Το παλιό μου παλτό

Το παλιό μου παλτό Facebook Twitter
Η Νατάσσα Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.
0

ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΑΠΟ ένα παλτό. «Παλεύουμε τον “κακό καπιταλισμό” στο κομμουνιστικό Λονδίνο. Σινιέ και στην πένα, βεβαίως, βεβαίως...». «Wannabe on top, Κομαντάντε Τσε Γκεβάρα;», έγραψε κάποιος στο Twitter, μετά από μια σειρά επαγγελματικών φωτογραφιών της Νατάσσας Μποφίλιου με ρούχα της ελληνικής μάρκας Nidodileda στο Λονδίνο.

Η Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.

Λίγες μέρες πριν, ο πρωθυπουργός δήλωνε «Το “Καλάθι του Νοικοκυριού” δεν αφορά τους αριστερούς του χαβιαριού και τους σοσιαλιστές της σαμπάνιας. Με το “Καλάθι του Νοικοκυριού” είμαστε εμείς. Όσοι το σνομπάρουν και το λοιδορούν ας πάρουν το ακριβό τους κουβαδάκι και ας πάνε να παίξουν αλλού», ξεσηκώνοντας το gauche caviar των Γάλλων, το champagne socialism των Άγγλων και επιβεβαιώνοντας πως μπήκαμε πράγματι σε προεκλογική περίοδο.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Η εποχή μας είναι έτσι κι αλλιώς κατακερματισμένη ιδεολογικά, αλλά δεν είναι και η Ελλάδα εύκολη χώρα για να μιλάς για την αριστερά και τη δεξιά – η ελληνική σημειολογία της Μεταπολίτευσης (από το ΠΑΣΟΚ ως το μετεμφυλιακό μίσος και την κρίση) είναι γεμάτη αντιφάσεις, πολλές φορές αστείες, άλλες φορές σχεδόν εξοργιστικές.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Ζούμε στη χώρα που πλούσιοι ηλικιωμένοι με πούρα στο στόμα μερακλώνουν με τα σπίτια που είναι χαμηλά και τους έρημους στρατώνες, πάνω από τα ασημένια σερβίτσια και τις γαρδένιες. Διαβάζουμε κείμενα-καταπέλτες για το gentrification της Αθήνας από ανθρώπους που βιοπορίζονται από το airbnb.

Στη δε κρίση είδαμε ανθρώπους που έγραφαν για ποσέτ και αφρώδη οίνο να μετατρέπονται σε Τσε Γκεβάρα κουνώντας μας το δάχτυλο και παπαγαλίζοντας τσιτάτα για το επονείδιστο χρέος. Το να προσπαθήσεις να ορίσεις ποιος είναι αριστερός και ποιος όχι βάσει σημειολογίας ή αισθητικού πλαισίου είναι κάτι σαν ναρκοπέδιο.

Πέρα από τη σημειολογία, υπάρχει και η ουσία: το να κατηγορείς για υποκρισία κάποιον που πολιτεύεται με αριστερό κόμμα, μιλά για την καταπίεση των λαών και παράλληλα νοικιάζει δεκάδες διαμερίσματα σε ΜΚΟ του προσφυγικού είναι λογικό. Το να κατηγορείς όμως ως υποκρίτρια μια αριστερή τραγουδίστρια επειδή φορά παλτό που κοστίζει 370 ευρώ και έχει πάει ταξίδι στο Λονδίνο, νομίζω είναι κάπως εκτός τόπου και χρόνου.

Ας μιλήσουμε και για το παλτό-λάβαρο του καπιταλισμού: αυτή η κριτική δείχνει και μια άγνοια για το πώς λειτουργεί το εμπόριο διεθνώς. Tη στιγμή που ένα παλτό ZARA κάνει 120 ευρώ και είναι φτιαγμένο στην Κίνα σε μαζική παραγωγή, δεν θα κοστίζει 370 ευρώ ένα χειροποίητο παλτό που φτιάχνεται στην Ελλάδα από ένα αξιόλογο brand;

Ζούμε στην εποχή του fast fashion που κρατάει χιλιάδες κόσμου σε συνθήκες σκλαβιάς σε εργοστάσια στην άλλη άκρη του πλανήτη, με ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές συνέπειες. Το να διαλέγεις ένα ελληνικό χειροποίητο ρούχο είναι απόλυτα συνεπές με το πρόσταγμα της βιωσιμότητας και της κυκλικής οικονομίας, και είναι παράδειγμα προς μίμηση. Δεν σε κάνει κακό καπιταλιστή, αλλά μάλλον το αντίθετο.

Όσο για το ταξίδι στο Λονδίνο, αλήθεια, πού θα έπρεπε να πάει για να είναι οκ; Ή αν είσαι αριστερός δεν ταξιδεύεις, δεν ασχολείσαι με τη μόδα και κάθεσαι σπίτι σου και διαβάζεις τα «Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας»; Κατηγορούμε το ΚΚΕ για δογματισμό, αλλά όλη αυτή η αντίληψη πως αν ανήκεις στην αριστερά πρέπει να κυκλοφορείς με τριμμένο μοντγκόμερι, μούσια και να παίζεις κανονάκι είναι εξίσου παλιακή και παρωχημένη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Οπτική Γωνία / Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Ο πρωθυπουργός, με τα μέτρα που εξήγγειλε, έδωσε το καθαρό στίγμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής του, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό για μια πιο αριστερή αντιπολίτευση, της οποίας οι προτάσεις αναμένονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ