Οι λεβάντες της Αθήνας ανθίζουν ακόμα

Οι λεβάντες της Αθήνας ανθίζουν ακόμα Facebook Twitter
«Κι ας μη νικήσουμε ποτέ, θα πολεμάμε πάντα» τραγουδάει το Δαιμόνιο... Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΑΠΦΩΣ
 και τις γυναίκες με τις βιολετί τιάρες μέχρι τους πίνακες με τα υπόγεια βιολετί μηνύματα λεσβιακής επιθυμίας, το εργασιακό πογκρόμ εναντίον των γκέι ανδρών και των λεσβιών, γνωστό ως «lavender scare» στις ΗΠΑ το 1953, αλλά και τη συμβολική επανοικειοποίηση του λιλά χρώματος στην πορεία έναν μήνα μετά την εξέγερση του Stonewall το 1969, μπορούμε να συμπεράνουμε πως οι λεβάντες είναι ένα διαχρονικό σύμβολο queer ενδυνάμωσης.

Ο Μ. Ευαγγελάτος, η Ε. Χατζή και ο Σ. Δάγκας έκαναν δύο χρόνια γυρίσματα και έναν χρόνο μοντάζ, και οι Λεβάντες της Αθήνας τελικά άνθισαν. Έλαβα το αρχείο με την ετικέτα «On Lavender - Εμπιστευτικό» στα dm του Ιnstagram και πάτησα το play. Όσο έστριβα ένα τσιγάρο διάβαζα τα δεκαέξι ονόματα των ατόμων που συμμετέχουν. Με αρκετά από αυτά γνωριζόμαστε από συνελεύσεις, πάρτι και queer trans παρέες. Είναι όλα queer, trans binary/non binary, millennials zoomers καλλιτέχν@ και κατοικούν στην Αθήνα. Το Άλκη στην εισαγωγή προοικονομεί πως ό,τι ακολουθήσει «απέχει 20 χρόνια από τη mainstream αφήγηση της τηλεόρασης». Ανυπομονώ για τη συνέχεια…

Καθώς οι ιστορίες και τα πρόσωπα εναλλάσσονται στην οθόνη, οι αφηγήσεις εστιάζουν στο πώς, πότε και με ποια εργαλεία και εμπόδια ανακάλυψαν/αποκάλυψαν και συγκρότησαν το φύλο και τη σεξουαλικότητά τους έξω από τα ετεροκανονικά δίπολα άντρας - γυναίκα και straight - gay.

Η trans millennials έχουμε επηρεαστεί από τον εξευγενισμό, τα gender studies, τις ΛΟΑΤΚΙ+ καμπάνιες, τα μη πολιτικά pride, το pink washing και το χάσμα γενεών. Και το πόσο μας απασχολεί η ταυτότητά μας σε σχέση με το πόσο μας απασχολεί η επιβίωση είναι άκρως πολιτικό ζήτημα. Ειδικά όταν, εκτός από queer και trans, είμαστε εργατική τάξη.

Οι ταμπέλες, ωστόσο, επανέρχονται στους προβληματισμούς ως εργαλεία, ως επικοινωνία, ως αυτοπροσδιορισμός.

«I am just doing me», λέει παιχνιδιάρικα η Dolly Vara.

Με το βλέμμα στην οθόνη και τη Σουσού στην αγκαλιά μου αναπολώ τις τρανς της προηγούμενης γενιάς να μου λένε «δεν είσαι δικιά μας γιατί δεν είσαι ντάνα». Τότε τρανς γυναίκα και σεξεργασία ήταν μια ταυτότητα κι εγώ ήμουν «ξένη» για την κοινότητα. Αντιλαμβάνομαι πως αυτή η προσέγγιση είναι μια απόφαση των δημιουργών να γυρίσουν σελίδα στην queer trans γενεαλογία και στα αρχεία των ντοκιμαντέρ τέσσερα χρόνια μετά τις εμβληματικές Πικροδάφνες της Π. Ρεβενιώτη. Περιμένω τις αφηγήσεις για τη σκληρή βιοπάλη, τα ακριβά ενοίκια, την queer συγκατοίκηση, την ανεργία, τη σεξεργασία, το κόστος της ζωής και της φυλομετάβασης.

Το reality check έρχεται από την πλευρά του Ίαν που αναφέρεται στις δυσκολίες της φυλομετάβασης αλλά και της Φένιας που δηλώνει πως όσο κι αν είναι συντηρητική η ελληνική κοινωνία, «στο κρεβάτι γίνεται το έλα να δεις». Ο Χρήστος αφηγείται το πώς η κοινωνία τον θεωρεί ασεξουαλικό λόγω της αναπηρίας του. Η Βάσω το ότι έπρεπε πρώτα να διαχειριστεί τη χοντρότητα και έπειτα το φύλο της. Η ταυτότητα φύλου, η σεξουαλικότητα, η επιτέλεση και η δυσφορία φύλου μπαίνουν στο μίξερ με τη ρευστότητα του φύλου και της σεξουαλικότητας, να μην είσαι κανένα φύλο και να είσαι όλα τα φύλα. Το αποτέλεσμα είναι μια μετα-τρανς ταυτότητα που για πρώτη φορά γίνεται τόσο ορατή ως κατάσταση αλλά και ως ανάγκη.

Το animation των Μ. Αλεξιάδη και Δ. Αρμενάκη με βοήθησε να τριπάρω όσο χρειαζόμουν για να επεξεργαστώ όλες τις πληροφορίες καθώς άκουγα σε λούπα την ατάκα: «Θέλω να είμαι ένα κουρδιστό πορτοκάλι». Ένα κοκτέιλ αντίστασης ως αντίδοτο στην καταπίεση της πατριαρχίας, του καπιταλισμού και της ετεροκανονικότητας. «Antibinarism»: το περιγράφει με μια λέξη η Αρτεμισία, η οποία είναι και η casting director του πρότζεκτ. Ομολογώ ότι δεν είχα καταλάβει πως τα non binary άτομα βιώνουν τόσο επιθετικό binarism που χρειάζεται ο όρος antibinary για να συνεννοηθούμε, αλλά ίσως αυτό είναι ένα μέρος του binary προνομίου μου. Κάτι τέτοιες στιγμές μου λείπουν οι συνελεύσεις της ομάδας queer trans, που μαζευόμασταν και τα κουβεντιάζαμε όλα αυτά από κοντά.

Σε ανύποπτο χρόνο η Λουίζα, μία από τις «ψυχοκόρες» της προηγούμενης δεκαετίας και make-up artist του πρότζεκτ, αφηγείται την πρώτη μας γνωριμία ένα βράδυ στα Εξάρχεια. Κι εγώ άρχισα να θυμάμαι όλα αυτά τα βράδια στη Θεμιστοκλέους, στην Ερεσού και στην Τσαμαδού. Οι trans millennials έχουμε επηρεαστεί από τον εξευγενισμό, τα gender studies, τις ΛΟΑΤΚΙ+ καμπάνιες, τα μη πολιτικά pride, το pink washing και το χάσμα γενεών. Και το πόσο μας απασχολεί η ταυτότητά μας σε σχέση με το πόσο μας απασχολεί η επιβίωση είναι άκρως πολιτικό ζήτημα. Ειδικά όταν, εκτός από queer και trans, είμαστε εργατική τάξη.

«Κι ας μη νικήσουμε ποτέ, θα πολεμάμε πάντα» τραγουδάει το Δαιμόνιο κι εγώ θυμάμαι μια φιλενάδα μου boomer που με συμβούλευε: «Μωρή, πρώτα η επιβίωση και μετά η πολιτική».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Ρίζου: «Η δυαδική αντίληψη του φύλου ισχύει μόνο όταν μιλάμε με καθαρά γενετικούς όρους»

Lgbtqi+ / Η πολιτική των «δύο μόνο φύλων» και η αντιπαράθεση με τη Βιολογία

Μια χρήσιμη συζήτηση με την εργαστηριακή γενετίστρια και αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, Ελένη Ρίζου, για την επιστημονική διάσταση του φύλου και τις πολυπλοκότητες του, από τον βιολογικό του καθορισμό έως τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ