Μπρος Πούτιν και πίσω Μασκ

Μπρος Πούτιν και πίσω Μασκ Facebook Twitter
Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0



«O ΠΟΥΤΙΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΑΠΟ ΜΕΝΑ»
, είχε δηλώσει τις προάλλες ο Έλον Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, σύμφωνα με κάθε επίσημη καταμέτρηση, και από χθες ο νέος ιδιοκτήτης του Twitter. Πριν από τέσσερα χρόνια, ο «παρορμητικός» δισεκατομμυριούχος, έξαλλος με τις «άδικες επιθέσεις» που δεχόταν από μερίδα των μέσων, είχε δηλώσει ότι φρόντιζε ήδη για τη δημιουργία ενός σάιτ το οποίο θα αξιολογούσε (άγνωστο με ποια ακριβώς κριτήρια) την αξιοπιστία κάθε ρεπόρτερ – και αποδίδοντας έναν περίεργο φόρο τιμής στο κραταιό άλλοτε φερέφωνο της σοβιετικής εξουσίας θα λεγόταν Pravda. 

Δεν υλοποιήθηκε ποτέ εκείνη η εξαγγελία του, αλλά είναι δύσκολο ώρες-ώρες να μην αναλογίζεσαι τον Έλον Μασκ ως μια προσωπικότητα με αντίστοιχες του Ρώσου Προέδρου διαταραχές και ψευδαισθήσεις μεγαλείου ή τουλάχιστον ως έναν δυτικού τύπου αρχι-ολιγάρχη (ή τεχνο-μονάρχη) που δεν ξέρεις αν θα σε στείλει στον Άρη ή στο πυρ το εξώτερο. Και όταν οι επικεφαλίδες της επικαιρότητας σε στέλνουν από τον Πούτιν στον Μασκ και πάλι πίσω, όπως συμβαίνει αυτόν τον καιρό, αρχίζει κανείς να απελπίζεται πραγματικά για το άμεσο μέλλον της ανθρωπότητας.  

Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές.

Υπό μία έννοια, πάντως, μοιάζει δίκαια κατάληξη η εξαγορά μιας πλατφόρμας στην οποία, όπως είχε δείξει η σχετική έρευνα ενός θεσμού όπως το MIT (Massachusetts Institute of Technology), οι ψευδείς αναφορές έχουν 70% μεγαλύτερη πιθανότητα να ανακυκλωθούν ως retweets απ’ ό,τι οι αληθινές, από κάποιον που έχει συμβάλει όσο λίγοι στην πληθώρα «τοξικού» περιεχόμενου που κατακλύζει το Twitter (όχι ότι τα υπόλοιπα social media πάνε πολύ πίσω). 

Πριν από λίγες μέρες μόνο πόσταρε μια φωτογραφία του Μπιλ Γκέιτς με εμφανή «μπάκα», αντιπαραβάλλοντάς τη με ένα καρτούν που έδειχνε έναν έγκυο άντρα, για να προσθέσει από κάτω τη λεζάντα «in case u need to lose a boner fast» («σε περίπτωση που πρέπει να σου ‘πέσει’ γρήγορα». Πρόσφατα επίσης είχε χαρακτηρίσει τον Πρόεδρο Μπάιντεν ως «ξενέρωτη μαριονέτα σε ανθρώπινη μορφή».

Λίγο καιρό πριν, τον περασμένο Νοέμβριο, δήλωνε θριαμβευτικά στην ομήγυρη της πλατφόρμας που τώρα του ανήκει ολοκληρωτικά ότι η Μούσα που εμπνέει τις μνημειώδεις αναρτήσεις του τον συναντά κυρίως στην τουαλέτα: «Τουλάχιστον το 50% των tweets μου έχουν γίνει πάνω σ’ έναν πορσελάνινο θρόνο… Είναι το καταφύγιό μου». Πρόσφατα, επίσης, τελών εν ευθυμία, όπως είπε μετά, είχε αποκαλέσει «παιδόφιλο» τον Βρετανό περιηγητή που βοήθησε στη διάσωση των δώδεκα παιδιών τα οποία είχαν παγιδευτεί σε μια σπηλιά στην Ταϊλάνδη, ενώ όταν ο Μπέρνι Σάντερς είχε τουιτάρει «πρέπει να απαιτήσουμε να πληρώσουν επιτέλους οι πάμπλουτοι το μερίδιό τους», ο Μασκ του απάντησε «ξεχνάω συνέχεια ότι εσύ ζεις ακόμα».  

Ο Έλον Μασκ ευαγγελίζεται την «ελευθερία του λόγου» την οποία θα προασπίζει από τον «πορσελάνινο θρόνο» του, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια νόμους, θεσμούς, ελεγκτικούς μηχανισμούς και ρυθμιστικές αρχές, όπως κάνουν και τόσοι άλλοι της (όλο και πιο ασφυκτικά πνιγηρής) τάξεως των δισεκατομμυριούχων.

Όπως έγραφε χθες η αρθρογράφος Christine Emba στη «Washington Post»: «Έχουμε εδώ μπροστά μας ένα υπόδειγμα “δισεκατομμυριούχου κορυφής” (“peak billionaire”) – είμαστε μάρτυρες της απεριόριστης δυνατότητας που έχει ένα αφάνταστα πλούσιο άτομο να παίρνει αποφάσεις που μπορεί να αλλάξουν δραματικά τη ζωή πολλών, πολλών ανθρώπων, χωρίς να λογοδοτεί σε κανέναν – με βάση μόνο τα κέφια και τη βαθιά τσέπη του».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

musk twitter

Βίβιαν Στεργίου / Εξαγορά του Τwitter από τον «Έλον»: Η τεχνο-ολιγαρχία αντεπιτίθεται

Ώρες-ώρες νοσταλγώ το παλιό ίντερνετ. Όχι τις αργές ταχύτητες και τα χάλια γραφικά των παιδικών μου χρόνων αλλά την υπόσχεση του ανοιχτού διαδικτυακού ορίζοντα, αυτή την αίσθηση απόλυτης ελευθερίας.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ