Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης  Facebook Twitter
Θα αντέχατε να δείτε τους νεκρούς αγαπημένους σας να ζωντανεύουν; Θα μπαίνατε μαζί τους σε μια «τετ α τετ» συνομιλία μέσω ενός chatbot; Θα θέλατε να σας στέλνει κάθε πρωί καλημέρες το ψηφιακό τους άβαταρ; Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΑΡΧΕΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ,
 ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε πως η εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης του, η xAI, για ένα σύντομο διάστημα θα προσφέρει δωρεάν σε όλους τους χρήστες παγκοσμίως το Grok Imagine, δηλαδή το εργαλείο δημιουργίας AI-Generated εικόνων τoυ chatbot Grok που είναι ενσωματωμένο στην πλατφόρμα X.

Το Grok Imagine, μεταξύ άλλων λειτουργιών, επιτρέπει τη μετατροπή στατικών εικόνων σε σύντομα βίντεο. Αυτό σημαίνει πως οι χρήστες μπορούν να μετατρέψουν φωτογραφίες ιστορικών προσώπων και διασημοτήτων αλλά και προσωπικές τους σε κινούμενες εικόνες. Η δημιουργία εικόνων και βίντεο μέσω των AI image generators ασφαλώς δεν είναι κάτι καινούργιο. Έχουμε ήδη δει τη Μέριλιν Μονρόε, τον Στάλιν και τον Χίτλερ να «επιστρέφουν» κοντά μας, ενώ τα deepfake βιντεάκια έχουν κατακλύσει τις οθόνες μας. 

Η ζωή, όπως την ξέραμε, έχει τελειώσει. Η αντίληψή μας για τον χρόνο έχει ήδη υποστεί ισχυρό πλήγμα από τότε που αφήσαμε πίσω μας οριστικά την αναλογική εποχή. Το attention span μας, που είναι στα τάρταρα, μάς εκδικείται για τον κατακερματισμό που υπέστη η καθημερινότητα από τις οθόνες.

Αυτήν τη φορά, όμως, η δυνατότητα δωρεάν δοκιμής και η προώθηση μέσω του Χ έδωσαν την ευκαιρία σε πλήθος χρηστών να δουν τις παλιές φωτογραφίες τους να «παίρνουν ζωή». Ο λογαριασμός του Grok άλλωστε σε ανάρτησή του στο X διαφήμιζε ακριβώς αυτήν τη λειτουργία: «Μετατρέψτε τις παλιές φωτογραφίες σας σε βίντεο και δείτε τους φίλους και την οικογένειά σας να “ζωντανεύουν”». Χιλιάδες χρήστες ανέβασαν φωτογραφίες νεκρών συγγενών τους. Κάποιος ανάρτησε τους 20χρονους γονείς του, όταν είχαν μόλις γνωριστεί στη δεκαετία του 1970, πριν καν γεννηθεί ο ίδιος, να περπατούν χαρούμενοι και ανέμελοι. Μια άλλη γυναίκα δήλωσε πως χάρη στο Grok Imagine είδε τον πατέρα της, που δεν τον γνώρισε ποτέ, γιατί πέθανε όταν εκείνη ήταν μωρό, να της χαμογελά, όπως δεν τον είδε να χαμογελά –στην κυριολεξία– ποτέ. Πολλοί παραδέχτηκαν πως δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα δάκρυά τους βλέποντας τους αγαπημένους τους να «ανασταίνονται» με αυτόν τον τρόπο. Αλλά υπήρχαν και αρκετοί πιο επιφυλακτικοί, που χαρακτήρισαν αυτό το «δώρο» της Τεχνητής Νοημοσύνης «ανατριχιαστικό» και «δυστοπικό».

Δοκίμασα κι εγώ το πολυσυζητημένο εργαλείο με μια παιδική μου φωτογραφία αλλά και με άλλες φωτογραφίες από νεότερες ηλικίες. Το αποτέλεσμα ήταν, ομολογουμένως, απογοητευτικό· ψεύτικο και τεχνητό. Εξάλλου, η δωρεάν –μη συνδρομητική– έκδοση είχε περιορισμούς στη χρήση. Σίγουρα, δεν ήμουν εγώ αυτή που αντίκρισα στα βίντεο των 6 δευτερολέπτων που δημιούργησα. Δεν αναγνώριζα ούτε το βλέμμα ούτε την έκφραση. Ήταν ένα ακόμα εξαμβλωματικό προϊόν του AI. Αλλά για πόσο ακόμα; Μέχρι τα μοντέλα AI να βελτιστοποιηθούν σε τέτοιο βαθμό που θα σοκάρουν κι εμάς τους ίδιους; Αντιστάθηκα, όμως, σθεναρά στην παρόρμηση να «ζωντανέψω» κάποιους από τους νεκρούς αγαπημένους μου. Δεν ρίσκαρα τη συναισθηματική φόρτιση από ένα τέτοιο πείραμα. Αν και ήξερα πως το πιο πιθανό θα ήταν να έβλεπα απλώς κάποια αλλόκοτα ανδρείκελα που ουδεμία σχέση θα είχαν με τα πρόσωπα που γνώριζα. Αρκετοί άλλοι, πιο γενναίοι, το τόλμησαν.  

Η «ψηφιακή αθανασία» είναι ένα πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης αναπτυσσόμενο ακόμα, που φιλοδοξεί να μεταμορφώσει ό,τι μέχρι σήμερα ονομάζαμε «ανάμνηση». Οι animated εικόνες που «κινούνται», χαμογελούν και μιλούν δεν είναι παρά μία μόνο εκδοχή της ψηφιακής αναπαράστασης νεκρών. Τα Voice Cloning που αναπαράγουν τη φωνή και τα chatbots που εκπαιδεύονται να απαντούν όπως ο εκλιπών το έχουν πάει πολύ πιο πέρα. Παράλληλα, εικονικά άβαταρ που συνθέτουν φωνή, εικόνα και εκφράσεις δημιουργούν μια κανονική ψευδαίσθηση. «Live forever» είναι το σύνθημα. Ακόμα κι όταν εμείς φύγουμε, οι ψηφιακές μας εκδοχές θα μείνουν για να παρηγορήσουν τους οικείους μας.

Θα αντέχατε να δείτε τους νεκρούς αγαπημένους σας να ζωντανεύουν; Θα μπαίνατε μαζί τους σε μια «τετ α τετ» συνομιλία μέσω ενός chatbot; Θα θέλατε να σας στέλνει κάθε πρωί καλημέρες το ψηφιακό τους άβαταρ; 

Οι προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας στον τομέα αυτό είναι πρωτόγνωρες· συναρπαστικές, αλλά σαφώς και τρομακτικές. Έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε που ο Αμερικανός εφευρέτης, μελλοντολόγος και ερευνητής AI της Google, Ray Kurzweil, ισχυριζόταν ότι μπορεί να αναστήσει ψηφιακά τον νεκρό πατέρα του, ο οποίος πέθανε όταν ο ίδιος ήταν έφηβος, με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης:  «Φυλάω όλα τα γράμματα, τις παρτιτούρες και τα προσωπικά αντικείμενα του πατέρα μου. Πιστεύω ότι μια μέρα θα μπορέσω να τον ξαναφέρω στη ζωή, αναδημιουργώντας τον μέσω τεχνητής νοημοσύνης» είχε δηλώσει σε συνέντευξή του τότε. Και η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει βαλθεί να επιβεβαιώσει τις προβλέψεις του. 

Με ποιον τρόπο θα μνημονεύουμε τους νεκρούς μας στο μέλλον; Θα αλλάξει ο τρόπος που πενθούμε; Θα κυνηγάμε την ψηφιακή προσομοίωση των ανθρώπων που αγαπήσαμε όσο ήταν ζωντανοί ή όσων δεν γνωρίσαμε ποτέ, λες και παρευρισκόμαστε σε high-tech πνευματιστικά «τραπεζάκια», με την Τεχνητή Νοημοσύνη σε ρόλο μέντιουμ; Το «Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία/και κρεμαστήκαμε μες την τραπεζαρία» που τραγουδούσε η Πρωτοψάλτη, σε στίχους Γιάννη Ξανθούλη και μουσική Σταμάτη Σπανουδάκη, από μια πολύ μακρινή «Κυριακή του ’33», πώς θα ακούγεται στα αυτιά μας; Θα δούμε τις ασπρόμαυρες οικογενειακές μαζώξεις να αναβιώνουν; Οι κορνίζες με τους αποθανόντες θα αντικατασταθούν από virtual reality εμπειρίες; 

Θα νιώθεις την ανάγκη να συνομιλήσεις με τη νεκρή μητέρα σου μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά για να σε συμβουλέψει; Ένα ειδικά προσαρμοσμένο chatbot θα είναι ανά πάσα στιγμή εύκαιρο. Σου λείπει ο/η σύντροφός σου που έχασες πρόσφατα; Θα μπορείς να του κάνεις μια ψηφιακή αγκαλιά.

Πέρα από τη μακάβρια διάσταση του θέματος, οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες και οι κίνδυνοι είναι ορατοί, όπως και τα πολλά ηθικά αλλά και νομικά διλήμματα που εγείρονται σχετικά με το πόσο ανθρώπινο ή ασφαλές είναι να επιδιώκουμε να διατηρούμε εικονικά όσους έχουν αποβιώσει. Ήδη τα deepfakes έχουν δείξει πόσο εύκολα μπορούν να παραπληροφορήσουν, να χειραγωγήσουν και να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία εξαπάτησης.

Τι άλλο μας περιμένει; Direct messages και real-time απαντήσεις από το υπερπέραν; Η ανακουφιστική υπενθύμιση πως όλες αυτές οι αναπαραστάσεις, όσο ρεαλιστικές και επιμελημένες και να είναι, δεν είναι παρά τεχνητές δεν αρκεί.

Η ζωή, όπως την ξέραμε, έχει τελειώσει. Η αντίληψή μας για τον χρόνο έχει ήδη υποστεί ισχυρό πλήγμα από τότε που αφήσαμε πίσω μας οριστικά την αναλογική εποχή. Το attention span μας, που είναι στα τάρταρα, μάς εκδικείται για τον κατακερματισμό που υπέστη η καθημερινότητα από τις οθόνες. Τα AI Companions (ψηφιακοί σύντροφοι) υπόσχονται πως θα καταπολεμήσουν τη μοναξιά και την έλλειψη συντροφικότητας. Έπεται η μακροβιότητα; Και μετά ο θάνατος; Το θέμα, ωστόσο, δεν είναι μόνο πόσο θα καταφέρουμε να παρατείνουμε το προσδόκιμο επιβίωσης ή αν θα βρεθούν νέες μέθοδοι για να ζούμε πιο νέοι για περισσότερα χρόνια. Ακόμα πιο επίφοβο μοιάζει το πώς θα μεταβληθούν πανανθρώπινες έννοιες όπως η θνητότητα, ο θάνατος, η ύλη, το γήρας και η ίδια η ύπαρξη. 

Και τι γίνεται με τη μνήμη; Ακόμα κι αν επιτύχουμε κάποια στιγμή μια εικονική αθανασία για όλους, πού θα τελειώνει η αληθινή ανάμνηση και πού θα αρχίζει το ψέμα; Κι αν τα όρια γίνουν εντελώς δυσδιάκριτα; Ακόμα δεν είμαστε καν σε θέση να προσδιορίσουμε τις πιθανές επιπτώσεις της μακροχρόνιας χρήσης VR στην ψυχολογία και την αντίληψη της πραγματικότητας.

Δεν είμαστε παρά μόνο στην αρχή. Μέχρι ποιο σημείο άραγε η τεχνολογία πρόκειται να μετασχηματίσει τη σχέση μας με τον θάνατο; Θα πάψει να μας προκαλεί τρόμο το μηδέν; Θα προσφέρει παρηγοριά η τεχνολογία ή μήπως θα βάλει σε κίνδυνο τη λεπτή εκείνη γραμμή που μας χωρίζει από το επέκεινα και που νοηματοδοτεί τη ζωή;

Θα έγραφε ξανά ο Χάιντεγκερ το «Είναι και Χρόνος» αν ζούσε σήμερα; Θα φοβόταν μήπως η Τεχνητή Νοημοσύνη αμφισβητήσει τις φιλοσοφικές του θεωρήσεις; Και ο Σαρτρ, μήπως θα ένιωθε τα θεμέλια του υπαρξισμού του να τρίζουν; Ίσως ένα ψηφιακό άβατάρ τους να μπορούσε να μας απαντήσει.

Προς το παρόν, παρηγορούμαστε με τη σκέψη πως, όποια κι αν θα είναι η πρόοδος των επόμενων μοντέλων AI και όσα δεδομένα κι αν συλλέξουν από το αποτύπωμα που αφήνουν πίσω τους οι άνθρωποι, το σίγουρο είναι πως δεν θα καταφέρουν ποτέ να φέρουν πίσω όλους εκείνους τους σπάνιους τρόπους, τα βλέμματα, τις χειρονομίες, τις κινήσεις και τις εκφράσεις που δεν επαναλαμβάνονται πότε, όλες εκείνες τις μικρολεπτομέρειες που συνιστούν τη μοναδικότητα ενός ανθρώπου και χάνονται ανεπιστρεπτί.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η τεχνητή νοημοσύνη αυξάνει τις κυβερνοεπιθέσεις και η Ευρώπη είναι από τα πιο ευάλωτα «θύματα» - Ο λόγος

Τech & Science / Η τεχνητή νοημοσύνη αυξάνει τις κυβερνοεπιθέσεις και η Ευρώπη είναι από τα πιο ευάλωτα «θύματα» - Ο λόγος

Η τεχνητή νοημοσύνη καθοδηγεί τις κυβερνοεπιθέσεις και χρησιμοποιείται από χάκερ για να παραβιάσουν την ασφάλεια σε διάφορα επίπεδα και να διαδώσουν τις επιθέσεις μέσω πολλών παρόχων διαδικτύου (IP) ώστε να αποφευχθεί η ανίχνευση
LIFO NEWSROOM
Character.ai: Οι «φίλοι τεχνητής νοημοσύνης» και η ανησυχία για την ασφάλεια των παιδιών

Διεθνή / Character.ai: Τι είναι οι «φίλοι τεχνητής νοημοσύνης» και γιατί προκαλούν ανησυχία για τα παιδιά

Το Character.ai προωθεί συνομιλίες με "AI φίλους", αντιμετωπίζοντας όμως σοβαρές αγωγές για ανηλίκους - Ο CEO μιλά για ασφαλέστερη εμπειρία, αλλά οργανώσεις ζητούν απαγόρευση των εφαρμογών συνομιλίας για παιδιά
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ