Μade in Greece: Γεννώντας στην Ελλάδα σήμερα

Μade in Greece: Γεννώντας στην Ελλάδα σήμερα Facebook Twitter
Η εγκυμοσύνη με έκανε να νιώσω ευγνώμων για το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ελλάδα
0

ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΓΕΝΝΗΣΩ, άκουσα τη συνέντευξη μιας μαίας που εκθείαζε τη γέννα στο σπίτι. «Δεν πονάνε οι γυναίκες στο σπίτι όπως στο μαιευτήριο, γιατί είναι πιο χαλαρές, έτοιμες. Εξάλλου, αυτό είναι φτιαγμένο το γυναικείο σώμα να κάνει, να γεννάει», έλεγε με καθησυχαστική φωνή. Λίγο αργότερα παρατήρησα μια καινούργια αφίσα στα Εξάρχεια – έδειχνε το σώμα μιας εγκύου με το σύνθημα «Κάτω τα χέρια σας από τα κορμιά μας. ΟΧΙ στη μαιευτική βία». 

Η εγκυμοσύνη μου, όπως και πολλών άλλων Ελληνίδων, θύμιζε ιατρική πράξη. Έμεινα έγκυος στα τριάντα εννιά και λίγο αργότερα ανακάλυψα ότι είχα διαβήτη κύησης. Το πρώτο πράγμα που μου έδωσε ο γιατρός μου, μόλις βεβαιωθήκαμε πως ήμουν έγκυος, ήταν ένα πλαστικοποιημένο έγχρωμο χρονοδιάγραμμα που έλεγε ακριβώς ποια εξέταση πρέπει να κάνω σε ποια εβδομάδα κύησης.

Η κοιλιά μου και τα πόδια μου ήταν γεμάτα μελανιές από ενέσεις – αντιθρομβωτικές και ινσουλίνης. Έκανα συνέχεια εξετάσεις αίματος και ούρων με ευφάνταστες ονομασίες που θύμιζαν ιαπωνικά συγκροτήματα (τρανσαμινάση / φωσφατάση / αλβουμίνη). Γέννησα με καισαρική, όπως το 57% των Ελληνίδων, ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο. Έμεινα τρεις μέρες στο νοσοκομείο – το σώμα μου χρειάστηκε μήνες για να επανέλθει από την «εγχείρηση», όπως την αποκαλούσαν στο μαιευτήριο.

Όταν γκρίνιαζα στις φίλες μου που έμεναν στην Αγγλία, με έβριζαν. Εκεί, όπως και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το μοντέλο είναι η ελάχιστη δυνατή παρέμβαση. Σε βλέπει συνήθως η μαία, κάνεις τρία υπερηχογραφήματα σε όλη την εγκυμοσύνη και σε ξεγεννά (περίπου) όποιος έχει βάρδια. Μια φίλη μου πήγε με πόνους γέννας στο νοσοκομείο, την έδιωξαν επιμένοντας ότι είναι ιδέα της και, στο τέλος γέννησε (σχεδόν) στο αυτοκίνητο. Δεν της επέτρεψαν καν να δει γιατρό.

Η Ελλάδα παραμένει μία από τις χώρες με την υψηλότερη περιγεννητική φροντίδα διεθνώς.Πριν μείνω έγκυος κατανοούσα, σε θεωρητικό επίπεδο, πως η εγκυμοσύνη είναι και πολιτικό θέμα – η μάχη των αμβλώσεων συνεχίζεται στον δυτικό κόσμο.

Η εγκυμοσύνη με έκανε να νιώσω ευγνώμων για το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ελλάδα – στα δωρεάν μαθήματα προετοιμασίας για την εγκυμοσύνη, τον τοκετό και τη λοχεία στο «Έλενα» μάθαμε περισσότερα πράγματα απ’ όσα έμαθα και στους εννιά μήνες της εγκυμοσύνης μου. Όταν στους επτά μήνες άρχισα να έχω συσπάσεις και νόμιζα ότι γεννάω, πήγα τρέχοντας στο «Αλεξάνδρα» – μέσα σε είκοσι λεπτά με είχαν βάλει σε καρδιοτοκογράφο και μου είχαν κάνει υπερηχογράφημα. Η Ελλάδα παραμένει μία από τις χώρες με την υψηλότερη περιγεννητική φροντίδα διεθνώς.

Πριν μείνω έγκυος κατανοούσα, σε θεωρητικό επίπεδο, πως η εγκυμοσύνη είναι και πολιτικό θέμα – η μάχη των αμβλώσεων συνεχίζεται στον δυτικό κόσμο. Αυτό που δεν είχα καταλάβει είναι το πόσο έντονη είναι η δυσαρέσκεια για την «ιατρική» εγκυμοσύνη και πόσο μεγάλο είναι το ρεύμα προς μια πιο φυσική, πιο άμεση εμπειρία της μητρότητας.

Έχω φίλες που τσακώθηκαν με τον μαιευτήρα τους γιατί ήθελαν να τις ξεγεννήσουν με ραντεβού χωρίς να συντρέχει ιατρικός λόγος, γυναίκες που αρνήθηκαν την επισκληρίδιο, το μαιευτήριο, που θήλασαν για χρόνια, που γέννησαν στο σπίτι. Και φυσικά έχω διαβάσει πια για τη μαιευτική βία ή αυτή την «καινούργια» συζήτηση για το αναφαίρετο δικαίωμα μιας γυναίκας να πράξει αυτό που θέλει στο σώμα της, ακόμα και στη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή της γέννας.

Αυτό που με προβληματίζει πάντα σε όλες αυτές τις συζητήσεις είναι η επίκληση στην αθώα μητέρα φύση, η μόνιμη συζήτηση για το τι είναι φυσικό και τι όχι. Εκατό χρόνια πριν οι γυναίκες γεννούσαν «φυσικά» και συχνά πέθαιναν, αυτές ή το μωρό. Ξεχνάμε πόσο μακριά έχουμε φτάσει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Σκέφτομαι και τον εαυτό μου – αν περίμενα από τη φύση, δεν ξέρω αν θα γεννούσα ένα υγιές παιδί.

Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα κερδίζεις ποτέ και με τίποτα. Γέννησες με καισαρική; «Η καισαρική δεν είναι κανονική γέννα, στερήθηκες μια σημαντική εμπειρία / Μα γιατί δεν γέννησες με αιθέρια έλαια και κεριά στην μπανιέρα του σπιτιού σου; / Μήπως σε κορόιδεψε ο γιατρός, που θέλει να τις ξεγεννάει όλες με ραντεβού;». Γέννησες φυσικά; «Καλά, δεν βαρέθηκες/φοβήθηκες να κοιλοπονάς τόσες ώρες;».

Σε περίπτωση που θέλεις να τσακωθείς με ανθρώπους που μόλις γνώρισες, υπάρχει πάντα και ο θηλασμός. Δίνεις ξένο γάλα; «Στερείς από το παιδί σου το πολυτιμότερο δώρο που θα μπορούσες να του δώσεις». Θηλάζεις αποκλειστικά; «Καλέ, δώσ’ του μπουκάλι, το παιδί πεινάει, γι’ αυτό κλαίει, δεν του φτάνει το γάλα σου». Θηλάζεις; «Πήγαινε σπίτι σου, κοπέλα μου, που βγήκες με το βυζί έξω στην καφετέρια». Θηλάζεις έναν χρόνο; «Τι περιμένεις, να πάει φαντάρος και να βγάλει μούσια για να το κόψεις;». 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στήριξη στις μητέρες που το έχουν ανάγκη

Do the right thing / Στήριξη στις μητέρες που το έχουν ανάγκη

Η Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Φαιναρέτη» βοηθάει, οργανώνει δράσεις και παρέχει πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στις έγκυες, στα βρέφη και στους νέους γονείς που το έχουν ανάγκη. Η δωρεάν και συστηματική φροντίδα των εργαζομένων και των εθελοντών υποστηρίζει αποτελεσματικά τις νέες οικογένειες μέχρι ένα έτος μετά τον τοκετό.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ