Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter
Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959.
0

ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ που έβλεπαν τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» και τα «Πάθη του Χριστού» χωρίς να βαριούνται.

Οι αγαπημένες μου πασχαλινές ταινίες ήταν πάντα χολιγουντιανά βιβλικά έπη του ‘50 ή του ‘60 που έπαιζαν κάτι μεσημέρια Μεγάλης Τρίτης ή χαράματα – τα έβλεπα παιδί πάντα μέσα σε μια παραζάλη βαρεμάρας και πάθαινα μια ανεξήγητη έξαψη. Συνήθως απεικόνιζαν ιστορίες από την Παλαιά Διαθήκη. Κάποιες ήταν εξ ολοκλήρου γυρισμένες σε στούντιο της Τσινετσιτά. Ξαναείδα κάποια αποσπάσματα στο ΥouΤube πρόσφατα και κατάλαβα τι με γοήτευε. 

Μου άρεσαν οι πρωταγωνίστριες – η Δαλιδά, η Μεσσαλίνα, η Εσθήρ· εξωτικές φαμ φατάλ ντυμένες με αραχνοΰφαντους χιτώνες και χρυσά κοσμήματα. Συχνά ερωτεύονται έναν χριστιανό και μετανοούν αλλά πρώτα έχουν προλάβει να κυλιστούν στον υπέροχο βούρκο της αμαρτίας.

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων. Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής.

Σε αυτές τις ταινίες οι βάρβαροι παγανιστές, οι περισσότεροι βαμμένοι με φούμο, περνάνε υπέροχα: τρώνε σταφύλια, ψήνουν σε σούβλες, βάφουν τα νύχια τους και ζουν την καλύτερή τους ζωή, συχνά μέσα σε σκηνικά που σήμερα μοιάζουν ευτελή.

Ψάχνοντας βρήκα και τον λόγο για όλο αυτόν τον διάχυτο αισθησιασμό και την αγάπη για αμαρτία: Στη δεκαετία του '50 και του '60 οι θρησκευτικές ιστορίες ήταν ένας εύκολος τρόπος να δικαιολογηθεί το σεξ και η βία στην οθόνη. 

Με ένα γρήγορο ψάξιμο είδα πως η μόνη από αυτές τις ταινίες που θα παιχτεί φέτος στην ελληνική τηλεόραση –πρόκειται για μια από τις ποιοτικές ταινίες του είδους– είναι «Ο Χιτών» του 1953.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter

Ταινίες όπως οι φαντασμαγορικές «Δέκα εντολές», «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά», «Η Εσθήρ και ο Βασιλιάς» με την Τζόαν Κόλινς παιδούλα, «Ο Δημήτριος και οι Μονομάχοι» και φυσικά το «The last days of Sodom and Gomorrah» (δεν είμαι καν σίγουρη αν αυτή η ταινία έχει παίξει στην ελληνική τηλεόραση, αν και κάποιοι φίλοι τη θυμούνται ως «Σόδομα και Γόμορα») δεν αποτελούν πια μέρος του τηλεοπτικού προγράμματος. 

Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959. Έχω χρόνια να τη δω στην τηλεόραση αλλά νομίζω πως παιζόταν κυρίως μετά τα μεσάνυχτα στην ΕΡΤ.

Η Τζίνα Λολομπρίτζιτα είναι η αμαρτωλή Βασίλισσα του Σαβά. Στο πρόσωπο της ενσαρκώνεται κάθε οριενταλιστικό στερεότυπο: Η βασίλισσα έχει παπαγάλους, ευνούχους και χαρέμι και νικάει στις μάχες χτυπώντας τους εχθρούς της με ένα μαστίγιο στο πρόσωπο. Το highlight της ταινίας είναι ένα πάρτι γονιμότητας αφιερωμένο στη θεότητα του φεγγαριού Ra Gong/Almaqah. 

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων.

Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής. 

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να πάνε και όλα καλά – κάπως θα πρέπει να τιμωρηθεί η αστεφάνωτη παστρικιά παγανίστρια. Στο τέλος της ταινίας υποταγμένη και ντυμένη περιμένει να γίνει μανούλα αλλά γυρνά μόνη της να γεννήσει στο βασίλειο του Σαβά γιατί, όπως εξηγεί στον Σολομώντα, το έχει κάνει τάμα. Αποχωρεί κυρία, με το κεφάλι ψηλά και δάκρυα στα μάτια.

Solomon and Sheba, 1959

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ