Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο;

Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο; Facebook Twitter
Tο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τον περασμένο Ιούνιο νέες διατάξεις για τη χρήση των επανδρωμένων σκαφών στον εναέριο χώρο της ΕΕ. Φωτογραφία: Shutterstock
0

Ένα περιστατικό ταράζει τα νερά της Σαντορίνης το απόγευμα της 28ης Οκτωβρίου του 2017. Ένας άνδρας πυροβολεί με αεροβόλο όπλο δύο φορές εναντίον drone που τραβά εναέριες λήψεις πάνω από ξενοδοχείο στην περιοχή της Καλντέρας.

Ο δράστης κατηγορεί τον κάτοχο του μη επανδρωμένου σκάφους πως βιντεοσκοπεί τις κινήσεις του αλλά τελικά συλλαμβάνεται καθώς, όπως αποδεικνύεται, ο χειριστής είχε πάρει νωρίτερα ειδική άδεια να πετάξει το drone για τη δημιουργία διαφημιστικού σποτ πάνω από το ξενοδοχείο.

Μόλις την περασμένη Κυριακή, ο Αντώνης Ρέμος, πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα, προκειμένου να μη διαρρεύσουν βίντεο και φωτογραφίες από τον γάμο του με την Υβόννη Μπόσνιακ, μισθώνει γεράκι ειδικά εκπαιδευμένο ώστε να κατεβάζει οποιοδήποτε drone βλέπει να πετά πάνω από το κτήμα της δεξίωσης. 

Διάσπαρτες στον χάρτη, υπάρχουν, βέβαια, και απαγορευμένες ζώνες τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ένας χειριστής. Χαρακτηριστικά, δεν επιτρέπεται η πτήση σε ακτίνα 8 χιλιομέτρων από αεροδρόμιο, πάνω από διυλιστήριο, αρχαιολογικούς χώρους, όσο και στρατιωτικές ζώνες χωρίς άδεια.

«Το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων είναι πια υψίστης σημασίας σήμερα, με την αύξηση πωλήσεων των drones στην Ελλάδα» εξηγεί ο Βασίλης Σκληρός, εκπαιδευτής χειριστών μη επανδρωμένων σκαφών της σχολής Hellenic Drones.

Την έκρηξη ζήτησης των drones για εμπορική χρήση έχει επισημάνει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της οποίας, στα επόμενα 20 χρόνια, η εναέρια κυκλοφορία στους κόλπους της θα αυξηθεί κατά 50%.

«Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες μηνύσεις όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα και στην Ελλάδα» συνεχίζει ο Βασίλης Σκληρός.

Οι νόμοι, όπως εξηγεί, δεν διαφέρουν αρκετά με εκείνους της βιντεοσκόπησης με μια απλή κάμερα. «Το drone, όμως, σου δίνει τη δυνατότητα να το πας φθηνά και γρήγορα όπου θες. Σε μια απομακρυσμένη παραλία, σε μια κατοικία, ακόμη και στην αυλή του γείτονα» σημειώνει.

Παρόμοιο περιστατικό με εκείνο της Σαντορίνης, συμβαίνει 3 χρόνια πριν στην πόλη Λούισβιλ στις ΗΠΑ, όταν ο 47χρονος γονιός William H. Merideth πυροβολεί και τελικά ρίχνει drone που πετά πάνω από τον κήπο του την ώρα που παίζουν τα παιδιά του.

Η υπόθεση πηγαίνει στα δικαστήρια όπου και τελικά δεν αποδίδονται ευθύνες στον δράστη, καθώς ο χειριστής του drone είχε παραβεί τις διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας.

«Πολλοί δεν γνωρίζουν πως απαγορεύεται να πάρεις έτσι απλά ένα drone και να πετάς μέσα σε αστικό ιστό» εξηγεί ο κ. Σκληρός. Σύμφωνα με τον νόμο, ο κάθε χειριστής drone με εμβέλεια πάνω από 50 μέτρα θα πρέπει να δηλώσει το μη επανδρωμένο σκάφος του στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας, να πάρει έναν αριθμό μητρώου και κάθε φορά που θέλει να το πετάξει, να στέλνει σχέδιο πτήσης στην ΥΠΑ, η οποία θα το εγκρίνει ή όχι.

Διάσπαρτες στον χάρτη, υπάρχουν, βέβαια, και απαγορευμένες ζώνες τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ένας χειριστής. Χαρακτηριστικά, δεν επιτρέπεται η πτήση σε ακτίνα 8 χιλιομέτρων από αεροδρόμιο, πάνω από διυλιστήριο, αρχαιολογικούς χώρους, όσο και στρατιωτικές ζώνες χωρίς άδεια.

Το περασμένο καλοκαίρι, μάλιστα, τουρίστας συλλαμβάνεται σε νησί των Κυκλάδων να πετά drone πάνω από στρατιωτική περιοχή και οδηγείται στην ασφάλεια, όπου και υποστηρίζει πως δεν γνώριζε για τις εγκαταστάσεις.

Για την αποφυγή περαιτέρω ατυχημάτων, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τον περασμένο Ιούνιο νέες διατάξεις για τη χρήση των μη επανδρωμένων σκαφών στον εναέριο χώρο της ΕΕ, η οποία, μεταξύ άλλων, κάνει λόγο ακόμη και για δημιουργία νέων μοντέλων τα οποία θα προκαλούν λιγότερο θόρυβο.

Ήταν ένας τρόπος, όπως σημειώθηκε στο κοινοβούλιο, να δημιουργηθεί ένα ενιαία πλαίσιο για τη χρήση των μικρών εμπορικών drones, καθώς μέχρι πρότινος υπάγονταν σε εθνικό δίκαιο, γεγονός που είχε οδηγήσει σε ασυνεπή πρότυπα μεταξύ των κρατών.

Τον εκπαιδευτή Βασίλη Σκληρό συναντώ σ' έναν ανοιχτό χώρο του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού, όπου οι μαθητευόμενοι χειριστές drones της σχολής θα εξεταστούν από εγκεκριμένο εξεταστή της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, προκειμένου να λάβουν δίπλωμα πτήσης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Drones: Eπίθεση στην ιδιωτική μας ζωή ή χρήσιμο εργαλείο; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΥΠΑ, τα drones δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τα 400 πόδια, κι αυτό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος να συγκρουστούν ή να μπουν στους κινητήρες μεγαλύτερων, επανδρωμένων αεροσκαφών. Φωτό: Eurokinissi

H Hellenic Drones είναι μία από τις πρώτες σχολές οι οποίες ασχολήθηκαν με την εκμάθηση χειρισμού drone στην Ελλάδα. Όπως εξηγεί ο εκπαιδευτής, οι μαθητές πέραν του πώς να πετάνε το αεροσκάφος, διδάσκονται και πάνω σε θεωρητικά μαθήματα όπως κανόνες εναέριας κυκλοφορίας ακόμη και μετεωρολογία.

«Δυστυχώς υπάρχουν πολλοί εκεί έξω, ειδικά ανήλικοι, που βλέπουν τα drones σαν παιχνίδι. Δεν είναι, όμως. Ένα λάθος μπορεί να απειλήσει ακόμη και ανθρώπινες ζωές» παραδέχεται.

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΥΠΑ, τα drones δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τα 400 πόδια, κι αυτό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος να συγκρουστούν ή να μπουν στους κινητήρες μεγαλύτερων, επανδρωμένων αεροσκαφών. 

Ακόμη και έτσι όμως, έχουν δημοσιοποιηθεί περιστατικά με drones να χτυπούν πάνω σε αεροσκάφη και να προκαλούν βλάβες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του αεροδρομίου Χίθροου στην Μεγάλη Βρετανία, όταν το 2016 μη επανδρωμένο σκάφος πέφτει πάνω σε επιβατικό κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, χωρίς, όμως, να κινδυνεύσουν ζωές. 

Στην Ελλάδα τα μοναδικά ατυχήματα που έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής έχουν να κάνουν κυρίως με τραυματισμούς περαστικών από πτώσεις drone.

«Πολλοί υποτιμούν αυτά τα ατυχήματα. Σκέψου τι μπορεί να πάθεις ακόμη και αν πέσει στο κεφάλι σου ένα πετραδάκι γραμμαρίων. Φαντάσου να μιλάμε για ένα drone 2 και 3 κιλών».

Ο κίνδυνος γίνεται ακόμη μεγαλύτερος όταν πρόκειται για φθηνά drones αμφιβόλου ποιότητας και κατασκευής, τα οποία μπορεί πολύ εύκολα να χάσουν το σήμα τους και να βρεθούν να κυκλοφορούν στον αέρα χωρίς κανείς να γνωρίζει και να ελέγχει το που πρόκειται να πέσουν. «Είναι σαν να οδηγείς ένα αυτοκίνητο χωρίς ΚΤΕΟ και λάστιχα. Τότε δεν είσαι επικίνδυνος;».

Το γεγονός, ωστόσο, πως τα drones έφτασαν σχετικά αργά στην Ελλάδα φαίνεται πως βγήκε σε καλό καθώς το νομοθετικό πλαίσιο γύρω από τη χρήση τους είναι αρκετά πρόσφατο -δημιουργήθηκε μόλις τα τέλη του 2016- και επομένως πιο σύγχρονο, συγκριτικά με εκείνα χωρών όπου τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη με κάμερα πετούν εδώ και 7 χρόνια.

«Βλέπουμε πως ο κόσμος αρχίζει να ευαισθητοποιείται σταδιακά γύρω από τα προσωπικά δεδομένα και τους κανόνες ασφαλείας» καταλήγει ο εκπαιδευτής. Ήδη παρατηρείται, μάλιστα, το φαινόμενο στην Ελλάδα εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε μη επανδρωμένα σκάφη να ζητούν από τους χειριστές drone πτυχίο πτήσης.

Άλλωστε, κανείς δεν ξέρει. Ίσως σε μερικά χρόνια από τώρα ακόμη και η παραγγελία από το fast food της γειτονιάς να έρχεται με drone. Εσείς δεν θα θέλατε ο χειριστής να έχει δίπλωμα;

Τech & Science
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Eurostat για προσδόκιμο ζωής: Οι γυναίκες ζουν κατά πεντέμισι χρόνια περισότερο από τους άνδρες

Τech & Science / Eurostat για προσδόκιμο ζωής: Οι γυναίκες ζουν πεντέμισι χρόνια περισότερο από τους άνδρες

Οι περιοχές της Ελλάδας με το υψηλότερο προσδόκιμο ζωής - Σε ποιες περιοχές ζουν οι μακροβιότεροι Ευρωπαίοι και πού στην Ευρώπη καταγράφεται το χαμηλότερο προσδόκιμο
NEWSROOM