Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό με τις τρεις κόρες της, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ. Φωτ.: Courtesy Munro Family
0

Η ΚΑΝΑΔΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Άλις Μονρό, βραβευμένη το 2013 με Νόμπελ Λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή στις 13 Μαΐου του 2024. Μόλις δύο μήνες μετά, η μικρότερη κόρη της Άντρεα Σκίνερ δημοσίευσε στην εφημερίδα «Toronto Star» ένα άρθρο όπου αποκάλυπτε τη σεξουαλική κακοποίηση που δέχτηκε το καλοκαίρι του 1976 σε ηλικία 9 ετών από τον δεύτερο σύζυγο της μητέρας της (αν και δεν είχαν επίσημα παντρευτεί) Τζέραλντ Φρέμλιν. Η μητέρα της άργησε να πληροφορηθεί το γεγονός, αλλά και όταν, μετά από κάποια χρόνια, της το γνωστοποίησε, αυτή όχι μόνο δεν εγκατέλειψε τον σύντροφό της αλλά αποδέχτηκε τις δικαιολογίες του που ούτε λίγο ούτε πολύ έριχναν το φταίξιμο στο εννιάχρονο κορίτσι. Αυτή η αποκάλυψη σόκαρε όχι μόνο τους λογοτεχνικούς κύκλους αλλά και την καναδική κοινωνία που έχει αναγάγει την αναμφισβήτητα σπουδαία συγγραφέα σε εθνική ηρωίδα. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μετά τον χωρισμό της από τον επί εικοσαετία σύζυγό της Τζέιμς Μονρό, αποφασίστηκε ότι οι τρεις τους κόρες, Σίλα, Τζένι και Άντρεα Σκίνερ, θα ζούσαν με τον πατέρα τους και τη δεύτερη σύζυγό του στη Βικτόρια της Βρετανικής Κολομβίας, ενώ τα καλοκαίρια θα τα περνούσαν με τη μητέρα τους στο Κλίντον, μια μικρή πόλη στο νότιο Οντάριο· σε αυτή την περιοχή η συγγραφέας τοποθέτησε πολλές από τις ιστορίες της, ως εκ τούτου οι Καναδοί την αποκαλούν «Alice Munro Country». Ένα καλοκαιρινό βράδυ που η Άλις έλειπε, ο Φρέμλιν βρήκε την ευκαιρία να χωθεί στο κρεβάτι της Άντρεα· της έπιασε το χέρι και έτριψε με αυτό τα γεννητικά του όργανα. Κατόπιν τη φοβέρισε να μην το πει στη μητέρα της, γιατί κάτι τέτοιο θα τη σκότωνε. 

Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της.

Το εννιάχρονο κορίτσι φοβήθηκε, ωστόσο, όταν επέστρεψε στο πατρικό της, είπε στον ετεροθαλή αδελφό της Άντριου τι της είχε συμβεί. Εκείνος το μετέφερε στη δική του μητέρα, που με τη σειρά της ειδοποίησε τον πατέρα του κοριτσιού, ο οποίος αρνήθηκε να αντιδράσει. Δεν ήθελε να ταράξει τη σχέση της πρώην συζύγου του με τον νέο της σύντροφο για να μην τον κατηγορήσει ότι επιδίωκε να τη διαλύσει. Έτσι, η Μονρό δεν πληροφορήθηκε το γεγονός. Τα παιδιά συνέχισαν να επισκέπτονται τη μητέρα τους τα επόμενα καλοκαίρια, αλλά η μεγαλύτερη αδελφή, Σίλα, είχε σαφείς οδηγίες να μην αφήνει ποτέ την Άντρεα μόνη με τον Φρέμλιν. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Η 9χρονη τότε Άντρεα Σκίνερ με τη γάτα της. Φωτ.: Courtesy Munro Family

Μέσα στα χρόνια, εκείνος εξακολούθησε να την παρενοχλεί. Π.χ. μια φορά πήγαν μαζί για μπάνιο σε ένα ποτάμι της περιοχής και της πρότεινε να κάνουν σεξ γιατί, όπως της εκμυστηρεύτηκε, η ερωτική του ζωή με την Άλις περνούσε κρίση. Εκείνη κατάφερε να τον αποφύγει και μόνο όταν έφτασε στην εφηβεία καταλάγιασαν οι πιέσεις που της ασκούσε σε κάθε ευκαιρία. Παρόλο που η κατάσταση της είχε προκαλέσει προβλήματα όπως αϋπνία, βουλιμία, ημικρανίες, μείωση των επιδόσεων στο σχολείο, δεν μίλησε ποτέ για όλα αυτά στη μητέρα της, μόνο το 1992, όταν έφτασε στην ηλικία των 25 ετών, μέσα από ένα γράμμα. Αφορμή τής είχε δώσει ένα διήγημα που η Μονρό της διάβασε για ένα νέο κορίτσι που δεν μίλησε ποτέ για το δικό του τραύμα, αλλά, όπως της ομολόγησε, φοβόταν ότι θα έριχνε σ' εκείνη το φταίξιμο. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από το γράμμα της Άντρεα στη μητέρα της.

Η αντίδραση της Μονρό ήταν να απομονωθεί στο σπίτι της στο Vancouver Island. Όταν την επισκέφθηκε η Άντρεα, ήρθε αντιμέτωπη με μια συναισθηματικά ανώριμη συμπεριφορά. Θεωρούσε ότι επρόκειτο για μια τακτική του πρώην συζύγου της που σκοπό είχε να την ταπεινώσει. Και σαν να μην έφτανε αυτό, αντιμετώπισε την κόρη της σαν ερωτική αντίζηλο, αν και της αποκάλυψε κι άλλες ύποπτες «φιλίες» του Φρέμλιν με ανήλικα. «Το έμαθα πολύ αργά» είπε, όπως και ότι τον αγαπούσε πάρα πολύ, για να συμπληρώσει με ολίγη από φεμινισμό ότι «η μισογυνική μας κουλτούρα αξιώνει από μένα να αρνηθώ τις ανάγκες μου και να θυσιαστώ για τα παιδιά μου ώστε να επανορθώσω για τις αδυναμίες των ανδρών».

Από την πλευρά του, εκείνος ομολόγησε την πράξη του, στέλνοντας γράμμα στον Τζέιμς Μονρό, όπου παρομοίαζε την Άντρεα με τη Λολίτα του Ναμπόκοφ, η οποία, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, εισέβαλε στο δωμάτιό του αναζητώντας ερωτική συντροφιά. Κατά τ' άλλα, είπε πως ένιωθε ανέντιμος, αηδιασμένος με τον εαυτό του που υπήρξε άπιστος στην Άλις.

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
Απόσπασμα από την απάντηση του Τζέρι Φρέμλιν.

Όπως συνήθως συμβαίνει, η οικογένεια έκανε σαν να μη συνέβη ποτέ τίποτα. Όταν η Άντρεα, ώριμη πλέον, έγινε μητέρα δίδυμων παιδιών το 2002, απαίτησε από τη μητέρα της να μην την επισκεφθεί μαζί με τον Φρέμλιν, και εκείνη διαμαρτυρήθηκε, λέγοντας ότι δεν είχε άλλον τρόπο να τη δει, καθώς η ίδια δεν οδηγούσε. Αυτό προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου έκρηξη της Άντρεα και το τέλος στη σχέση μάνας - κόρης. 

Το 2004, μετά από δηλώσεις της Μονρό στο περιοδικό «New York» περί εξαιρετικών σχέσεων και με τις τρεις κόρες της και περί του πόσο ευτυχισμένη και τυχερή ένιωθε που είχε στη ζωή της τον Φρέμλιν, η Άντρεα αποφάσισε να αντιδράσει. Συγκέντρωσε παλιά γράμματά του και τα παρέδωσε στις αστυνομικές αρχές. Όταν πήγαν να τον συλλάβουν η συγγραφέας αντέδρασε με οργή χαρακτηρίζοντας την κόρη της ψεύτρα. Εν τέλει ο ογδοντάχρονος Φρέμλιν ομολόγησε το 2005 την ενοχή του και καταδικάστηκε σε 2 χρόνια με αναστολή. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
H Άλις Μονρό το 1994.

Η υπόθεση δεν είδε το φως της δημοσιότητας τότε και κάθε απόπειρα της Άντρεα να μιλήσει δημόσια έβρισκε τοίχο. Ακόμα και ο βιογράφος της Μονρό, ο Ρόμπερτ Θάκερ, αρνήθηκε να συμπεριλάβει αυτά τα γεγονότα στο βιβλίο του, προφασιζόμενος ότι ενδιαφερόταν αποκλειστικά για το λογοτεχνικό της έργο. Ωστόσο, η θεματική της Άλις Μονρό την περίοδο μετά τις αποκαλύψεις της κόρης της αφορούσε κακοποιημένα παιδιά και άπονες μάνες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το διήγημα «Vandals» που δημοσιεύτηκε το 1993 στον «New Yorker», όπου κατά κάποιον τρόπο σκιαγραφείται η δική της ιστορία. Αυτό που κάνει σήμερα τους πάντες να αναρωτιούνται είναι για ποιον λόγο η Μονρό αντέδρασε όπως αντέδρασε, γιατί δεν προστάτευσε το παιδί της, γιατί δεν εγκατέλειψε τον άντρα της. Και από εκεί που θεωρούνταν συμπονετική και φιλεύσπλαχνη, «Αγία Άλις», κινδυνεύει να μείνει στην ιστορία ως άσπλαχνη μητέρα. 

Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε; Facebook Twitter
O Φρέμλιν ήταν ο μόνος που «την έκανε να νιώθει ασφάλεια».

Συγγραφείς που δήλωναν επηρεασμένοι από το έργο της πλέον την αμφισβητούν, το Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο έκανε ανενεργή την έδρα δημιουργικής γραφής που φέρει το όνομά της, ορυμαγδός αρνητικών σχολίων στο διαδίκτυο ακυρώνει τη φήμη της. Οι πιο ψύχραιμοι ξαναδιαβάζουν τις ιστορίες της με άλλο μάτι. Η Μονρό μεγάλωσε υπό συνθήκες ακραίας φτώχειας, με βάναυσους γονείς. Η ταξική υπεροχή του Τζέιμς Μονρό τής υπενθύμιζε ανέκαθεν την κοινωνική και συναισθηματική της αναπηρία. Ο Φρέμλιν, από τον οποίο ήταν εξαρτημένη λόγω πλήθους πρακτικών καθημερινών προβλημάτων τα οποία ήταν ανίκανη να αντιμετωπίσει μόνη, ήταν ο μόνος που την έκανε να νιώθει ασφάλεια. Ίσως εκεί να βρίσκεται και η απάντηση στο γιατί στάθηκε αδύνατο να αποδράσει από αυτόν. 

Με στοιχεία από New York Times



 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ηοw much is too much?

Οπτική Γωνία / Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM