Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Πώς οι πίνακες του Χόπερ έγιναν η ιδανική απεικόνιση της κουλτούρας της καραντίνας

Ο Αμερικανός ζωγράφος έχει πεθάνει εδώ και μισό αιώνα, μοιάζει όμως αυτές τις μέρες σα να έχει συλλάβει με το έργο του ακριβώς το πνεύμα του 2020 εν μέσω πανδημίας και αναγκαστικής απομόνωσης.

Παρότι έχει πεθάνει εδώ και μισό αιώνα και έζησε σε άλλους καιρούς, οι πίνακες του Έντουαρντ Χόπερ φαίνονται να απεικονίζουν με απόκοσμη ακρίβεια την κατάσταση αναγκαστικής απομόνωσης που βιώνει αυτές τις μέρες ο πλανήτης λόγω της πανδημίας. Οι εικόνες μοναξιάς και προσμονής που ζωγράφισε από την εποχή του μεσοπολέμου μέχρι την πρώιμη μεταπολεμική εποχή έχουν κατακλύσει τις τελευταίες δύο εβδομάδες τα social media ανά την υφήλιο.

 

Καθώς μένουμε κλεισμένοι μέσα και ατενίζουμε τις βουβές πόλεις από το παράθυρο, ήταν θέμα χρόνου να σκεφτούμε πόσο θυμίζει η τρέχουσα κατάστασή μας τους πιο διάσημους πίνακές του: το "Automat" (1927), τα «Νυχτοπούλια» (1942), τον «Πρωινό Ήλιο» (1952)...

 

Αν μπορεί πάντως να μας διδάξει κάτι ο Χόπερ στην παρούσα αγωνιώδη περίσταση, ίσως είναι το εξής: παρότι κλεισμένοι μέσα νιώθουμε ανήμποροι να ελέγξουμε το πανδαιμόνιο που συντελείται εκεί έξω, μπορούμε τουλάχιστον να αναζητήσουμε γαλήνη και καταφύγιο στον εσωτερικό μας κόσμο.

 

Ο Χόπερ άγγιξε τη συλλογική συνείδηση του καιρού του, και ποτέ δεν έπαψε να είναι βαθιά δημοφιλής, μοιάζει όμως αυτήν την περίοδο σα να έχει συλλάβει με το έργο του το πνεύμα του 2020 εν μέσω μια παγκόσμιας πανδημίας, παρότι ο ίδιος είχε πει κάποτε ότι «η μοναξιά ως θέμα έχει παραγίνει».

 

Η ουσία είναι όμως ότι η ζωή μας τώρα έχει αρχίσει κυριολεκτικά να θυμίζει τον πίνακα «Πρωινός Ήλιος», στον οποίο απεικονίζεται η σύζυγός του Τζο, και ολοκληρώθηκε όταν ο ίδιος είχε συμπληρώσει τα 70.

 

 

Λουσμένη μ' ένα χρυσό φως, η Τζο εμφανίζεται αποκομμένη από τον εξωτερικό κόσμο. Όπως και οι υπόλοιπες φιγούρες του Χόπερ όμως, μοιάζει συγχρόνως αυτάρκης στην αποξένωσή της μέσα σε μια απειλητικά χαοτική μητρόπολη. Ή, όπως σχολιάζει η @alexandraroach1 που ανέβασε την εικόνα στον λογαριασμό της στο Instagram, «θα μπορούσα να είμαι εγώ στον πίνακα, απλά θα είχα κι ένα κινητό στο χέρι...».

 

Από την άλλη, το συγκεκριμένος έργο προσφέρει και έναν καθησυχασμό, μια παρηγοριά στον σημερινό θεατή. Όσο περισσότερες φορές κοινοποιείται στα social media, τόσο μας υπενθυμίζει ξανά και ξανά ότι παρά την απομόνωσή μας, βρισκόμαστε όλοι μαζί στην ίδια κατάσταση.

 

Νυχτοπούλια, 1942
Νυχτοπούλια, 1942

 

Ας είμαστε ειλικρινείς: Δεν περιμέναμε τα έκτακτα μέτρα για να συνειδητοποιήσουμε ότι η μοναχικότητα και η αποξένωση είναι αναπόφευκτα στοιχεία της σύγχρονης ζωής, ειδικά στις μεγάλες πόλεις. Γι' αυτό και είμαστε όλοι σχεδόν τόσο εθισμένοι στα social media όπου φοράμε μόνιμα μια μάσκα, ένα προσωπείο, καθώς αναζητούμε κοινωνική επαφή με αγνώστους.

 

Βεβαίως, η αποτύπωση της μοναξιάς στα έργα του Χόπερ είναι βαθιά ρομαντική. Όπως είχε πει κάποτε η συγγραφέας Τζόις Κάρολ Όουτς, τα «Νυχτοπούλια» ("Nighthawks") είναι ίσως «η πιο καίρια ρομαντική απεικόνιση της αμερικανικής μοναξιάς».

 

Σχεδόν οχτώ δεκαετίες μετά τη δημιουργία του έργου, οι χρήστες των social media αποθεώνουν τη νέα, απολύτως «ερημωμένη» εκδοχή του διάσημου πίνακα όπως παρουσιάστηκε στην εποχή του κορωνοϊού.

 

Τα έργα του Χόπερ ενσαρκώνουν με μοναδικό τρόπο μια αίσθηση απόλυτης ησυχίας, ακινησίας, αναστολής. Γνωστός για τις μακρόχρονες περιόδους κατάθλιψης στη ζωή του, τα έργα του μιλούν βαθιά στην ιδιοσυγκρασία πολλών ανθρώπων που υποφέρουν από θέματα ψυχικής υγείας, ζήτημα που αναδύεται στην επιφάνεια στη διάρκεια αυτής της κρίσης. Αντανακλώντας συχνά τον εσωτερικό του κόσμο, οι πίνακές του προκαλούν σε κάποιες περιπτώσεις μια αίσθηση δέους και αγωνίας. Γι' αυτό τον λόγο ενέπνευσαν πολλούς σπουδαίους φωτογράφους και σκηνοθέτες, από τον Χίτσκοκ και τον Γουίλιαμ Έγκλεστον ως τον Ντέιβιντ Λιντς.

 

Αν μπορεί πάντως να μας διδάξει κάτι ο Χόπερ στην παρούσα αγωνιώδη περίσταση, ίσως είναι το εξής: παρότι κλεισμένοι μέσα νιώθουμε ανήμποροι να ελέγξουμε το πανδαιμόνιο που συντελείται εκεί έξω, μπορούμε τουλάχιστον να αναζητήσουμε γαλήνη και καταφύγιο στον εσωτερικό μας κόσμο.

 

Δωμάτιο ξενοδοχείου, 1931
Δωμάτιο ξενοδοχείου, 1931

 

Σκιές της νύχτας, 1922
Σκιές της νύχτας, 1922

 

Western motel, 1957
Western motel, 1957

 

Πρωί στο Cape Code, 1950
Πρωί στο Cape Code, 1950

 

Γυναίκα στον ήλιο, 1961
Γυναίκα στον ήλιο, 1961

 

 

Με στοιχεία από το Dazed.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Edward Hopper στην εξοχή: Μια έκθεση με τα «παραμελημένα» έργα του
Μια μεγάλη έκθεση με τοπιογραφίες του στο Fondation Beyeler της Ελβετίας αποδεικνύει πόσο σημαντική αλλά και ταυτόχρονα πόσο λιγότερο γνωστή είναι αυτή η ενότητα έργων του Αμερικανού ζωγράφου.
Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό!
Ίσως ο περιορισμός των ταξιδιών, των μεγάλων διεθνών φουάρ και της ατέλειωτης δικτύωσης, να αποβεί τελικά επωφελής για την τέχνη
Μια δυστοπία πιο οικεία απ’ όσο θα περιμέναμε. Μια selfie από τον Γιάννη Βασιλείου.
Συνεργάτες και φίλοι της LIFO στέλνουν ανταποκρίσεις από το σπίτι τους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό
Η καθημερινή ζωή μου με τον Τσαρούχη. Από τον Γιώργο Ορφανό.
28 χρόνια μετά το θάνατό του, ο μεγάλος δάσκαλος παραμένει ένα γοητευτικό αίνιγμα. Σε αυτήν την σπάνια, αποκλειστική μαρτυρία που μας επέδωσε το 2000, ο πιστός φίλος και μαθητής του, Γιώργος Ορφανός, σκιαγραφεί με χαρισματική ενάργεια την καθημερινή του ζωή δίπλα στον μεγάλο στοχαστή και καλλιτέχνη
«Μέσα σ’ αυτόν τον πίνακα του Μπρέγκελ, δεν νιώθω πια κανένα φόβο»
Ο επιφανής Αμερικανός κριτικός τέχνης Τζέρι Σαλτζ περνά τις μέρες της καραντίνας «κατοικώντας μέσα στο διάσημο έργο "Ο θρίαμβος του θανάτου", το μεγαλειώδες πανοραμικό πανδαιμόνιο που ζωγράφισε ο Πίτερ Μπρέγκελ ο πρεσβύτερος πριν από πεντακόσια σχεδόν χρόνια. ― Προτιμήστε την desktop έκδοση του άρθρου.
Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του
Η ιστορία της ζωής του Βίνσεντ Βαν Γκογκ σε περίληψη, έτσι όπως την αφηγούνται μερικοί από τους πίνακές του.
Μαρκ Σαγκάλ: Ο ανένταχτος ποιητής της μοντέρνας τέχνης
Σαν σήμερα, στις 28 Μαρτίου 1985, πεθαίνει σε ηλικία 98 ετών ο Ρώσος ζωγράφος εβραϊκής καταγωγής Μαρκ Σαγκάλ.
Τι μας λέει για το μέλλον της τέχνης αυτό το meme με την αραχτή Μόνα Λίζα στο άδειο Λούβρο;
Smartify: Δωρεάν όλες οι ηχητικές περιηγήσεις των μουσείων για το υπόλοιπο του 2020
Οι εκθέσεις που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους λόγω του κορωνοϊού θα λανσάρουν επίσης το υλικό τους στην εφαρμογή.
18+1 μουσεία και χώροι που μπορείς να επισκεφτείς τώρα από το σπίτι σου
Εάν αναβάλλεις εδώ και καιρό τις επισκέψεις σου σε κάποιο μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο, τώρα είναι η ώρα να τα θαυμάσεις όλα online
Το 1821 μέσα από 25 έργα τέχνης
O ηρωισμός μέσα από τη ζωγραφική του Ευγένιου Ντελακρουά, του Νικολάου Γύζη και άλλων μεγάλων καλλιτεχνών
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς
Τα ψυχεδελικά installations-δωμάτια με τους καθρέπτες που δημιουργεί η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις είναι ίσως τα πιο δημοφιλή έργα σύγχρονης τέχνης για τη γενιά του Instagram.
H τέχνη της Φρίντα Κάλο σε μία μοναδική διαδικτυακή έκθεση
Τα «Πρόσωπα της Φρίντα» (Faces of Frida) έχουν δημιουργηθεί μέσα από την συνεργασία της Google με ένα διεθνές δίκτυο ειδικών, μουσείων και συλλογών με έργα της που υπάρχουν σε διάφορες χώρες του πλανήτη
Θεόφιλος, ο ζωγράφος της λαϊκής ρωμιοσύνης
Σαν σήμερα, στις 24 Μαρτίου του 1934, πεθαίνει στη Μυτιλήνη ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ ή Κεφαλάς, ο μεγαλύτερος Έλληνας λαϊκός ζωγράφος.
Σαν σήμερα το 1900 πεθαίνει η Ελένη Μπούκουρα - Αλταμούρα
Ήταν η πρώτη ελληνίδα ζωγράφος που μεταμφιέστηκε σε άνδρα για να σπουδάσει στην Ιταλία
8 καλλιτέχνες που έφτιαξαν αριστουργήματα στο κρεβάτι
Αυτοί είναι οχτώ καλλιτέχνες που έφτιαξαν αριστουργήματα ξάπλα, στο κρεβάτι τους, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας.
Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό!
Ίσως ο περιορισμός των ταξιδιών, των μεγάλων διεθνών φουάρ και της ατέλειωτης δικτύωσης, να αποβεί τελικά επωφελής για την τέχνη
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar Γράφων 22.3.2020 | 00:04
Διάολε! Αν θες να εξηγήσεις την ερημιά του Χοπερ δεν έχεις παρά να ακούσεις τη γυναίκα του να μιλάει αντ'αυτού σε συνεντεύξεις που του παίρνανε. Και αυτός να κοιτάει το πάτωμα. Σαν δηλωσίας...

Πώς τόχε πει ο Σωκράτης; "Αν παντρευτείς μπορείς είτε να ζήσεις ευτυχισμένος είτε να γινεις φιλόσοφος"; Ξέχασε τους καλλιτέχνες...
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή