Η κτήση της ιθαγένειας δεν είναι εγκυκλοπαιδική υπόθεση

Η κτήση της ιθαγένειας δεν είναι εγκυκλοπαιδική υπόθεση Facebook Twitter
0



«ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ 
Πνευματικό ίδρυμα που άρχισε να λειτουργεί τον 17ο αι. και επηρέασε τη συνείδηση του Ποντιακού Ελληνισμού;» Ομολογώ πως δεν το ξέρω. Όπως και οι περισσότεροι από εσάς. Δεν βάλθηκα όμως να κάνω κάποιο κουίζ απίθανων γνώσεων ούτε ανέσυρα από κάποια εξειδικευμένη μελέτη την ερώτηση αυτή. Η ερώτηση περιλαμβάνεται στην Τράπεζα Θεμάτων Πολιτογράφησης που μόλις εγκαινιάστηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών.  Κι όμως…

Πώς λοιπόν θα διαγνώσουμε ορθότερα αν οι μετανάστες είναι έτοιμοι να γίνουν πολίτες; Με συνέντευξη ή τεστ; Αυτό είναι ένα κρίσιμο ερωτήματα σαν έρχεται η στιγμή της πολιτογράφησης.

Τα επιχειρήματα είναι τα αναμενόμενα: η γραπτή δοκιμασία εξασφαλίζει το αδιάβλητο, η συνέντευξη δίνει τη δυνατότητα μιας άμεσης και αδιαμεσολάβητης εντύπωσης.  Στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε γραπτό τεστ. Μόνο προφορική συνέντευξη, με ό,τι προβλήματα έχουν συνήθως οι συνεντεύξεις. Με διάταξη ωστόσο που νομοθετήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δύο μήνες πριν τις εκλογές του 2019, η προφορική συνέντευξη έδωσε τη θέση της στο τεστ στο όνομα της κωδικοποίησης της διαδικασίας και της περιφρούρησης του αδιάβλητου χαρακτήρα της. 

Το βασικό πρόβλημα της τράπεζας θεμάτων δεν είναι η ασύμμετρη δυσκολία της. Είναι η αστοχία της. Η γνώση των απαντήσεων αυτών δεν μαρτυρά τίποτε για την πραγματική δυνατότητα ένταξης των ανθρώπων στην ελληνική κοινωνία. Απολύτως τίποτε.

Ωστόσο, το ερώτημα «συνέντευξη ή τεστ», όταν τίθεται αφηρημένα, είναι παραπλανητικό. Γιατί το κρίσιμο ερώτημα, και για τα δύο, είναι «τι είδους». Στο δείκτη δυσκολίας των ερωτήσεων κρίνονται όλα. Άλλο να ρωτάς τον μετανάστη «τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου;», «τι ψήνουν οι Έλληνες το Πάσχα» κι άλλο «να γράψετε σε 30 λέξεις τι ήταν η σάρισα». Δεν παραδοξολογώ: η τελευταία ερώτηση, κι άλλες ανάλογες, ανήκει στην τράπεζα θεμάτων του Υπουργείου Εσωτερικών που μόλις είδε το φως της δημοσιότητας.  

Διάβασα με προσοχή τις ερωτήσεις της τράπεζας θεμάτων και καταλήγω στα εξής δύο συμπεράσματα: 

Το πρώτο που προκύπτει αφορά όντως στον υπέρμετρο βαθμό δυσκολίας. Όντως, το να γράψει ένας αλλοδαπός «σε 30 λέξεις τι είναι η στάση του Νίκα» ή «η Απέλλα» είναι όντως βουνό – όπως εξάλλου κι ένας ημεδαπός. Ακούω το αντεπιχείρημα που λέει: «να κάτσει να διαβάσει και να μάθει, ιθαγένεια ζητάει όχι ό,τι ό,τι». Ωραία λοιπόν: να κάτσει να διαβάσει, να γράψουν καθηγητές λυσάρια, να ανοίξουν φροντιστήρια, να γίνουν δηλαδή τα αναμενόμενα. Διότι αυτά θα συμβούν, είναι βέβαιο. Ο καθηγητής Κώστας Λάβδας, πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής που ετοίμασε την τράπεζα αναφέρει πως «το νέο σύστημα, ως σύστημα εξετάσεων, σε μεγάλο βαθμό ακολουθεί και εφαρμόζει, τηρουμένων των αναλογιών, τις διαδικασίες και τις ασφαλιστικές δικλείδες που ισχύουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».

Η κτήση της ιθαγένειας δεν είναι εγκυκλοπαιδική υπόθεση Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πανελλήνιες λοιπόν! Βρήκαμε τη λύση για την πολιτογράφηση... Τι σχέση όμως  μπορεί να έχει η δοκιμασία με την οποία κάποιος ζητάει να γίνει πολίτης ενός κράτους με την εισαγωγή του στο πανεπιστήμιο; Τι ζητάς από τον έναν και τι από τον άλλο; Και σε τελευταία ανάλυση, για ποιον λόγο η (εξαιρετικά εξειδικευμένη) γνώση ή  η αποστήθιση της απάντησης στο ερώτημα ποιο «Πνευματικό ίδρυμα που άρχισε να λειτουργεί τον 17ο αι. και επηρέασε τη συνείδηση του Ποντιακού Ελληνισμού» κάνει κάποιον καλύτερο υποψήφιο για πολίτη από έναν άλλον;

Αυτό είναι το δεύτερο, το κυρίως συμπέρασμα. Το βασικό πρόβλημα της τράπεζας θεμάτων δεν είναι η ασύμμετρη δυσκολία της. Είναι η αστοχία της. Η γνώση των απαντήσεων αυτών δεν μαρτυρά τίποτε για την πραγματική δυνατότητα ένταξης των ανθρώπων στην ελληνική κοινωνία.  Απολύτως τίποτε. Ρωτάω με κάθε ειλικρίνεια τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής που ετοίμασαν αυτή την τράπεζα: τι αποδεικνύει ένας αλλοδαπός που απλώς έχει μάθει να παπαγαλίζει τις απαντήσεις;  Δείχνει κάτι αυτό για τη βούλησή του να ενταχθεί στην κοινότητά μας; Δείχνει ότι αγαπάει τη χώρα αυτήν περισσότερο από κάποιον που δεν ξέρει τις απαντήσεις;  Από πού ακούστηκε ότι η ιδιότητα του πολίτη είναι ιδιότητα της αποστήθισης εγκυκλοπαιδικών γνώσεων;  

Οι αρετές που μπορεί να έχει κάποιος που ζητάει την ελληνική ιθαγένεια δεν έχουν καμία σχέση με την ικανότητα να απαντήσει τις περισσότερες ερωτήσεις που βρίσκονται στην τράπεζα θεμάτων. Είμαι σίγουρος ότι όλοι οι άνθρωποι με μέση κοινωνική εμπειρία γνωρίζουν μετανάστες που δεν είναι σε θέση να απαντήσουν παρά ελάχιστες  τέτοιες ερωτήσεις, αλλά θα ήταν μια χαρά συμπολίτες μας, ενώ κάποιοι πιθανώς να γνωρίζουμε κι ανθρώπους που εύκολα θα αποστήθιζαν τις απαντήσεις αλλά για συμπατριώτες πιθανώς να μην τους πολυ θέλαμε. Αφήνω κατά μέρους το ότι έθεσα μερικά από τα ερωτήματα σε δύο φίλους καθηγητές συνταγματικού δικαίου, από τους καλύτερους στην Ελλάδα, και ομολόγησαν την αδυναμία τους να απαντήσουν.

Κατόπιν αυτών, δικαιούμαι να διερωτηθώ αν οι έγκριτοι καθηγητές της επιστημονικής επιτροπής πραγματικά υπήρξαν θύματα τέτοιας ιδεοληπτικής τύφλωσης που δεν τους αφήνει να δούνε τα αυτονόητα. Αλλά δεν είναι έτσι. Ο πρόεδρος της επιτροπής μας αποκαλύπτεται: «η δημιουργία ενός κόσμου αμοιβαίας κατανόησης και σεβασμού του άλλου, του ανθρώπου ο οποίος ζει και εργάζεται νόμιμα δίπλα μας, δεν προϋποθέτει απαραίτητα την απονομή ιθαγένειας.» 

Δεν είναι αφελείς λοιπόν τα μέλη της Επιτροπής. Οι ερωτήσεις τους είναι δύσκολες διότι απλώς δεν θέλουν να κάνουμε πολίτες. Κι εδώ που τα λέμε κιόλας, βλέποντας τον συγκεκριμένο Υπουργό Εσωτερικών να εγκαινιάζει την τράπεζα δεν θα έπρεπε να περιμένουμε κάτι διαφορετικό. Ο κύριος Βορίδης, εξάλλου, δεν έκρυψε ποτέ τις θέσεις του ως προς το ενδεχόμενο να αποκτούν ιθαγένεια οι μετανάστες στην Ελλάδα: αυτό, αν μη τι άλλο, πρέπει να του αναγνωρίσουμε. 

εξετάσεις ελληνική ιθαγένεια Facebook Twitter
Οι αρετές που μπορεί να έχει κάποιος που ζητάει την ελληνική ιθαγένεια δεν έχουν καμία σχέση με την ικανότητα να απαντήσει τις περισσότερες ερωτήσεις που βρίσκονται στην τράπεζα θεμάτων.

ΤΑ ΤΕΣΤ ΠΟΛΙΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ εξασφαλίζουν το αδιάβλητο και μια κωδικοποίηση της όλης διαδικασίας. Η πρακτική αυτή υπάρχει και ακολουθείται από πολλά ευρωπαϊκά κράτη, που όμως έχουν μεριμνήσει για τη μόρφωση των μεταναστών τους.  Η Ελλάδα πάλι δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε. Αυτό που είναι σίγουρο ότι θα ξεκινήσει εδώ είναι μια νέα φάμπρικα παραπαιδείας για την πολιτογράφηση. Τα γνωστά «ελληνικά»...  Είναι πιθανό να μειωθεί ο χρόνος της διαδικασίας που είναι τραγικά μεγάλος, πλην όμως η χώρα μόλις το 2016 έφτασε τους 10 χιλιάδες ανθρώπους που αποκτήσαν την ιθαγένεια με πολιτογράφηση ενώ το 2019 το νούμερο έπεσε κάτω από 3 χιλιάδες. Συζητάμε για τέτοια νούμερα. 

Θέλω να πω δηλαδή ότι η κυβέρνηση έχει αφήσει ήδη το φοβικό αποτύπωμά της στη διαδικασία ενώ η προϊστορία της συντηρητικής παράταξης σε ό,τι αφορά τα θέματα ιθαγένειας δεν είναι αυτό που θα έλεγε κανείς φιλελεύθερη.

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ, η ενσωμάτωση του κάθε μετανάστη δεν είναι ένα κοινό μενού. Άλλες ανάγκες ένταξης έχει ένας οικοδόμος κι άλλες η φοιτήτρια κόρη του. Η εγγράμματη κόρη θα μπορούσε να περνάει μιας μορφής γραπτή δοκιμασία, με σίγουρα χρηστικότερες ερωτήσεις από αυτές της Τράπεζας θεμάτων που σαν να είναι copy- paste από την Τράπεζα Θεμάτων κάποιων σχολικών εξετάσεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο λειτουργικά αναλφάβητος πατέρας όχι όμως. Με κανέναν τρόπο. 

Η ενσωμάτωση είναι αγώνας ένταξης σε μια πολιτική κοινότητα και σε μια κοινωνία διαφορετικών παραστάσεων. Δεν είναι εγκυκλοπαιδική διαδικασία. Είναι βούληση, συμμετοχή, γνώση και κοινωνική εμπειρία. Είναι ταξικά μεταβλητό θέμα και όχι κοινή γνωστική απόληξη. Αλλού (καλείται να) συμμετέχει ο ένας και αλλού ο άλλος. 

Ένας αγράμματος Αλβανός (η πλειοψηφία των αιτούντων πολιτογράφηση Αλβανοί είναι) οικοδόμος μπορεί να είναι χίλιες φορές καλύτερα ενταγμένος στη κοινωνία και να αγαπάει τη χώρα κι ας κοιτάει τις ερωτήσεις με απορία, όπως εξάλλου, ο Έλληνας κουμπάρος του. Και μη μου πει κανείς ότι δεν γνωρίζει τέτοιους, διότι τότε σημαίνει ότι είχε μπει σε  λοκντάουν πολύ πριν την πανδημία. 

Ένας πολύ στενός συνεργάτης που τον ρώτησα για το αν αξίζει να γράψω κάτι για το ζήτημα με απέτρεψε λέγοντάς μου πως «το συντριπτικότερο επιχείρημα κατά των ερωτήσεων είναι να δημοσιευθούν ατόφιες». Δεν τον άκουσα. Σταματώ όμως εδώ και αφήνω τις ερωτήσεις στην κρίση σας. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ