπασει".
"Μάτια που δεν βλέπονται γρήγορα λησμονούνται" - "Ο έρως χρόνια δεν κοιτά" - "Όποιος χάνει στα χαρτιά κερδίζει στην αγάπη" - "Κοντακιανός λογαριασμός, παντοτινή αγάπη" - "Σαν θέλει η νύφη κι ο γαμπρός, τύφλα να 'χει ο πεθερός" - "Αγάπη δίχως πείσματα, φαΐ δίχως νοστιμάδα" - "Η αγάπη πύργους καταλεί και κάστρα ρίχνει κάτω" - "Καινούργια αγάπη πιάνεται, παλιά δε λησμονιέται" - "Μήτε νύχτα δίχως μέρα, μητε νιός χωρίς αγάπη" - "Φάσκελά της π' αγαπά, παντρεμένο ή παπά" - Για σένα μαυρομάτα μου έβγαλα εγώ τα μάτια μου" - "Καλύτερα να εισαι η αγάπη ενός γέρου παρά η σκλάβα ενός νέου" (!) - "Αν με αγαπάει ο άντρας μου, στην τύχη το 'χω χάρη, αν με αγαπάει κι άλλος κανείς, το χω κρυφό καμάρι". Αυτά!
Κατ΄ εμέ την αγάπη την αισθάνεσαι μόνο όταν είσαι έτοιμος να θυσιαστείς για τον άλλον, είναι αγνό συναίσθημα γι΄ αυτό είναι δυσεύρετο στις μέρες μας.
Και αν ρωτήσεις τον περιπτερά μου,θα σου πει η Πανάθα.Εντάξει,μπορώ να δεχτώ το ενδιαφέρον του επιχειρήματος,πέντε μιλούν για αγάπη,αλλά δεν νομίζω ότι έχει και κάποιο αντίκρυσμα στην ζωή μας.Ειδικά του φυσικού.Αν και με τόσα -ίνη, κατάλαβα γιατί η Βλαχοπούλου στην "Κόμισσα της Κέρκυρας" έλεγε τον Σπυρέτο της "Τσαρτσαμ-ίνη."
To να τη περιγράψεις απόλυτα μάλλον είναι αδύνατο, η πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση για μένα είναι του φιλοσόφου, να τολμήσω μόνο μια μικρή προσθήκη:Χωρίς το (αμοιβαίο) πάθος είναι μόνο εμμονή.
"Η Αγάπη είναι ένας σκύλος απ΄την Κόλαση": τάδε έφη Τσαρλς Μπουκόφσκι. Δεν τον λες και ψεύτη.Προσοχή όμως στις ορμόνες του Φυσικού (αυτές όλες σε -ίνη): Ή εκκρίνονται ή σκάνε. Μέσα σου.
Συμμερίζομαι την επιστημονική και ορθολογική άποψη του Φυσικού,αλλα ως μονίμως απογοητευμένος,απο αγαπες,έρωτες και πόθους,ας ριξω και τον ''ορισμο'' του μεγαλου Ψυχιατρου Λακαν για την αγάπη,που επίσης λατρεύω .Το ν' αγαπάς, είναι ένα είδος αυτοκτονίας. Jacques Lacan,
Συγνωμη, DrHouse, αλλα τι γνωριζει o τσαρλατανος Lacan για την αυτοκτονια? Αυτα που εγραψε δεν νομιζω να τα καταλαβαινε και ο ιδιος. Το μονο ενδιαφερον εργο του, νομιζω, ηταν για το "mirror stage." Τα υπολοιπα ηταν ξαναζεσταμενα φαγητα δανεισμενα απο Φρουτν και Ηεγκελ, κτλ και ηταν ενα ασυνάρτητο σύστημα ψευδο-επιστημονικης ασυναρτησίας. Οσο για την αγαπη δεν ειχε να πει απολυτως τιποτα. Προτινω το short story του Raymond Carver - What we talk about when we talk about love. Το short story πιστευω οτι δινει μια ικανοποιιτικη απαντηση στο ερωτημα για το τι ειναι η αγαπη. Να εισται καλα.
Απ'τη στιγμή που απαγορεύεται να κάνεις σχόλια χρησιμοποιώντας λατινικούς χαρακτήρες, τουλάχιστον θα μπορούσατε εσείς να γράφετε ελέγχοντας πρώτα την ορθογραφία.
δε με νοιάζει να βρω ορισμό για τη λέξη Αγάπη. Άλλωστε η έννοιά της είναι τόσο μεγάλη που ο κάθε άνθρωπος έχει τη δική του ιστορία να σου πει. Μου φτάνει να ξέρω ότι τη νιώθω σε όλες της τις μορφές και τις εκφάνσεις της για όσο ζω και όσο θα ζω.