Το παλιό μου παλτό

Το παλιό μου παλτό Facebook Twitter
Η Νατάσσα Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.
0

ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΑΠΟ ένα παλτό. «Παλεύουμε τον “κακό καπιταλισμό” στο κομμουνιστικό Λονδίνο. Σινιέ και στην πένα, βεβαίως, βεβαίως...». «Wannabe on top, Κομαντάντε Τσε Γκεβάρα;», έγραψε κάποιος στο Twitter, μετά από μια σειρά επαγγελματικών φωτογραφιών της Νατάσσας Μποφίλιου με ρούχα της ελληνικής μάρκας Nidodileda στο Λονδίνο.

Η Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.

Λίγες μέρες πριν, ο πρωθυπουργός δήλωνε «Το “Καλάθι του Νοικοκυριού” δεν αφορά τους αριστερούς του χαβιαριού και τους σοσιαλιστές της σαμπάνιας. Με το “Καλάθι του Νοικοκυριού” είμαστε εμείς. Όσοι το σνομπάρουν και το λοιδορούν ας πάρουν το ακριβό τους κουβαδάκι και ας πάνε να παίξουν αλλού», ξεσηκώνοντας το gauche caviar των Γάλλων, το champagne socialism των Άγγλων και επιβεβαιώνοντας πως μπήκαμε πράγματι σε προεκλογική περίοδο.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Η εποχή μας είναι έτσι κι αλλιώς κατακερματισμένη ιδεολογικά, αλλά δεν είναι και η Ελλάδα εύκολη χώρα για να μιλάς για την αριστερά και τη δεξιά – η ελληνική σημειολογία της Μεταπολίτευσης (από το ΠΑΣΟΚ ως το μετεμφυλιακό μίσος και την κρίση) είναι γεμάτη αντιφάσεις, πολλές φορές αστείες, άλλες φορές σχεδόν εξοργιστικές.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Ζούμε στη χώρα που πλούσιοι ηλικιωμένοι με πούρα στο στόμα μερακλώνουν με τα σπίτια που είναι χαμηλά και τους έρημους στρατώνες, πάνω από τα ασημένια σερβίτσια και τις γαρδένιες. Διαβάζουμε κείμενα-καταπέλτες για το gentrification της Αθήνας από ανθρώπους που βιοπορίζονται από το airbnb.

Στη δε κρίση είδαμε ανθρώπους που έγραφαν για ποσέτ και αφρώδη οίνο να μετατρέπονται σε Τσε Γκεβάρα κουνώντας μας το δάχτυλο και παπαγαλίζοντας τσιτάτα για το επονείδιστο χρέος. Το να προσπαθήσεις να ορίσεις ποιος είναι αριστερός και ποιος όχι βάσει σημειολογίας ή αισθητικού πλαισίου είναι κάτι σαν ναρκοπέδιο.

Πέρα από τη σημειολογία, υπάρχει και η ουσία: το να κατηγορείς για υποκρισία κάποιον που πολιτεύεται με αριστερό κόμμα, μιλά για την καταπίεση των λαών και παράλληλα νοικιάζει δεκάδες διαμερίσματα σε ΜΚΟ του προσφυγικού είναι λογικό. Το να κατηγορείς όμως ως υποκρίτρια μια αριστερή τραγουδίστρια επειδή φορά παλτό που κοστίζει 370 ευρώ και έχει πάει ταξίδι στο Λονδίνο, νομίζω είναι κάπως εκτός τόπου και χρόνου.

Ας μιλήσουμε και για το παλτό-λάβαρο του καπιταλισμού: αυτή η κριτική δείχνει και μια άγνοια για το πώς λειτουργεί το εμπόριο διεθνώς. Tη στιγμή που ένα παλτό ZARA κάνει 120 ευρώ και είναι φτιαγμένο στην Κίνα σε μαζική παραγωγή, δεν θα κοστίζει 370 ευρώ ένα χειροποίητο παλτό που φτιάχνεται στην Ελλάδα από ένα αξιόλογο brand;

Ζούμε στην εποχή του fast fashion που κρατάει χιλιάδες κόσμου σε συνθήκες σκλαβιάς σε εργοστάσια στην άλλη άκρη του πλανήτη, με ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές συνέπειες. Το να διαλέγεις ένα ελληνικό χειροποίητο ρούχο είναι απόλυτα συνεπές με το πρόσταγμα της βιωσιμότητας και της κυκλικής οικονομίας, και είναι παράδειγμα προς μίμηση. Δεν σε κάνει κακό καπιταλιστή, αλλά μάλλον το αντίθετο.

Όσο για το ταξίδι στο Λονδίνο, αλήθεια, πού θα έπρεπε να πάει για να είναι οκ; Ή αν είσαι αριστερός δεν ταξιδεύεις, δεν ασχολείσαι με τη μόδα και κάθεσαι σπίτι σου και διαβάζεις τα «Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας»; Κατηγορούμε το ΚΚΕ για δογματισμό, αλλά όλη αυτή η αντίληψη πως αν ανήκεις στην αριστερά πρέπει να κυκλοφορείς με τριμμένο μοντγκόμερι, μούσια και να παίζεις κανονάκι είναι εξίσου παλιακή και παρωχημένη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μένουμε Ευρώπη; Ο Ν. Αλιβιζάτος λέει «ναι», ο Β. Βενιζέλος «θεωρεί το ερώτημα λάθος»

Βασιλική Σιούτη / Μένουμε Ευρώπη; Ο Ν. Αλιβιζάτος λέει «ναι», ο Β. Βενιζέλος «θεωρεί το ερώτημα λάθος»

Στην εκδήλωση που τράβηξε την προσοχή πριν από την πραγματοποίηση της, η έκπληξη ήταν η συμμετοχή του Βαγγέλη Βενιζέλου, αλλά την παράσταση έκλεψε ο Νίκος Αλιβιζάτος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Dragon’s Den: Ήταν 5 πλούσιοι και τους έδειξαν λίγο ελληνικό επιχειρείν

Τηλεόραση / Dragon’s Den: Ήταν 5 πλούσιοι και τους έδειξαν λίγο ελληνικό επιχειρείν

Τη νύχτα που μια σχετικά καλοπροαίρετη εκδοχή του καπιταλισμού συναντήθηκε για λίγο με ό,τι συναλλασσόμαστε κάθε μέρα: κάποιους εργατικούς και ταλαντούχους, κάποιους αμετανόητους αεριτζήδες και κάποιους που γιατί δεν τους κάνουμε διευθυντές εδώ και τώρα. Όλα αυτά στο νέο reality επιχειρηματικότητας του ΑΝΤ1.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Explainer: Γιατί δεν έχει βγει ένταλμα εναντίον του φερόμενου ως ψευτογιατρού;

Explainer / Explainer: Γιατί δεν έχει βγει ένταλμα εναντίον του φερόμενου ως ψευτογιατρού;

... ενώ δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία και φωτογραφίες του; Οι δηλώσεις του Αλέξη Κούγια για την ανύπαρκτη ποινική δίωξη και το μυστήριο με τη δικογραφία και τα απανωτά ντοκουμέντα θυμάτων των «θεραπειών» του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Στα άκρα η πολιτική σύγκρουση για τις παρακολουθήσεις

Ρεπορτάζ: Β. Σιούτη / Στα άκρα η πολιτική σύγκρουση για τις παρακολουθήσεις

Για την ολοκλήρωση μιας μεθόδευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες και περιλαμβάνει υλικό από παρακρατικά κέντρα μιλά η κυβέρνηση, ενώ ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απαιτεί την παραίτηση του «πρωθυπουργού των υποκλοπών».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Εxplainer: Γιατί το κακόγουστο show του οίκου Schiaparelli υποτιμά πραγματικά τη νοημοσύνη μας;

Explainer / Εxplainer: Γιατί το κακόγουστο show του οίκου Schiaparelli υποτιμά πραγματικά τη νοημοσύνη μας;

Μήπως η υψηλή μόδα απευθύνεται πλέον αποκλειστικά στα ποταπότερα ένστικτά μας; Το φθηνό μάρκετινγκ των πολυτελών οίκων και το «αφήγημα» των ειδικών για «πράγματα – που – δεν – καταλαβαίνουμε – εμείς – οι – κοινοί – θνητοί» και κάποιος πρέπει να μας τα εξηγήσει...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Για πόσο θα κρέμεται το μπαλκόνι στη Συγγρού πάνω απ’ τα κεφάλια μας;

Explainer / Για πόσο θα κρέμεται το μπαλκόνι στη Συγγρού πάνω απ’ τα κεφάλια μας;

Ποιος είναι κατά νόμο υπεύθυνος για το ξηλωμένο μπαλκόνι; Τι συμβαίνει με τα παλιά κτίρια της Αθήνας; Γιατί ξεχνάμε ότι έχουμε ήδη θρηνήσει έναν νεκρό στο αθηναϊκό κέντρο και πόσες μελέτες έχουν γίνει μέσα σε μία δεκαετία για επικίνδυνα κτίρια στην Αθήνα και τον Πειραιά; Μια ιστορία αστικής τρέλας και σουρεαλισμού, τη στιγμή που για 5η μέρα ένα ετοιμόρροπο μπαλκόνι κρέμεται πάνω από κεφάλια περαστικών.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Γιατί μπήκε στον πάγο η δίκη της Folli Follie - ποιοι ευθύνονται

Ρεπορτάζ / Γιατί μπήκε στον πάγο η δίκη της Folli Follie και ποιοι ευθύνονται;

Ο δρόμος που οδηγεί στην ετυμηγορία του δικαστηρίου για την πολύκροτη υπόθεση της Folli Follie προς το παρόν δεν έχει τέλος και κανένας δεν ξέρει πόσο μακρύς θα είναι. Τι πραγματικά συνέβη και τινάχτηκε η δίκη στον αέρα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ