Ο Μιθριδάτης ως μέρος του συστήματος

Ο Μιθριδάτης ως μέρος του συστήματος Facebook Twitter
Όσο το Twitter έβραζε και θυμόταν τα προ Χριστού του Μιθριδάτη, εκείνος είχε πάρει να επιβεβαιώνει με φόρα το πώς γίνεται κάποιος πολιτικός.
0

ΓΕΓΟΝΟΣ: Τα τελευταία 30 χρόνια δεν έχουμε ακούσει μισή πολιτική κουβέντα που να μην είναι ξύλινη, προκάτ, περασμένη από χίλιους λογογράφους και δέκα σουρωτήρια, είτε μιλάμε για τη δεξιά είτε για την αριστερά είτε για οποιονδήποτε ισχυρίζεται ότι βαδίζει κεντρώα.

Καμία φαντασία, καμία επαφή με την πραγματικότητα, καμία συναίσθηση. Μόνο φόβος μην πατηθεί κάποιος κάλος που δεν πρέπει, μην παραβιαστεί κάποιος κώδικας των think tanks, κυρίως παπαγαλία και teleprompter.

Λογικά, τον πρώτο που θα μας μιλήσει σαν άνθρωπος, με γνώση, αλλά χωρίς χαρτιά και υποβολείς, θα τον ανακηρύξουμε ήρωα, όχι απλό πρωθυπουργό.

Βέβαια, μέχρι στιγμής τέτοια εξαιρετική περίπτωση δεν έχει εμφανιστεί. Για την ώρα αρκούμαστε σε κάτι σποραδικά τηλεοπτικά λογύδρια, κάτι «αυθόρμητα» ξεσπάσματα, κάτι ξεφωνημένες απόπειρες ελέγχου της εξουσίας συνήθως από τηλεπερσόνες. Αυτός/-ή που θα επενδύσει με συνέπεια σε όλα τα παραπάνω έχει να ελπίζει. Σκληρό, αλλά είναι η ελληνική αλήθεια.

Από τη στιγμή που επιλέγει να μη σβήσει αυτά που έγραφε –όσο ομοφοβικά / σεξιστικά / χυδαία κι αν ήταν–, αυτό κάτι λέει και για τον ίδιο και για το κόμμα που αποφάσισε να τον αξιοποιήσει.

Γεγονός: Ανά τετραετία, όλο και πληθαίνουν οι «διάσημοι» που με κάποιον «κατεβαίνουν». Δημοσιογράφοι, ηθοποιοί, τραγουδιστές, τηλεοπτικά περιστατικά, άτομα απίθανα, άσχετα και κάποτε επικίνδυνα ζητούν «σταυρό» και αναμασούν εκείνο το βαρετό και βλακώδες «πάντα ασχολούμουν με τα κοινά – πάντα με ένοιαζε ο τόπος». Μπορεί. Μπορεί, όμως, και κολοκύθια. Οι περισσότεροι από αυτούς κάποια αργομισθία αναζητούσαν και συνήθως ποτέ και πουθενά δεν πρόσφεραν απολύτως τίποτα. Παρ’ όλα αυτά ψηφίστηκαν.

Είναι πλέον τόσο σαφής η σύνδεση της πολιτικής με το κλισέ που λέγεται «μεγάλο φαγοπότι», που η συντριπτική πλειονότητα αυτών που αποφασίζουν να «κατέβουν στην πολιτική» για το «καλό του τόπου» κανέναν δεν μπορούν να πείσουν για τις καλές προθέσεις τους. Είναι μία παρανοϊκή κατάσταση όπου όλοι γνωριζόμαστε με όλους, όλοι ξέρουμε τι συμβαίνει, αλλά επιμένουμε να ανεχόμαστε αυτή την ιστορία, χωρίς καν να τολμάμε ένα ανακουφιστικό ξεμπρόστιασμα. Είναι λες και οι κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού κανονικοποιούν την εμφανή ανωμαλία: όσο πιο άσχετος, άξεστος, αστοιχείωτος ο υποψήφιος, τόσο πιο δεδομένη η αποδοχή του – σκέτη τρέλα.  

Εντάξει, υπήρξαν και κάποιες λίγες τίμιες εξαιρέσεις που τα βρόντηξαν, όταν ο βούρκος που χώθηκαν αποδείχθηκε μεγαλύτερος των υπολογισμών τους. Σε γενικές γραμμές, πάντως, σπάνια ακούς να προτάθηκε σε κάποιον να θέσει υποψηφιότητα, δεξιά ή αριστερά, και να αρνήθηκε.

Από όλους τους παραπάνω, παραδοσιακά οι πιο αστείοι είναι οι αυτοπροσδιοριζόμενοι ως «επαναστάτες», «εξωσυστημικοί» και «ατίθασοι». Συνήθως είναι αυτοί που παρουσιάζουν την πιο βελούδινη προσαρμογή τόσο στα προνόμια όσο και στους ελιγμούς που απαιτεί το... σύστημα.

Γεγονός: Όλα τα παραπάνω κανονικοποιούνται με χάρη μέσω των media. Μας έχει γίνει συνήθεια να μην μπορούμε να παρακολουθήσουμε μία πολιτική συζήτηση στην τηλεόραση, για παράδειγμα. Ξέρουμε ότι θα τρελαθούμε στις διακοπές, στους λαρυγγισμούς, στις φωνές πάνω σε άλλες φωνές, στα «αφήστε με να ολοκληρώσω».

Την τελευταία δεκαετία έχουμε εκπαιδευτεί και στον παρακμιακό πολιτικό λόγο. Όλο και κάποιο υβρεολόγιο θα ξεφύγει στον αέρα, όλο και κάποια καφενειακού τύπου επίθεση θα μας πετύχει από κάποιον ανοιχτό δέκτη. Δεν αντιδρούμε, δεν τιμωρούμε, συνεχίζουμε. Προφανώς και έχουμε συνηθίσει στο δηλητήριο. Πίνουμε από εκεί που φτύσαμε, συνεχόμενα, συστηματικά, προσηλωμένα.

Σχεδόν ταυτόχρονα με τα πολιτικά πάνελ, εργάζονται πλέον και οι κομματικοί στρατοί των social media. Το δηλητήριο διοχετεύεται και εκεί και σιγά σιγά έχει ποτίσει όλη η οικουμένη.

Γεγονός: Όταν έχουν δοκιμαστεί όλα (και όλοι), σε κάποιον φαίνεται καλή ιδέα λίγο παράδοξο ακόμα. Προκύπτει ότι υπάρχει χώρος για τον Μιθριδάτη των Ημισκουμπρίων και του «Για να μην τα χρωστάω», γίνεται η πρόταση και εκείνος δέχεται. Γιατί είναι άλλο να κατακεραυνώνεις τους κυβερνώντες και άλλο να αποφασίζεις να γίνεις κομμάτι της αφήγησης που χλεύαζες. Είναι άλλο να στηλιτεύεις την πόλωση κι άλλο να τη σιγοντάρεις. Και σίγουρα είναι άλλο να μιλάς για όλους τους άλλους που είναι πουλημένοι και άλλο να συνειδητοποιείς ότι όλα τελικά είναι μία υπηρεσία που έχει μια τιμή.

Όπως και να ΄χει, εδώ που φτάσαμε, δεν έχει σημασία τι έγραφε ο καλλιτέχνης στο Twitter πριν από πέντε ή τρία χρόνια, πριν από δύο μήνες ή μία εβδομάδα. Από τη στιγμή που επιλέγει να μη σβήσει αυτά που έγραφε –όσο ομοφοβικά / σεξιστικά / χυδαία κι αν ήταν–, αυτό κάτι λέει και για τον ίδιο και για το κόμμα που αποφάσισε να τον αξιοποιήσει.

Όπως μάλιστα εξήγησε χθες ο ίδιος μιλώντας στο Star, όλα αυτά τα σχόλια δεν είχαν καμία σχέση με σεξισμό ή άλλου είδους διακρίσεις, αλλά με ειρωνεία, ενώ είχε προηγηθεί διευκρίνισή του ότι έτσι μιλάει με τους δικούς του ανθρώπους.

Παρατηρώντας τον να εκφράζεται –έναν καλλιτέχνη που, όπως λέει, μισεί τα στερεότυπα–, μοιραία τα πρώτα κλισέ του πολιτικού λόγου είχαν πάρει να σκεπάζουν τον «επαναστάτη». Όσο το Twitter έβραζε και θυμόταν τα προ Χριστού του Μιθριδάτη, εκείνος είχε πάρει να επιβεβαιώνει με φόρα το πώς γίνεται κάποιος πολιτικός: απ’ όπου κι αν ξεκίνησε, ό,τι κι αν πίστευε, όποιον κι αν εξύβριζε πριν, τώρα τα έλεγε όπως έχουμε συνηθίσει τα τελευταία 30 χρόνια.

«Πρέπει όλοι να ασχολούμαστε ενεργά με την πολιτική», «κάθε άνθρωπος πρέπει να ψηφίσει και να φροντίσει για το μέλλον του», «έχουμε κάνει καλές κουβέντες, μια όμορφη επικοινωνία, έχουμε δει τα κοινά μας, πού συγκλίνουν οι δρόμοι μας», ακούστηκε να εξηγεί προσεκτικά-προσεκτικά ο καλλιτέχνης για την κάθοδό του στην πολιτική και την επικοινωνία του με τον Αλέξη Τσίπρα.

Υπάρχει κάτι εξωφρενικό εδώ; Κάτι που δεν «κολλάει» με την αλληλουχία των παραπάνω facts της πολιτικής ζωής του τόπου; Όχι. Όλα πηγαίνουν βάσει του γνωστού συστήματος και ο Μιθριδάτης είναι μέρος του.

Προφανώς και θα πάει πολύ καλά αυτό.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ