ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Μπρος Πούτιν και πίσω Μασκ

Μπρος Πούτιν και πίσω Μασκ Facebook Twitter
Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0



«O ΠΟΥΤΙΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΑΠΟ ΜΕΝΑ»
, είχε δηλώσει τις προάλλες ο Έλον Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, σύμφωνα με κάθε επίσημη καταμέτρηση, και από χθες ο νέος ιδιοκτήτης του Twitter. Πριν από τέσσερα χρόνια, ο «παρορμητικός» δισεκατομμυριούχος, έξαλλος με τις «άδικες επιθέσεις» που δεχόταν από μερίδα των μέσων, είχε δηλώσει ότι φρόντιζε ήδη για τη δημιουργία ενός σάιτ το οποίο θα αξιολογούσε (άγνωστο με ποια ακριβώς κριτήρια) την αξιοπιστία κάθε ρεπόρτερ – και αποδίδοντας έναν περίεργο φόρο τιμής στο κραταιό άλλοτε φερέφωνο της σοβιετικής εξουσίας θα λεγόταν Pravda. 

Δεν υλοποιήθηκε ποτέ εκείνη η εξαγγελία του, αλλά είναι δύσκολο ώρες-ώρες να μην αναλογίζεσαι τον Έλον Μασκ ως μια προσωπικότητα με αντίστοιχες του Ρώσου Προέδρου διαταραχές και ψευδαισθήσεις μεγαλείου ή τουλάχιστον ως έναν δυτικού τύπου αρχι-ολιγάρχη (ή τεχνο-μονάρχη) που δεν ξέρεις αν θα σε στείλει στον Άρη ή στο πυρ το εξώτερο. Και όταν οι επικεφαλίδες της επικαιρότητας σε στέλνουν από τον Πούτιν στον Μασκ και πάλι πίσω, όπως συμβαίνει αυτόν τον καιρό, αρχίζει κανείς να απελπίζεται πραγματικά για το άμεσο μέλλον της ανθρωπότητας.  

Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές.

Υπό μία έννοια, πάντως, μοιάζει δίκαια κατάληξη η εξαγορά μιας πλατφόρμας στην οποία, όπως είχε δείξει η σχετική έρευνα ενός θεσμού όπως το MIT (Massachusetts Institute of Technology), οι ψευδείς αναφορές έχουν 70% μεγαλύτερη πιθανότητα να ανακυκλωθούν ως retweets απ’ ό,τι οι αληθινές, από κάποιον που έχει συμβάλει όσο λίγοι στην πληθώρα «τοξικού» περιεχόμενου που κατακλύζει το Twitter (όχι ότι τα υπόλοιπα social media πάνε πολύ πίσω). 

Πριν από λίγες μέρες μόνο πόσταρε μια φωτογραφία του Μπιλ Γκέιτς με εμφανή «μπάκα», αντιπαραβάλλοντάς τη με ένα καρτούν που έδειχνε έναν έγκυο άντρα, για να προσθέσει από κάτω τη λεζάντα «in case u need to lose a boner fast» («σε περίπτωση που πρέπει να σου ‘πέσει’ γρήγορα». Πρόσφατα επίσης είχε χαρακτηρίσει τον Πρόεδρο Μπάιντεν ως «ξενέρωτη μαριονέτα σε ανθρώπινη μορφή».

Λίγο καιρό πριν, τον περασμένο Νοέμβριο, δήλωνε θριαμβευτικά στην ομήγυρη της πλατφόρμας που τώρα του ανήκει ολοκληρωτικά ότι η Μούσα που εμπνέει τις μνημειώδεις αναρτήσεις του τον συναντά κυρίως στην τουαλέτα: «Τουλάχιστον το 50% των tweets μου έχουν γίνει πάνω σ’ έναν πορσελάνινο θρόνο… Είναι το καταφύγιό μου». Πρόσφατα, επίσης, τελών εν ευθυμία, όπως είπε μετά, είχε αποκαλέσει «παιδόφιλο» τον Βρετανό περιηγητή που βοήθησε στη διάσωση των δώδεκα παιδιών τα οποία είχαν παγιδευτεί σε μια σπηλιά στην Ταϊλάνδη, ενώ όταν ο Μπέρνι Σάντερς είχε τουιτάρει «πρέπει να απαιτήσουμε να πληρώσουν επιτέλους οι πάμπλουτοι το μερίδιό τους», ο Μασκ του απάντησε «ξεχνάω συνέχεια ότι εσύ ζεις ακόμα».  

Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές, όπως κάνουν και τόσοι άλλοι της (όλο και πιο ασφυκτικά πνιγηρής) τάξεως των δισεκατομμυριούχων.

Όπως έγραφε χθες η αρθρογράφος Christine Emba στη «Washington Post»: «Έχουμε εδώ μπροστά μας ένα υπόδειγμα “δισεκατομμυριούχου κορυφής” (“peak billionaire”) – είμαστε μάρτυρες της απεριόριστης δυνατότητας που έχει ένα αφάνταστα πλούσιο άτομο να παίρνει αποφάσεις που μπορεί να αλλάξουν δραματικά τη ζωή πολλών, πολλών ανθρώπων, χωρίς να λογοδοτεί σε κανέναν – με βάση μόνο τα κέφια και τη βαθιά τσέπη του».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

musk twitter

Βίβιαν Στεργίου / Εξαγορά του Τwitter από τον «Έλον»: Η τεχνο-ολιγαρχία αντεπιτίθεται

Ώρες-ώρες νοσταλγώ το παλιό ίντερνετ. Όχι τις αργές ταχύτητες και τα χάλια γραφικά των παιδικών μου χρόνων αλλά την υπόσχεση του ανοιχτού διαδικτυακού ορίζοντα, αυτή την αίσθηση απόλυτης ελευθερίας.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ