Το λιμάνι του Πειραιά είναι το μεγαλύτερο της Ελλάδας. Εκτείνεται σε μια ακτογραμμή μήκους άνω των 24 χιλιομέτρων και παράλληλα καλύπτει μια συνολική έκταση άνω των 5 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Η γεωγραφική του θέση αλλά και η μεγάλη γκάμα υπηρεσιών που προσφέρει (κρουαζιερόπλοια, ακτοπλοΐα, κοντέινερ, car terminals, εφοδιαστική αλυσίδα) έχουν συμβάλει στην καθιέρωσή του όχι μόνο ως πρώτου λιμανιού της Μεσογείου αλλά και ως ενός από τα σημαντικότερα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα. Ήδη το τελευταίο χρονικό διάστημα τα αλλεπάλληλα ρεκόρ στη διακίνηση κοντέινερ καταρρίπτονται κι έχει καταγραφεί μια σημαντική αύξηση των διακινούμενων φορτίων σε νέα, υψηλότερα επίπεδα, που ξεπερνούν τα 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.


Την ίδια στιγμή, επενδυτικά σχέδια, αξιοποιήσεις εκτάσεων, κτιρίων και περιοχών, στρατηγικές παρεμβάσεις και νέες συγκοινωνιακές λειτουργίες διαμορφώνουν το νέο πρόσωπο του μεγάλου λιμανιού της χώρας. Τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ στον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο του κόσμου, την Cosco Shipping. Η αγορά των μετοχών συνοδευόταν με την ανάληψη της υποχρέωσης ενός πακέτου επενδύσεων 294 εκατ. ευρώ που αφορούν το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών και στοχεύουν στη συνολική ανάπτυξη του λιμένος. Η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε., λειτουργώντας ως μακροχρόνιος και υπεύθυνος επενδυτής, συμπεριέλαβε στο master plan του λιμένος, πέραν των υποχρεωτικών, επιπλέον εθελοντικές επενδύσεις ύψους περίπου 625 εκατ. ευρώ, οι οποίες είναι απολύτως απαραίτητες ώστε να μην απολέσει ο Πειραιάς το συγκριτικό του πλεονέκτημα. Συνολικά, το master plan της ΟΛΠ Α.Ε. περιλαμβάνει επενδύσεις συνολικού ύψους 920 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 120 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής (ΕΣΠΑ).

 

Bασική φιλοδοξία της Cosco είναι η αναρρίχηση του λιμανιού σε θέση αντίστοιχη με αυτήν των λιμανιών του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, ώστε όχι μόνο να βελτιώσει τις υποδομές του αλλά και να πρωταγωνιστήσει στην ευρωπαϊκή αγορά.


Επιπρόσθετα, βάσει υπολογισμών οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τελευταία δεκαετία έχουν αποφέρει επιπλέον έσοδα στο ελληνικό Δημόσιο που αγγίζουν τα 800 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά από τις επενδύσεις σε υποδομές ή το τίμημα για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε., με τα οποία το συνολικό ποσό φτάνει περίπου στα 1,8 δισ. ευρώ. Μάλιστα, οι επιδόσεις του ΟΛΠ έχουν προσελκύσει τα βλέμματα επενδυτών, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που πριν από λίγο καιρό συμφώνησε να χορηγήσει 140 εκατ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξει την επέκταση και αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά.


Άλλωστε, όπως έχει επισημανθεί στο πρόσφατο παρελθόν, βασική φιλοδοξία της Cosco είναι η αναρρίχηση του λιμανιού σε θέση αντίστοιχη με αυτήν των λιμανιών του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, ώστε όχι μόνο να βελτιώσει τις υποδομές του αλλά και να πρωταγωνιστήσει στην ευρωπαϊκή αγορά. 

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO