Με ποιο εκλογικό σύστημα θα ψηφίσουμε στις εκλογές;

Με ποιο εκλογικό σύστημα θα ψηφίσουμε στις εκλογές; Facebook Twitter
0

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟ 1926 μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί 16 διαφορετικά εκλογικά συστήματα αποδεικνύει ότι οι εκλογικοί νόμοι ανέκαθεν χρησιμοποιούνταν από τις κυβερνήσεις ως εργαλεία για να τους φέρουν τη νίκη.

Στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση, εφόσον υπάρξει και δεύτερος επαναληπτικός γύρος, θα ψηφίσουμε με δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα!

— Με ποιο εκλογικό σύστημα θα ψηφίσουμε στις εκλογές;
Οι εκλογές της 21ης Μαΐου θα διεξαχθούν με τον εκλογικό νόμο της απλής αναλογικής που ψηφίστηκε το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Στην περίπτωση που γίνουν όμως και δεύτερες επαναληπτικές εκλογές, τότε αυτές θα πραγματοποιηθούν με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση της Ν.Δ. το 2020.

— Ο εκλογικός νόμος με τον οποίο θα ψηφίσουμε την 21η Μαΐου είναι καθαρή μορφή απλής αναλογικής;
Με την απλή αναλογική, η αναλογία μεταξύ ψήφων και εδρών είναι για όλα τα κόμματα η ίδια. Ο συγκεκριμένος εκλογικός νόμος δεν διακρίνει τα κόμματα σε μικρά και μεγάλα. Οι 300 έδρες μοιράζονται αναλογικά χωρίς μπόνους και χωρίς κάποια άλλη ιδιαίτερη ενίσχυση, μόνο όμως στα κόμματα τα οποία περνάνε το όριο του 3%. Όλα τα κόμματα που μπαίνουν στη Βουλή παίρνουν σε έδρες το ποσοστό που αναλογεί στις ψήφους τους και κάτι παραπάνω, το οποίο ουσιαστικά είναι αυτό που κλέβουν από τα μικρότερα κόμματα που μένουν εκτός βουλής. Όλα όμως τα κόμματα κλέβουν ισόποσα, αναλογικά.

Το ποσοστό του συνόλου των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής καθορίζει το ποσοστό που χρειάζεται για την κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Όσο υψηλότερο είναι το άθροισμα των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής, τόσο χαμηλότερο είναι το απαραίτητο όριο, δηλαδή το εκλογικό ποσοστό που χρειάζεται για να συγκροτηθεί κυβερνητική πλειοψηφία, είτε από ένα κόμμα είτε από μία συνεργασία κομμάτων.

— Γιατί είναι καθοριστικός ο ρόλος των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής;
Επειδή το ποσοστό του συνόλου των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής καθορίζει το ποσοστό που χρειάζεται για την κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Όσο υψηλότερο είναι το άθροισμα των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής, τόσο χαμηλότερο είναι το απαραίτητο όριο, δηλαδή το εκλογικό ποσοστό που χρειάζεται για να συγκροτηθεί κυβερνητική πλειοψηφία, είτε από ένα κόμμα είτε από μία συνεργασία κομμάτων.

Μία τάξη μεγέθους των πιθανών ποσοτικών συσχετισμών με συγκεκριμένα παραδείγματα μας δίνει ο Παναγιώτης Κουστένης, διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήμης και μαθηματικός-στατιστικολόγος: Εάν για παράδειγμα, το άθροισμα των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής είναι  στο 5%, τότε το απαιτούμενο ποσοστό για να σχηματιστεί κυβέρνηση ανέρχεται στο 47,7%. Αν είναι στο 6,3%, όπως στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, το απαιτούμενο ποσοστό για κυβέρνηση ανέρχεται στο 47%. Εάν τα κόμματα εκτός Βουλής πιάσουν 8,5%, όπως στις εκλογές του Σεπτέμβρη του 2015, τότε το απαιτούμενο ποσοστό για σχηματισμό κυβέρνησης είναι το 45.9%.

Με βάση πιο ακραία σενάρια, που έχουν μελετηθεί λόγω απλής αναλογικής, όπως μάς εξηγεί ο κ. Κουστένης, εάν τα κόμματα που μείνουν εκτός Βουλής πιάσουν αθροιστικά το 9,5%, τότε το απαραίτητο όριο κυβερνητικής πλειοψηφίας χαμηλώνει στο 45,4%. Ενώ εάν το ποσοστό των κομμάτων που μένουν εκτός Βουλής, ανέλθει στο 10,5% τότε το αντίστοιχο ποσοστό θα πέσει στο 44,9%.

— Τι ποσοστό θα χρειαστεί το πρώτο κόμμα στις εκλογές της 21ης Μαΐου για να βγει αυτοδύναμη κυβέρνηση;
Η απλή αναλογική καθιστά δύσκολη τη μονοκομματική πλειοψηφία. Με βάση τα παραδείγματα που προαναφέρθηκαν, για να συγκροτηθεί μία κυβερνητική πλειοψηφία, είτε από ένα κόμμα είτε μέσω συνεργασίας κομμάτων, θα χρειαστεί ένα ποσοστό γύρω στο 45%-46%.

— Άρα είναι ανέφικτη η αυτοδυναμία την πρώτη Κυριακή;
Τέτοια θηριώδη ποσοστά, που είχαν υπερβεί το όριο του 45%, πέτυχε η Ν.Δ. το 1974, το ΠΑΣΟΚ το 1981, η Ν.Δ. το 1990 και το ΠΑΣΟΚ το 1993. Την πρώτη Κυριακή μπορεί να σχηματιστεί κοινοβουλευτική πλειοψηφία μόνο αν αθροιστούν τα ποσοστά κάποιων κομμάτων για να σχηματιστεί κυβέρνηση συνεργασίας.

— Γιατί έφερε αυτόν τον εκλογικό νόμο ο ΣΥΡΙΖΑ αφού και εκείνον θα τον εμποδίσει να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, σε περίπτωση που κερδίσει;
Την περίοδο που ο Αλέξης Τσίπρας έφερε την απλή αναλογική, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ανάγκη από πολιτικές κινήσεις με αριστερό πρόσημο λόγω των συμβιβασμών του 3ου μνημονίου. Ο δεύτερος λόγος ήταν πως είχε την πεποίθηση ότι η επιλογή της απλής αναλογικής θα τον κρατούσε ως πρωταγωνιστή στο πολιτικό παιχνίδι και θα τον βοηθούσε να παραμείνει στην εξουσία.

Προέταξε το πάγιο αίτημα για απλή αναλογική και ανέμενε ότι θα είχε τη συναίνεση και από άλλα κόμματα (την οποία δεν κέρδισε) για να μπορέσει να εφαρμοστεί στις εκλογές του 2019. Η αποτυχία συγκέντρωσης 200 βουλευτών όμως άφησε στο κενό τους σχεδιασμούς αυτούς. 

— Αφού η κυβέρνηση Μητσοτάκη άλλαξε τον εκλογικό νόμο, γιατί δεν ψηφίζουμε με τον καινούργιο την 21η Μαΐου;
Ο σημερινή κυβέρνηση άλλαξε τον νόμο και γι' αυτό οι δεύτερες εκλογές θα γίνουν με τον νέο νόμο 4654/2020, που προβλέπει ένα άλλο εκλογικό σύστημα. Επειδή όμως υπάρχει ο συνταγματικός περιορισμός, σύμφωνα με τον οποίο αν δεν ψηφιστεί η αλλαγή του εκλογικού νόμου από τα 2/3 των βουλευτών, δεν ισχύει για τις επόμενες εκλογές, αλλά για τις μεθεπόμενες, έτσι οι πρώτες εκλογές, της 21ης Μαΐου, θα γίνουν με την απλή αναλογική. δηλαδή τον εκλογικό νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το 2016, ο οποίος επίσης δεν μπόρεσε να εφαρμοστεί στις εκλογές του 2019, καθώς ούτε αυτός κατάφερε τότε να συγκεντρώσει τα 2/3 των απαιτούμενων βουλευτικών ψήφων.

Αν πραγματοποιηθούν τελικά δύο εκλογικές αναμετρήσεις, θα διεξαχθούν με δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα.

— Στην περίπτωση που πάμε σε δεύτερες εκλογές, ποιο είναι το εκλογικό ποσοστό για να υπάρξει κοινοβουλευτική πλειοψηφία;
Στις δεύτερες εκλογές θα χρειαστεί ένα ποσοστό πάνω από το 37,5%, πιθανότατα και πάνω από το 38%, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από το ποσοστό που θα πιάσουν αθροιστικά τα κόμματα που θα μείνουν εκτός Βουλής. Αν πιάσουν 10%, που είναι το ακραίο σενάριο, με 37,5% μπορεί να υπάρξει αυτοδυναμία. Εάν πιάσουν 8%, όπως ήταν το 2019, χρειάζεται ένα ποσοστό της τάξεως του 38%. Επειδή όμως τα κόμματα εκτός Βουλής στις δεύτερες εκλογές μπορεί να συμπιεστούν και να φτάσουν στο 6%, τότε η αυτοδυναμία μπορεί να χρειαστεί και 38,5%.

— Πόσες μέρες περιθώριο θα έχουν τα κόμματα για να συμφωνήσουν τις προγραμματικές αρχές μιας κυβέρνησης σε περίπτωση συνεργασίας;
Τυπικά το χρονικό περιθώριο είναι τα τριήμερα των διερευνητικών εντολών. Εάν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής. Αν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, στον αρχηγό του τρίτου κόμματος.

Aν όλες οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, θα καλέσει τους αρχηγούς των κομμάτων και θα επιδιώξει τον σχηματισμό κυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Βουλής για τη διενέργεια εκλογών. Σε περίπτωση αποτυχίας, αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον σχηματισμό Κυβέρνησης όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Βουλή.

— Είναι επαρκές το διάστημα αυτό;
Τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ περιορισμένα σε σχέση με το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Και στα Συντάγματα άλλων χωρών είναι συγκεκριμένος ο χρόνος, αλλά είναι πολύ μεγαλύτερος γιατί υπάρχει η λογική της συνέχειας του κράτους σε αντίθεση με την Ελλάδα, που αν δεν υπάρχει άμεσος σχηματισμός κυβέρνησης, θεωρείται κενό εξουσίας. 

— Τι αλλαγές θα φέρει στη Βουλή η ψήφος των αποδήμων που καθιερώνεται για πρώτη φορά; Πώς θα εκλέξουν οι απόδημοι βουλευτή;
Όταν ξεκίνησε η συζήτηση για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού στην κυβέρνηση εκτιμούσαν ότι η ρύθμιση θα έφερνε στις κάλπες περισσότερους από 200.000 χιλιάδες ψηφοφόρους. Τα αυστηρά κριτήρια όμως που τέθηκαν για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού από την αντιπολίτευση λειτούργησαν αποτρεπτικά για χιλιάδες Έλληνες που ζουν εκτός Ελλάδος.

Επίσης πολλοί Έλληνες του εξωτερικού θεώρησαν ότι η ψήφος τους είναι εν τη γενέσει της προβληματική, υπό την έννοια ότι δεν μπορούν να ψηφίσουν κυβερνήσεις που επηρεάζουν τις ζωές άλλων και όχι τη δική τους.

Σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που έχει θέσει ο νόμος, για να ψηφίσουν οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό θα πρέπει να έχουν διαμείνει τουλάχιστον δύο χρόνια στην Ελλάδα την τελευταία τριακοπενταετία και να έχουν υποβάλει φορολογικές δηλώσεις τα τελευταία δύο έτη πριν από το έτος των εκλογών. Όσες και όσοι πληρούν αυτά τα κριτήρια, εγγράφονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού για 8 χρόνια. 

— Πού θα προσμετρηθεί η ψήφος τους;
Η ψήφος τους προσμετράται στον συνολικό αριθμό ψήφων των κομμάτων σε ολόκληρη την επικράτεια, για την εκλογή τριών βουλευτών επικρατείας. Εκτιμάται ότι η ψήφος των αποδήμων Ελλήνων δεν πρόκειται να έχει κάποια καθοριστική συμβολή στο εκλογικό αποτέλεσμα.

Η πρωτοβουλία φαίνεται να εξελίχθηκε σε φιάσκο, επειδή είναι ελάχιστοι οι απόδημοι που πήγαν να εγγραφούν για να συμμετάσχουν στις εκλογές. Ακόμη και αυτή η αντιπροσώπευση των τριών βουλευτών που τους έδωσαν χαρακτηρίζεται ως δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με την εξαιρετικά μικρή συμμετοχή τους.

— Πόσοι απόδημοι θα ψηφίσουν; 
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το υπουργείο Εσωτερικών, 23.000 Έλληνες και Ελληνίδες από 69 χώρες έκαναν αίτηση για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από τις χώρες μόνιμης διαμονής τους. Από αυτές τις αιτήσεις, είχαν εγκριθεί περίπου 17.500.

Αν σκεφτεί κανείς ότι οι ομογενείς ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια συν τη μαζική φυγή λόγω brain drain από το 2010 και μετά, στην οποία προσμετρώνται περισσότεροι από 200 χιλιάδες άνθρωποι, ο αριθμός των αιτήσεων είναι πολύ μικρός.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βασιλική Γεωργιάδου: «Οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις δεν θα είναι πλέον ένα αυτονόητο σενάριο»

Θέματα / Βασιλική Γεωργιάδου: «Οι αυτοδύναμες κυβερνήσεις δεν θα είναι πλέον αυτονόητο σενάριο»

Μια επίκαιρη συζήτηση με την καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης του Παντείου για την εκλογική συμπεριφορά των Ελλήνων, τα κόμματα, τις υποκλοπές, το Qatargate, την αποχή, καθώς και το φαινόμενο της πολιτικής βίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ