Εξαγορά του Τwitter από τον «Έλον»: Η τεχνο-ολιγαρχία αντεπιτίθεται

musk twitter Facebook Twitter
Οι οπαδοί του Έλον Μασκ τον λένε «Έλον» παρά τα δισ. που τους χωρίζουν και προσβλέπουν σε μια ελεύθερη αγορά ιδεών χωρίς politically correct.
0

ΑNHΣΥΧΩ ΠΟΥ ΤΟ ΤWITTER είναι στα χέρια του «πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο», ηγέτη μιας ελίτ από λευκά αγόρια που ξέρουν υπολογιστές. Της νέας άρχουσας τάξης που εν πολλοίς δεν φορολογείται για τα κέρδη της και έχει πείσει τον εαυτό της ότι ο κόσμος τής ανήκει.

Δεν έχω λογαριασμό σ’ αυτή την πλατφόρμα. Διαφωνώ με τον τρόπο που είναι σχεδιασμένη. Από πού κι ως πού αποδέχεται κανείς, μπαίνοντας, να καταπιαστεί με τα πιο περίπλοκα θέματα της εποχής μας μέσα σε δύο σειρές;

Δεν το παίζω ελεύθερη όμως. Έχω λογαριασμούς στις πλατφόρμες άλλων ολιγαρχών ‒ ενός μόνο συγκεκριμένα, που κατέχει κάμποσες και εκεί ακριβώς είναι το πρόβλημα, στη συγκέντρωση συντριπτικής ισχύος (και πληροφόρησης) στα χέρια λίγων. 

Δεν είναι μια Πνύκα του εικοστού πρώτου αιώνα ‒ έλεος. Μάλλον μοιάζει με πλατεία χωριού τα χρόνια της φεουδαρχίας, όπου κουρελιάρηδες χωρικοί έρχονται να ουρλιάξουν, ενώ ο ηγεμόνας ακούει απόμακρα την οχλαγωγία από τον πύργο του.

Θεωρώ το Τwitter αληθινά αποπροσανατολιστική δύναμη, ένα μικρόβιο για τις δημοκρατίες. Θέτει το ενδεδειγμένο λεκτικό για την πολιτική διαμάχη (άρα καθορίζει και φτωχαίνει τον τρόπο που σκεφτόμαστε πολιτικά). Προτεραιοποιεί τις τοξικές φωνές. Ελέγχει τον εκφερόμενο λόγο.

Το πρόβλημα δεν είναι ο ίδιος ο λόγος που τίθεται εκτός πλατφόρμας ούτε η κακία των ανθρώπων (αυτά πάντα υπήρχαν) αλλά το γεγονός ότι μια ιδιωτική εταιρεία θέτει το πλαίσιο του διαλόγου και κεφαλαιοποιεί την τοξικότητα, τη διαλυμένη προσοχή και την όρεξη κάποιων να καβγαδίζουν οnline σήμερα για την Ουκρανία, προχθές για το she/her. Μια ιδιωτική εταιρεία επιλέγει ποιοι θα μιλήσουν και ποιοι θα μείνουν εκτός συζήτησης.

Γι’ αυτό το επιχείρημα που θέλει τις πλατφόρμες να είναι μια μορφή ανοιχτού δημόσιου χώρου είναι αστήρικτο. Δεν είναι μια Πνύκα του εικοστού πρώτου αιώνα ‒ έλεος. Μάλλον μοιάζει με πλατεία χωριού τα χρόνια της φεουδαρχίας, όπου κουρελιάρηδες χωρικοί έρχονται να ουρλιάξουν, ενώ ο ηγεμόνας ακούει απόμακρα την οχλαγωγία από τον πύργο του.

Ή μάλλον είναι χειρότερο και απ’ αυτό. Γιατί πρέπει να φανταστούμε μια πλατεία χωριού όπου το πλαίσιο της αλληλεπίδρασης μεταβάλλεται με βάση πολύ συγκεκριμένη πληροφόρηση για τις προτιμήσεις, τις απόψεις και τις πιο μύχιες επιθυμίες κάθε παρευρισκόμενου χωρικού. Πρέπει να φέρουμε στον νου μας ένα περιβάλλον διαδραστικό, σαν να περνάς μπροστά από προτζέκτορα, αλλά σαν ο προτζέκτορας να σε ξέρει πάρα πολύ καλά και να αντιδρά στο πέρασμά σου.

Είναι ένα περιβάλλον, λοιπόν, που μεταβάλλεται διαρκώς με τη βούληση του ηγεμόνα, αλλάζοντας αντιστοίχως τη δομή της σκέψης μας μέσα σ’ αυτό, τις ιεραρχίες και τους συσχετισμούς δυνάμεων, και πρέπει να φανταστούμε την πλατεία ως έναν χώρο όπου τα δέντρα, τα σιντριβάνια και οι πινακίδες μάς μιλούν ‒σ’ εμάς προσωπικά‒ και μας πουλάνε μασημένες τις ίδιες τις δικές μας απόψεις μαζί με καταναλωτικά προϊόντα, σαν να αντικειμενικοποιείται μπροστά μας το υλικό των σκέψεων μας.

Επιπλέον, το επιχείρημα του δημόσιου χώρου δημιουργεί μια ψευδαίσθηση ενότητας που δεν στέκει. Δεν είναι μια πλατεία, αλλά πολλές ιδιωτικές αυλές. Και ίσως ο Μασκ θελήσει να προσωποποιήσει περαιτέρω τα περιβάλλοντα της ιντερνετικής αλληλεπίδρασης, προσφέροντας ψηφιακά σαλόνια όπου αράζει κανείς μόνο με τους ομοίους του ή με όσους θαυμάζει. Οι ολιγάρχες του διαδικτύου μπορούν να χειρίζονται την εμπειρία μας κατά βούληση, αλλάζοντας το design των πλατφορμών.

Οι οπαδοί του Έλον Μασκ τον λένε «Έλον» παρά τα δισ. που τους χωρίζουν και προσβλέπουν σε μια ελεύθερη αγορά ιδεών χωρίς politically correct περιορισμούς (μάθημα για όσους επένδυσαν ενέργεια στο εάν θα λέγονται she/her online). Ίσως, για αρχή, να στηθεί φαινομενικά μια ελεύθερη αγορά απόψεων, αλλά θα είναι τόσο αρρύθμιστη και ιεραρχική βάσει σχεδίου, που προφανώς θα αναπαράγει τις σχέσεις ιεραρχίας που ήδη υπάρχουν στην κοινωνία. 

Ακόμα και για τους οπαδούς του καπιταλιστικού συστήματος (εάν, αβάσιμα, υποτεθεί ότι είναι ένα) αυτή η εξέλιξη δεν είναι καλή. Υποτίθεται ότι ο καπιταλισμός δεν θέλει συγκέντρωση ισχύος, ότι απεχθάνεται τα μονοπώλια αλλά και τα ολιγοπώλια που φέρνουν στρεβλώσεις στην αγορά, ότι επιθυμεί να ασκούνται διαρκώς πιέσεις σε όλους τους παίκτες της αγοράς από άλλους παίκτες (αυτορρυθμίζονται υποτίθεται).

Τι ανταγωνιστικές πιέσεις ασκούνται αυτήν τη στιγμή σε εταιρείες τύπου google και amazon, δεδομένης της μερίδας που έχουν στην κίνηση του διαδικτύου; Τι πίεση μπορεί να νιώθει εντός της αγοράς (έστω ότι η κοινωνία δεν μετράει πια, πέθανε) ο «πλουσιότερος άνθρωπος», που ακόμα και όταν η Γη υπερθερμανθεί, έχει εναλλακτικό πλάνο να βγει στο Διάστημα; Μάλλον καμία. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM