Delulu Family

Delulu Family Facebook Twitter
Από την «οικογένεια-κορνίζα» περάσαμε πια στην «οικογένεια- βραχυκύκλωμα». Φωτ.: Γιάννης Παναγόπουλος/Eurokinissi
0



ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
για την επέκταση του δικαιώματος του γάμου και της τεκνοθεσίας και στα ομόφυλα ζευγάρια έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις μίας μερίδας της κοινωνίας αλλά και του πολιτικού κόσμου, ακόμα και στις τάξεις του κυβερνώντος κόμματος.

Πολλοί απ' όσους διαμαρτύρονται κατά του νομοσχεδίου υποστηρίζουν πως υπερασπίζονται το πρότυπο της «παραδοσιακής οικογένειας» που κατά τη γνώμη τους απειλείται από το γεγονός ότι και τα ομόφυλα ζευγάρια θα μπορούν να παντρεύονται και να υιοθετούν παιδιά.

Όμως, χάριν ποιου συμβατικού μοντέλου οικογένειας ξιφουλκούν; Τι προσπαθούν να προστατεύσουν, πέρα από το προφανές παράλογο της άρνησης ενός αυτονόητου δικαιώματος και της άρσης των διακρίσεων εις βάρος των παιδιών με ομόφυλους γονείς, που είναι ήδη μια πραγματικότητα; 

Δεν πρόκειται παρά για μια φαντασιακή θεώρηση της πυρηνικής οικογένειας που εμμένει σε αγκυλώσεις του παρελθόντος, δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα κακώς κείμενά της και αρνείται, στρουθοκαμηλίζοντας, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Σε πρόσφατη συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του νομοσχεδίου στο Σύνταγμα, σε ένα από τα πλακάτ των διαδηλωτών αναγραφόταν το σύνθημα «Πίστη στις μεγάλες αξίες: Πατρίδα-θρησκεία-οικογένεια», συνοδευόμενο από το πασίγνωστο σκίτσο της οικογένειας της «Λόλας να ένα μήλο» από το διάσημο μεταπολεμικό «Αλφαβητάριο» για τα παιδιά του δημοτικού.

Κανείς, βέβαια, δεν αρνείται πως έστω και με την όποια ψυχοπαθολογία τη χαρακτηρίζει, ο θεσμός της οικογένειας μπορεί να αποτελεί καταφύγιο και δίχτυ ασφαλείας, αλλά το τίμημα που καταβάλλουν τα μέλη της γι’ αυτό συχνά είναι δυσβάσταχτο.

Η Λόλα, ο Μίμης, η Άννα και η Έλλη του παλιού αναγνωστικού, βεβαίως, έχουν πέσει προ πολλού από το συννεφάκι της delulu οικογενειακής τους ευδαιμονίας. Πλέον είναι αντιληπτό πως η ιεραρχία της πατριαρχικής οικογένειας, όπως την ξέραμε κάποτε, έζεχνε τοξικότητα, υποτίμηση της γυναίκας και μπόλικο αυταρχισμό. Τα παιδιά μπορεί και να τις έτρωγαν καμιά φορά με τη βίτσα αν αντιμιλούσαν, ενώ η μητέρα λογιζόταν τυχερή αν ο σύζυγος δεν την ξυλοφόρτωνε, δεν ήταν μέθυσος ή τζογαδόρος, και έφερνε τον επιούσιο στο σπίτι. 

Ειδικά μετά τη δεκαετή οικονομική κρίση και τη μνημονιακή περίοδο, που, όπως ήταν φυσικό, πολλές κοινωνικές σταθερές δοκιμάστηκαν και τέθηκαν σε κρίση, η «αγία ελληνική οικογένεια» δέχθηκε ποικίλα βέλη και επικρίσεις.

Όπως εύστοχα αναφέρει ο Δημήτρης Παπανικολάου, ο αναπληρωτής καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, στο δοκίμιό του «Κάτι τρέχει με την οικογένεια: Έθνος, πόθος και συγγένεια την εποχή της κρίσης» (Πατάκη, 2018), τις τελευταίες δεκαετίες είδαμε «να μουτζουρώνεται η οικογένεια ως σύμβολο» και από την «οικογένεια-κορνίζα» περάσαμε πια στην «οικογένεια- βραχυκύκλωμα».

Θα λέγαμε πως μετά από πολλούς κοινωνικούς μετασχηματισμούς, η μυθοποιημένη οικογένεια της αγαθής Λόλας κατέληξε εύλογα σε μια μετεξέλιξή της, στην οικογένεια του «Σπιρτόκουτου» και του «Κυνόδοντα». Αν και διαμετρικά αντίθετου κινηματογραφικού ύφους, οι δύο ταινίες, του Γιάννη Οικονομίδη (2002) και του Γιώργου Λάνθιμου (2009) αντίστοιχα, κατέδειξαν πολλές από τις παθογένειες της σύγχρονης οικογένειας. Πίσω από το λούμπεν στοιχείο του πρώτου και τη weird αλληγορία του δεύτερου, θα αποκαλύπτονταν ο εγκλεισμός, η ασφυξία, η σωματική και λεκτική βία, τα παιχνίδια εξουσίας και οι συναισθηματικοί εκβιασμοί που συνιστούν την ελληνική οικογένεια.

Κανείς, βέβαια, δεν αρνείται πως, έστω και με την όποια ψυχοπαθολογία τη χαρακτηρίζει, ο θεσμός της οικογένειας μπορεί να αποτελεί καταφύγιο και δίχτυ ασφαλείας, αλλά το τίμημα που καταβάλλουν τα μέλη της γι’ αυτό συχνά είναι δυσβάσταχτο.

Το ζήτημα όμως εδώ, για να επανέλθουμε στο αρχικό ερώτημα, είναι ποια «παραδοσιακή οικογένεια» χρήζει προστασίας και από τι κινδυνεύει, όταν τα μέλη της νιώθουν απροστάτευτα και ευάλωτα απέναντι στη βία που η ίδια υποθάλπει; Όταν οι γυναικοκτονίες και η κακοποίηση είναι μια καθημερινότητα στα δελτία ειδήσεων; Όταν το οικογενειακό περιβάλλον λειτουργεί ως ασφυκτική μέγγενη και εργοστάσιο παραγωγής ενοχών; Όταν ο απογαλακτισμός είναι άγνωστη λέξη ακόμα και για μεσήλικες; 

Και πώς ακριβώς απειλείται η οικογένεια αν τα ομόφυλα ζευγάρια αποκτήσουν τα ίδια δικαιώματα με τα ετερόφυλα; Το ομόφυλο ζευγάρι της διπλανής πόρτας θα σταθεί αφορμή για να παραδειγματιστούν κι άλλοι και να μην προχωρήσουν σε τεκνοποίηση; Ή θα αναθρέψουν στρατιές ομοφυλόφιλων παιδιών που θα αναπαράγουν το ίδιο πρότυπο οικογένειας; Προφανώς, όλοι οι παρόμοιοι ισχυρισμοί είναι αστείοι και δεν αποτελούν παρά προσχήματα που υποδηλώνουν κεκαλυμμένη ομοφοβία.

Εκτός από τα ομοφοβικά αντανακλαστικά όσων αντιδρούν, δεν είναι αμελητέα η φοβική αντιμετώπιση μιας βαθιά συντηρητικής κοινωνίας που αντιστέκεται σθεναρά σε οτιδήποτε εκλαμβάνει ως εκδυτικισμό και φυσικά η επιρροή της πανίσχυρης Εκκλησίας, η οποία αποτελεί από μόνη της αιτία για οπισθοδρόμηση και συντήρηση αναχρονιστικών τάσεων.

Το κερασάκι σε όλα αυτά είναι οι ψευδαισθήσεις περί αμετακίνητων οικογενειακών αξιών και ιερότητας του θεσμού της οικογένειας που απλώς αποφεύγουν να αντικρίσουν την πραγματικότητα. 

Για ποια παραδοσιακή οικογένεια με έναν πατέρα και μία μητέρα μιλάμε; Η οικογένεια δεν υφίσταται καν με τη μορφή που τη φαντασιώνονται οι θιασώτες του «παραδοσιακού προτύπου»: μονογονεϊκές οικογένειες με μία μαμά ή έναν μπαμπά, single mothers από επιλογή με σπέρμα δότη, διευρυμένες οικογένειες με παιδιά χωρισμένων γονέων από προηγούμενους γάμους και με αυτά που αποκτούν μεταξύ τους, παιδιά που μεγαλώνουν με παππούδες και γιαγιάδες και, τέλος, ομόφυλα ζευγάρια που ήδη μεγαλώνουν μαζί παιδιά, αλλά ο ένας από τους δύο προς το παρόν θεωρείται «αόρατος» γονέας για το κράτος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δικαιώματα του παιδιού. 

Όσο κι αν κάποιοι δυσκολεύονται να αποδεχθούν πως η ισότητα δεν γίνεται να παρέχεται ανάλογα με το φύλο ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό, ο γάμος μεταξύ ομοφύλων είναι ήδη κατοχυρωμένος νομικά σε 35 χώρες και αναμένεται να γίνει πράξη και σε εμάς, παρά τις αντιδράσεις, αν δεν θέλουμε να καταδικαστούμε για ακόμα μία φορά από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Σε μερικές δεκαετίες θα φαντάζουν κι αυτοί απολιθώματα μιας μακρινής εποχής, όπως τώρα μας φαίνονται όσοι στις αρχές της δεκαετίας του ’80 αντιδρούσαν στον πολιτικό γάμο.

Αν η ελληνική κοινωνία σταματούσε να βλέπει την οικογένεια ως τοτέμ και προσαρμοζόταν πιο γρήγορα στα γύρω της διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα, ίσως τότε θα γινόταν πιο ευέλικτη και λιγότερο δυσλειτουργική και θα είχε να προσφέρει υποστηρικτικό δίκτυο και αγάπη σε περισσότερα παιδιά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στρατηγική Μητσοτάκη για τον γάμο των ομοφύλων: Το πολιτικό κόστος και τα κέρδη

Ρεπορτάζ / Η στρατηγική Μητσοτάκη για τον γάμο των ομοφύλων: Το πολιτικό κόστος και τα κέρδη

Ο πρωθυπουργός είναι αποφασισμένος να φέρει άμεσα το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, αψηφώντας το πολιτικό κόστος και τη δυσαρέσκεια που εκφράζεται από τα δεξιά του κόμματος του.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Εύα κι ο Άγγελος είναι απ' τους φίλους που νιώθουν σαν οικογένεια

Modern Family / Η Εύα κι ο Άγγελος είναι απ' τους φίλους που νιώθουν σαν οικογένεια

Ο Άρης Δημοκίδης υποδέχεται τους ηθοποιούς Άγγελο Θεοφίλου και Εύα Πετρίδη στη σειρά podcasts της LiFO «Modern Family» με την υποστήριξη της εταιρείας «Υδρόγειος Ασφαλιστική», και συζητά μαζί τους για το πώς μια φιλική συγκατοίκηση τους άλλαξε ουσιαστικά τη ζωή.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν κάνουν παιδιά οι Έλληνες;

Υπάρχουν λύσεις για το δημογραφικό μας πρόβλημα; Μετατρεπόμαστε σταδιακά σε μία χώρα γερόντων; Ποιες πολιτικές απαιτούνται στο ασφαλιστικό; Μιλά στη LiFO o ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά, Πλάτων Τήνιος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ