Έχουμε τελειώσει με το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας;

Έχουμε τελειώσει με το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας; Facebook Twitter
Η Αυγούλα («Sleeping Beauty») πήγε στο απαγορευμένο δωμάτιο, την τσίμπησε το αδράχτι κι έπεσε σε βαθύ ύπνο.
0

Ανήκω στη γενιά που μεγάλωσε με Disney και μάλιστα στην πιο hardcore εκδοχή της. «Φαντασία 2000» με τον Μίκι μαθητευόμενο μάγο, Ντόναλντ, Νταίζη, Σκρουτζ και Κλάρα Μπελ σε μικρά επεισόδια της ΕΡΤ και φυσικά τα σκίτσα των κλασικών εικονογραφημένων – πολύ πριν δημιουργηθεί το Club του Μίκι Μάους, που ομολογώ δεν χώνεψα ποτέ.

Ανάμεσα σε αυτά βάλε τη «Χιονάτη», την «Πεντάμορφη και το Τέρας» ή τη «Μικρή Γοργόνα» και μπορείς να καταλάβεις ότι προφανώς και περίμενα το βασιλόπουλο που θα μου δώσει το μαγικό φιλί, αν και οπτικά πολύ απείχα από τις ηρωίδες με το άψογο πρόσωπο, τα μακριά μαλλιά και τις τέλειες αναλογίες.

Η Disney, τώρα που το σκέφτομαι, πάντα έδινε στις πρωταγωνίστριές της μια επαναστατική ταυτότητα. H Μπελ αποφάσισε να πάρει τη θέση του πατέρα της στο κάστρο του Τέρατος, η Αυγούλα («Sleeping Beauty») πήγε στο απαγορευμένο δωμάτιο, την τσίμπησε το αδράχτι κι έπεσε σε βαθύ ύπνο, η Άριελ προτίμησε τον αγαπημένο της Έρικ και άφησε το βασίλειο του βυθού, η Ραπουνζέλ το έσκασε από το κάστρο όπου την κρατούσε η υποτιθέμενη μητέρα της και πολύ αργότερα, το 2013, η Άννα από το «Frozen» («Ψυχρά κι Ανάποδα») αποφάσισε να ταξιδέψει στα παγωμένα βουνά της Αρεντέλα για να βρει την αδελφή της, αφήνοντας πίσω ένα τσούρμο άντρες να διοικούν το βασίλειο.

Τα βήματα είναι αργά αλλά σταθερά. Από το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας ή της ορφανής κόρης που σώζεται από ένα ψηλό αγόρι ή, στη χειρότερη, από επτά νάνους –είναι μεγάλη συζήτηση αυτή η συμβίωση– φτάσαμε σε μια πιο φεμινιστική θεώρηση ή τουλάχιστον ακουμπήσαμε μια πιο Girl Power αντίληψη, που αλλάζει επιτέλους λίγο τα δεδομένα. 

Νομίζω ότι αυτή είναι και η πρώτη blockbuster Disney ταινία όπου, πάνω από το ρομάντζο ανάμεσα στην ωραία και τον παίδαρο, τελικά υπερίσχυσε η αγάπη ανάμεσα σε δύο αδελφές και τα μάγια λύθηκαν με το δικό τους φιλί – χωρίς την παρέμβαση κάποιου αρσενικού κούκλου. Να πούμε βέβαια ότι και σε αυτή την περίπτωση οι δυο πριγκίπισσες είναι θεές με μακριά μαλλιά, μεγάλα μάτια και φιδίσιο κορμί που φοράνε εντυπωσιακά ρούχα – αν έχεις τρέξει πανικόβλητος να βρεις τη στολή της βασίλισσας Έλσας πριν εξαντληθεί, με καταλαβαίνεις.

Έχουμε τελειώσει με το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας; Facebook Twitter
Tο «Frozen» είναι η πρώτη blockbuster Disney ταινία όπου, πάνω από το ρομάντζο ανάμεσα στην ωραία και τον παίδαρο, τελικά υπερίσχυσε η αγάπη ανάμεσα σε δύο αδελφές και τα μάγια λύθηκαν με το δικό τους φιλί.

Τα βήματα είναι αργά αλλά σταθερά. Από το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας ή της ορφανής κόρης που σώζεται από ένα ψηλό αγόρι ή, στη χειρότερη, από επτά νάνους –είναι μεγάλη συζήτηση αυτή η συμβίωση– φτάσαμε σε μια πιο φεμινιστική θεώρηση ή τουλάχιστον ακουμπήσαμε μια πιο Girl Power αντίληψη, που αλλάζει επιτέλους λίγο τα δεδομένα. 

Ακολούθησε η Βαϊάνα («Moana», 2016), αυτή η γλυκιά πολεμίστρια που –επίσης αψηφώντας τις διαταγές του πατέρα της– αποφασίζει να σώσει τον τόπο της, ζητώντας βοήθεια από τον Μάουι με ένα αποφασιστικό μάντρα: «Είμαι η Βαϊάνα του Μότο Νούι. Θα ανέβεις στη βάρκα μου, θα διασχίσουμε τον Ωκεανό και θα επιστρέψεις την καρδιά της Τεφίτι». Κανένα ειδύλλιο, καμιά νύξη για έρωτες και αγάπες, μόνο περιπέτεια, τόλμη και φιλία, με μια πρωταγωνίστρια που δεν έχει αλαβάστρινο δέρμα, ούτε σώμα μοντέλου, και συμπρωταγωνιστή έναν ευγενικό γίγαντα που πολύ απέχει από τα πριγκιπόπουλα του παραμυθιού.

Έχουμε τελειώσει με το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας; Facebook Twitter
H Βαϊάνα («Moana», 2016), αψηφώντας τις διαταγές του πατέρα της, αποφασίζει να σώσει τον τόπο της.

To 2021 η Disney κυκλοφόρησε το «Ενκάντο: Ένας κόσμος μαγικός» και νομίζω ότι η πρωταγωνίστρια Μιραμπέλ Μαδριγάλ ήταν αυτή που έβαλε οριστικό τέλος στο πρότυπο της εύθραυστης πριγκίπισσας-πρωταγωνίστριας. Δυναμική, με χιούμορ, αποφασιστικότητα και ενσυναίσθηση, αλλά κυρίως κοντούλα, παχουλούλα, με γυαλιά και κατσαρά, απεριποίητα μαλλιά, μοιάζει περισσότερο με πολλά κορίτσια αυτής της ηλικίας – σίγουρα περισσότερο από την Πεντάμορφη ή τη Ραπουνζέλ. Μια φανταστική παραγωγή με χρώματα, εξαιρετική μουσική και πλοκή στην οποία η Μιραμπέλ, η μόνη από την οικογένεια που δεν έχει κάποιο χάρισμα, τελικά καταφέρνει με το θάρρος της να σώσει όλη την κοινότητα. Στην 60ή της ταινία μεγάλου μήκους, η Walt Disney μάς έδωσε μια πιο αυθεντική φιγούρα για να γίνει πρότυπο των μικρών παιδιών και κέρδισε μάλιστα Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων την ίδια χρονιά.

Έχουμε τελειώσει με το πρότυπο της ανήμπορης βασιλοπούλας; Facebook Twitter
H Μιραμπέλ Μαδριγάλ έβαλε οριστικό τέλος στο πρότυπο της εύθραυστης πριγκίπισσας–πρωταγωνίστριας.

Οι ιστορίες της Disney εξελίσσονται μαζί με την κοινωνία, αργά αλλά σταθερά. Και παρότι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, κάτι πάει να γίνει. Κάτι που ρίχνει τον πρίγκιπα από το λευκό του άλογο, επιτρέπει τη διαφορετικότητα και ενισχύει τη συμπερίληψη. Το 2022 η Pixar –για λογαριασμό της Walt Disney– δημιούργησε την ταινία «Lightyear» με πρωταγωνιστή τον Buzz Lightyear, τον αστροναύτη από το «Toy Story». Η καρδιακή φίλη και συγκυβερνήτριά του, η Alisha, είναι παντρεμένη με την Kiko, την οποία φιλά τρυφερά όταν επιστρέφει σπίτι μετά την αποστολή της – ό,τι θα έκανε δηλαδή οποιοσδήποτε φυσιολογικός χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων στη θέση της. 

Η Walt Disney αρνήθηκε να κόψει τη σκηνή, όπως της ζητήθηκε από συγκεκριμένες χώρες όπου έκανε τη διανομή, με αποτέλεσμα η ταινία να μη φτάσει στις αίθουσες σε όλο τον κόσμο. Η queer Alisha –που λίγοι ξέρουν, αφού το φιλμ δεν σημείωσε τόσο μεγάλη επιτυχία– είναι ίσως η αρχή. Πού ξέρεις; Μπορεί κάποια στιγμή το «ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα» να γίνει «ζήσαν αυτοί αληθινά κι εμείς απαλλαγμένοι από στερεότυπα, σε έναν κόσμο όπου μπορείς να είσαι ό,τι θέλεις». Κι αυτό να μην είναι παραμύθι. 

Buzz Lightyear (Pixar, 2022)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Kαταστροφικό» να κοπεί ο τρανς χαρακτήρας στο «Win or Lose» - Αντιδράσεις για την απόφαση της Disney

Lgbtqi+ / «Kαταστροφικό» να κοπεί ο τρανς χαρακτήρας στο «Win or Lose» - Αντιδράσεις για την απόφαση της Disney

«Το επεισόδιο ήταν τόσο όμορφο και έδειχνε σε όσους αισθάνονται μόνοι και χωρίς αγάπη, ότι ''υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που σε καταλαβαίνουν''», καταγγέλλει πρώην προσωπικό της Pixar
THE LIFO TEAM
«Οι πριγκίπισσες της Disney θα υπέφεραν από κατάθλιψη και αλωπεκία» - Viral η έρευνα πανεπιστημίου

It's Viral / «Οι πριγκίπισσες της Disney θα υπέφεραν από κατάθλιψη και αλωπεκία» - Viral η έρευνα πανεπιστημίου

Η έκθεση του Πανεπιστήμιο του Τβέντε στην Ολλανδία για μολύνσεις από «τα μικροπλαστικά νεραϊδόσκονης» και τη «συμβίωση με ένα τέρας» έχει κατακλύσει το διαδίκτυο
LIFO NEWSROOM
Οι πριγκίπισσες της Disney αντιμετωπίζουν κρυφούς κινδύνους για την υγεία τους, προειδοποιούν οι ειδικοί

Τech & Science / Οι πριγκίπισσες της Disney αντιμετωπίζουν κρυφούς κινδύνους για την υγεία τους, προειδοποιούν οι ειδικοί

Από τι κινδυνεύουν Σταχτοπούτα, Ωραία Κοιμωμένη, Ποκαχόντας, Μουλάν, Ραπουνζέλ και Χιονάτη - «Η Disney πρέπει να εξετάσει στρατηγικές για να βελτιώσει την ευημερία των πριγκιπισσών της»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ