ΝΙΚΟΛΟΥ Facebook Twitter
Ο Ευάγγελος Νικολού (γεωπόνος - οινολόγος), εμπνευσμένος από την οικογενειακή παράδοση, δημιουργεί το δικό του οινικό αποτύπωμα με την KODRA RETSINA, μια orange ρετσίνα μηδενικών παρεμβάσεων, ένα φυσικό κρασί. Στη φωτογραφία με την αδερφή του Χριστίνα Νικολού.

Αφρώδης ρετσίνα: Μια ασυνήθιστη πρόταση για τα τραπέζια των ημερών

0

Φέτος, το κρασί της Αποκριάς και της Σαρακοστής είναι αναμφισβήτητα μια νέας γενιάς εμφιαλωμένη ρετσίνα, το πρώτο διεθνώς αναγνωρίσιμο ελληνικό οινικό brand name που έδωσε το όνομά του ακόμα και σε έναν αστεροειδή!

Το γλυκό και μέτριας οξύτητας Σαββατιανό του αττικού αμπελώνα δίνει από την αρχαιότητα τον χυμό που γινόταν η βάση για τη φημισμένη και ποιοτική ρετσίνα της Ελλάδας. Η ζύμωση του μούστου γινόταν παραδοσιακά μέσα σε μεγάλα δρύινα βαρέλια με ρετσίνι από επιλεγμένα πεύκα (Χαλέπιος πεύκη) που μάζευαν οι ίδιοι οι οινοποιοί, δίνοντας την ιδιαίτερη και αναγνωρίσιμη ταυτότητα σε κάθε κρασί.

Η περιοχή περισυλλογής της ρητίνης και η ποσότητα που χρησιμοποιούσε ο οινοποιός για να δώσει άρωμα και γεύση στη ρετσίνα του ήταν η μυστική συνταγή για την καλύτερη ρετσίνα («όλον άρωμα και πτήσιν», όπως έγραφε και ο Α. Παπαδιαμάντης, λάτρης της ρετσίνας).

Τα Μεσόγεια της Αττικής είναι ο αμπελόκηπος της Αθήνας, όπου εδώ και κοντά δύο αιώνες υπάρχουν τα παραδοσιακά πατητήρια των παλαιών οινικών οικογενειών της περιοχής. Εκεί πατούσαν τα σταφύλια για να βγάλουν τον χυμό και έτσι φρέσκος όπως ήταν τον μετέφεραν αμέσως (με κάρα) στα βαρέλια στις ταβέρνες της Αθήνας.

Μέχρι το 1970 το περισσότερο Σαββατιανό που παρήγε η Αττική πουλιόταν χύμα. Κατά βάση, μάλιστα, τα πατητήρια-οινοποιεία του αττικού αμπελώνα πούλαγαν μούστο στις ταβέρνες της Αθήνας και των Μεσογείων και η οινοποίηση γινόταν συνήθως εκεί, στα βαρέλια που διατηρούσαν οι ταβερνιάρηδες στα δροσερά υπόγεια και στα πατάρια τους.

Ο Αλέξανδρος Μεγαπάνος, οινοποιός, επί χρόνια πρόεδρος της ΕΝΟΑΑ (Ένωση Οινοποιών Αττικού Αμπελώνα) και δημιουργός της πλατφόρμας www.gastronomytours.com, μου υπενθυμίζει ότι «η ρετσίνα θεωρούνταν ο ποιοτικός οίνος των Αρχαίων. Κι αυτό όχι γιατί είχε το άρωμα από το ρετσίνι αλλά γιατί ήταν ένας σωστά συντηρημένος οίνος σε αμφορείς που οι αρχαίοι οινοποιοί έκλειναν ερμητικά το στενό τους στόμιο με ύφασμα και λιωμένο ρετσίνι για να μην εισχωρήσει καθόλου οξυγόνο στον μούστο και ξιδιάσει το κρασί.

Το ρετσίνι άφηνε το άρωμά του στο κρασί και ο αρχαίος καταναλωτής θεωρούσε ότι αυτό ήταν το μυστικό για την ποιότητα του κρασιού, ενώ το άρωμά του ήταν απλώς ένα παράπλευρο αποτέλεσμα του ευρηματικού τρόπου συντήρησης των κρασιών στους αμφορείς».

Aλέξανδρος Μεγαπάνος Facebook Twitter
Aλέξανδρος Μεγαπάνος
Ανδρέας Π. Καμπάς- Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού Facebook Twitter
Το βιβλίο «Ανδρέας Π. Καμπάς - Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού» που επιμελήθηκε η Ρωξάνη Μάτσα.

Ο Αλ. Μεγαπάνος, ανατρέχοντας στο βιβλιαράκι «Ανδρέας Π. Καμπάς - Ο πατριάρχης της Μεσογαίας και η τέχνη του κρασιού» που επιμελήθηκε η Ρωξάνη Μάτσα για τον πρόγονό της, επισημαίνει ότι «στον Ανδρέα Καμπά οφείλεται εν πολλοίς η ανάπτυξη του αττικού αμπελώνα και των δύο κυρίαρχων ποικιλιών του, του Ροδίτη και του Σαββατιανού. Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι ο Καμπάς (μετά την ευρωπαϊκή φυλλοξήρα τον 19ο αιώνα που κατέστρεψε όλους σχεδόν τους αμπελώνες και φυσικά και της Αττικής) ήταν εκείνος που επέλεξε κατόπιν τον Ροδίτη και το Σαββατιανό ως τις δυο πιο παραγωγικές και ανθεκτικές ποικιλίες και ξεκίνησε να τις καλλιεργεί στα χιλιάδες στρέμματα γης που είχε ως μεγαλοκτηματίας, εισάγοντας μάλιστα και τον γραμμικό αμπελώνα για πρώτη φορά.

Μέχρι τότε, μέσα σε κάθε αμπελοτόπι της Αττικής υπήρχαν πολλές ποικιλίες αμπελιών και έτσι το κρασί δεν ήταν μονοποικιλιακό αλλά αποτέλεσμα της οινοποίησης πολλών και διαφορετικών σταφυλιών – άλλα άγουρα και άλλα υπερώριμα, που όμως τα τρυγούσαν συγχρόνως. Ο Ανδρέας Καμπάς ξεχώρισε τις δύο αυτές ποικιλίες και τις καλλιέργησε καθεμία ξεχωριστά για να ελέγχει πολύ καλύτερα την ποιότητα του κρασιού – συνέπεια αυτού ήταν σήμερα να θεωρούνται τυπικές της Αττικής».

Μέχρι το 1970 το περισσότερο Σαββατιανό που παρήγε η Αττική πουλιόταν χύμα. Κατά βάση μάλιστα τα πατητήρια-οινοποιεία του αττικού αμπελώνα πούλαγαν μούστο στις ταβέρνες της Αθήνας και των Μεσογείων και η οινοποίηση γινόταν συνήθως εκεί, στα βαρέλια που διατηρούσαν οι ταβερνιάρηδες στα δροσερά υπόγεια και στα πατάρια τους.

Οι πρώτοι άτυποι οινοκριτικοί, θα έλεγε κανείς, ήταν ουσιαστικά μια παρέα από έμπειρους Αθηναίους γευσιγνώστες και ειδικούς που έψαχναν να δουν ποια ταβέρνα είχε ανοίξει τη «μάνα», το βαρέλι στο οποίο είχε μείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα ο μούστος με τις οινολάσπες του, δημιουργώντας με φυσικό τρόπο μικρές φυσαλίδες. Ήταν αυτή μια πρώτη αφρώδης ρετσίνα;

Από το χύμα στο ποιοτικό εμφιαλωμένο, στο αφρώδες και ακόμα παραπέρα

Ευάγγελος Νικολού Facebook Twitter
Ο Βασίλης Νικολού (χημικός οινολόγος και καθηγητής Οινολογίας στο ΠΑ.Δ.Α), τρίτης γενιάς οινοποιός από το Κορωπί.

«Η ρετσίνα άλλαξε άρδην από τότε. Εμφιαλώθηκε και βρήκε τον καινούργιο χαρακτήρα της, που προσαρμόστηκε στον σημερινό καταναλωτή. Ποιο άλλο κρασί ταιριάζει καλύτερα με τα τηγανητά και πικάντικα φαγητά της ταβέρνας, ιδίως με τα σαρακοστιανά της Καθαρής Δευτέρας, από μια παραδοσιακή ρετσίνα;», συμφωνούμε συζητώντας με τον Ευάγγελο Νικολού του ομώνυμου οινοποιείου, «τόσο μια "ήσυχη" (χωρίς φυσαλίδες) κλασική ρετσίνα όσο και μια αφρώδης με τους πρώτους ψαρομεζέδες;

Οι λεμονάτες νότες του Σαββατιανού συνδυάζονται με τις φυσαλίδες και τα βοτανικά αρώματα δενδρολίβανου και μαστίχας του ρετσινιού, μετατρέποντας το τυπικό σαρακοστιανό ελληνικό τραπέζι σε μια ξεχωριστή εμπειρία με τη δική της γευστική ταυτότητα».

Ο πατέρας του, κ. Βασίλης Νικολού (χημικός, οινολόγος και καθηγητής Οινολογίας στο ΠΑΔΑ), τρίτης γενιάς οινοποιός από το Κορωπί, την καρδιά των Μεσογείων, το 2015 σφραγίζει τη μακραίωνη παράδοση της ρετσίνας με τα ποιοτικά της στοιχεία σε ένα μπουκάλι, τολμώντας να συνδυάσει την παραδοσιακή τεχνική της παραγωγής της σαμπάνιας από την Καμπανία της Γαλλίας με την παραδοσιακή παραγωγή της ρετσίνας στην Ελλάδα. Και εγένετο… αφρώδης ρετσίνα!

Botanic Base Facebook Twitter
Το γλυκό και μέτριας οξύτητας Σαββατιανό του αττικού αμπελώνα δίνει από την αρχαιότητα τον χυμό που γινόταν η βάση για τη φημισμένη και ποιοτική ρετσίνα της Ελλάδας.
Botanic Facebook Twitter
Η αφρώδης ρετσίνα του οινοποιείου Νικολού συνδύασε δυο οινικές παραδόσεις, την αττική ρετσίνα και τη γαλλική μέθοδο της σαμπάνιας.

Μάλιστα, ο Ευάγγελος Νικολού (γεωπόνος - οινολόγος), εμπνευσμένος από την οικογενειακή παράδοση, τολμά φέτος ακόμα περισσότερο και δημιουργεί το δικό του οινικό αποτύπωμα στη ρετσίνα με την KODRA RETSINA, μια orange ρετσίνα μηδενικών παρεμβάσεων, ένα φυσικό κρασί που, ως κατηγορία, είναι ιδιαίτερα δημοφιλής παγκοσμίως. Το δε όνομα, Kodra, το εμπνεύστηκε από τον πιο φημισμένο για το άρωμα του ρετσινιού του πευκόφυτο λόφο της περιοχής του Κορωπίου.

Νέος, φιλόδοξος και αισιόδοξος, ο Ευάγγελος Νικολού, μαζί με την αδελφή του Χριστίνα (δικηγόρος LL.M, απόφοιτη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου) σήκωσαν τα μανίκια από τo 2016 και αποφάσισαν να οδηγήσουν την οικογενειακή επιχείρηση στη σύγχρονη οινική πραγματικότητα. Με εξωστρέφεια και συμμετοχή σε ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις οίνων και σε διαγωνισμούς, με την ανάδειξη του οινοτουρισμού σε μέσο διάδοσης του κρασιού και της γαστρονομίας της Αττικής στους ξένους επισκέπτες, αλλάζουν τη σελίδα στην οικογενειακή ιστορία με πρωταγωνίστρια τη ρετσίνα.

Θα σερβίρατε μία αφρώδη ρετσίνα; Facebook Twitter
Στο οινοποιείο Νικολού αλλάζουν τη σελίδα στην οικογενειακή ιστορία με πρωταγωνίστρια τη ρετσίνα και το Σαββατιανό.

Ένας αστεροειδής που ονομάζεται retsina

Η ρετσίνα μπορεί να έχασε για κάποιες δεκαετίες τη δόξα της και άλλες ποικιλίες να πήραν το προβάδισμα στις επιλογές μας σε ταβέρνες και εστιατόρια, αλλά τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες οινοποιοί την επανέφεραν δυναμικά στο τραπέζι μας, αφού ταιριάζει απολύτως με τα θαλασσινά, τα σαρακοστιανά, τα τηγανητά μεζεδάκια και τον μπακαλιάρο με σκορδαλιά του Ευαγγελισμού.

Μόνο όσοι δεν γνωρίζουν τη σημερινή εξέλιξη και φινέτσα της σνομπάρουν πλέον τη ρετσίνα, το ελληνικό κρασί με το δυνατότερο brand name, που αγαπήθηκε και δοξάστηκε όσο λίγα, αφού μέχρι και ο αστεροειδής #2303 φέρει το όνομά της (τον βάφτισε έτσι ο Ελβετός αστρονόμος Πάουλ Βιλντ το 2006, εμπνευσμένος ίσως από τις νεανικές του οινοποσίες κάπου στην Ελλάδα).

Είναι γερό ελληνικό brand name η ρετσίνα και σε αυτό βασίζουν τις νέες οινικές προτάσεις τους στο κτήμα Νικολού και εν γένει στον αττικό αμπελώνα.

Περισσότερες πληροφορίες των επισκέψιμων οινοποιείων της Αττικής μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα www.gastronomytours.gr

Το επισκέψιμο οινοποιείο Νικολού (www.nikolouwinery.gr) είναι μέλος του ΕΝΟΑΑ (Ενωση Οινοπαραγωγών Αμπελώνα Αττικής).

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τανίνη αγάπη μου

Γεύση / Κι όμως, και τα λευκά κρασιά παλαιώνονται: 12 ελληνικές ετικέτες που το αποδεικνύουν

Το «Τανίνη Αγάπη Μου», το κουλ wine bar των Εξαρχείων, καταρρίπτει έναν μύθο και προτείνει 12 ετικέτες από Έλληνες οινοποιούς που θα μας χαρίσουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα στο ποτήρι με την πάροδο του χρόνου.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Στη Γουμένισσα, στη μικρή και πλούσια γη του κόκκινου κρασιού

Γεύση / Γουμένισσα: Στη μικρή και πλούσια γη του κόκκινου κρασιού

Στις πλαγιές που κυματίζουν στην ανατολική πλευρά του όρους Πάικου, τα αμπέλια εδώ και αιώνες δίνουν κρασιά με χαρακτήρα και μεγάλο δυναμικό παλαίωσης. Εδώ το ξινόμαυρο βασιλεύει, αλλά, δίπλα σε αυτό, λευκές ποικιλίες όπως το ασύρτικο βρίσκουν ιδανικό περιβάλλον για να εκφράσουν τις μοναδικές τους δυνατότητες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Εισαγωγή στον θαυμαστό κόσμο του κρασιού

Γεύση / Εισαγωγή στον θαυμαστό κόσμο του κρασιού

Όποιος επιθυμεί να μάθει περισσότερα από το να πίνει απλώς χαλαρά με την παρέα του, πρέπει να έχει στο μυαλό του τέσσερις παράγοντες: συνεχείς δοκιμές, μπόλικο διάβασμα, ταξίδια σε οινοπέδια και γνωριμία με τους ανθρώπους που το παράγουν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΜΑΝΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Four Ηands: Το νέο μπέργκερ της Αθήνας έχει την υπογραφή δυο διπλά μισελενάτων σεφ

Γεύση / Four Ηands: Το νέο μπέργκερ της Αθήνας έχει την υπογραφή δυο μισελενάτων σεφ

Αφού έχουν κάνει πρωταθλητισμό στην υψηλή γαστρονομία, ο Θάνος Φέσκος και ο Γιώργος Παπαζαχαρίας παρουσιάζουν τη street food πρότασή τους σε έναν χώρο παρεΐστικο, που θυμίζει φεστιβάλ φαγητού.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Το κρασί με απλά λόγια / Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Η Υρώ Κολιακουδάκη DipWSET και o Παναγιώτης Ορφανίδης μιλούν με τον οινοποιό και οινολόγο Χρήστο Ζαφειράκη για τη Λημνιώνα, την κομψή ερυθρή ελληνική ποικιλία με το διεθνές και σύγχρονο προφίλ.
THE LIFO TEAM
Δύο εστιατόρια-έκπληξη στην Πάρο, μακριά από την πολυκοσμία

Γεύση / Δύο εστιατόρια-έκπληξη στην Πάρο, μακριά από την πολυκοσμία

Στο Parōn, ο μισελενάτος Θάνος Φέσκος δείχνει τον πιο comfort εαυτό του και σερβίρει κορυφαία ταραμοσαλάτα. Στο Parostia, o Γιάννης Κιόρογλου προσφέρει ένα πολυσυλλεκτικό μενού και πιάτα για βούτες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cannelait

Γεύση / Ο Κωνσταντίνος φτιάχνει τάρτα σοκολάτας με παριανή κάππαρη

Σε ένα μικρό εργαστήριο στη Νάουσα της Πάρου ο νεαρός ζαχαροπλάστης Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος «ευλογεί» έναν ελληνογαλλικό γάμο υλικών και τεχνικών με αποτέλεσμα ενδιαφέρον όσο και αναπάντεχο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Ο Δημήτρης Λίεμ φτιάχνει το πιο εθιστικό kimchi

Radio Lifo / Ο Δημήτρης Λίεμ φτιάχνει το πιο εθιστικό kimchi στο λιμάνι του Πειραιά

Ο Ελληνοϊνδονήσιος σεφ, που μεγάλωσε μέσα στο karaoke μπαρ των γονιών του στην Τρούμπα, φτιάχνει σήμερα το πιο νόστιμο ασιατικό fusion στην πόλη στο Kitschen bar, ένα μικρό dim sum bar στο μεγάλο λιμάνι.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Στο Ζohós για εκλεπτυσμένους μεζέδες από τον Σάκη Βενέτη και τον Χάρη Αντωνόπουλο

Γεύση / Στο Ζohós για εκλεπτυσμένους μεζέδες από τον Σάκη Βενέτη και τον Χάρη Αντωνόπουλο

Στο φετινό Around the table θα έχουμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τη γευστική μας κληρονομιά…αλλιώς, θα βρούμε και την τέλεια αφορμή για να μαζευτούμε γύρω από ένα τραπέζι με τους φίλους μας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ρωμέικο Orange de Noir, η ανάμνηση από τα Χανιά

Γεύση / Ρωμέικο Orange de Noir: Ένα κρασί - εμπειρία από τα Χανιά

Δεν είναι ένα κλασικό, τυπικό κρασί, φτιάχνεται χωρίς βιασύνη και άγχος. Είναι όμως προσιτό, και έκανε έναν τριάστερο σεφ να κλείσει τα μάτια και να πει πως έχει φανταστεί το πιάτο που θα του ταίριαζε.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Ασημάκης Χανιώτης

Γεύση / Ασημάκης Χανιώτης: Ο νεότερος σεφ που κατέκτησε αστέρι Michelin στο Λονδίνο έχει σχέδια

Αφήνει την κουζίνα του Pied à Terre για μια νέα προσπάθεια, για να στήσει το δικό του εστιατόριο με το όνομα «Myrtos», και μια και τον συναντήσαμε στο Terre στην Κεφαλονιά, μοιράστηκε μαζί μας τρεις συνταγές που αναδίδουν άρωμα από το νησί.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
«Πειράζει να βάλουμε αβοκάντο στη χωριάτικη;»

Radio Lifo / «Πειράζει να βάλουμε αβοκάντο στη χωριάτικη;»

Μπορούμε να μιλάμε για ελληνικότητα στην κουζίνα χωρίς να γινόμαστε φολκλόρ; Η Κωνσταντίνα Βούλγαρη συζητά με τον πολυταξιδεμένο μάγειρα Γιώργο Βενιέρη που, μεταξύ άλλων, ερευνά την κουζίνα των «πειρατών του Αιγαίου» και εμπνέεται από το fusion.
THE LIFO TEAM