Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
1

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αντώνης Παπαδόπουλος

Μία ενδιαφέρουσα, όσο και ιδιαίτερη, έκθεση λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες στην Πάτρα, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.

 

Η έκθεση "Vanitas – Ματαιότης, 2014" πραγματοποιείται στον υποβλητικό χώρο των Παλαιών Δημοτικών Λουτρών, και έχει θέμα την νεκροκεφαλή.

Ζωγραφιές, χαρακτικές συνθέσεις, γλυπτά, και εγκαταστάσεις σύγχρονων Ελλήνων δημιουργούν πραγματεύονται την έννοια της ματαιότητας και της φθοράς που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της ίδιας της ζωής.

Η Ιστορικός Τέχνης, και μία εκ των επιμελητών της έκθεσης, κ. Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, μας ξεναγεί.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Μαρία Βοζαλή

Η νεκροκεφαλή ως σύμβολο

 

Σύμβολο αρχετυπικό και μυστικιστικό, παγανιστικό και χριστιανικό, η νεκροκεφαλή αποτέλεσε βασικό μοτίβο για τη θεματική κατηγορία vanitas (ματαιότης), νεκρών φύσεων που γνώρισαν ευρεία διάδοση και αποδοχή στην ευρωπαϊκή ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα, κυρίως στην Ολλανδία και τις Κάτω Χώρες.

 

Ως θέμα η νεκροκεφαλή έχει σημαντική παρουσία στην τέχνη του δυτικού κόσμου: από τις γλυπτικές διακοσμήσεις των γοτθικών καθεδρικών ναών έως τη δημιουργία σημαντικών καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα.

 

Σε συνθέσεις αριστοτεχνικής απόδοσης και ακρίβειας, νατουραλιστικής δεξιοτεχνίας, χρωματικής ευαισθησίας και σχεδιαστικής ποιότητας, η νεκροκεφαλή μαζί με άλλα μοτίβα (όπως οι καρποί που σαπίζουν, τα λουλούδια, τα κεριά, οι κλεψύδρες, οι πεταλούδες και τα έντομα) λειτουργούσαν ως αλληγορίες της ματαιότητας των προσπαθειών σε μια ευημερούσα κοινωνική πραγματικότητα.

Ως υπομνήσεις του χρόνου, του κύκλου της ζωής, της αναπόδραστης μοίρας του ανθρώπου, της φθαρτότητας των υλικών αγαθών και του εφήμερου χαρακτήρα απολαύσεων και ηδονών, αλλά και της μελαγχολίας και της μετάνοιας.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
HOPE

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κώστας Τσιρώνης

 

Η "Ματαιότητα", παρουσιάζεται μέσα από έργα ζωγραφικά, γλυπτά και εγκαταστάσεις καλλιτεχνών, που παρ' όλο που χαρακτηρίζονται από εικαστικές διαφορετικότητες, καταφέρνουν να συνομιλούν ευφάνταστα μεταξύ τους, διαμορφώνοντας μια ενδιαφέρουσα εικαστική πρόταση.

 

Για τους περισσότερους από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, η νεκροκεφαλή συνιστά αγαπητό θέμα το οποίο επεξεργάζονται με πρωτότυπο τρόπο σε συνθέσεις τολμηρές, ευρηματικές και ευφάνταστες, ανοιχτές σε πολλαπλές ερμηνείες και αναγνώσεις.

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Παναγιώτης Παπαδόπουλος

 

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Αλέξανδρος Μαγκανιώτης

 

Ο χώρος, τέλος, στον οποίον φιλοξενείται η έκθεση - τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της πόλης-  δημιουργεί ένα υποβλητικό σκηνικό για την υποδοχή και τη φιλοξενία έργων που μέσα από τον μεταξύ τους διάλογο διαμορφώνουν μια ενιαία πρόταση, μια πολυδιάστατη εικαστική παρέμβαση, στοχεύοντας, πρωτίστως, στην επικοινωνία, τη συμμετοχή και την εμπλοκή του θεατή.

Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Απόστολος Κοτούλας
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Γιώργος Τσεριώνης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Δημήτρης Καρλαφτόπουλος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσιος
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Λία Ψωμά
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Πάτσης
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Στέφανος Επιτρόπου
Τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά της Πάτρας γέμισαν νεκροκεφαλές Facebook Twitter
Τίμος Μπατσαούρας

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Μιχάλης Αρφαράς, Νίκος Βαρυτιμιάδης, Μαρία Βοζαλή, Ανδρέας Βούσουρας, Αντωνία Γρίβα, Στέφανος Επιτρόπου, Οδυσσέας Ζαχαρόπουλος, HOPE, Αντιγόνη Καββαθά, Άννα Καρατζά, Δημήτρης Καρλαφτόπουλος, Απόστολος Κοτούλας, Μάκης Κυριακόπουλος, Ανδρέας Λυμπεράτος, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δημήτρης Μεράντζας, Έλλη Μπαρμπαγιάννη, Τίμος Μπατσαούρας, Νάτερ Νάτερ (Νίκος Παχής), Ανδρέας Νικολάου, Αλίκη Παππά, Αντώνης Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Γιώργος Παπακαρμέζης, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Κωνσταντίνος Πάτσης, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Νατάσσα Πουλαντζά, Νίκος Σεπετζόγλου, Γιώργος Τσεριώνης, Κώστας Τσιρώνης, Λία Ψωμά.

__________________________________________

Vanitas – Ματαιότης, 2014

Πού: Παλαιά Δημοτικά Λουτρά Πάτρας, Γούναρη 118, Πάτρα

Διάρκεια: Μέχρι και τις 13 Ιουλίου 2014

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Οργάνωσης έκθεσης: Λιάνα Ζωζά, Cube Gallery

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Bijoy Jain, ο αρχιτέκτονας της γης και της φιλοσοφίας του ελάχιστου

Εικαστικά / Bijoy Jain, ο ασυμβίβαστος αρχιτέκτονας της γης και της φιλοσοφίας του ελάχιστου

Οι καρέκλες του πωλούνται για χιλιάδες ευρώ, το έργο του παρουσιάζεται σε διεθνείς μπιενάλε και σε συλλογές μεγάλων μουσείων. Αντίθετα με τους αρχιτέκτονες-σταρ, ο Bijoy Jain δουλεύει μόνο με πελάτες που αποδέχονται τους όρους του και συνεργάζονται με ντόπιους τεχνίτες.
THE LIFO TEAM
Πέτρινες, μεταλλικές, εικαστικές: Οι πολυτραγουδισμένες γοργόνες της Ελλάδας

Εικαστικά / Πέτρινες, μεταλλικές, εικαστικές: Οι πολυτραγουδισμένες γοργόνες της Ελλάδας

Από την εντοιχισμένη στην πολυκατοικία της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας μέχρι αυτή στις Καβουρότρυπες Χαλκιδικής που της έκοψαν πρόστιμο, στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές, συχνά παραγνωρισμένες γοργόνες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια