H αναγέννηση των ελληνικών σειρών

Έτερος εγώ Facebook Twitter
Το κινηματογραφικό αστυνομικό θρίλερ «Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια μετέφερε τον σκοτεινό φουτουρισμό του στη συνδρομητική τηλεόραση – και, απ’ ό,τι φαίνεται, ετοιμάζεται να κάνει «διεθνή» καριέρα.
0



Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ έπληξε τα ΜΜΕ με τρόπο καθοριστικό. Μάλιστα η περιβόητη «φούσκα» τους άρχισε να σκάει και να δείχνει τα όριά της πολύ πριν από την έλευση της χρεοκοπίας του ελληνικού κράτους και των μνημονίων. Κάτι σαν προάγγελος, κάτι σαν μήνυμα στο μπουκάλι που παρελήφθη λίγο καιρό αργότερα απ’ όλη την ελληνική κοινωνία.

Ένα από τα κομμάτια της μιντιόσφαιρας που πληγώθηκε περισσότερο απ’ όλα υπήρξε η εγχώρια τηλεοπτική μυθοπλασία. Ουσιαστικά, οι παραγωγές ελληνικών σειρών συρρικνώθηκαν στο ελάχιστο από το 2010 και ύστερα, όπως και το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού, που είτε πήγε προς τις τουρκικές εντυπωσιακές σαπουνόπερες (μεγαλύτερες ηλικίες) είτε αποκαλωδιώθηκε πλήρως από την τηλεοπτική οθόνη και μετοίκησε στον κόσμο του έννομου ή παράνομου streaming ξένων, αμερικανικών κυρίως, σειρών (κυρίως νεότερες ηλικίες). Η τηλεόραση, για χρόνια το κοινό κέντρο της οικιακής ενημέρωσης και διασκέδασης, σταδιακά μεταβλήθηκε σε εργονομικό ντεκόρ του σαλονιού ή, στην καλύτερη περίπτωση, μια ακόμη μηχανή πρόσβασης στο διαδίκτυο (smart TV).

Αυτό που φαίνεται να προκύπτει «τα χρόνια του κορωνοϊού» είναι ένα πολύ δυναμικό comeback των ελληνικών τηλεοπτικών σειρών, μια προσπάθεια να ανταγωνιστούν τη νέα εποχή της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας όχι με τα γνωστά και φθαρμένα υλικά του παρελθόντος αλλά κάνοντας τις αναγκαίες προσαρμογές ενός «παγκόσμιου παραδείγματος» στα ελληνικά δεδομένα.

Η ελληνική τηλεοπτική μυθοπλασία για σχεδόν είκοσι χρόνια (1989-2009) υπήρξε ο βασικός πόρος ψυχαγωγίας της ελληνικής κοινωνίας. Τα νούμερα τηλεθέασης που έπιασαν οι ελληνικές σειρές όλη αυτή την περίοδο δεν ήταν ανταγωνίσιμα από τις ξένες παραγωγές (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων και σίγουρα όχι πριν από την έλευση της νέας αμερικανικής τηλεόρασης «ποιότητας» από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και ύστερα). Το περιβόητο διακύβευμα της κρατικής τηλεόρασης της δεκαετίας του ’70 και του ’80 για τη δημιουργία εγχώριας τηλεοπτικής μυθοπλασίας έμελλε να πραγματωθεί από τη δεκαετία του ’90 και ύστερα, μέσα από τις αμέτρητες σειρές –κωμικές, δραματικές, σαπουνόπερες, αστυνομικές, επιθεωρησιακές– που τα ιδιωτικά κανάλια (κυρίως Mega και ANT1) πρόβαλλαν. Ακόμη κι αν διατυπώνονταν πολλές ενστάσεις για το «επίπεδο» αυτών των παραγωγών, το τηλεοπτικό κοινό αδιαφορούσε και τις καθιστούσε βασική του διασκέδαση, κεντρικό άξονα διαμόρφωσης προτύπων και «χαλαρωτικής» κατανόησης του κόσμου.

Ένα σοβαρότατο δείγμα της σημασίας που είχε η εγχώρια τηλεοπτική μυθοπλασία στο πρόσφατο παρελθόν είναι ότι όταν τα κανάλια, αδύναμα να παραγάγουν νέο περιεχόμενο λόγω της οικονομικής κρίσης, προέβαλλαν σε επανάληψη της παλιές τους σειρές, το κοινό τις παρακολουθούσε, καταγράφοντας σημαντικά ποσοστά τηλεθέασης και δημιουργώντας διάφορα διαδικτυακά φόρουμ νοσταλγίας. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι στο πλαίσιο της μικρής ανάκαμψης που σημειώθηκε δειλά τα τελευταία χρόνια κάποιες δημοφιλείς σειρές του παρελθόντος αναβίωσαν («Καφέ της Χαράς», «Λόγω Τιμής»).

Δεν έχει εκτιμηθεί ακόμη σοβαρά το συμβολικό και φαντασιακό αποτύπωμα που έχει αφήσει η παρακολούθηση της τηλεοπτικής γενιάς των «Απαράδεκτων», της «Αναστασίας», της «Λάμψης», του «Τμήματος Ηθών», του «Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή», του «Παρά Πέντε» κ.λπ. Όμως σίγουρα είναι σημαντικό και πολύ πιο θετικό από το αντίστοιχο που άφησε η τηλεοπτική ενημέρωση την ίδια χρονική περίοδο.

Η περίοδος της πανδημίας σηματοδοτεί μια σταθερή τάση του κοινού να ψυχαγωγηθεί στο σπίτι του με τη νέα γενιά τηλεοπτικής μυθοπλασίας που παρέχουν οι παγκοσμιοποιημένες διαδικτυακές πλατφόρμες (βλ. Netflix). Ταυτόχρονα, όμως, σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία σημειώνεται αναπάντεχα μια αξιόλογη παραγωγή και προβολή ελληνικών σειρών. Τόσο η ιδιωτική τηλεόραση όσο και η ξεχασμένη –μέχρι πρότινος, σε ψυχαγωγικούς όρους– δημόσια (ERTFLIX) ξαναστρέφονται στη μυθοπλασία και μάλιστα σε ένα σημαντικό ποσοστό αυτή η επιστροφή δεν γίνεται με όρους παρελθόντος, αλλά παρόντος.

Μετά από περίπου μία δεκαετία που τα κανάλια κατάφερναν να προσελκύουν το κοινό κυρίως μέσα από τα διάφορα φορμά των ριάλιτι σόου, ξαφνικά επανέρχονται στη μυθοπλασία με ανανεωμένο σκηνοθετικό, θεματικό και δραματουργικό πλαίσιο. Δεν είναι μόνο το κινηματογραφικό αστυνομικό θρίλερ «Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια που μετέφερε τον σκοτεινό φουτουρισμό του στη συνδρομητική τηλεόραση – και, απ’ ό,τι φαίνεται, ετοιμάζεται να κάνει «διεθνή» καριέρα. Το είδος αστυνομικού μυστηρίου φαίνεται να υπηρετείται με ακόμη μεγαλύτερη δόση κοινωνικού ρεαλισμού και οικογενειακής και πολιτικής περιπλοκής από τη νέα σειρά του Mega «Σιωπηλός Δρόμος» του Βαρδή Μαρινάκη.

Η σειρά της ΕΡΤ «Τα καλύτερά μας χρόνια» της Όλγας Μαλέα δημιουργεί ήδη ένα νέο είδος ιστορικής κομεντί, εντελώς καινοτόμου για τα ελληνικά τηλεοπτικά πράγματα. Ακόμη όμως και οι δραματικές σειρές που φλερτάρουν με το είδος της σαπουνόπερας, όπως οι «Άγριες Μέλισσες» και η «Αγγελική», κινούνται σε ένα νέο υφολογικό πλαίσιο και αναδεικνύουν με μια διαφορετική αισθητική ζητήματα που αφορούν το φύλο ή τις σχέσεις εξουσίας σε μια παραδοσιακή ή σύγχρονη κοινωνία.

Η κάθε περίπτωση προφανώς χρήζει ειδικής μνείας και μελέτης, όμως αυτό που φαίνεται να προκύπτει «τα χρόνια του κορωνοϊού» είναι ένα πολύ δυναμικό comeback των ελληνικών τηλεοπτικών σειρών, μια προσπάθεια να ανταγωνιστούν τη νέα εποχή της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας όχι με τα γνωστά και φθαρμένα (παρότι αγαπημένα για το κοινό) υλικά του παρελθόντος αλλά κάνοντας τις αναγκαίες προσαρμογές ενός «παγκόσμιου παραδείγματος» (είτε αυτό λέγεται Netflix είτε HBO) στα ελληνικά δεδομένα. H επιλογή που φαίνεται επιτέλους να γίνεται και στην Ελλάδα (με περίπου είκοσι χρόνια καθυστέρηση) είναι η σύγκλιση τηλεοπτικής και κινηματογραφικής αφήγησης, η δραματουργική αποκαθήλωση της υστερίας, οι αντιφατικοί χαρακτήρες, η σεναριακή δομή με μια συνεκτική, εξελισσόμενη πλοκή. Το κατά πόσο αυτό θα έχει συνέχεια και θα εξελιχθεί σε κανόνα είναι ένα ερώτημα. Όμως για όλους όσοι αγάπησαν της ελληνικές σειρές στο παρελθόν (αλλά και για όσους αρέσκονται να τις μελετούν) φαίνεται να ανοίγει μια νέα εποχή. Και ίσως μια νέα ευκαιρία να ξανασυναντηθούμε μπροστά από τις οθόνες μας χωρίς «ενοχές».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς δημιουργείται μια καλή αστυνομική σειρά στην Ελλάδα

Pulp Fiction / Πώς δημιουργείται μια καλή αστυνομική σειρά στην Ελλάδα

Ο πρωταγωνιστής της σειράς «Έτερος Εγώ - Κάθαρσις», Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Ο ταλαντούχος ηθοποιός υποδύεται ξανά τον καθηγητή Εγκληματολογίας Δημήτρη Λαΐνη στον νέο κύκλο επεισοδίων της σειράς. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της τηλεοπτικής ανθολογίας του «Έτερος Εγώ», σε παραγωγή COSMOTE TV και σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια, που βασίζεται στο ομώνυμο βραβευμένο αστυνομικό θρίλερ του 2016. Από τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου, το «Έτερος Εγώ – Κάθαρσις» θα προβάλλεται κάθε Δευτέρα στις 23.00 και στο COSMOTE SERIES HD.
Κάπως έτσι, ο Σωτήρης Τσαφούλιας άνοιξε τον δρόμο των ελληνικών παραγωγών προς το Netflix

Οι Αθηναίοι / Κάπως έτσι, ο Σωτήρης Τσαφούλιας άνοιξε τον δρόμο των ελληνικών παραγωγών προς το Netflix

O σεναριογράφος και σκηνοθέτης του «Έτερος Εγώ» μεγάλωσε στον Πειραιά, ζει στη Βάρκιζα και αν όλα πάνε καλά, θα γίνει ο πρώτος Έλληνας δημιουργός που θα σκηνοθετήσει για το Netflix.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Τηλεόραση / Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Γράφει, σκηνοθετεί, μοντάρει, ζει μέσα στο νέο της πρότζεκτ, τη σειρά «Σχεδόν Ενήλικες», που μόλις ξεκίνησε να προβάλλεται στο Mega: Η Μυρτώ Κοντοβά επέστρεψε στην τηλεόραση μιλώντας για την Αθήνα που γνωρίζει καλά, αυτήν τη φορά μέσα από μια ιστορία γεμάτη σασπένς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Άγριες Μέλισσες: Πώς γυρίζεται μια επιτυχία

Τηλεόραση / Άγριες Μέλισσες: Πώς γυρίζεται μια επιτυχία

Η LiFO πέρασε μια μέρα στα ΚΑΠΑ Studios, όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα του πιο επιτυχημένου ελληνικού σίριαλ της τελευταίας δεκαετίας, μίλησε με τους συντελεστές και αποκαλύπτει όλες τις εξελίξεις του δεύτερου κύκλου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Τα καλύτερά μας χρόνια»: Ένα τηλεοπτικό μάθημα πολιτισμικής ιστορίας για τη χούντα

TV & Media / «Τα καλύτερά μας χρόνια»: Ένα τηλεοπτικό μάθημα πολιτισμικής ιστορίας για τη χούντα

Η εξαιρετική σειρά της ΕΡΤ, σε σκηνοθεσία της Όλγας Μαλέα, μοιάζει να έχει το θάρρος να ανατρέψει τα στερεότυπα περί εκείνης της πολύ αντιφατικής εποχής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ