Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο;

Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο; Facebook Twitter
Tο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τον περασμένο Ιούνιο νέες διατάξεις για τη χρήση των επανδρωμένων σκαφών στον εναέριο χώρο της ΕΕ. Φωτογραφία: Shutterstock
0

Ένα περιστατικό ταράζει τα νερά της Σαντορίνης το απόγευμα της 28ης Οκτωβρίου του 2017. Ένας άνδρας πυροβολεί με αεροβόλο όπλο δύο φορές εναντίον drone που τραβά εναέριες λήψεις πάνω από ξενοδοχείο στην περιοχή της Καλντέρας.

Ο δράστης κατηγορεί τον κάτοχο του μη επανδρωμένου σκάφους πως βιντεοσκοπεί τις κινήσεις του αλλά τελικά συλλαμβάνεται καθώς, όπως αποδεικνύεται, ο χειριστής είχε πάρει νωρίτερα ειδική άδεια να πετάξει το drone για τη δημιουργία διαφημιστικού σποτ πάνω από το ξενοδοχείο.

Μόλις την περασμένη Κυριακή, ο Αντώνης Ρέμος, πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα, προκειμένου να μη διαρρεύσουν βίντεο και φωτογραφίες από τον γάμο του με την Υβόννη Μπόσνιακ, μισθώνει γεράκι ειδικά εκπαιδευμένο ώστε να κατεβάζει οποιοδήποτε drone βλέπει να πετά πάνω από το κτήμα της δεξίωσης. 

Διάσπαρτες στον χάρτη, υπάρχουν, βέβαια, και απαγορευμένες ζώνες τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ένας χειριστής. Χαρακτηριστικά, δεν επιτρέπεται η πτήση σε ακτίνα 8 χιλιομέτρων από αεροδρόμιο, πάνω από διυλιστήριο, αρχαιολογικούς χώρους, όσο και στρατιωτικές ζώνες χωρίς άδεια.

«Το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων είναι πια υψίστης σημασίας σήμερα, με την αύξηση πωλήσεων των drones στην Ελλάδα» εξηγεί ο Βασίλης Σκληρός, εκπαιδευτής χειριστών μη επανδρωμένων σκαφών της σχολής Hellenic Drones.

Την έκρηξη ζήτησης των drones για εμπορική χρήση έχει επισημάνει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της οποίας, στα επόμενα 20 χρόνια, η εναέρια κυκλοφορία στους κόλπους της θα αυξηθεί κατά 50%.

«Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες μηνύσεις όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα και στην Ελλάδα» συνεχίζει ο Βασίλης Σκληρός.

Οι νόμοι, όπως εξηγεί, δεν διαφέρουν αρκετά με εκείνους της βιντεοσκόπησης με μια απλή κάμερα. «Το drone, όμως, σου δίνει τη δυνατότητα να το πας φθηνά και γρήγορα όπου θες. Σε μια απομακρυσμένη παραλία, σε μια κατοικία, ακόμη και στην αυλή του γείτονα» σημειώνει.

Παρόμοιο περιστατικό με εκείνο της Σαντορίνης, συμβαίνει 3 χρόνια πριν στην πόλη Λούισβιλ στις ΗΠΑ, όταν ο 47χρονος γονιός William H. Merideth πυροβολεί και τελικά ρίχνει drone που πετά πάνω από τον κήπο του την ώρα που παίζουν τα παιδιά του.

Η υπόθεση πηγαίνει στα δικαστήρια όπου και τελικά δεν αποδίδονται ευθύνες στον δράστη, καθώς ο χειριστής του drone είχε παραβεί τις διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας.

«Πολλοί δεν γνωρίζουν πως απαγορεύεται να πάρεις έτσι απλά ένα drone και να πετάς μέσα σε αστικό ιστό» εξηγεί ο κ. Σκληρός. Σύμφωνα με τον νόμο, ο κάθε χειριστής drone με εμβέλεια πάνω από 50 μέτρα θα πρέπει να δηλώσει το μη επανδρωμένο σκάφος του στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας, να πάρει έναν αριθμό μητρώου και κάθε φορά που θέλει να το πετάξει, να στέλνει σχέδιο πτήσης στην ΥΠΑ, η οποία θα το εγκρίνει ή όχι.

Διάσπαρτες στον χάρτη, υπάρχουν, βέβαια, και απαγορευμένες ζώνες τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ένας χειριστής. Χαρακτηριστικά, δεν επιτρέπεται η πτήση σε ακτίνα 8 χιλιομέτρων από αεροδρόμιο, πάνω από διυλιστήριο, αρχαιολογικούς χώρους, όσο και στρατιωτικές ζώνες χωρίς άδεια.

Το περασμένο καλοκαίρι, μάλιστα, τουρίστας συλλαμβάνεται σε νησί των Κυκλάδων να πετά drone πάνω από στρατιωτική περιοχή και οδηγείται στην ασφάλεια, όπου και υποστηρίζει πως δεν γνώριζε για τις εγκαταστάσεις.

Για την αποφυγή περαιτέρω ατυχημάτων, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τον περασμένο Ιούνιο νέες διατάξεις για τη χρήση των μη επανδρωμένων σκαφών στον εναέριο χώρο της ΕΕ, η οποία, μεταξύ άλλων, κάνει λόγο ακόμη και για δημιουργία νέων μοντέλων τα οποία θα προκαλούν λιγότερο θόρυβο.

Ήταν ένας τρόπος, όπως σημειώθηκε στο κοινοβούλιο, να δημιουργηθεί ένα ενιαία πλαίσιο για τη χρήση των μικρών εμπορικών drones, καθώς μέχρι πρότινος υπάγονταν σε εθνικό δίκαιο, γεγονός που είχε οδηγήσει σε ασυνεπή πρότυπα μεταξύ των κρατών.

Τον εκπαιδευτή Βασίλη Σκληρό συναντώ σ' έναν ανοιχτό χώρο του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού, όπου οι μαθητευόμενοι χειριστές drones της σχολής θα εξεταστούν από εγκεκριμένο εξεταστή της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, προκειμένου να λάβουν δίπλωμα πτήσης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΥΠΑ, τα drones δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τα 400 πόδια, κι αυτό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος να συγκρουστούν ή να μπουν στους κινητήρες μεγαλύτερων, επανδρωμένων αεροσκαφών. Φωτό: Eurokinissi

H Hellenic Drones είναι μία από τις πρώτες σχολές οι οποίες ασχολήθηκαν με την εκμάθηση χειρισμού drone στην Ελλάδα. Όπως εξηγεί ο εκπαιδευτής, οι μαθητές πέραν του πώς να πετάνε το αεροσκάφος, διδάσκονται και πάνω σε θεωρητικά μαθήματα όπως κανόνες εναέριας κυκλοφορίας ακόμη και μετεωρολογία.

«Δυστυχώς υπάρχουν πολλοί εκεί έξω, ειδικά ανήλικοι, που βλέπουν τα drones σαν παιχνίδι. Δεν είναι, όμως. Ένα λάθος μπορεί να απειλήσει ακόμη και ανθρώπινες ζωές» παραδέχεται.

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΥΠΑ, τα drones δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τα 400 πόδια, κι αυτό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος να συγκρουστούν ή να μπουν στους κινητήρες μεγαλύτερων, επανδρωμένων αεροσκαφών. 

Ακόμη και έτσι όμως, έχουν δημοσιοποιηθεί περιστατικά με drones να χτυπούν πάνω σε αεροσκάφη και να προκαλούν βλάβες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του αεροδρομίου Χίθροου στην Μεγάλη Βρετανία, όταν το 2016 μη επανδρωμένο σκάφος πέφτει πάνω σε επιβατικό κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, χωρίς, όμως, να κινδυνεύσουν ζωές. 

Στην Ελλάδα τα μοναδικά ατυχήματα που έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής έχουν να κάνουν κυρίως με τραυματισμούς περαστικών από πτώσεις drone.

«Πολλοί υποτιμούν αυτά τα ατυχήματα. Σκέψου τι μπορεί να πάθεις ακόμη και αν πέσει στο κεφάλι σου ένα πετραδάκι γραμμαρίων. Φαντάσου να μιλάμε για ένα drone 2 και 3 κιλών».

Ο κίνδυνος γίνεται ακόμη μεγαλύτερος όταν πρόκειται για φθηνά drones αμφιβόλου ποιότητας και κατασκευής, τα οποία μπορεί πολύ εύκολα να χάσουν το σήμα τους και να βρεθούν να κυκλοφορούν στον αέρα χωρίς κανείς να γνωρίζει και να ελέγχει το που πρόκειται να πέσουν. «Είναι σαν να οδηγείς ένα αυτοκίνητο χωρίς ΚΤΕΟ και λάστιχα. Τότε δεν είσαι επικίνδυνος;».

Το γεγονός, ωστόσο, πως τα drones έφτασαν σχετικά αργά στην Ελλάδα φαίνεται πως βγήκε σε καλό καθώς το νομοθετικό πλαίσιο γύρω από τη χρήση τους είναι αρκετά πρόσφατο -δημιουργήθηκε μόλις τα τέλη του 2016- και επομένως πιο σύγχρονο, συγκριτικά με εκείνα χωρών όπου τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη με κάμερα πετούν εδώ και 7 χρόνια.

«Βλέπουμε πως ο κόσμος αρχίζει να ευαισθητοποιείται σταδιακά γύρω από τα προσωπικά δεδομένα και τους κανόνες ασφαλείας» καταλήγει ο εκπαιδευτής. Ήδη παρατηρείται, μάλιστα, το φαινόμενο στην Ελλάδα εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε μη επανδρωμένα σκάφη να ζητούν από τους χειριστές drone πτυχίο πτήσης.

Άλλωστε, κανείς δεν ξέρει. Ίσως σε μερικά χρόνια από τώρα ακόμη και η παραγγελία από το fast food της γειτονιάς να έρχεται με drone. Εσείς δεν θα θέλατε ο χειριστής να έχει δίπλωμα;

Τech & Science
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

Τech & Science / Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

H λειτουργία «Live Translation with AirPods», που αποτελεί μέρος του Apple Intelligence, δεν θα ενεργοποιείται εάν ο χρήστης βρίσκεται εντός ΕΕ και ο λογαριασμός Apple ανήκει σε περιοχή της ΕΕ
LIFO NEWSROOM
Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Τech & Science / Πώς η Αιθιοπία γίνεται ένας απρόσμενος ηγέτης στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, περίπου 115.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ήδη στην Αιθιοπία, από τα 1,5 εκατομμύρια συνολικά οχήματα στη χώρα, με στόχο να φτάσουν τα 500.000 μέχρι το 2030
LIFO NEWSROOM
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Τech & Science / Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ολοκληρωτικά το διαδίκτυο: Ευκαιρίες, προκλήσεις και παγίδες

Η σύγχρονη πρόκληση είναι να διασφαλίσουμε ότι όπου αλληλεπιδρούμε με την ΤΝ, θα γνωρίζουμε ότι «μιλάμε με ένα bot» — και ότι το bot αυτό είναι ειλικρινές και αυθεντικό όσο και ο ίδιος ο άνθρωπος
LIFO NEWSROOM
Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Τech & Science / Σπάνια απολιθώματα στην Καισάρεια: Κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών σε άριστη κατάσταση

Συγκλονιστική ανακάλυψη στην Καισάρεια: τρία κρανία ελεφάντων 7,7 εκατ. ετών βρέθηκαν άθικτα, μαζί με απολιθώματα ρινόκερων, σμιλόδοντα και τριδάκτυλων αλόγων - Η «ζώνη των ελεφάντων» αλλάζει την παλαιοντολογική ιστορία της περιοχής
LIFO NEWSROOM
Η εντυπωσιακή «φωταγώγηση» νευρώνων του εγκεφάλου ενώ λαμβάνεται μια απόφαση

Τech & Science / Η εντυπωσιακή «φωταγώγηση» νευρώνων του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια λήψης μιας απόφασης

Νευροεπιστήμονες έφτιαξαν τον πρώτο «χάρτη» στην ιστορία του κλάδου τους που παρέχει μια πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει σε όλο τον εγκέφαλο τη στιγμή που λαμβάνεται μια απόφαση
LIFO NEWSROOM
H NASA αποκαλύπτει ενδείξεις ζωής σε βράχους του Άρη – Τι βρήκε το Perseverance

Τech & Science / H NASA αποκαλύπτει ενδείξεις ζωής σε βράχους του Άρη – Τι βρήκε το Perseverance

Το ρομπότ Perseverance της NASA εντόπισε βράχους στον Άρη με ασυνήθιστα χαρακτηριστικά που μπορεί να προέρχονται από αρχαία μικροβιακή ζωή. Οι επιστήμονες εξετάζουν αν αυτά τα ορυκτά αποτελούν τα πρώτα ίχνη ζωής στον κόκκινο πλανήτη
LIFO NEWSROOM