Σπάνια και δυσεύρετα σίριαλ του Κεν Λόουτς δωρεάν στο κανάλι του στο YouTube

Σπάνια και δυσεύρετα σίριαλ του Κεν Λόουτς δωρεάν στο κανάλι του στο YouTube Facebook Twitter
Ο Loach είναι από τους πρωτοπόρους του docudrama και από τους δημιουργούς που με τα έργα του δημιούργησαν «σχολή» στην τηλεόραση της δεκαετίας του' 60.
0

Ο Κεν Λόουτς, ένας από τους πιο πολιτικοποιημένος και αληθινά σημαντικούς σκηνοθέτες της Βρετανίας, κάνει μια πολύτιμη προσφορά στο παγκόσμιο κοινό του και δίνει στο κανάλι του στο YouTube δωρεάν μερικές από τις δουλειές του για τη βρετανική τηλεόραση. Δεν είναι ταινίες του, αλλά είναι μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά τηλεοπτικά έργα του που έχουν ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία και δεν είναι εύκολο να δει κάποιος, σήμερα, εκτός DVD. Κάποια, μάλιστα, από αυτά που δίνει στο κανάλι του δωρεάν, δεν έχουν ξαναπροβληθεί ποτέ στην τηλεόραση και για πολύ καιρό θεωρούνταν χαμένα.


Τα σίριαλ του Κεν Λόουτς, που είναι κυρίως κοινωνικά δράματα ανθρώπων εργατικής τάξης που έρχονται σε σύγκρουση με την εξουσία, είχαν τρομερή ανταπόκριση από το βρετανικό κοινό (κάποια από αυτά τα έβλεπαν περισσότεροι από 10 εκατομμύρια άνθρωποι) και, λόγω μεγάλης θεαματικότητας και αντιδράσεων από τον κόσμο, γίνονταν θέμα ακόμα και στο Κοινοβούλιο.

Το Cathy Come Home του '66, με θέμα την ανεργία που αναγκάζει ένα νεαρό ζευγάρι να μείνει άστεγο, είχε συνεισφέρει στην αλλαγή της νομοθεσίας για τα επιδόματα στη στέγαση στη Βρετανία. Ο Λόουτς είναι από τους πρωτοπόρους του docudrama και από τους δημιουργούς που με τα έργα του δημιούργησαν «σχολή» στην τηλεόραση της δεκαετίας του' 60.

Τα σίριαλ του Κεν Λόουτς είχαν τρομερή ανταπόκριση από το βρετανικό κοινό και, λόγω μεγάλης θεαματικότητας και αντιδράσεων από τον κόσμο, γίνονταν θέμα ακόμα και στο Κοινοβούλιο.


Τα σίριαλ που μπορείς να παρακολουθήσεις αυτήν τη στιγμή ελεύθερα στο κανάλι του στο YouTube είναι με χρονολογική σειρά τα εξής: The End of Arthur's Marriage (1965), Three Clear Sundays (1965), Up the Junction (1965), In Two Minds (1967), The Rank and File (1971) και το The Price of Coal (1977).


The End of Arthur's Marriage

Μία από τις ελάχιστες δουλειές του που δεν είναι αυτό που χαρακτηρίζει το μεγαλύτερο μέρος του έργου του (ο κοινωνικός ρεαλισμός), αλλά ένα μουσικό σατιρικό δράμα με έντονα σουρεαλιστικά στοιχεία, που προβλήθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 1965 στο BBC. Το σενάριο έχει γράψει ο ποιητής Christopher Logue. Είναι από τα πιο σπάνια έργα του και μέχρι να κυκλοφορήσει στο box του BBC με τις τηλεοπτικές δουλειές του το 2011, ήταν χαμένο για 46 χρόνια. Την εποχή που προβλήθηκε είχαν προκαλέσει αίσθηση οι γυμνές σκηνές (δείχνει για λίγο έναν ολόγυμνο άντρα) και τα σουρεαλιστικά στιγμιότυπα που περνάνε μάλλον άσχετα μέσα από τη βασική πλοκή. Ένας αφελής άντρας, μαλωμένος με τη γυναίκα του και την οικογένειά της, πρέπει να πάρει τα λεφτά που ο πεθερός του έχει κερδίσει με τη δουλειά του και με πολύ κόπο μια ζωή, για να αγοράσει ένα σπίτι, με την προσδοκία ότι η ιδιοκτησία θα τον κάνει πιο υπεύθυνο και αξιοσέβαστο. Τα παίρνει και τα τρώει σε κραιπάλες και απερίσκεπτα έξοδα με την κόρη του μέχρι τελευταίας πένας.

 


Three Clear Sundays

Ένα δράμα με την ντοκιμαντερίστικη τεχνική που έγινε ακόμα πιο έντονη στο Up the Junction, αργότερα την ίδια χρονιά, και στο Cathy Come Home την επόμενη. Από τα πιο δημοφιλή έργα του στα Έργα της Τετάρτης του BBC, το οποίο προκάλεσε ολόκληρη καμπάνια εναντίον της θανατικής ποινής που ίσχυε ακόμα στη Βρετανία εκείνη την περίοδο. Το έργο πήρε το όνομά του από τις τρεις Κυριακές που μεσολαβούν από τη στιγμή που επιβάλλεται η ποινή του θανάτου μέχρι να εκτελεστεί ο φυλακισμένος και είναι γραμμένο από τον πρώην θανατοποινίτη James O' Conner που είχε καταδικαστεί σε απαγχονισμό το 1942 και την τελευταία στιγμή πήρε αναστολή. Στο Three Clear Sundays ένας μικροπαραβάτης, ο Τόνι Σέλμπι, σκοτώνει αμυνόμενος έναν γκάνγκστερ από τη συμμορία που του επιτίθεται μέσα στη φυλακή και καταδικάζεται σε θάνατο. Ενώ οι αντιδράσεις στο έργο ήταν πάρα πολλές και οι εφημερίδες έκαναν ολόκληρα θέματα μετά την προβολή του, δεν κατάφερε και πολλά, τουλάχιστον άμεσα, γιατί η ποινή του απαγχονισμού ίσχυε στην Βρετανία μέχρι το 1969.

 


Up the Junction

Τρεις νεαρές εργάτριες, η Ρούμπι, η Σίλβι και η Αϊλίν βγαίνουν ένα βράδυ σε μια παμπ και συναντούν τρεις νέους άντρες, τον Τέρι, τον Ρον και τον Ντέιβ. Φλερτάρουν, βγαίνουν ραντεβού σε μια μεγάλη υπαίθρια πισίνα και μετά ζευγαρώνουν και κάθε ζευγάρι ακολουθεί τη δικιά του πορεία. Ο Τέρι και η Ρούμπι κάνουν σεξ στο διαμέρισμα της μητέρας της, την ώρα που εκείνη λείπει. Η Ρούμπι μένει έγκυος και καταφεύγει σε παράνομη έκτρωση που της δημιουργεί σοβαρές επιπλοκές. Παρόλο που ο Τέρι και η Ρούμπι συνεχίζουν να βλέπονται μετά την έκτρωση, αρχίζουν τους καυγάδες και μετά από μία μεγάλη λογομαχία, ο Τέρι φύγει τρέχοντας με τη μηχανή, τρακάρει και χάνει τη ζωή του. Η Σίλβι παντρεύεται τον Ρον, αλλά ο γάμος τους έχει προβλήματα. Μια μέρα που η Σίλβι πηγαίνει να συναντήσει τη Ρούμπι και την Αϊλίν σε μια παμπ, ο Ρον την ακολουθεί μέχρι εκεί και κάνουν έναν μεγάλο καυγά στο δρόμο. Ο Ντέιβ είναι ήδη παντρεμένος όταν γνωρίζει την Αϊλίν, αλλά είναι δυστυχισμένος στον γάμο του και βρίσκει στην Αϊλίν την τρυφερότητα που είχε ανάγκη. Όταν τον συλλαμβάνουν για κλοπή, η Αϊλίν του συμπαραστέκεται και μένει πιστή μέχρι την αποφυλάκισή του. Όταν προβλήθηκε το Up the Junction έλαβε ένα σωρό αντιδράσεις για τη σκηνή της έκτρωσης και τουλάχιστον 400 άτομα παραπονέθηκαν για την βρόμικη γλώσσα των πρωταγωνιστών.

 

In Two Minds

Η Κέιτ Γουίντερ είναι μια νεαρή γυναίκα που πάσχει από σχιζοφρένεια. Είναι σε ένα ψυχιατρείο και δέχεται τη θεραπεία των γιατρών που πειραματίζονται μαζί της, της κάνουν ηλεκτροσόκ και μετά συζητούν τα αποτελέσματα στα μαθήματά τους με τους φοιτητές τους. Γυρισμένο ολόκληρο σε φυσικούς χώρους, εκτός στούντιο και βασισμένο στο θεατρικό έργο του David Mercer, είχε μπερδέψει το κοινό που θεώρησε ότι είναι αληθινή ιστορία. Οι ειδικοί αντέδρασαν γιατί ισχυρίστηκαν ότι οι αντιδράσεις της Κέιτ δεν ήταν ανθρώπου που πάσχει από σχιζοφρένεια, αλλά μιας γυναίκας σε υστερία και κατάθλιψη. Θεώρησαν το έργο ανεύθυνο και βρήκαν απαράδεκτο τον τρόπο που παρουσιάζουν το προσωπικό του ψυχιατρείου να μεταχειρίζονται την Κέιτ. Ο ίδιος ο Mercel είχε νοσηλευτεί μετά από νευρικό κλονισμό και είχε προσωπική εμπειρία με την ψυχανάλυση. Η προβολή του έργου προκάλεσε τέτοια αντιπαράθεση που ο Mercel αναγκάστηκε να εμφανιστεί στην εκπομπή Late Night Line Up του BBC για να αρνηθεί ότι είχε κάποια συγκεκριμένη θεωρία στο μυαλό του όταν το έγραφε.

 

The Rank and File

Παραγνωρισμένο ακόμα και από τον ίδιο τον σκηνοθέτη και ελάχιστα γνωστό, το The Rank of File είναι ένα έργο που διαδραματίζεται το 1970 κατά τη διάρκεια της απεργία του Pilkington Glass και δείχνει τη μάχη ανάμεσα στην ιεραρχία και τα σωματεία των εργατών για τις συνθήκες εργασίας στην εταιρεία. Στη Βρετανία οι δεξιές εφημερίδες το χαρακτήρισαν «υπερβολικά κομμουνιστικό» και τα επόμενα χρόνια και ο σεναριογράφος και ο σκηνοθέτης το θεώρησαν από τις πιο ατυχείς στιγμές τους.

 

The Price of Coal

Ένα από τα καλύτερα έργα του για την τηλεόραση, σε δύο μέρη, γυρισμένο ολόκληρο στη διάλεκτο του Yorkshire – προβλήθηκε με υπότιτλους. Το πρώτο επεισόδιο, Meet the People, είναι ένα δράμα με κωμικά στοιχεία που παρουσιάζει τις προετοιμασίες για την επίσημη επίσκεψη του πρίγκιπα Καρόλου στο ανθρακωρυχείο της φανταστικής πόλης Milton Colliery. Οι πανάκριβες προετοιμασίες που γίνονται για να υποδεχτούν το μέλος της βασιλικής οικογένειας είναι τόσο γελοίες που οι εργάτες δεν μπορούν να τις πάρουν στα σοβαρά. Η ηγεσία βλέπει ότι έχουν δίκιο αλλά πρέπει «να παίξει το παιχνίδι». Πρέπει να κατασκευαστούν νέες τουαλέτες για την περίπτωση που χρειαστεί να κάνει την ανάγκη του ο πρίγκιπας και μετά να καταστραφούν, να ζωγραφιστούν τείχη με παραπλανητικές ζωγραφιές, να γραφτούν ηλίθια συνθήματα. Στο δεύτερο επεισόδιο, Back to Reality, που διαδραματίζεται έναν μήνα μετά την περιβόητη επίσκεψη, μία υπόγεια έκρηξη σκοτώνει αρκετούς ανθρακωρύχους, ενώ τα συνεργεία αγωνίζονται να σώσουν τους υπόλοιπους που παραμένουν παγιδευμένοι. Το πιο μεγάλο μέρος της διανομής ήταν stand-up κωμικοί από την ομάδα των εργατών του Yorkshire.


Μέρος πρώτο

 


Μέρος δεύτερο

 

Το κανάλι του Κεν Λόουτς ΕΔΩ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που πραγματοποίησε γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM