Πώς να διαχειριστείς τη διαστροφή της ανάγνωσης το καλοκαίρι

Πώς να διαχειριστείς τη διαστροφή της ανάγνωσης το καλοκαίρι Facebook Twitter
Είμαστε ανίκανοι να προστατεύσουμε τον εαυτό μας απ’ οτιδήποτε σχετίζεται με τον αληθινό κόσμο. Φροντίστε μας.
0

Προς την πλευρά του ατυχούς περίγυρου του/της αναγνώστη/-ριας

1.

Μη μας μιλάτε
Ναι, ήρθαμε εδώ για να διαβάσουμε. Ναι, ξέρουμε ότι δεν είναι αναγνωστήριο ή το δωμάτιό μας. Είναι… καφέ, παραλία, αρμυρίκια, βουνοπλαγιά. Ναι, και; Χρειαζόμαστε κάποιες ώρες ανάγνωσης για να μην είμαστε πραγματικά ανυπόφοροι.

Μάλιστα πείσαμε κι εσάς να πάρετε μαζί σας βιβλία, τα οποία μένουν άθικτα στην τσάντα σας, ενώ σκρολάρετε. Ένα «θα το φας αυτό;» πλανάται στο μυαλό μας όποτε βγάζετε το βιβλίο πάνω στο τραπέζι, χωρίς τελικά ποτέ να το αγγίζετε. Τρέχει το σάλιο. Στην πραγματικότητα, είμαστε άκακοι. Αρκεί να ακούμε τα τζιτζίκια και όχι τα τελευταία trends του Τwitter. 

2.

Λυπάμαι, αλλά θα με ακούσεις
Χίλια συγγνώμη, αλλά έχουμε διαβάσει κάτι φοβερό. Ο κανόνας της σιωπής χάνει το νόημά του. Καταργείται. Ναι, είμαστε μικροί δικτάτορες. Παρόλο που δεν πιστεύουμε ακριβώς στην αδιαμεσολάβητη αλληλεπίδραση με ζωντανά ανθρώπινα όντα, είναι σχεδόν αδύνατο να μην κάνουμε μια εκτενή ανάλυση περίπου είκοσι λεπτών (με λίγες ανάσες ενδιάμεσα) γι’ αυτό που μόλις πέρασε μπροστά απ’ τα μάτια μας.

Ναι, εμείς οι ίδιοι έχουμε ζητήσει ησυχία, αλλά τώρα διαβάσαμε το απόλυτο: οι γύρω ομπρέλες ας βάλουν τ’ ακουστικά τους. Έρχεται ο μονόλογος του αναγνώστη γι’ αυτό που διάβασε. 

Εμπιστεύσου τη βόλτα σε πάγκους και ράφια. Το βιβλίο που θα γραπώσεις τυχαία θα σου αποκαλύψει επιθυμίες ή ανάγκες που αγνοούσες.

3.

Βάλτε μας αντηλιακό και σε σκιά
Είμαστε ανίκανοι να προστατεύσουμε τον εαυτό μας απ’ οτιδήποτε σχετίζεται με τον αληθινό κόσμο. Φροντίστε μας.

4.

Μην πείτε τη δική σας γνώμη για κάτι που δεν διαβάσατε
Μην μας πείτε πώς σας φάνηκε κάτι που ποτέ δεν διαβάσατε πραγματικά. Θα το καταλάβουμε. Θα πληγωθούμε. Θα φτάσουμε στο σκοτεινό σημείο να αναζητήσουμε παρηγοριά ανάμεσα σε ιντερνετικούς ομοίους μας.

Όταν μας βλέπετε ενθουσιώδεις, να μιλάμε ακατάπαυστα για έναν/μια συγγραφέα, δείξτε συμπόνια. Είναι ο/η συγγραφέας μας αυτόν τον καιρό (ποτέ δεν μένουμε πιστοί για πολύ). Μην πείτε «εντάξει, εγώ δεν τρελαίνομαι για τέτοια» ούτε «έλα μωρέ, τον γκούγκλαρα, πώς είναι έτσι;». Δεν μιλάς έτσι σε ερωτευμένο για το αντικείμενο της λατρείας του. Γινόμαστε κακοί και αμυντικοί και ανασφαλείς.

Μπορείτε να μας επαναφέρετε στο σώμα μας και στην πραγματικότητα του ότι η Ντίκινσον ή ο Σαρτρ είναι πεθαμένοι, παίρνοντάς μας απαλά το βιβλίο και ρίχνοντάς μας στη θάλασσα, ή στο χορτάρι, ή όπου αλλού. Έχουμε έναν εθισμό. Μια μανία. Δεν είναι το χειρότερο που μπορεί να σου τύχει σε σύντροφο/φίλο/συγγενή. Κατά βάθος, είναι και λίγο σέξι που διαβάζουμε συνέχεια.

Προς την πλευρά του/της αναγνώστη/-ριας

1.

Απόφυγε το μηχανικό διάβασμα
Η Edith Wharton στο μικρό και φαρμακερό δοκιμιάκι της Η διαστροφή της ανάγνωσης (εκδόσεις Άγρα) λέει κάπου: «Ο μηχανικός αναγνώστης δεν αμφιβάλλει ποτέ για την πνευματική του δεινότητα. Όπως η θεία χάρη δίνει πίστη, κατά τον ίδιο τρόπο υποτίθεται ότι ο ζήλος για αυτοβελτίωση χαρίζει μυαλό».

Η ανάγνωση δεν φέρνει αναγκαστικά ηθικά προτερήματα (δεν σε κάνει καλό). Η διαδικασία αναζήτησης γνώσης δεν εξασφαλίζει αναγκαστικά το αποτέλεσμα. Χαζός ήσουν και θα είσαι. Μ’ αυτή την ταπεινωτική συνθήκη, αφέσου στις αναγνωστικές ηδονές. Πλησιάζουμε τα βιβλία ως κάποιοι που ψάχνουν απολαύσεις. Είναι ένα είδος φαγητού. Κάτι ερωτικό. 

2.

Διάλεξε ελεύθερα
Σε αντίθεση με την εποχή της Wharton, που διάβαζε και είχε και άποψη, παρότι γυναίκα, επειδή γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, σε μεγαλοαστικό περιβάλλον με ανέσεις, σήμερα όλοι έχουν γνώμη για όλα. Αυτό μάλλον θα εξόργιζε τους περισσότερους ανθρώπους του δέκατου ένατου αιώνα. Εμένα μου φαίνεται ωραίο. Ακόμα και οι φουλ περίεργοι χρήστες του διαδικτύου είναι μια συνθήκη προτιμότερη από την ανάγνωση που περιορίζεται στους κριτικούς και στους μελαγχολικούς πλούσιους.

Ωστόσο, πρέπει κανείς να διαλέγει τις επιρροές του. Τα σχόλια στο ίντερνετ ότι ο Τολστόι μπορούσε να ’χε συντομεύσει λίγο την Άννα Καρένινα ή το γάργαρο, γνήσιο, τοξικό ιντερνετικό μίσος προς σύγχρονούς μας συγγραφείς δείχνουν τα όρια της ιντερνετικής «συζήτησης». Εμπιστεύσου τους λογαριασμούς που σ’ έχουν βοηθήσει κι άλλες φορές. Τους αναγνώστες-influencers που μέσα από μια διαδικασία δοκιμής/λάθους έχεις δει ότι σου ταιριάζουν. Αδιαφόρησε για τα τρολ (πάντα, όχι μόνο στην ανάγνωση).

3.

Αφέσου στο τυχαίο
Εμπιστεύσου τη βόλτα σε πάγκους και ράφια. Το βιβλίο που θα γραπώσεις τυχαία θα σου αποκαλύψει επιθυμίες ή ανάγκες που αγνοούσες. Περιπλανήσου στο βιβλιοπωλείο όπου μπήκες επειδή είχε air condition. Θυμήσου ότι όταν κάποιος σού προτείνει βιβλίο σε καλεί να συνδεθείτε, μην τον αποπαίρνεις. Διαβάζεις για πολλούς λόγους. Η λαχτάρα για επαφή είναι σίγουρα ένας – ενδεχομένως κρυφός.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ