Ο καλλιτέχνης ως αριστερός;

Ο καλλιτέχνης ως αριστερός; Facebook Twitter
Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΕΠΕΣΑ τυχαία σε ένα γαλλικό thread όπου κάποιος άνοιγε το θέμα με τη μορφή μιας ερώτησης: γιατί οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι αριστεροί; Στη ροή της συζήτησης παρατέθηκαν, δίχως βρισιές, αλλά με κάποια δόση ειρωνείας, τα πιο γνωστά επιχειρήματα για το θέμα. Από τη θεωρία που θέλει τους καλλιτέχνες να ελκύονται (ή να κολακεύονται) από την υπόσχεση γενναιόδωρων επιχορηγήσεων και κρατικής στήριξης μέχρι την εκτίμηση για την ευαισθησία του καλλιτέχνη απέναντι στις αδικίες και στις ανισότητες.

Αναπόφευκτα, κάποιοι βλέπουν στην αριστερή κλίση πολλών καλλιτεχνών τη μεταμφίεση ιδιοτελών συμφερόντων, άλλοι επιμένουν σε μια διάσταση ναρκισσιστικής ματαιοδοξίας και πολλοί, φυσικά, βλέπουν την απόδειξη ενός αυθεντικού ενδιαφέροντος για κάποιες απελευθερωτικές αξίες.

Το νήμα της συζήτησης δεν είναι καθόλου καινούργιο. Με τον έναν ή άλλον τρόπο ξετυλίγεται κάπου διακόσια χρόνια, από την εποχή του ευρωπαϊκού ρομαντισμού και των επαναστάσεων, και μέσα από χίλιες περιπέτειες έφτασε μέχρι τα δικά μας χρόνια του τεχνολογικού υπερεθνικού καπιταλισμού.

Υπήρξε, για παράδειγμα, ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στον εικοστό αιώνα όπου σεβαστό μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου στράφηκε όχι απλώς και αορίστως στην κομμουνιστική ιδέα αλλά και στα ίδια τα κομμουνιστικά κόμματα. Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία (όχι όμως η δυτική Γερμανία ή η Μεγάλη Βρετανία) ο αριστερός καλλιτέχνης ήταν κατά κύριο λόγο είτε φίλος είτε οπαδός ενός κομμουνιστικού κόμματος.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις  υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Όταν όμως στα δικά μας χρόνια μιλάμε για την καλλιτεχνική αριστερά, είναι λάθος να στεκόμαστε σε κομματικές σχέσεις. Για ποια «αριστεροσύνη» μιλάμε; Είναι εμφανής η διαφορά των σύγχρονων τάσεων από τις πολιτικές στρατεύσεις των δημιουργών κατά τον εικοστό αιώνα: εκείνες έπαιρναν συχνά τον χαρακτήρα προσαρμογής του καλλιτέχνη σε πολιτικούς οργανισμούς οι οποίοι είχαν, κατά κανόνα, πιο συντηρητικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό και η «στράτευση» που παραπέμπει σε μια έννοια πειθαρχημένης ένταξης χαρακτήριζε μια στάση που είναι σπάνια σήμερα.

Κάποτε, ο αιρετικός ή ελευθεριάζων ποιητής, ζωγράφος ή χορευτής έπρεπε να κρύβει ορισμένες τέτοιες πλευρές του για να προσαρμοστεί στην ηθική των κομμουνιστικών κομμάτων που ήταν, κατά βάση, μια ηθική σταλινική ή, όπως στην περίπτωση των ξέχωρων Ιταλών κομμουνιστών, ένας ανθρωπιστικός ιδεαλισμός. Οι σουρεαλιστικέςμοντερνίστικες και πιο σκοτεινές πλευρές «ντύνονταν» το καρό πουκάμισο της εργατικής-λαϊκής ιδεολογίας.

Παρά τον ριζοσπαστισμό της, η παλαιά αριστερά είχε επίσης περί πολλού τον ορθολογισμό και την πίστη στην επιστήμη, οπότε και οι καλλιτέχνες της όφειλαν να εμφανίζονται ως λυρικές ή επικές προσθήκες σε έναν ορθολογισμό που δεν είχε τίποτα το προκλητικό (απεναντίας, έφερνε παλαιές, κλασικές αστικές αξίες στην επικαιρότητα)

Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Στην ουσία ένα μείγμα πολιτισμικού υπερφιλελευθερισμού και αντιεξουσιαστικού διδακτισμού. Είναι μια αριστερά όπου επιστρέφει, εν μέρει, στο πιο παλιό μοτίβο: ο ρομαντικός, ανυπότακτος καλλιτέχνης που απεχθάνεται τον έμπορο, τον τεχνοκράτη και ιδίως τον φιλήσυχο, συντηρητικό αστό.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Το ερώτημα, λοιπόν, για το αν ο καλλιτέχνης είναι αριστερός μπορεί να έχει πολλές απαντήσεις. Τι γίνεται, ας πούμε, με τους πιο σιωπηλούς ή με όσα λένε στις ιδιωτικές τους κουβέντες πολλοί καλλιτέχνες που μπορεί να μην είναι καθόλου αριστεροί;

Νομίζω ότι δεν έχει μπει στη συζήτηση το γεγονός πως διαχρονικά είχαμε μεγάλο αριθμό ηθοποιών, ανθρώπων της μουσικής ή του θεάτρου, εικαστικών ή συγγραφέων που υπήρξαν πολιτικά συντηρητικοί ή αποξενωμένοι από ιδεολογικές και πολιτικές ευαισθησίες. Φαντάζομαι πως πολλοί τέτοιοι συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα, πως και αυτοί φοίτησαν σε διάφορες σχολές θεάτρου ή καλλιτεχνικά εργαστήρια, αλλά, για κάποιους λόγους, δεν θα τους δούμε να μιλούν δημόσια.

Αυτή η τελευταία διάσταση είναι ίσως η πιο σημαντική: η ιδέα πως ο καλλιτέχνης είναι περίπου συνώνυμο του αριστερού οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στο απλό γεγονός ότι κάποιοι γνωστοί ή λιγότερο γνωστοί, συνδικαλιστές ή όχι, στα social media όπως και σε πιο παραδοσιακά πεδία έκφρασης, υποστηρίζουν ανοιχτά αυτή την υπόθεση. Όπως και αλλού, είναι περισσότερο ορατές στην κοινωνία εκείνες οι απόψεις που δηλώνονται από τους φορείς τους με παρρησία και δεν κρύβονται πίσω από απουσίες, σιωπές ή «κατ’ ιδίαν» εξομολογήσεις.

Αν παλαιότερα η κομμουνιστική και αργότερα η πιο ασαφής φιλελεύθερη-αναρχίζουσα αριστερά έγιναν περισσότερο ορατές στους καλλιτεχνικούς χώρους, ήταν και ευθύνη όσων διαφωνούσαν ή ισχυρίζονταν πως είχαν διαφορετικές ιδέες. Πού είναι αυτές οι ιδέες; Τις περισσότερες φορές στάθηκαν αδύναμοι θεατές ή μοναχικά αγανακτισμένοι και δίχως τη διάθεση να δείξουν το πρόσωπό τους. Κανένας όμως δεν βρήκε τη θέση του στον δημόσιο χώρο των ιδεών μουρμουρίζοντας, απέχοντας ή περιμένοντας απλώς να περάσει η μπόρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ 20/06 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Βιβλία και Συγγραφείς / Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον πολιτικό επιστήμονα και συγγραφέα Γιάννη Μπαλαμπανίδη για το βιβλίο του «Οι ιδέες της προόδου και της συντήρησης - Δοκίμιο για την πολιτική σε ρευστούς καιρούς».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Εικαστικά / 70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης καταλαμβάνει το Eργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα με μια μεγάλη έκθεση με τον υποβλητικό τίτλο «Η Μνήμη της Επανάστασης»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Θέατρο / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ