Ο χαμηλών λιπαρών μισογυνισμός του κυρίου Σταρόβα

Σταρόβας Facebook Twitter
Χωρίς να το θέλει, ελπίζουμε, ο καλλιτέχνης, αθωώνει συλλήβδην «τέρατα» και εμμέσως κλείνει το μάτι σε όποια γυναίκα είχε σκοπό να καταγγείλει αυτό που της συνέβη. Εικονογράφηση: design9/LiFO
0



ΜE TIΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ συμβαίνει κάτι μαγικό. Κατ’ αρχάς ξεκινάμε από το ποιος τις κάνει; Είναι συμπαθής στο ευρύ κοινό; Έχει δώσει δικαιώματα; Αν «ναι» και «όχι» ταυτόχρονα, δηλαδή, α) είναι συμπαθής και β) δεν έχει απασχολήσει ποτέ την κοινή γνώμη για κάτι αρνητικό, θα την πάρει μαζί του, αν κάνει μια δήλωση για ένα εξαιρετικά σοβαρό θέμα.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τον Δημήτρη Σταρόβα και την υπόθεση του ελληνικού #MeToo, που καιρό τώρα επισημαίνουμε ότι μετά το πρώτο κύμα κάπου σκάλωσε. Ο καλλιτέχνης, πριν από λίγες ημέρες, παραχώρησε μία συνέντευξη στην εφημερίδα “On Time”, στην οποία, μεταξύ πολλών άλλων, προχώρησε και σε μία δήλωση, με την οποία συμφώνησαν σιωπηλά πολλοί. Επειδή συμφώνησαν, δεν σημαίνει ότι δεν είναι βαθιά προβληματική.

Ας τη δούμε λίγο, απομονωμένη –για λόγους αντικειμενικότητας– από οτιδήποτε άλλο αφορά τον καλλιτέχνη (τις φιλίες του στον χώρο του θεάματος, τις διαπροσωπικές σχέσεις, τις εν γένει πεποιθήσεις του).

«Αν ήταν ανοιχτά τα θέατρα, τίποτε απ’ όλα αυτά δεν θα είχε γίνει. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δηλαδή, εντάξει να υπήρχαν περιστατικά, κάποιες περιπτώσεις που όντως πρέπει ναι, να βγουν, αλλά υπήρχαν και πράγματα που ήταν γνωστά στο χώρο και τώρα ξαφνικά μας έπιασε κάτι. Υπάρχει μια τεράστια υπερβολή και μια τεράστια υποκρισία. Εννοείται ότι δεν αποσιωπούμε κάτι, αλλά δεν μπορούμε να τους βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι. Τους… βαφτίσαμε τώρα όλους βιαστές. Δεν πάει έτσι. Κι από την άλλη δεν είναι δουλειά του καθενός ή της κάθε εκπομπής να λύσει αυτό το θέμα. Αρμόδια είναι μόνο η δικαιοσύνη».

Η οπτική του κ. Σταρόβα είναι η οπτική όσων μετά από απανωτές καταγγελίες κουράστηκαν, δεν βρίσκουν ανάχωμα και ίσως δεν έχουν αντοχές στο κακό, όταν τους κοιτάει κατάματα. Δεκτό. Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες άμυνες, δεν αντέχουμε όλοι την ίδια ποσότητα σαπίλας, χωρίς να λυγίσουμε. Αν δεν αντέχουμε, όμως, διαφοροποιούμαστε, τερματίζουμε τη συζήτηση, απέχουμε. Κοινώς, αν δεν έχουμε λύση, δεν γινόμαστε μέρος του προβλήματος, τουλάχιστον.

Να, μια τοποθέτηση με την οποία θα ταχθούν όσοι καλοπροαίρετα (ας το θεωρήσουμε δεδομένο κι αυτό, κι ας είναι το πιο προβληματικό της κουβέντας) αναρωτιούνται «γιατί τώρα;»). Τι ακριβώς λέει ο κ. Σταρόβας εδώ;

«Αν ήταν ανοιχτά τα θέατρα, τίποτε απ’ όλα αυτά δεν θα είχε γίνει»: Με λίγα λόγια, το κύμα καταγγελιών ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας, με όλα τα θέατρα κλειστά. Οι καταγγέλλουσες δεν είχαν τίποτα να χάσουν δηλαδή, κατ’ αυτό το σκεπτικό, ούτε καν τη δουλειά και τα χρήματά τους, οπότε, ναι, αφού δεν υπήρχε τίποτα να χαθεί, έγιναν και 10-20-30-100 καταγγελίες, εναντίον 3-5-10 ατόμων και αυτό ήταν όλο. Το να το λέμε αυτό, τη στιγμή που ήδη κόσμος έχει οδηγηθεί στη φυλακή, είναι τουλάχιστον αστείο.

«Με ό,τι αυτό συνεπάγεται»: Δηλαδή;! Με τη συνέχιση και την αποσιώπηση όλου αυτού του αίσχους, που χρόνια ευλογούνταν και κουκουλωνόταν απ’ όσους είχαν συμφέρον και τρόμο να κουκουλωθεί;

«Δηλαδή, εντάξει να υπήρχαν περιστατικά, κάποιες περιπτώσεις που όντως πρέπει ναι, να βγουν, αλλά υπήρχαν και πράγματα που ήταν γνωστά στο χώρο και τώρα ξαφνικά μάς έπιασε κάτι»: Κατά τον καλλιτέχνη, κάποια περιστατικά όντως δεν επιδέχονται αμφιβολίας. Ήταν γνωστά, αλλά όλοι σώπαιναν, οπότε (καλώς;) βγήκαν. Ωστόσο δεν μας έπιασε ξαφνικά κάτι. Δεν έπιασε καν ξαφνικά κάτι τις γυναίκες του συγκεκριμένου χώρου. Από αλλού ξεκίνησε το κύμα και κανείς δεν φανταζόταν που θα φτάσει. Η Σοφία Μπεκατώρου έκανε την αρχή και επειδή έτσι συμβαίνει με τις «ενέσεις θάρρους», έδωσε φωνή και σε άλλες γυναίκες. Οπότε αν υπαινίσσεται δόλο η δήλωση, αυτός απλώς δεν υπάρχει...

«Υπάρχει μια τεράστια υπερβολή και μια τεράστια υποκρισία. Εννοείται ότι δεν αποσιωπούμε κάτι, αλλά δεν μπορούμε να τους βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι»: Από εδώ κορυφώνεται σταδιακά το προβληματικό της δήλωσης. Κατ’ αρχάς, χωρίς υποκείμενο –ποιος είναι υπερβολικός και ποιος υποκριτής;– η διατύπωση «σηκώνει» πολλές αναγνώσεις. Επίσης, είναι ένα κλισέ που επαναλαμβάνει πολύς κόσμος, ακόμη και γυναίκες, μία χαμηλών λιπαρών μισογυνική φρυγανίτσα, που μπορούν να τραγανίσουν όλοι, όταν θέλουν να βάλουν τέλος σε μία σοβαρή συζήτηση. Η γενίκευση αφήνει στον αέρα πολλά που ο καθένας μπορεί να μεταφράσει όπως θέλει και στο τέλος να συμφωνήσει. Βολικό.

«Εννοείται πως δεν αποσιωπούμε κάτι...»: Μα, πώς; Πριν από μία αράδα γινόταν σαφές ότι, αν ήταν κλειστά τα θέατρα, δεν θα είχε γίνει τίποτα απ’ όλα αυτά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δηλαδή, και την αποσιώπηση... Μπέρδεμα!

«...αλλά δεν μπορούμε να τους βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι»: Σωστά. Δεν είναι το ίδιο το να χαϊδέψεις κάποια παρά τη θέλησή της, με το να την ξαπλώσεις με τη βία κάτω, απλώς για να της τριφτείς. Άλλο αδίκημα το ένα, άλλο αδίκημα το άλλο. Ωστόσο, όλες οι μορφές σεξουαλικής παρενόχλησης απηχούν και εκπορεύονται από την ίδια κουλτούρα. Αυτή του βιασμού. Το ότι δεν υπήρξε διείσδυση δεν σημαίνει ότι το θύμα είναι λιγότερο θύμα. Επίσης πολύ βολικό.

«Τους βαφτίσαμε τώρα όλους βιαστές. Δεν πάει έτσι»: Κανείς δεν βάφτισε κανέναν τίποτα. Εκτός κι αν μιλάμε για καταγγελίες που έχουν πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης. Πρόκειται για μία προβληματική διατύπωση, όπου, χωρίς να το θέλει, ελπίζουμε, ο καλλιτέχνης αθωώνει συλλήβδην «τέρατα» και εμμέσως κλείνει το μάτι σε όποια γυναίκα είχε σκοπό να καταγγείλει αυτό που της συνέβη. Βιαστικά, ατσούμπαλα, μπαϊλντισμένα, είναι που μπαίνουν τώρα όλες οι καταγγελίες στο ίδιο τσουβάλι. Και ναι, όντως, δεν πάει έτσι.

«Κι από την άλλη δεν είναι δουλειά του καθενός ή της κάθε εκπομπής να λύσει αυτό το θέμα. Αρμόδια είναι μόνο η δικαιοσύνη»: Να και κάτι με το οποίο συμφωνούμε απόλυτα. Γι’ αυτό και μέχρι να αποφανθεί η Δικαιοσύνη, αποφεύγουμε συστηματικά τους χαρακτηρισμούς –θυμάτων και θυτών και υποθέσεων– και περιμένουμε τις αποφάσεις. Μέχρι τότε, οποιαδήποτε άλλη τοποθέτηση είναι νερό στον μύλο που ξεπλένει «πολύ καλά παιδιά που ποτέ δεν είχαν δώσει δικαίωμα για τίποτα», «πολύ ωραίους άντρες που δεν είχαν ανάγκη να βιάσουν», «πολύ ξηγημένα παλικάρια που όλα τα έκαναν σωστά»...

Και για να μην υπάρχει καμία σκιά. Η οπτική του κ. Σταρόβα είναι η οπτική όσων μετά από απανωτές καταγγελίες κουράστηκαν, δεν βρίσκουν ανάχωμα και ίσως δεν έχουν αντοχές στο κακό, όταν τους κοιτάει κατάματα. Δεκτό. Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες άμυνες, δεν αντέχουμε όλοι την ίδια ποσότητα σαπίλας, χωρίς να λυγίσουμε. Αν δεν αντέχουμε, όμως, διαφοροποιούμαστε, τερματίζουμε τη συζήτηση, απέχουμε. Κοινώς, αν δεν έχουμε λύση, δεν γινόμαστε μέρος του προβλήματος, τουλάχιστον.

Όλο αυτό που έχει συμβεί δεν είναι ούτε για γενικεύσεις, ούτε για «ωχαδερφισμούς», ούτε για light αντιμετώπιση που αφήνει περιθώρια παρερμηνείας.

Ακόμη κι αν η αρχική πρόθεση δεν ήταν αυτή, η τελική διατύπωση τα σαρώνει όλα. Και είναι ακριβώς η ρητορική και η επιχειρηματολογία που δίνει στον εκάστοτε δράστη το ελεύθερο να συνεχίζει ανενόχλητος και στο εκάστοτε θύμα το σύνθημα να σιωπά. Και ευτυχώς, όντως, δεν πάει έτσι...

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια εξοργιστική απάντηση

Χριστίνα Γαλανοπούλου / Μια εξοργιστική απάντηση

Η ψυχρότητα στη διατύπωση, η μηδενική ενσυναίσθηση, η ελαφρά αμφιβολία που διατρέχει την αντίδραση της Ομοσπονδίας στην καταγγελία της Ολυμπιονίκη περί βιασμού είναι κάτι που στο μέλλον θα πρέπει να διδάσκεται σε Σχολές Επικοινωνίας και σεμινάρια διαχείρισης κρίσεων.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο

Lifo Picks / Ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο

Ενώ οι ανισότητες με τους άντρες εξασθενίζουν σταδιακά σε αρκετούς τομείς και ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών γίνεται πιο δυναμικός, με κινήσεις όπως το #MeToo, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος σε πολλά μέτωπα.
THE LIFO TEAM
Ο σεξισμός στις ταινίες που γυρίστηκαν πριν το #metoo

Ηχητικά Άρθρα / Ο σεξισμός στις ταινίες που γυρίστηκαν πριν το #metoo

Είναι ok να ακυρώσουμε ό,τι ταινία είδαμε επειδή ο κόσμος αλλάζει; Η Χριστίνα Γαλανοπούλου υποστηρίζει ότι η κουβέντα που γίνεται περί "ανδρικής ματιάς" στον κόσμο του θεάματος έχει να κάνει περισσότερο με κριτική αποτίμηση παρά με ακύρωση
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιους ζαλίζουν τα ύψη των κτιρίων;

Ρεπορτάζ / Ποιους «ζαλίζουν» τα ύψη των κτιρίων;

Με μια μεταβατική ρύθμιση πυροσβεστικού χαρακτήρα, το υπουργείο Περιβάλλοντος επιχειρεί να κάμψει τις αντιδράσεις δημάρχων που διαμαρτύρονται για τα μεγάλα ύψη και τα επιπλέον τετραγωνικά των νέων κτιρίων, που κερδίζονται από τα bonus δόμησης και ύψους του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Ποιους και γιατί ζαλίζουν τα μεγάλα ύψη; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το «Rom Boost» και μια συζήτηση για τους Ρομά 

Οπτική Γωνία / «Δεν είναι οι Ρομά που επιλέγουν το περιθώριο, αλλά η ίδια η κοινωνία που τους περιορίζει»

Οι Γιατροί του Κόσμου ολοκλήρωσαν το έργο «Rom Boost», επιμορφωτικές δράσεις σε κοινότητες Ρομά, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ένταξης και συμπερίληψης της οργάνωσης. Στόχος ήταν να πραγματοποιηθούν εκπαιδεύσεις και να δοθεί φωνή και αυτοπεποίθηση στους περιθωριοποιημένους Ρομά πληθυσμούς. Εκτός όμως από το ίδιο το έργο, ενδιαφέρον έχει και η συνομιλία που ακολούθησε, με τρεις εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Ρεπορτάζ / SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: Στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Τρία νησιά των Κυκλάδων, η Σίφνος, η Σέριφος και η Φολέγανδρος, συγκαταλέγονται στη λίστα των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη. Τι είναι αυτός ο κατάλογος, πώς επιλέχθηκαν τα τρία νησιά, ποιες είναι οι δράσεις που θα γίνουν στη συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι; Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς απαντούν

Ντίνα Καράτζιου / Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι;

Η σχεδιαζόμενη μεταφορά του καζίνου από το Μον Παρνές της Πάρνηθας στο Μαρούσι έχει μια πολυκύμαντη διαδρομή με ξεχωριστό κοινωνικό, πολιτικό, δικαστικό, περιβαλλοντικό, πολεοδομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

Οπτική Γωνία / Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

«Συνέθεσα σταδιακά ένα είδος εγκυκλοπαίδειας ανθρώπινων τύπων και ιστοριών ζωής, με βάση την οποία θα μπορούσα, κάποια στιγμή, να γράψω ένα αρκετά καλό βιβλίο». Ο Ρώσος κοινωνιολόγος και ακτιβιστής Μπόρις Καγκαρλίτσκι έστειλε από το κελί του μια επιστολή στο αμερικανικό αριστερό περιοδικό Jacobin, περιγράφοντας τις συνθήκες κράτησης από φυλακή σε φυλακή.
THE LIFO TEAM
Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Λοξή Ματιά / Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Διεθνή / «Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Μια διεξοδική συζήτηση για την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις πολλές της προεκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή και διεθνώς με τον 38χρονο Ιρανό δημοσιογράφο, ακτιβιστή και πολιτικό πρόσφυγα Σιαβάς Σαχαμπί, ο οποίος ζει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Βασιλική Σιούτη / Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που έχασαν το φως τους στην Ευρωβουλή και τα παθήματα που δεν έγιναν μαθήματα. Υπάρχει ωστόσο ακόμα χρόνος για ουσιαστικό πολιτικό διάλογο, που θα διαχωρίσει την ήρα από το σιτάρι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Βασιλική Σιούτη / Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Τι σημαίνει η απόφαση της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Κοσσυφοπέδιο; Τι εισηγήθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη, γιατί την επαίνεσε ο Αλέξης Τσίπρας και ποιες αντιδράσεις υπάρχουν.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ