«Δεν είχε ανάγκη να βιάσει»: Το σαθρό επιχείρημα υπεράσπισης των «υπεράνω»

«Δεν είχε ανάγκη να βιάσει»: το σαθρό επιχείρημα υπεράσπισης των «υπεράνω» Facebook Twitter
Το πόσο δεν είναι ταξικό το ζήτημα και το πώς δεν αφορά απλώς τη δύναμη της εικόνας γίνεται πιο απτό όταν μιλάμε για ένα άλλο τρίπτυχο που το έχει ψηλά η ελληνική –αν και όχι αποκλειστικά– κοινωνία: θρήσκος, οικογενειάρχης, κουβαλητής. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΟΜΟΡΦΟΣ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ, ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟΣ – εικόνα, χρήμα, ικανότητα: η παλαιά, παρωχημένη κοινωνική (μας) εκπαίδευση για το πώς εντοπίζεται ο «ιδανικός» (σύντροφος / φίλος / συνεργάτης) εδώ και χρόνια δυσκολεύεται στο να δώσει πειστικές απαντήσεις για το τι συμβαίνει και το πρότυπο υφίσταται ρωγμές.

Η αδυναμία μας να κατανοήσουμε ότι επί χρόνια τικάρουμε τα λάθος κουτάκια γίνεται περισσότερο κατανοητή, όταν κάποιος «όμορφος, πλούσιος, επιτυχημένος» βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο, συνήθως μετά από μία καταγγελία που δεν συνάδει με το προφίλ, πόσο μάλλον με μία καταγγελία που του το ακυρώνει συνολικά.

Όμως, γιατί; Η απλοϊκή απάντηση θα ήταν ότι είμαστε δέσμιοι της βιτρίνας σε όλα τα πεδία της ζωής μας –αρκεί μια γρήγορη ματιά στα social media– πόσο πασχίζουμε για την εικόνα μας και πόσο μας κάνουν να υποφέρουμε οι εικόνες των άλλων.

Αυτή είναι μία σχετικά απλοϊκή απάντηση. Η σύνθετη και προβληματική εκδοχή της έχει να κάνει με το αίσθημα ασφάλειας που επιδιώκουμε σε ιδιωτικό και δημόσιο βίο, τα εχέγγυα καλοσύνης ή έστω σοβαρότητας που στρεβλά –μέχρι σήμερα– ταυτίζουμε με ένα ωραίο πρόσωπο, μία γεμάτη τσέπη, ένα χορτασμένο στομάχι, ένα μυαλό που παίρνει στροφές.

Από το στόμα του μέσου πολίτη στα χείλη του συνηγόρου υπεράσπισης, η ρητορική υπέρ του «όμορφου, πλούσιου, επιτυχημένου» γίνεται κανονικότητα που η κακοποιητική της δράση πρέπει να εξηγηθεί, προκειμένου να σταματήσει η σκόπιμη σύγχυση.

Θέλουμε να νιώθουμε ασφαλείς, οπότε υποθέτουμε ότι κάποιος όμορφος, με χρήματα και επιτυχημένη διαδρομή, δεν θα βλάψει εμάς ή το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Το σκεπτικό που μηχανικά αναπαράγουμε είναι ότι ο «χορτάτος», αυτός που τα έχει όλα (;), είναι κάποιος που δεν θα προξενήσει κακό.

Η παρανόηση είναι διαδεδομένη και πέραν των σεξουαλικών εγκλημάτων –συχνά ο κόσμος αναρωτιέται για πλούσιους «τι ανάγκη είχαν να κλέψουν;»–, ωστόσο όταν μπαίνει στη μέση ο παράγοντας της σεξουαλικής επίθεσης το χάος επιτείνεται: ακόμα και σήμερα που έχουμε δει και έχουμε υποστεί σχεδόν τα πάντα, ξεχνάμε ότι τα σεξουαλικά εγκλήματα είναι εγκλήματα εξουσίας.

Αυτό το τελευταίο απαντά σε όσα ακούγονται εκ νέου και με αφορμή την υπόθεση Γεωργούλη: «Τι ανάγκη είχε να βιάσει; / να δείρει; / να κακοποιήσει;».

Το παραπάνω απλοϊκό σχήμα –σε όποια παραλλαγή του–, το οποίο θα ξεστομιστεί από πολλά χείλη (κάποτε βαθιά ανυποψίαστα για τον πόλεμο που μαίνεται), πολύ συχνά εργαλειοποιείται από τους συνηγόρους υπεράσπισης βιαστών / κακοποιητών, με κάθε πιθανή σεξιστική παραλλαγή, που όχι απλώς ακυρώνει την καταγγελία του θύματος, αλλά και οποιασδήποτε άλλης επιζώσας να καταγγείλει την επίθεση που δέχθηκε.

Η ρητορική αυτή –που πολύ συχνά αφομοιώνεται από την κοινωνία, αλλά και από γυναίκες– πάει κάπως έτσι:

- Ο όμορφος δεν έχει ανάγκη να βιάσει – πέφτει ο ίδιος θύμα οχληρών πιέσεων και έντονου φλερτ. Έτσι να κάνει, οι γυναίκες σωριάζονται στο κάλεσμά του.

- Ο πλούσιος δεν έχει ανάγκη να βιάσει – μπορεί να πληρώσει και να αγοράσει σεξ. Ακόμα χειρότερα: μπορεί να πληρώσει και να έχει όποια θέλει. Γιατί να ασκήσει βία, λοιπόν;

- Ο επιτυχημένος δεν έχει ανάγκη να βιάσει – δεν θα ρισκάρει το κοινωνικό και επαγγελματικό status του για μία «περιπετειούλα», δεν του χρειάζεται κάτι τέτοιο.

Από το στόμα του μέσου πολίτη στα χείλη του συνηγόρου υπεράσπισης, η ρητορική υπέρ του «όμορφου, πλούσιου, επιτυχημένου» γίνεται κανονικότητα που η κακοποιητική της δράση πρέπει να εξηγηθεί, προκειμένου να σταματήσει η σκόπιμη σύγχυση.

Το πόσο δεν είναι ταξικό το ζήτημα και το πώς δεν αφορά απλώς τη δύναμη της εικόνας γίνεται πιο απτό όταν μιλάμε για ένα άλλο τρίπτυχο που το έχει ψηλά η ελληνική –αν και όχι αποκλειστικά– κοινωνία: θρήσκος, οικογενειάρχης, κουβαλητής. Αυτό το τελευταίο κατέπεσε ευκολότερα μέσα στα χρόνια, όταν σταδιακά άρχισε να αποκαλύπτεται η διαφθορά και ο ζόφος που «χωρούσαν» τόσο μέσα στα θρησκευτικά σχήματα όσο και μέσα στον πυρήνα της οικογένειας.

Ο «όμορφος, πλούσιος και επιτυχημένος» που «δεν έχει καμία ανάγκη να βιάσει / να δείρει / να παρενοχλήσει» αντέχει ακόμη, γιατί αντέχει εξίσου το σεξιστικό αφήγημα για «καλή ζωή» στο πλευρό ενός τέτοιου δείγματος. Αντέχει γιατί ως τέτοια υποσχετική διαφημίζεται από ΜΜΕ, εκπροσώπους του lifestyle Τύπου και άλλων διαύλων στερεοτυπικών μηνυμάτων.

Ωστόσο, η πραγματικότητα αποκαλύπτεται κυρίως μέσα από τα αστυνομικά χρονικά και την πικρή αλήθεια των αριθμών και της στατιστικής: ο βιασμός, η παρενόχληση, κάθε πτυχή της έμφυλης βίας δεν γνωρίζουν ούτε επάγγελμα, ούτε κοινωνική τάξη, ούτε οικονομική άνεση. Είναι εγκλήματα εξουσίας –πράξεις επιβολής του εαυτού σε άλλα άτομα– και αυτό είναι ό,τι χρειάζεται να ξέρει κανείς για να μην αναπαράγει τις στερεοτυπικές κακοποιητικές φλυαρίες περί ωραίου / πλούσιου / επιτυχημένου ή οικογενειάρχη / θρήσκου / κουβαλητή που δεν είχε ανάγκη να βιάσει ή δεν θα βίαζε ποτέ.

Η πρόσφατη επικαιρότητα που «ανοίγει» και «κλείνει» με συγκεκριμένους τρόπους και σε συγκεκριμένες χρονικές συγκυρίες (σκάνδαλο Telegram και Discord, υπόθεση παιδοβιασμών με αχαρτογράφητες για την ώρα προεκτάσεις, σκάνδαλο Λιγνάδη, Φιλιππίδη και τώρα Γεωργούλη) είναι το πιο απτό παράδειγμα για το πώς η βιτρίνα δεν προεξοφλεί την ποιότητα και για τις ταχύτητες με τις οποίες πρέπει να απομακρυνθούμε από το φαίνεσθαι ως κριτήριο αξιολόγησης προσωπικοτήτων και συμπεριφορών.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είδαμε στο ντοκιμαντέρ του Τάσου Τέλλογλου για τον Δημήτρη Λιγνάδη που μόλις προβλήθηκε

TV & Media / Τι είδαμε στο ντοκιμαντέρ του Τάσου Τέλλογλου για τον Δημήτρη Λιγνάδη που μόλις προβλήθηκε

Στην κάμερα της εκπομπής «Special Report» που μεταδόθηκε το βράδυ της Κυριακής 18 Απριλίου από τον ΑΝΤ1, ο Τάσος Τέλλογλου ανοίγει τον φάκελο της υπόθεσης που απασχολεί όσο λίγες την κοινή γνώμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Rom Boost» και μια συζήτηση για τους Ρομά 

Οπτική Γωνία / «Δεν είναι οι Ρομά που επιλέγουν το περιθώριο, αλλά η ίδια η κοινωνία που τους περιορίζει»

Οι Γιατροί του Κόσμου ολοκλήρωσαν το έργο «Rom Boost», επιμορφωτικές δράσεις σε κοινότητες Ρομά, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ένταξης και συμπερίληψης της οργάνωσης. Στόχος ήταν να πραγματοποιηθούν εκπαιδεύσεις και να δοθεί φωνή και αυτοπεποίθηση στους περιθωριοποιημένους Ρομά πληθυσμούς. Εκτός όμως από το ίδιο το έργο, ενδιαφέρον έχει και η συνομιλία που ακολούθησε, με τρεις εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Ρεπορτάζ / SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: Στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Τρία νησιά των Κυκλάδων, η Σίφνος, η Σέριφος και η Φολέγανδρος, συγκαταλέγονται στη λίστα των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη. Τι είναι αυτός ο κατάλογος, πώς επιλέχθηκαν τα τρία νησιά, ποιες είναι οι δράσεις που θα γίνουν στη συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι; Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς απαντούν

Ντίνα Καράτζιου / Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι;

Η σχεδιαζόμενη μεταφορά του καζίνου από το Μον Παρνές της Πάρνηθας στο Μαρούσι έχει μια πολυκύμαντη διαδρομή με ξεχωριστό κοινωνικό, πολιτικό, δικαστικό, περιβαλλοντικό, πολεοδομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

Οπτική Γωνία / Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

«Συνέθεσα σταδιακά ένα είδος εγκυκλοπαίδειας ανθρώπινων τύπων και ιστοριών ζωής, με βάση την οποία θα μπορούσα, κάποια στιγμή, να γράψω ένα αρκετά καλό βιβλίο». Ο Ρώσος κοινωνιολόγος και ακτιβιστής Μπόρις Καγκαρλίτσκι έστειλε από το κελί του μια επιστολή στο αμερικανικό αριστερό περιοδικό Jacobin, περιγράφοντας τις συνθήκες κράτησης από φυλακή σε φυλακή.
THE LIFO TEAM
Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Λοξή Ματιά / Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Διεθνή / «Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Μια διεξοδική συζήτηση για την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις πολλές της προεκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή και διεθνώς με τον 38χρονο Ιρανό δημοσιογράφο, ακτιβιστή και πολιτικό πρόσφυγα Σιαβάς Σαχαμπί, ο οποίος ζει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Βασιλική Σιούτη / Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που έχασαν το φως τους στην Ευρωβουλή και τα παθήματα που δεν έγιναν μαθήματα. Υπάρχει ωστόσο ακόμα χρόνος για ουσιαστικό πολιτικό διάλογο, που θα διαχωρίσει την ήρα από το σιτάρι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Βασιλική Σιούτη / Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Τι σημαίνει η απόφαση της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Κοσσυφοπέδιο; Τι εισηγήθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη, γιατί την επαίνεσε ο Αλέξης Τσίπρας και ποιες αντιδράσεις υπάρχουν.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Οπτική Γωνία / Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Ο Πίτερ Σπίγκελ, επικεφαλής των «Financial Times» στις ΗΠΑ και ένας από τους κορυφαίους δημοσιογράφους στον κόσμο, μιλά για την τραγωδία στα Τέμπη και τον Κ. Μητσοτάκη, σχολιάζει το rebranding του Τσίπρα, την εκλογή Κασσελάκη αλλά και τη στασιμότητα του ΠΑΣΟΚ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ