Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Ηοw much is too much? Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα, βέβαια, όλο αυτό είναι απλώς ένα πορνό τρόμου και κλειδαρότρυπας. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΤΟ 2015 ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ που συζητιέται σχεδόν δέκα χρόνια τώρα, σαν να κυκλοφόρησε χθες. Το «Λίγη ζωή» της Hanya Yanaghihara ξεκινά μάλλον αθώα, μιλώντας για τέσσερις φίλους που αποφοιτούν από το πανεπιστήμιο και προσπαθούν να φτιάξουν τη ζωή τους, όντες νέοι και χωρίς πολλά λεφτά, στη Νέα Υόρκη.

Μοιάζει με ιστορία ενηλικίωσης, αλλά μόνο αυτό δεν είναι: στην καρδιά του βιβλίου βρίσκεται η τραυματική, πέρα από κάθε φαντασία, παιδική ηλικία του Jude. Mέσα από τα flashbacks του ήρωα ζούμε μια ανατριχιαστικά περιγραφική ιστορία παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης από μια σειρά άντρων που, αντί να τον φροντίζουν, τον βίαζαν και τον βασάνιζαν – ένας καλόγερος που τον εξέδιδε, μια ιστορία αυτοτραυματισμού και φρικιαστικής ψυχολογικής βίας.

Διαβάζοντάς το, ένιωσα πως διαβάζω κάτι σαν πορνό μιζέριας και κακοποίησης, ένα κρεσέντο άρρωστων λεπτομερειών, σχεδιασμένων να κάνουν τον αναγνώστη να κλάψει ή να φρίξει, ή και τα δυο μαζί.

Το βιβλίο πήρε εξαιρετικές κριτικές, έγινε μπεστ-σέλερ παγκοσμίως και συνεχίζει να συζητιέται μέσω του ΤikΤok και των social media. Σε αυτό βοήθησε και η πολυαναμενόμενη θεατρική διασκευή του έργου στο West End με τον James Norton στον ρόλο του Luke, σε σκηνοθεσία του Ivo van Hove. To έργο είχε διάρκεια τρεις ώρες και σαράντα λεπτά. Η κριτική της «Guardian» είχε τίτλο: «Τέσσερις ώρες βαρβαρότητας και μιζέριας – για ποιον λόγο;». Η κριτική των «New York Times», «How much is too much?».

Οι συνέπειες αυτής της μακροχρόνιας κιτρινίλας είναι ήδη ορατές γύρω μας, και όχι τίποτε άλλο αλλά δεν διαφαίνεται και καμία πιθανότητα αλλαγής σύντομα. Το ΜeΤoo και το «νέο κύμα φεμινισμού» δεν πλησίασαν, φαίνεται, ακόμα την ελληνική τηλεόραση.

Αυτή είναι μια ερώτηση που γίνεται όλο και πιο πιεστική σε μια εποχή που η σεξουαλική κακοποίηση μοιάζει να είναι παντού ή έστω να δημοσιοποιείται και να συζητιέται. Πώς γράφουμε ή μιλάμε για τη σεξουαλική βία ή, μάλλον, πόσες λεπτομέρειες αρκούν; Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;  

Από τη μια είναι σημαντικό να αφήσεις τη φρίκη να φανεί σε όλη της τη διάσταση: ο κόσμος όλος παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τη δίκη Πελικό, την υπόθεση της 71χρονης μητέρας και γιαγιάς από ένα μικρό χωριό της Γαλλίας που ανακάλυψε τυχαία ότι για πάνω από δέκα χρόνια ο σύζυγός της τη νάρκωνε και καλούσε άντρες να τη βιάζουν αναίσθητη. Είναι πραγματικά τρομακτικό το πώς οι 51 κατηγορούμενοι ισχυρίζονται πως νόμιζαν ότι «κοιμάται» ή «πως ήταν ένα παιχνίδι που έπαιζε με τον άντρα της». Διαβάζουμε για τα προφίλ των βιαστών, τα επαγγελματά τους και την ηλικία τους: πενήντα ένας άντρες, ανάμεσά τους πολιτικοί μηχανικοί, συνταξιούχοι, εργάτες, οδηγοί νταλίκας, ένας δημοσιογράφος, από 26 εως 71 ετών, κάποιοι με παιδιά και εγγόνια. \

Αυτό όμως που ξεχωρίζει είναι η επιμονή της Πελικό να παίξουν τα βίντεο των βιασμών της στο δικαστήριο για να «αλλάξει πλευρά η ντροπή», όπως είπε. «Νιώθω σαν να δικάζομαι εγώ», δήλωσε. Η Πελικό ήθελε να βγουν όλες οι λεπτομέρειες της περιπέτειάς της στη φόρα. Ήταν επιλογή της, θεωρώντας πως μόνο έτσι θα δικαιωθεί. 

Στον αντίποδα της δίκης Πελικό βρίσκεται η εγχώρια «δημοσιογραφική» και όχι μόνο αντιμετώπιση των σεξουαλικών εγκλημάτων στη χώρα μας είτε αφορούν ενήλικες είτε παιδιά. Εδώ δεν υπάρχει καμία απολύτως επιλογή. Το θύμα συνήθως φωτογραφίζεται παρά τη θέλησή του, διασύρεται, και οι πράξεις βίας αναλύονται με κάθε λεπτομέρεια ξανά και ξανά, ακόμα και όταν αφορούν παιδιά, όπως έγινε στην περίπτωση της 12χρονης στον Κολωνό, στο όνομα της «ενημέρωσης».

Στην πραγματικότητα, βέβαια, όλο αυτό είναι απλώς ένα πορνό τρόμου και κλειδαρότρυπας. Το αποτέλεσμα είναι μια τρομακτική εξοικείωση με τη σεξουαλική κακοποίηση που σερβίρεται από τα ελληνικά ΜΜΕ ως ένα ακόμα προϊόν προς καθημερινή κατανάλωση. Οι συνέπειες αυτής της μακροχρόνιας κιτρινίλας είναι ήδη ορατές γύρω μας, και όχι τίποτε άλλο αλλά δεν διαφαίνεται και καμία πιθανότητα αλλαγής σύντομα. Το ΜeΤoo και το «νέο κύμα φεμινισμού» δεν πλησίασαν, φαίνεται, ακόμα την ελληνική τηλεόραση.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες κλεμμένης παιδικής αθωότητας

Βιβλίο / Ιστορίες κλεμμένης παιδικής αθωότητας

Η διαχείριση του ανεπούλωτου τραύματος που αφήνει η κακοποίηση ενός παιδιού, η χαμένη παιδικότητα και τα μυστικά μιας οικογένειας που τη βασανίζει για τρεις γενιές ο νόμος της σιωπής είναι τα μοτίβα στο «Έλα να παίξουμε!» του Δημήτρη Χριστόπουλου.
M. HULOT
AI: Όλο και πιο διαδεδομένες γίνονται οι εικόνες σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που παράγονται με τεχνητή νοημοσύνη

Τech & Science / AI: Όλο και πιο διαδεδομένες οι αληθοφανείς εικόνες σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που παράγονται με τεχνητή νοημοσύνη

Το Internet Watch Foundation αναφέρει ότι το υλικό που παράγεται με AI είναι τόσο αληθοφανές που δεν μπορούν να το ξεχωρίσουν από πραγματικές περιπτώσεις κακοποίησης
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ